Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 69 Bilag 3
Offentligt
2679782_0001.png
22. marts 2023
J.nr. 2022 - 13539
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om et midlertidigt solidaritetsbidrag.
Jeppe Bruus
/ Søren Schou
L 69 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2679782_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv advaret mod bru-
gen af ekstraordinær beskatning,
der indføres ad-hoc, idet vilkårlig
beskatning medfører usikkerhed
og ændret adfærd og færre investe-
ringer fra investorer, der fremad-
rettet vil frygte ny ad-hoc beskat-
ning.
Det bemærkes, at der har været
bred opbakning til nødindgrebs-
forordningen blandt EU’s med-
lemsstater, og at indførelsen af
EU-regler om et obligatorisk mid-
lertidigt solidaritetsbidrag er be-
grundet i de helt særlige omstæn-
digheder, der redegøres for i for-
ordningens præambel.
Dansk Erhverv anerkender, at det
er en bunden opgave for regerin-
gen at implementere solidaritetsbi-
draget, og at forslaget implemente-
rer solidaritetsbidraget med hen-
blik på at begrænse skadevirknin-
gerne. Samtidig vil Dansk Erhverv
dog kraftigt opfordre regeringen
til, at der i EU-regi aktivt arbejdes
for, at der fremadrettet ikke pålæg-
ges medlemslandene at iværksætte
ny vilkårlig særbeskatning.
Det bemærkes, at solidaritetsbidra-
get med forslaget vil blive gennem-
ført på en måde, hvor det ikke på-
lægges selskaberne i videre om-
fang, end hvad Danmark er for-
pligtet til efter nødindgrebsforord-
ningen.
Dansk Industri (DI)
Det er DI’s opfattelse, at solidari-
tetsbidraget er udtryk for kritisa-
bel, vilkårlig beskatning, men DI
anerkender, at reglerne er vedtaget
i EU, og at lovforslaget primært
drejer sig om at gennemføre EU-
reglerne. Efter DI’s opfattelse
burde der have været foretaget en
mere udførlig forudgående økono-
misk konsekvensanalyse, og reg-
lerne burde have været behandlet
efter de almindelige procedurer for
vedtagelse af skatteregler i EU.
Generelt er specielle ekstraskatter
skadeligt for investeringsklimaet,
og man bør i forhold til de omfat-
tede virksomheder anerkende den
Der henvises til kommentarerne til
høringssvaret fra Dansk Erhverv.
Side 2 af 21
L 69 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2679782_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
kritiske rolle, de har for samfundet
og energiinfrastrukturen, både for
at imødekomme efterspørgslen på
energi og i den grønne omstilling.
Selve skattebetalingen er desuden
annonceret og forfalder med kort
varsel, selv om driften af de omfat-
tede virksomheder er kendetegnet
ved store kapitaltunge projekter.
DI ser gerne, at provenuet anven-
des til et grønt investeringsvindue.
Det bemærkes, at lovforslaget ikke
har til formål at regulere anvendel-
sen af det provenu, staten oppebæ-
rer fra det midlertidige solidaritets-
bidrag, jf. også bemærkningerne til
lovforslagets § 9. Provenuet fra so-
lidaritetsbidraget er en del af finan-
sieringen af initiativerne i aftalen
om inflationshjælp, som regerin-
gen (Socialdemokratiet, Venstre og
Moderaterne) den 10. februar 2023
indgik med Socialistisk Folkeparti,
Danmarksdemokraterne, Radikale
Venstre, Dansk Folkeparti, Alter-
nativet og Nye Borgerlige.
Dansk Offshore
Dansk Offshore henviser til præ-
ambelbetragtning 54, hvoraf det
fremgår, at den del af indkomsten i
indkomståret 2022 og/eller 2023,
der ikke skyldes den uforudsigelige
udvikling på energimarkederne ef-
ter Ruslands angrebskrig mod
Ukraine, ikke skal pålægges det
midlertidige solidaritetsbidrag.
Efter Dansk Offshores opfattelse
bør kulbrinteselskaber ikke pålæg-
ges det midlertidige solidaritetsbi-
drag af den del af selskabernes ind-
komst, der beskattes efter sel-
skabsskattelovens afsnit III, og
Efter nødindgrebsforordningens
regler om solidaritetsbidraget skal
der ikke ske en opdeling af bereg-
ningsgrundlaget, når et selskab el-
ler et fast driftssted både har ind-
komst fra aktiviteter inden for rå-
olie-, naturgas-, kul- og raffinaderi-
sektorerne og indkomst fra andre
aktiviteter. Det er i overensstem-
melse hermed, når det for selska-
ber, der både har indkomst, der
beskattes efter kulbrinteskattelo-
vens kapitel 2, og indkomst, der
kun beskattes efter selskabsskatte-
lovens regler, efter forslaget er den
samlede skattepligtige indkomst
Side 3 af 21
L 69 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2679782_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
som kan udgøres af indtægter ved
servicevirksomhed, renteindtægter
eller andre indtægter, som med
overvejende sandsynlighed ikke
har været påvirket af udviklingen
på energimarkederne.
efter de to regelsæt, der skal med-
regnes ved opgørelsen af bereg-
ningsgrundlaget for det midlerti-
dige solidaritetsbidrag.
Det bemærkes, at kulbrinteselska-
bernes anden indkomst i øvrigt
ofte vil have nær sammenhæng
med deres hovedaktiviteter i form
af kulbrinteindvinding, således at
disse indtægter derfor også kan
være påvirket af de høje energipri-
ser.
Dansk Offshore påpeger i den for-
bindelse, at der i forvejen foretages
en særlig indkomstopgørelse for
den del af selskabernes indkomst,
der beskattes efter kulbrinteskatte-
lovens kapitel 2.
Dansk Offshore påpeger endvi-
dere, at der i afsnit 2.1.5.1. i de al-
mindelige bemærkninger til lov-
forslaget er henvist til, at der efter
nødindgrebsforordningens regler
om solidaritetsbidraget ikke skal
ske en opdeling af beregnings-
grundlaget
svarende til det ”ring
fence”, der gælder efter kulbrinte-
skattelovens regler. Dansk Off-
shore mener imidlertid, at dette
hverken følger af nødindgrebsfor-
ordningens artikler eller af præ-
amblen.
Dansk Offshore foreslår på den
baggrund en række ændringer af
lovforslaget, som vil sikre, at det
kun er kulbrinteselskabernes ind-
tægter fra kulbrinteindvinding, der
Det følger af nødindgrebsforord-
ningens artikel 15 jf. artikel 2, nr.
17, at de berørte selskaber og faste
driftssteder skal svare det midlerti-
dige solidaritetsbidrag af selskaber-
nes samlede selskabsskattepligtige
indtægt, når mindst 75 pct. af om-
sætningen hidrører fra aktiviteter
inden for råolie-, naturgas, kul- og
raffinaderisektorerne.
Den omstændighed, at der som
følge af de særlige beskatningsreg-
ler i kulbrinteskatteloven, opgøres
en særskilt indkomst for aktiviteter
med kulbrinteindvinding, er derfor
uden betydning for opgørelsen af
beregningsgrundlaget for det mid-
lertidige solidaritetsbidrag.
Side 4 af 21
L 69 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2679782_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
pålægges det midlertidige solidari-
tetsbidrag.
Dansk Offshore bemærker, at det
følger af i nødindgrebsforordnin-
gens artikel 15, at ”[h]vis
det gen-
nemsnitlige skattepligtige overskud
i disse fire regnskabsår er negativt,
er det gennemsnitlige skattepligtige
overskud nul ved beregningen af
det midlertidige solidaritetsbidrag.”
Dette må ifølge Dansk Offshore
indebære, at et eventuelt skatte-
mæssigt underskud opstået i et el-
ler flere af de fire regnskabsår, der
begynder den 1. januar 2018 eller
senere, vil skulle medregnes med
den fulde ’negative’ værdi ved op-
gørelse af gennemsnittet for perio-
den.
Lovforslagets § 3, stk. 2, medfører
imidlertid den uhensigtsmæssig-
hed, at et eventuelt skattemæssigt
underskud, der er opstået i et af de
fire indkomstår, og som efterføl-
gende udnyttes inden for den 4-
årige periode, vil påvirke sammen-
ligningsindkomsten to gange; dels
ved første indregning med fuld ne-
gativ værdi, dels i form af udnyt-
telse i efterfølgende år.
Da en udnyttelse af fremførselsbe-
rettigede underskud endvidere er
udtryk for en indirekte beskatning
af underskuddet, er det desuden
Dansk Offshores opfattelse, at
indkomsten i de 4 referenceår bør
opgøres, før fradrag af tidligere års
underskud.
Hensigten med at reducere bereg-
ningsgrundlaget for det midlerti-
dige solidaritetsbidrag med det
gennemsnitlige skattepligtige over-
skud i de 4 referenceår med tillæg
af 20 pct. er at opnå, at det alene
er den del af indkomsten, der ud-
gøres af ekstraordinære profitter i
forhold til de 4 referenceår, der på-
lægges det midlertidige solidaritets-
bidrag. Da beregningsgrundlaget
for det midlertidige solidaritetsbi-
drag opgøres efter fradrag af even-
tuelle fremførselsberettigede un-
derskud, bør den skattepligtige
indkomst i de 4 referenceår derfor
også opgøres efter fradrag af even-
tuelle fremførselsberettigede un-
derskud.
Som påpeget af Dansk Offshore
ville den i høringsudkastet foreslå-
ede regel dog kunne indebære, at
et eventuelt skattemæssigt under-
skud opstået i et af de 4 referen-
ceår ville kunne påvirke sammen-
ligningsindkomsten både i under-
skudsåret og i tilfælde af efterføl-
gende udnyttelse i et senere ind-
komstår inden for referenceperio-
den.
Dette har ikke været tilsigtet, og
lovforslaget er derfor tilrettet, såle-
des at et underskud opstået i et af
de 4 referenceår ikke skal fradrages
i et senere indkomstår i reference-
perioden, hvor underskuddet helt
eller delvist er udnyttet.
Side 5 af 21
L 69 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2679782_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Offshore henviser til, at det
i høringsudkastets bemærkninger
(s. 37) er anført, at ”[h]vis den
skattepligtige indkomst udviser un-
derskud, kan dette underskud fra-
drages ved opgørelsen af den skat-
tepligtige indkomst for de føl-
gende indkomstår efter reglerne i
selskabsskattelovens § 12”. For
indkomst opgjort i henhold til kul-
brinteskattelovens kapitel 2 anven-
des dog reglerne i kulbrinteskatte-
lovens § 11, hvilket indebærer, at
underskudsbegrænsningsreglen i
selskabsskattelovens § 12 ikke fin-
der anvendelse. Dansk Offshore
anmoder om, at dette præciseres i
bemærkningerne.
Den af Dansk Offshore citerede
sætning vedrører udelukkende op-
gørelsen af den skattepligtige ind-
komst efter selskabsskattelovens
afsnit III, idet de særlige regler om
indkomstopgørelsen for kulbrinte-
selskaber først omtales senere i be-
mærkningerne. Som følge af
Dansk Offshores bemærkning er
omtalen af reglen i kulbrinteskatte-
lovens § 11 dog uddybet i lov-
forslagets bemærkninger.
Det bemærkes, at et underskud i
den indkomst, der beskattes efter
kulbrinteskattelovens kapitel 2, ef-
ter kulbrinteskattelovens § 11, stk.
2, helt eller delvist kan overføres til
fradrag i anden indkomst. Hvis et
underskud på denne måde tages
ud af ”ring fence”, vil underskuds-
begrænsningsreglen i selskabsskat-
telovens § 12 finde anvendelse.
I relation til den foreslåede be-
stemmelse i kulbrinteskattelovens
§ 27 D, er det Dansk Offshores
opfattelse, at reglen ikke tager
højde for, at der kan være tilfælde,
hvor den betalbare kulbrinteskat
efter kapitel 3 A, selv efter bort-
seelse fra tidligere års underskud,
ikke muliggør fradrag af det mid-
lertidige solidaritetsbidrag, eller
hvor den kulbrinteskattepligtige
indkomst efter kapitel 3 A for ind-
komståret 2023 udviser underskud,
og det skattepligtige overskud op-
gjort efter kapitel 2 medfører beta-
ling af det midlertidige solidaritets-
bidrag.
I de af Dansk Offshore nævnte si-
tuationer vil det pågældende sel-
skabs indkomst i indkomståret
2023 ikke
hverken direkte eller
indirekte
blive pålagt kulbrinte-
skat efter kulbrinteskattelovens ka-
pitel 3 A. Det er således i overens-
stemmelse med formålet med den
foreslåede bestemmelse i kulbrin-
teskattelovens § 27 D, at der i
disse tilfælde ikke vil være mulig-
hed for at modregne solidaritetsbi-
draget i en eventuel kulbrinteskat,
der måtte blive pålagt i et senere
indkomstår.
Side 6 af 21
L 69 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2679782_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Offshore påpeger, at nogle
producenter af olie- og gas anven-
der prissikringskontrakter vedrø-
rende omsætningen af en stor an-
del af den forventede produktion.
Sådanne kontrakter er underlagt la-
gerværdibeskatning, således at
ikke-realiserede værdiudsving med-
tages til den skattepligtige ind-
komst. Anvendelsen af lagerprin-
cippet kan medføre en stor skatte-
mæssig gevinst eller et stort skatte-
mæssigt tab ved indkomstopgørel-
sen i 2023, uanset kontrakterne
knytter sig til den olie og gas, som
produceres og sælges i de efterføl-
gende år. Denne gevinst/dette tab
vil ikke blive udlignet i senere ind-
komstår til samme skattesats, idet
solidaritetsbidraget kun pålægges
for ét indkomstår.
Indkomst, som alene skyldes kon-
sekvenserne af lagerprincippet, har
imidlertid ingen sammenhæng med
den faktiske indtjening i 2023, men
er blot udtryk for en tidsmæssig
forskydning mellem indkomst-
årene baseret på markedets for-
ventninger til de efterfølgende år.
Anvendelsen af lagerværdiprincip-
pet vil kunne reducere eller fuld-
stændigt eliminere solidaritetsbi-
draget for 2023, eller alternativt
medføre, at solidaritetsbidraget bli-
ver uproportionalt stort.
Efter Dansk Offshores opfattelse
bør gevinst og tab på finansielle
kontrakter derfor opgøres efter et
realisationsprincip både ved opgø-
relsen af sammenligningsindkom-
sten og ved opgørelsen af
Lovforslaget er tilrettet, således at
der foreslås en særregel vedrø-
rende opgørelsen af beregnings-
grundlaget for de selskaber, der
har indgået finansielle kontrakter
med henblik på at sikre mod pris-
udsving på deres fremtidige leve-
rancer. Efter den foreslåede særre-
gel vil urealiserede gevinster og ta-
ber på sådanne finansielle kontrak-
ter, der efter kursgevinstlovens §
33, stk. 1, opgøres efter lagerprin-
cippet, ikke skulle medregnes ved
opgørelsen af beregningsgrundla-
get for det midlertidige solidari-
tetsbidrag.
Det er vurderingen, at dette vil
imødegå den af Dansk Offshore
påpegede risiko for, at grundlaget
for beregningen af solidaritetsbi-
draget væsentligt udhules eller for-
øges som følge af medregning af
urealiserede gevinster eller tab på
prissikringskontrakter vedrørende
fremtidige leverancer. Den æn-
dring i forhold til den opgjorte sel-
skabsskattepligtige indkomst, der
vil skulle foretages efter den fore-
slåede særregel, vurderes desuden
at være administrativt simpel for
både selskaberne og Skatteforvalt-
ningen.
Det bemærkes, at der ikke foreslås
en særregel om medregning af ure-
aliserede gevinster og tab på pris-
sikringskontrakter ved opgørelsen
af den gennemsnitlige indkomst i
de 4 indkomstår, der er påbegyndt
den 1. januar 2018 eller senere (re-
ferenceårene). I referenceårene har
energipriserne ikke været påvirket
Side 7 af 21
L 69 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2679782_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
beregningsgrundlaget for det mid-
lertidige solidaritetsbidrag i ind-
komståret 2023. Reglen vil eventu-
elt kunne udformes som en
dispensationsbestemmelse.
af krigen i Ukraine, som har bidra-
get væsentligt til det seneste års
meget volatile energipriser. Endvi-
dere vurderes en særregel for op-
gørelsen af indkomsten i referen-
ceårene at ville nødvendiggøre væ-
sentlige korrektioner af den faktisk
opgjorte selskabsskattepligtige ind-
komst i alle årene, navnlig i rela-
tion til finansielle prissikringskon-
trakter omfattende leverancer i
flere indkomstår.
Dansk Offshore påpeger endelig
enkelte trykfejl i høringsudkastet.
Der kvitteres herfor. De pågæl-
dende trykfejl er rettet i lovforsla-
get.
Drivkraft Danmark
Drivkraft Danmark anerkender in-
tentionen bag EU-Kommissionens
forslag, og at gennemførelsen af
forordningen i dansk lovgivning er
en bunden opgave, hvor der også
lægges op til en minimumsimple-
mentering.
Solidaritetsbidraget rammer imid-
lertid den grønne omstilling, idet
de danske raffinaderier er i fuld
gang med at omstille produktionen
til vedvarende alternativer ved at
integrere stadig mere vedvarende
energi i produktionen og ved at
sænke CO2-udledningen gennem
energieffektiviseringer, CCS og
CCU.
Samtidig rammes konkurrerende
virksomheder helt forskelligt, da
dele af energibranchen er helt und-
taget for særskatten. Desuden ram-
mes mange konkurrerende euro-
pæiske raffinaderier heller ikke,
Det bemærkes, at der har været
bred opbakning til nødindgrebs-
forordningen blandt EU’s med-
lemsstater, og at indførelsen af
EU-regler om et obligatorisk mid-
lertidigt solidaritetsbidrag er be-
grundet i de helt særlige omstæn-
digheder, der redegøres for i for-
ordningens præambel.
Side 8 af 21
L 69 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2679782_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
fordi de enten er dele af store kon-
cerner, eller deres forretning byg-
ger på at raffinere råolie på vegne
af deres kunder, men uden at raffi-
naderierne ejer råolien og de fær-
dige olieprodukter. Endelig er det
et problem, at den valgte referen-
ceperiode indeholder to corona-år,
hvor der blev konstateret under-
skud, hvilket trækker baseline for
solidaritetsbidraget ned.
Drivkraft Danmark bemærker, at
det i lovbemærkningerne til lov-
forslagets § 9 er anfør, at lovforsla-
get ikke har til formål at regulere
provenuanvendelsen For at under-
støtte raffinaderiernes omstilling
og i overensstemmelse med for-
ordningens artikel 17, stk. 1, litra c,
bør indtægterne fra særskatten ef-
ter Drivkraft Danmarks opfattelse
imidlertid føres tilbage til raffina-
derierne. Det kan ske ved forbed-
rede afskrivningsmuligheder for
grønne investeringer i de kom-
mende år eller ved nye støttepuljer
målrettet raffinaderiernes investe-
ring i grøn omstilling.
Som Drivkraft Danmark også hen-
viser til, har lovforslaget ikke til
formål at regulere anvendelsen af
det provenu, staten oppebærer fra
det midlertidige solidaritetsbidrag.
Provenuet fra solidaritetsbidraget
er en del af finansieringen af initia-
tiverne i aftalen om inflations-
hjælp, som regeringen (Socialde-
mokratiet, Venstre og Modera-
terne) den 10. maj 2023 indgik
med Socialistisk Folkeparti, Dan-
marksdemokraterne, Radikale
Venstre, Dansk Folkeparti, Alter-
nativet og Nye Borgerlige. Det be-
mærkes samtidig, at der som led i
aftalen af 24. juni 2022 om en grøn
skattereform for industri mv. er af-
sat 1 mia. kr. i perioden 2023-2030
til et grønt investeringsvindue.
Erhvervsstyrelsens Om-
råde for Bedre Regulering
(OBR)
OBR vurderer, at lovforslaget
medfører administrative konse-
kvenser for erhvervslivet. Disse
konsekvenser vurderes at være un-
der 4 mio. kr., hvorfor de ikke
kvantificeres nærmere.
OBR’s vurdering er indarbejdet i
lovforslaget.
Side 9 af 21
L 69 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2679782_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Fagbevægelsens Hovedor-
ganisation (FH)
FH finder det urimeligt over for
de husholdninger, der fortsat er
hårdt ramt, at der gennemføres en
minimumsimplementering af nød-
indgrebsforordningen, idet man
burde gå længere for at beskatte de
meget store overskud, som er til-
vejebragt i hele energisektoren i
2022.
Solidaritetsbidraget burde således
ifølge FH indføres for både 2022
og 2023, hvilket ville være i over-
ensstemmelse med, hvad der læg-
ges op til i forordningen. Selv om
der som udgangspunkt ikke bør
indføres skærpende beskattende
med tilbagevirkende kraft, er der
tale om en ekstraordinær indtje-
ning i en ekstraordinær situation
som har ramt husholdningerne
hårdt. FH mener derfor, at det
ville være rimeligt at afvige fra ud-
gangspunktet.
Der henvises til kommentarerne til
den tilsvarende anbefaling i hø-
ringssvaret fra Oxfam.
Derudover mener FH, at der
burde kunne være fundet veje til at
beskatte hele energisektoren
her-
under mellemhandlere
af de eks-
traordinære profitter oppebåret i
2022. FH har i den forbindelse no-
teret sig, at der i Skatteministeriet
fortsættes et analysearbejde om
mulighederne for en særlig beskat-
ning af mellemhandlere, og ser
frem til det videre arbejde hermed.
Det rækker ud over formålet med
lovforslaget at indføre en beskat-
ning af eventuelle overnormale
profitter i andre perioder og for
andre sektorer end dem, der efter
forordningen skal pålægges solida-
ritetsbidraget. Der henvises herom
i øvrigt til kommentarerne til hø-
ringssvaret fra Oxfam.
FSR-danske revisorer
FSR oplyser, at FSR for nuvæ-
rende ikke har bemærkninger til
lovforslaget.
Side 10 af 21
L 69 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2679782_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Landsskatteretten
Det er Landsskatterettens vurde-
ring, at den foreslåede model for
klager lægger sig naturligt op ad
den eksisterende model for klager i
tilsvarende sager, hvilket findes
hensigtsmæssigt og positivt.
Der kvitteres for bemærkningerne.
Noreco
Noreco anerkender overordnet, at
det kan være nødvendigt at indføre
særlige foranstaltninger, der kan
afbøde de voldsomme konsekven-
ser af den energikrise, som man
har oplevet på europæisk plan i lø-
bet af 2022. Det bør imidlertid sik-
res, at den indkomst, der pålægges
solidaritetsbidrag, rent faktisk er
ekstraordinær i henhold til forord-
ningens definition heraf. Det er så-
ledes nødvendigt, at indgreb, som
skal indfange eventuelle overnor-
male profitter, virker og imple-
menteres på en proportional og
balanceret måde, hvor der tages
hensyn til nationale forhold, Nord-
søaktiviteternes særlige karakter og
hensynet til fremtidige egenforsy-
ning af naturgas.
Det er Norecos overordnede op-
fattelse, at lovforslaget ikke i til-
strækkelig grad imødeser disse
hensyn og ej heller i sin udform-
ning tilsikrer den proportionalitet,
der ellers synes at være grundlæg-
gende i forordningen, jf. præamb-
lens præmis 54.
Afhængig af markedets udvikling
kan det solidaritetsbidraget for
Noreco blive uproprotionalt stort i
forhold til forordningens formål
om at indfange overnormal
Det er vurderingen, at lovforslaget
inden for de rammer, som nød-
indgrebsforordningen opstiller
udgør en både proportional og
hensigtsmæssig gennemførelse af
det obligatoriske midlertidige soli-
daritetsbidrag i Danmark.
Det bemærkes, at der som følge af
bl.a. Norecos bemærkninger til hø-
ringsudkastet er indarbejdet en
særregel vedrørende opgørelsen af
beregningsgrundlaget for selska-
ber, der har indgået finansielle
kontrakter med henblik på at sikre
mod prisudsving på deres fremti-
dige leverancer. Der henvises til
kommentarerne herom nedenfor.
Som anført i lovforslagets be-
mærkninger er det vurderingen, at
lovforslaget ikke udløser kompen-
sation til DUC-partnerne efter
kompensationsaftalen, der blev
indgået i forbindelse med Nord-
søaftalen fra 2003.
Side 11 af 21
L 69 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2679782_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
indtjening. Noreco kan derfor ikke
udelukke at se sig nødsaget til at
gøre krav på kompensation efter
kompensationsaftalen fra 2003
en absolut sidste udvej, der ikke er
ønskelig
Noreco bemærker, at muligheden
for at modregne solidaritetsbidra-
get i pålignet kulbrinteskat for ind-
komståret 2023 indebærer, at soli-
daritetsbidraget ikke vil få nogen
materiel betydning for aktører i
Nordsøen, der pålignes kulbrinte-
skat i 2023. Flere aktører har imid-
lertid lidt væsentlige økonomiske
tab i tidligere år og pålignes derfor
ikke kulbrinteskat, før de frem-
førte tab er modregnet. Noreco
har endvidere foretaget milliardin-
vesteringer i genopbygningen af
Tyra-feltet, hvilket har medført, at
Noreco har akkumuleret yderligere
skattemæssige underskud i den
kulbrinteskattepligtige indkomst.
Forslaget om, at der kan bortses
fra underskud, således at der kan
skabes betalbar kulbrinteskat, som
solidaritetsbidraget kan modregnes
i, medfører, at solidaritetsbidraget
alene vil være en fremrykning af en
skattebetaling. Der er imidlertid
ikke nogen sikkerhed for, hvornår
dette senere tidspunkt vil indtræde,
og der kan derfor være en væsent-
lig tidsmæssig omkostning forbun-
det med, at betalingen fremrykkes
til 2023.
Aktører med underskud til frem-
førsel stilles derfor dårligere end
dem, der ikke har fremførbare
Efter nødindgrebsforordningens
artikel 16 skal den sats, der anven-
des til beregning af det midlerti-
dige solidaritetsbidrag, være
mindst 33 pct. beregningsgrundla-
get som fastsat i artikel 15, og det
midlertidige solidaritetsbidrag skal
finde anvendelse ud over de almin-
delige skatter og afgifter i henhold
til en medlemsstats nationale ret.
Efter artikel 17 skal medlemssta-
terne endvidere anvende indtæg-
terne fra det midlertidige solidari-
tetsbidrag med tilstrækkelig rettidig
virkning til et eller flere af nær-
mere angivne formål.
Det følger heraf, at der fra de be-
rørte selskaber faktisk skal pålæg-
ges både almindelig selskabsskat
og det midlertidige solidaritetsbi-
drag i det eller de år, hvor det mid-
lertidige solidaritetsbidrag opkræ-
ves. Kun herved er det muligt at
opkræve de indtægter, som med-
lemsstaterne skal anvende i over-
ensstemmelse med forordningens
artikel 17.
Det er således vurderingen, at det
ville stride mod nødindgrebsfor-
ordningens udtrykkelige regler at
undlade at opkræve solidaritetsbi-
draget i 2023 fra selskaber, der har
fremførbare underskud, der
Side 12 af 21
L 69 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2679782_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
underskud. Når der potentielt på-
lægges en væsentlig omkostning
forbundet med en fremrykning af
en skattebetaling, må det tilstræ-
bes, at virkningen af solidaritetsbi-
draget ikke bliver mere vidtræk-
kende, end forordningen tilsiger.
Noreco vurderer, at det bør derfor
være muligt, at der i implemente-
ringen behørigt tages højde for det
problematiske samspil med gæl-
dende danske beskatningsprincip-
per.
indebærer, at de ikke vil skulle be-
tale kulbrinteskat i 2023.
Hvad angår referenceperioden
2018-2021 bemærker Noreco, at
COVID-19 restriktionerne med-
førte udfordringer med produktio-
nen og lavere handelspriser i både
2020 og 2021, hvor olieprisen faldt
til et historisk lavt niveau.
Om end 2022 var et særligt godt år
for virksomheder som Noreco, var
det også et år, hvor der var mulig-
hed for at genvinde balancen, og
hvor Noreco
trods de foregå-
ende svære år
derfor kunne inve-
stere kraftigt i udbygningen af
dansk infrastruktur til gavn for den
danske energiuafhængighed, både i
form af Tyra II og nye projekter.
Nødindgrebsforordningen fastlæg-
ger udtrykkeligt de 4 år, der skal
anvendes som referenceår med
henblik på fastlæggelsen af den del
af indkomsten, der anses for at ud-
gøre ekstraordinære profitter som
følge af energikrisen.
Det er vurderingen, at forordnin-
gen ikke giver mulighed for at an-
vende en anden referenceperiode
end den udtrykkeligt fastsatte.
Noreco fremhæver desuden, at
hvis den virksomhed, der drives i
2023, ikke svarer til den virksom-
hed, der blev drevet i perioden
2018-2021 (eksempelvis som følge
af omstrukturering, køb/salg mv.),
risikeres det, at opgørelsen af et
ekstraordinært overskud baseres
Nødindgrebsforordningens regler
om en midlertidig beskatning af
overnormal profit og fastlæggelse
af den overnormale andel på
grundlag af en sammenligning med
indkomsten i bestemte forudgå-
ende indkomstår, kan medføre re-
sultater, der for enkeltselskaber
ikke nødvendigvis vil være
Side 13 af 21
L 69 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2679782_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
på en sammenligning med noget
usammenligneligt.
Konkret vil lovforslaget for No-
reco betyde, at hele overskuddet i
2023 bliver ”ekstraordinært”, hvil-
ket ifølge Noreco ikke er i over-
ensstemmelse med forordningens
formål. Der bør derfor være mu-
lighed for, at sammenligningsind-
komsten for perioden fra 1. januar
2018 til den 31. december 2021
omfatter tilnærmelsesvis den
samme virksomhed som den, der
drives i 2023. Det kan f.eks. ske
ved, at der gives mulighed for, at
indkomsten fra hele perioden 2018
til 2021 fra den virksomhed, hvis
ekstraordinære overskud indgår
ved beregningen af solidaritetsbi-
draget i 2023, skal indgå i sammen-
ligningsindkomsten for selskabet,
selv om selskabet ikke har drevet
virksomheden i hele perioden
2018 til 2021.
Det er Norecos opfattelse, at for-
ordningen ikke hindrer en sådan
løsning, og at der tværtimod netop
er mulighed for at tage højde for
særlige forhold ifølge præambelens
betragtning 55, hvorefter med-
lemsstaterne bør træffe de nødven-
dige foranstaltninger ved gennem-
førelsen af solidaritetsbidraget.
retvisende for de overnormale
profitters reelle omfang. Det vil
som nævnt af Noreco fx kunne
være tilfældet, hvis et selskab har
overtaget væsentlige aktiviteter, så-
ledes at indkomsten fra disse akti-
viteter ikke er indgået i selskabets
selskabsskattepligtige indkomst i
alle referenceårene.
Det vurderes imidlertid vanskeligt
på en administrerbar måde at fast-
sætte generelle regler herom, som
på en retvisende måde vil kunne
tage højde for enkeltselskabers in-
dividuelle forhold.
Det bemærkes, at fx køb og salg af
aktiviteter også i sig selv vil kunne
have væsentlige skattemæssige
virkninger for både sælgeren og
køberen.
Ifølge Noreco kan anvendelse af
lagerværdiprincippet i relation til
beregningen af grundlaget for det
særlige solidaritetsbidrag kan med-
føre forskydninger i indkomsten,
som ikke reflekterer den reelle ind-
tjening i 2023. F.eks. vil en
Lovforslaget er tilrettet, således at
der foreslås en særregel vedrø-
rende opgørelsen af beregnings-
grundlaget for de selskaber, der
har indgået finansielle kontrakter
med henblik på at sikre mod pris-
udsving på deres fremtidige
Side 14 af 21
L 69 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2679782_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
forværring af energikrisen kunne
medføre, at solidaritetsbidraget re-
duceres, hvilket vil være i strid
med forordningens formål.
Noreco finder derfor, at gevinst og
tab på fastprisaftaler bør opgøres
efter et realisationsprincip. Dette
vil desuden fjerne den væsentlige
uforudsigelighed, der ellers vil
være omkring størrelsen af det for-
ventede provenu, der skal tilgå
energikriseformål, jf. de udmeldte
provenuforventninger.
leverancer. Efter den foreslåede
særregel vil urealiserede gevinster
og tab på sådanne finansielle kon-
trakter, der efter kursgevinstlovens
§ 33, stk. 1, opgøres efter lager-
princippet, ikke skulle medregnes
ved opgørelsen af beregnings-
grundlaget for det midlertidige so-
lidaritetsbidrag.
Der henvises i øvrigt om den fore-
slåede særregel til kommentarerne
til høringssvaret fra Dansk Off-
shore.
Oxfam IBIS (Oxfam)
Ifølge Oxfam har det siden covid-
19 pandemiens udbrud i 2020 væ-
ret tydeligt, at udvalgte sektorer og
selskaber har haft overnormale
overskud, som hverken kan tilskri-
ves virksomhedernes egen innova-
tion, indsats eller normale mar-
kedsvilkår. Derfor anbefalede Ox-
fam allerede i 2020, at verdens
lande omgående indførte skat på
overnormale overskud, og denne
anbefaling er med energikrisen og
stigende inflation kun blevet mere
relevant. Oxfam mener derfor, at
det er en for snæver tilgang, når
det med lovforslaget kun foreslås,
at overnormale overskud fra 2023
blandt fossile energivirksomheder
beskattes.
Oxfam henviser i den forbindelse
til en ny tidsskriftsartikel om over-
normale overskud for større multi-
nationale selskaber med aktiviteter
i EU på allerede i 2020, til Oxfams
analyse af verdens 1000 største
Lovforslaget har til formål at gen-
nemføre det midlertidige solidari-
tetsbidrag for selskaber med aktivi-
teter inden for den fossile energi-
sektor, som det ved nødindgrebs-
forordningen er blevet fastsat, at
samtlige medlemsstater skal gen-
nemføre i 2022 og/eller 2023.
Det rækker derfor ud over formå-
let med lovforslaget at indføre en
bredere beskatning af eventuelle
overnormale profitter i andre peri-
oder og for andre sektorer end
dem, der efter forordningen skal
pålægges solidaritetsbidraget.
Side 15 af 21
L 69 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2679782_0016.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
virksomheders regnskaber for pe-
rioden 2020-21, samt til Oxfams
seneste årlige ulighedsrapport fra
januar 2023.
Dette taler ifølge Oxfam for en
bredere tilgang til beskatning af
overnormale overskud
Særligt i relation til selskaberne i
energisektoren henviser Oxfam til
udviklingen i naturgaspriserne, der
steg markant i løbet af 2021 som
et resultat af genåbningen efter co-
vid-19 pandemien. Med udbruddet
af krigen i Ukraine skete der en ek-
splosiv udvikling i prisen, som top-
pede i sommeren 2022, hvor in-
deks (basisperiode januar 2021) var
over 1.200, mens priserne de sidste
måneder i 2022 og januar 2023 er
faldet ned til et niveau i omegnen
af indeks 300.
I oliesektoren har der også været
en betragtelig prisstigning centre-
ret om 2022, idet olieprisen steg
gennem 2021 fra indeks 100 i ja-
nuar op til ca. 139 i december
2021. Herefter steg priserne vold-
somt gennem foråret 2022 og pea-
kede på over 200 i maj måned.
Herefter er priserne faldet, men
har dog stabiliseret sig omkring in-
deks 150.
Hvis den nuværende tendens i
prisudviklingen for energisektoren
fortsætter, vil profitten i 2023 ligge
væsentligt under niveauet fra 2022.
Der vil derfor kunne opnås et
Det bemærkes, at selskaber med
kulbrinteindvindingsaktiviteter i
forvejen betaler en særlig skat på
overnormal profit i form af kul-
brinteskatten.
Som der er redegjort for i lov-
forslagets bemærkninger, bør en
øget beskatning efter almindelige
retssikkerhedsmæssige principper
som udgangspunkt kun have virk-
ning fremadrettet, og det er derfor
vurderet, at solidaritetsbidraget bør
gælde for indkomståret 2023.
Det bemærkes herved, at en gen-
nemførelse af solidaritetsbidraget i
både 2022 og 2023 vurderes at
kunne udløse kompensation til
DUC-parterne efter kompensati-
onsaftalen indgået i forbindelse
med Nordsøaftalen fra 2003, og at
det er lagt til grund, at reglerne om
solidaritetsbidraget bør gælde ens-
artet for alle berørte selskaber.
Det bemærkes desuden, at det er
vurderingen
om end den er be-
hæftet med usikkerhed
at prove-
nuet ikke ville blive højere ved at
gennemføre solidaritetsbidraget i
2022 i stedet for 2023. I den for-
bindelse skal det i relation til Ox-
fams bemærkninger om den
Side 16 af 21
L 69 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2679782_0017.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
markant højere provenu ved at be-
skatte selskaberne i 2022.
eksplosive udvikling i gaspriserne i
2022 bemærkes, at der som følge
af nedlukningen af Tyra ikke har
været produktion af naturgas i
Nordsøen i 2022.
Oxfam finder, at det også taler for
at gennemføre solidaritetsbidraget
med virkning for 2022, at baggrun-
den for EU’s
nødindgreb er begi-
venheder i 2022, og at der er sær-
lige hensyn, da der netop er tale
om et nødindgreb.
Desuden er skatter på overnor-
male overskud pr. definition ofte
bagudrettede og skatter på over-
normale overskud fungerer, mod-
sat anden skattelovgivning, faktisk
bedst, når den er bagudrettet.
Der henvises til kommentarerne
umiddelbart ovenfor om baggrun-
den for, at solidaritetsbidraget fo-
reslås indført med virkning for
indkomståret 2023.
Oxfam finder endvidere, at energi-
sektoren langt fra er den eneste
sektor, hvor der er tjent markante
overnormale profitter, som med ri-
melighed kunne beskattes efter
samme model som energisektoren,
fx selskaber i transport- og fødeva-
reindustrisektorerne. Oxfam illu-
strerer dette med en gennemgang
af regnskabsresultaterne for ud-
valgte danske selskaber.
Endvidere henviser Oxfam til et
notat fra Fagbevægelsens Hoved-
organisation, hvori det skønnes, at
den umiddelbare provenuvirkning
ved en engangsskat på 30 pct. på
overnormale overskud i energisek-
toren i 2022 ville være ca. 1,8 milli-
arder kroner, mens skattepotentia-
let på tværs af alle sektorer i 2022
Der henvises til kommentarerne
ovenfor om, at det rækker ud over
formålet med lovforslaget at ind-
føre en bredere beskatning af
eventuelle overnormale profitter i
andre perioder og for andre sekto-
rer end dem, der efter forordnin-
gen skal pålægges solidaritetsbidra-
get.
Side 17 af 21
L 69 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2679782_0018.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ville være ca. 11,3 milliarder kro-
ner. Dette skøn omfatter ikke virk-
somheder, der betaler tonnageskat,
og ville derfor være langt højere,
hvis også virksomheder i shipping-
sektoren omfattedes.
Oxfam fremhæver, at råvarepri-
serne på gas, el og olie allerede be-
gyndte at stige markant i løbet af
2021, og at der i 2021 også for
virksomheder i andre sektorer blev
opnået voldsomme stigninger i
overskuddet. Oxfam anbefaler der-
for, at sammenligningsperioden
2017-2021, der anvendes som
grundlag for at fastlægge, i hvilket
omfang selskaberne har opnået
overnormale overskud, ændres til
2017-2020.
Referenceperioden 2018-2021 skal
anvendes ifølge nødindgrebsfor-
ordningens artikel 15. Det er vur-
deringen, at det ville udløse kom-
pensation til DUC-partnerne efter
kompensationsaftalen indgået i
forbindelse med Nordsøaftalen fra
2003, hvis der blev fastsat en an-
den referenceperiode med henblik
på at øge beregningsgrundlaget for
det midlertidige solidaritetsbidrag.
Det bemærkes i øvrigt, at referen-
ceperioden omfatter 2020, hvor
oliepriserne
i hvert fald i en del
af året
var historisk lave.
Oxfam bemærker, at det ikke er
muligt at lave en oversigt over EU-
landenes implementering af for-
ordningen, men at der er en række
lande, der har foreslået at lade bi-
draget gælde for 2022, og at nogle
lande også har foreslået, at det ind-
føres med en højere sats end mini-
mumssatsen på 33 pct.
Desuden er der ifølge Oxfam ind-
ført skatter på overnormale over-
skud på andre sektorer i Spanien
(banksektoren) og Portugal (føde-
varehandelen).
Der henvises til kommentarerne
ovenfor om baggrunden for, at so-
lidaritetsbidraget foreslås at skulle
gælde for indkomståret 2023. Ind-
førelse af solidaritetsbidraget med
en højere sats end 33 pct. vurderes
desuden at ville udløse kompensa-
tion til DUC-partnerne efter kom-
pensationsaftalen indgået i forbin-
delse med Nordsøaftalen fra 2003.
Som nævnt i kommentarerne
ovenfor ligger det uden for lov-
forslagets formål at tage stilling til
eventuel beskatning af overnor-
male profitter i andre sektorer end
Side 18 af 21
L 69 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2679782_0019.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
dem, der er omfattet af nødind-
grebsforordningens regler.
Oxfam anbefaler sammenfattende,
at solidaritetsbidraget udvides til at
gælde for 2022 og 2023, således at
den skatten eventuelt kan målret-
tes 2022, hvis det vurderes, at det
vil udløse krav om kompensation
til DUC-parterne, hvis begge år in-
kluderes, at solidaritetsbidraget ud-
vides til at gælde alle sektorer, såle-
des at alle virksomheder, der har
haft overnormale overskud, be-
skattes på lige fod, at sammenlig-
ningsårene flyttes fra 2018-21 til
2017-20, og at en andel af indtæg-
terne øremærkes klimastøtte til ud-
viklingslandene
Der henvises til de foranstående
kommentarer til de enkelte anbefa-
linger, idet det skal tilføjes, at lov-
forslaget ikke har til formål at re-
gulere anvendelsen af det provenu,
staten oppebærer fra det midlerti-
dige solidaritetsbidrag, jf. også be-
mærkningerne til lovforslagets § 9.
Skatteankestyrelsen
Skatteankestyrelsen finder det po-
sitivt, at der med den foreslåede
klagemodel er lagt op, at klagepro-
cessen følger den model, der ken-
des og anvendes i dag. Skatteanke-
styrelsen har endvidere forstået det
sådan, at der potentielt nok er mu-
lighed for, at klagemyndighederne
dermed kan modtage et antal nye
klagesager, men det forudsættes og
må forventes at være af meget be-
grænset omfang. Under disse for-
udsætninger lægges det til grund, at
lovforslaget ikke vil indebære reelle
kvantificerbare økonomiske og ad-
ministrative konsekvenser for kla-
gemyndighederne.
Der kvitteres for bemærkningerne.
Side 19 af 21
L 69 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2679782_0020.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Skatterevisorforeningen
Skatterevisorforeningen oplyser, at
foreningen ikke har bemærkninger
til forslaget.
92-gruppen
Hvis verden skal nå den store om-
stilling, som overholdelsen af Pa-
ris-aftalens målsætninger kræver,
er det ifølge 92-gruppen afgø-
rende, at det økonomiske incita-
ment for en fortsat udvinding af
fossile brændsler mindskes, ikke
øges.
Derfor støtter 92-gruppen varmt
op om EU-aftalen om indførelsen
af et solidaritetsbidrag fra den fos-
sile udvindingsindustri. 92-grup-
pen er dog forundret over, at det i
lovforslaget er anført, at lovforsla-
get ikke har klimamæssige konse-
kvenser. Tværtimod mener 92-
gruppen
hvilket
også FN’s Ge-
neralsekretær Antonio Guterres
har givet udtryk for
at det har
store klimamæssige konsekvenser
at sikre at de overnormale over-
skud, som præger sektoren netop
nu, bliver beskattet.
Det er fortsat vurderingen, at lov-
forslaget ikke har klimamæssige
konsekvenser. Det bemærkes, at
der dels er tale om en midlertidig
beskatning af overnormal profit,
dels at reglerne i kulbrinteskattelo-
ven i forvejen sikrer beskatning af
danske kulbrinteproducenters
overnormale profitter.
92-gruppen vurderer, at da pri-
serne på olie og gas har været fal-
dende siden de toppede i løbet af
2022, vil solidaritetsbidraget kun
være målrettet de store overnor-
male overskud, hvis det er målret-
tet 2022.
Netop i det konkrete tilfælde er
der ifølge 92-gruppen vægtige, sær-
lige hensyn, der gør, at skatten bør
omfatte overskud, der allerede er
Der henvises til kommentarerne til
de tilsvarende synspunkter i hø-
ringssvaret fra Oxfam.
Side 20 af 21
L 69 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2679782_0021.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
oppebåret i 2022. For det første er
baggrunden for EU’s nødindgreb
netop begivenheder i 2022. For
det andet er skatter på overnor-
male overskud pr. definition ofte
bagudrettede. Endelig, for det
tredje, er hensynet til klimaomstil-
lingen er et ”særligt hensyn” der
tilsiger, at skatten netop bør mål-
rettes det indkomstår, hvor olie-
og gasselskaberne har haft store
overnormale overskud.
Hvis det vurderes, at det for DUC-
partnerne kan udløse krav om er-
statning at gennemføre solidari-
tetsbidraget for både 2022 og 2023
er det 92-gruppens anbefaling, at
2022 udvælges som det skatteplig-
tige år frem for 2023, mens det for
øvrige selskaber bør gælde både
for 2022 og 2023.
En gennemførelse af solidaritetsbi-
draget i både 2022 og 2023 vurde-
res at kunne udløse kompensation
til DUC-parterne efter kompensa-
tionsaftalen indgået i forbindelse
med Nordsøaftalen fra 2003.
Det er desuden lagt til grund, at
reglerne om solidaritetsbidraget
bør gælde ensartet for alle berørte
selskaber.
Det bemærkes desuden, at det er
vurderingen
om end den er be-
hæftet med usikkerhed
at prove-
nuet ikke ville blive højere ved at
gennemføre solidaritetsbidraget i
2022 i stedet for 2023.
Side 21 af 21