Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 69 Bilag 5
Offentligt
2684414_0001.png
24.02.2023
Til Skatteministeriet
Sendt med e-mail til [email protected], cc. [email protected]
J.nr. 2022-13539
Høring over udkast til forslag til lov om midlertidigt solidaritetsbidrag
Drivkraft Danmark har på vegne af raffinaderibranchen indsendt et høringssvar til ovennævnte
lovforslag. Hermed fremsendes et høringssvar fra Kalundborg Refinery A/S ("Kalundborg Refinery")
til lovforslaget. Kalundborg Refinery’s høringssvar skal ses som et supplement til høringssvaret fra
Drivkraft Danmark med udgangspunkt i lovforslagets specifikke betydning for Kalundborg Refinery.
Den grønne omstilling og raffinaderiets betydning i Danmark
I Kalundborg Refinery er vi bevidste om vores CO2 udledning og ønsker at spille en vigtig rolle i den
grønne omstilling, herunder for udviklingen af for eksempel grønne brændstoffer. Derudover har vi i
dag, og vil i fremtiden have, en vigtig rolle i at opretholde energiforsyningssikkerheden i Danmark
med vores produkter til slutkunderne, som efterspørger vores produkter.
I Kalundborg Refinery har vi også medarbejdere med kompetencer og erfaring i at drive komplekse
processer inden for energibranchen med høj sikkerhed. Medarbejdere, som kan udføre de opgaver,
som Kalundborg Refinery skal varetage i sit bidrag til den grønne omstilling og til varetagelse af
forsyningssikkerheden i Danmark.
Lovforslaget rammer Kalundborg Refinery uforholdsmæssigt hårdt og er efter raffinaderiets
opfattelse konkurrenceforvridende. Forslaget vil derfor have en betydelig negativ indvirkning på
raffinaderiets varetagelse af de nævnte opgaver. Særligt vil det påvirke raffinaderiets mulighed for
at investere i en fortsat grøn omstilling af driften på raffinaderiet – og påvirke den hastighed, hvormed
den omstilling kan implementeres.
Overtagelse af raffinaderiet 1.1.2022 og sammenligningsgrundlaget 2018-2021
Klesch Gruppen overtog Kalundborg Refinery den 1.1.2022 gennem et aktiekøb fra Equinor.
Raffinaderibranchen har i en længere årrække været igennem en usikker tid. Større
olievirksomheder har frasolgt raffinaderierne på grund af høj kapitalbinding, dårlige resultater og den
grønne omstilling. Vi mener, at vi kan gøre det bedre, og at Kalundborg Refinery stadig har en vigtig
berettigelse i Danmark.
Kalundborg Refinery A/S
|
CVR 29975884
|
Melbyvej 17, 4400 Kalundborg
|
kalundborgrefinery.com
L 69 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 5: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2684414_0002.png
Lovforslaget indeholder en betydelig forskelsbehandling. For eksempel havde Kalundborg Refinery
et meget dårligt år i 2020 som følge af Corona. Dette medfører, at referencen for, hvad der er normal
profit, bliver meget lav for Kalundborg Refinery. Det giver et unormalt højt beskatningsgrundlag for
2023. Som minimum bør Coronaåret ikke indgå i betragtningen af, hvad der udgør et normalt år.
Sammenligningsgrundlaget betyder ydermere, at man de facto ekstrabeskatter de forbedringer af
driften, vi har foretaget, for eksempel energioptimering. Ligeledes er sammenligningsgrundlaget i
forhold til den tidligere ejer og deres måde at drive raffinaderiet på.
I raffinaderibranchen er det generelt meget svært at sige, hvad der er et normalt år, da der er
uendeligt mange makroøkonomiske og politiske aspekter, der påvirker den internationale og
markedsbestemte forskel i prissætningen på vores købspriser og salgspriser. Vores finansielle
resultater er også påvirket negativt de år hvor der er vedligeholdelsesnedlukning.
Lovforslaget rammer skævt og er konkurrenceforvridende
Det er uklart, hvor mange virksomheder der i realiteten bliver ramt af denne særskat. Men vi kan
konstatere ud fra det forventede provenu og de undtagelser eller modregningsregler, der bliver lagt
op til, at lovforslaget de facto rammer en meget snæver kreds af virksomheder særlig hårdt og til
dels vilkårligt. Det mener vi er stærkt problematisk. Vi undrer os over, at dette aspekt – herunder
eventuelle overvejelser om forslagets forenelighed med grundlovens § 73 - ikke er adresseret i
lovforslaget. Vi opfordrer til, at der rådes bod på dette i det endelige lovforslag.
Kalundborg Refinery opererer internationalt og som en kommerciel virksomhed med eksponering
overfor udsving i energipriser og forsyningsbalancer af råolie og produkter globalt, og forslaget vil
føre til unfair konkurrence på tværs af Europa, fordi raffinaderier på tværs af lande rammes forskelligt
eller er helt undtaget. De forhold som afgør det, er bl.a om et raffinaderi i et land er placeret som en
del af en større juridisk enhed med flere aktiviteter eller om raffinaderiet blot processerer råolie på
vegne af kunder.
Da fundamentet for kompensationen er for høje energipriser til slutbrugerne (herunder elpriser) vil vi
gerne pointere, at vi er en del af en værdikæde, hvor vi også køber olien på energimarkederne til
den aktuelle og højere markedspris. Sagt enkelt, så er vores bruttofortjeneste forskellen mellem på
den ene side prisen på den olie vi køber, og på den anden side vores salgspris af forskellige
færdigprodukter efter processering til detailkunder (benzinstationerne i Danmark). Disse fastsætter
så prisen på benzin og diesel til slutbrugerne.
Vi opererer i et internationalt marked og konkurrerer med mange virksomheder og energiformer,
som ikke rammes af dette lovforslag, og som derfor får en konkurrencefordel.
Alternativer til den foreslåede implementering, jf. forordningens artikel 14
Vi anerkender, at lovforslaget som udgangspunkt afspejler en minimumsimplementering af
forordningens bestemmelser. Vi bemærker dog, at det fremgår af forordningens artikel 14, at
medlemsstater i stedet for implementering af forordningens bestemmelser 1:1 kan vælge at vedtage
Kalundborg Refinery A/S
|
CVR 29975884
|
Melbyvej 17, 4400 Kalundborg
|
kalundborgrefinery.com
L 69 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 5: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2684414_0003.png
"tilsvarende nationale foranstaltninger", der "har samme mål og er genstand for lignende regler som
det midlertidige solidaritetsbidrag". Bestemmelsen i artikel 14 synes at overlade medlemsstaterne
en betydelig margin for at implementere de konkrete tiltag. Det fremgår ikke af lovforslaget, om
rammerne for denne implementeringsmargin har været nærmere undersøgt med henblik på – om
muligt - at udforme et lovforslag, som i højere grad kunne minimere skævheden og de
konkurrenceforvridende konsekvenser af indgrebet for raffinaderierne i Danmark. Vi opfordrer til, at
dette undersøges nærmere.
Hvis forslaget, trods vores bemærkninger, vedtages i den nuværende form, skal vi kraftigt opfordre
til, at der samtidig vedtages tiltag, som kan afbøde de negative effekter af indgrebet. Dette er også
intentionen i direktivet. Vi mener umiddelbart, at tiltag vedrørende forhøjede skattemæssige
afskrivninger ved grønne investeringer (CO2 forbedrende tiltag, etc.) eller modregning i fremtidige
skattebetalinger tilsvarende det fulde beløb af det betalte solidaritetsbidrag, vil være de bedste og
mest simple løsningsmuligheder i den henseende. Som tidligere nævnt bør Corona året 2020 ikke
indgå i definitionen af ”normal profit”.
Vi står til rådighed for en uddybning af vores kommentarer og deltager også gerne i et møde for en
nærmere drøftelse og uddybning.
Med venlig hilsen
MD, Wouter de Jung
Kalundborg Refinery A/S
CFO, Michael Lund Jensen
Kalundborg Refinery A/S
|
CVR 29975884
|
Melbyvej 17, 4400 Kalundborg
|
kalundborgrefinery.com