Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 69 Bilag 5
Offentligt
2684413_0001.png
29. marts 2023
J.nr. 2022 - 13539
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges supplerende høringsskema vedrørende L 69
forslag
til lov om et midlertidigt solidaritetsbidrag.
I det supplerende høringsskema er det vedlagte høringssvar fra Kalundborg Refinery ind-
arbejdet og kommenteret. Det bemærkes, at høringssvaret ikke var kommet frem til Skat-
teministeriet, og at Kalundborg Refinery derfor har genfremsendt det efter lovforslagets
fremsættelse.
Jeppe Bruus
/ Søren Schou
L 69 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 5: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2684413_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Kalundborg Refinery
Kalundborg Refinery påpeger, at
virksomheden ønsker at bidrage til
den grønne omstilling og til vareta-
gelse af forsyningssikkerheden i
Danmark, men at forslaget vil have
en betydelig negativ indvirkning på
raffinaderiets varetagelse af disse
opgaver. Særligt vil det påvirke raf-
finaderiets mulighed for at inve-
stere i en fortsat grøn omstilling af
driften på raffinaderiet og påvirke
den hastighed, hvormed omstillin-
gen kan implementeres.
Det bemærkes, at der har været
bred opbakning til nødindgrebs-
forordningen blandt EU’s med-
lemsstater, og at indførelsen af
EU-regler om et obligatorisk mid-
lertidigt solidaritetsbidrag er be-
grundet i de helt særlige omstæn-
digheder, der redegøres for i for-
ordningens præambel.
Kalundborg Refinery bemærker, at
raffinaderiet blev overtaget af
Klesch Gruppen den 1. januar
2022 gennem et aktiekøb. Lov-
forslaget indebærer en betydelig
forskelsbehandling, bl.a. fordi Ka-
lundborg Refinery havde et meget
dårligt år i 2020 som følge af Co-
rona. Dette medfører, at referen-
cen for, hvad der er normal profit,
bliver meget lav, hvilket giver et
unormalt højt beskatningsgrundlag
for 2023. Sammenligningsgrundla-
get betyder også, at der reelt sker
en ekstrabeskatning af gennem-
førte driftsforbedringer, ligesom
sammenligningsgrundlaget er i for-
hold til den tidligere ejer og den-
nes måde at drive raffinaderiet på.
Lovforslaget vil indebære, at soli-
daritetsbidraget ikke pålægges sel-
skaberne i videre omfang, end
hvad Danmark er forpligtet til ef-
ter nødindgrebsforordningen.
Det fremgår udtrykkeligt af nød-
indgrebsforordningens artikel 15,
at det gennemsnitlige skattepligtige
overskud i de 4 år 2018-2021 skal
anvendes som sammenlignings-
grundlag.
Kalundborg Refinery bemærker, at
lovforslaget rammer en meget
snæver kreds af virksomheder sær-
lig hårdt og til dels vilkårligt. Det
er stærkt problematisk, og Kalund-
borg Refinery undrer sig over, at
dette aspekt
herunder eventuelle
Det vurderes, at lovforslaget ikke
giver anledning til problemstillin-
ger vedrørende ekspropriation.
Det bemærkes i øvrigt, at lov-
forslaget som nævnt vil indebære,
at solidaritetsbidraget ikke
Side 2 af 4
L 69 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 5: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2684413_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
overvejelser om forslagets forene-
lighed med grundlovens § 73 - ikke
er adresseret i lovforslaget. Forsla-
get vil desuden føre til unfair kon-
kurrence på tværs af Europa, fordi
raffinaderier på tværs af lande ram-
mes forskelligt eller er helt undta-
get, fx fordi raffinaderier kan være
en del af en større juridisk enhed
med flere aktiviteter eller blot pro-
cessere råolie på vegne af kunder.
Kalundborg Refinery pointerer i
den forbindelse, at den er en del af
en værdikæde, hvor virksomheden
også køber olien på energimarke-
derne til den aktuelle og højere
markedspris.
pålægges selskaberne i videre om-
fang, end hvad Danmark er for-
pligtet til efter nødindgrebsforord-
ningen.
Kalundborg Refinery anerkender,
at lovforslaget som udgangspunkt
afspejler en minimumsimplemen-
tering af forordningens bestem-
melser, men bemærker dog, at det
fremgår af forordningens artikel
14, at medlemsstater i stedet kan
vælge at vedtage "tilsvarende nati-
onale foranstaltninger", der "har
samme mål og er genstand for lig-
nende regler som det midlertidige
solidaritetsbidrag". Kalundborg
Refinery opfordrer til, at det un-
dersøges, om bestemmelsen inde-
bærer en implementeringsmargin,
som giver mulighed for at ud-
forme et lovforslag, som i højere
grad minimerer skævheden og de
konkurrenceforvridende konse-
kvenser af indgrebet for raffinade-
rierne i Danmark.
Det bemærkes, at det fremgår af
nødindgrebsforordningens artikel
14, stk. 2, at eventuelle ”tilsva-
rende nationale foranstaltninger”
ikke blot vil skulle have samme
mål og være genstand for de
samme regler som det midlertidige
solidaritetsbidrag, men derudover
også skal genere ”sammenlignelige
eller højere indtægter” i forhold til
de anslåede indtægter fra solidari-
tetsbidraget. Det vurderes på den
baggrund ikke muligt at gennem-
føre forordningens regler på en
måde, hvor de berørte selskaber
stilles bedre end ved de foreslåede
regler.
Side 3 af 4
L 69 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 5: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2684413_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Kalundborg Refinery opfordrer til,
at der samtidig vedtages tiltag, som
kan afbøde de negative effekter af
indgrebet, hvilket også er intentio-
nen i direktivet. Forhøjede skatte-
mæssige afskrivninger ved grønne
investeringer eller modregning af
solidaritetsbidraget i fremtidige
skattebetalinger vil ifølge Kalund-
borg Refinery være de bedste og
mest simple løsningsmuligheder i
den henseende.
Lovforslaget har ikke til formål at
regulere anvendelsen af det pro-
venu, staten oppebærer fra det
midlertidige solidaritetsbidrag.
Provenuet fra solidaritetsbidraget
er en del af finansieringen af initia-
tiverne i aftalen om inflations-
hjælp, som regeringen (Socialde-
mokratiet, Venstre og Modera-
terne) den 10. maj 2023 indgik
med Socialistisk Folkeparti, Dan-
marksdemokraterne, Radikale
Venstre, Dansk Folkeparti, Alter-
nativet og Nye Borgerlige. Det be-
mærkes samtidig, at der som led i
aftalen af 24. juni 2022 om en grøn
skattereform for industri mv. er af-
sat 1 mia. kr. i perioden 2023-2030
til et grønt investeringsvindue.
Side 4 af 4