Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 69 Bilag 11
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 69
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 4. maj 2023
Betænkning
over
Forslag til lov om et midlertidigt solidaritetsbidrag
[af skatteministeren (Jeppe Bruus)]
1. Ændringsforslag
Socialistisk Folkepartis, Enhedslistens og Alternativets
medlemmer af udvalget har stillet 15 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, M, DD og KF) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (SF, EL og ALT) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (LA) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme
imod de stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (RV) indstiller lovforsla-
get til
vedtagelse
med det under nr. 15 stillede ændringsfor-
slag. Mindretallet vil stemme imod ændringsforslag nr. 1-14.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (DF) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse.
Mindretallet vil ved 2. behandling af lovfor-
slaget redegøre for sin stilling til de stillede ændringsforslag.
Et
femte mindretal
i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil
ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til
de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet
Socialistisk Folkepartis, Enhedslistens og Alternativets
medlemmer af udvalget bemærker, at det er nødvendigt og
retfærdigt med politisk handling i perioder præget af meget
høje prisstigninger på bl.a. energi og fødevarer, som rammer
mange husholdninger utrolig hårdt. Derfor er det positivt, at
der indføres et solidaritetsbidrag, for i ekstraordinære tider
er det fornuftigt at sikre en mere fair økonomi og sikre om-
fordeling ved at beskatte overnormale overskud og føre dem
tilbage til borgerne. Derfor er det også kedeligt, at lovfor-
slaget fra regeringen lægger op til at implementere en abso-
lut minimumsversion af solidaritetsbidraget i EU-forordnin-
gen. Regeringen har valgt ikke at lade solidaritetsbidraget
omfatte andre brancher end råolie-, naturgas-, kul- og raffi-
naderisektorerne, og ligeledes har regeringen valgt kun at
lade loven omfatte året 2023. Det, til trods for at det særlig
var i 2022, at der var stærkt stigende priser, og at det særlig
var i 2022, hvor flere virksomheder tjente enormt store og
ekstraordinære overskud på de stigende priser. Det er muligt
at lave en mere omfattende implementering, end hvad dette
lovforslag lægger op til. Det er beklageligt, at man ikke
er gået længere for at beskatte de meget store overskud,
som er tilvejebragt i særlig 2022. Ved at lade alle brancher
blive omfattet af solidaritetsbidraget vil det være muligt at
tilvejebringe et provenu på mindst 17 mia. kr. i de år, hvor
solidaritetsbidraget indføres, jf. Skatteministeriets beregnin-
ger i SAU alm. del – svar på spørgsmål 82. Det provenu vil
være kærkomment at anvende til akut omfordeling og som
finansieringsbidrag til tiltag for at nå vores nødvendige kli-
mamålsætninger. Derfor har SF, EL og ALT stillet ændrings-
forslag, der kan sikre, at både 2022 og 2023 omfattes af for-
slaget, og ligeledes har partierne stillet ændringsforslag om
en revisionsklausul, som vil sikre, at der fremsættes et nyt
lovforslag indeholdende en beskatningsmodel, der pålægger
alle sektorer, herunder mellemhandlere i energisektoren, der
har opnået overnormal profit i indkomstårene 2022 og 2023,
et solidaritetsbidrag.
Sluttelig skal det bemærkes, at Danmark ikke vil gå ene-
gang ved at gennemføre en mere vidtgående implementering
af solidaritetsbidraget. F.eks. har Frankrig, Tyskland og Ir-
land valgt at lade solidaritetsbidraget gælde i både 2022 og
AX028680