Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 69 Bilag 1
Offentligt
Forslag til lov om midlertidigt solidaritetsbidrag
Noreco har d. 27. januar 2023 modtaget forslag til lov om midlertidigt solidaritetsbidrag og takker hermed for
muligheden for at bidrage med vores bemærkninger til indholdet af den kommende lov, der skal implementere artikel
14-16 i Rådets forordning (EU) nr. 2022/1854 af 6. oktober 2022 om et nødindgreb for at imødegå høje energipriser.
Lovforslaget udgør en del af finansieringen af den politiske aftale om inflationshjælp til danskerne af 10. februar 2023.
I den sammenhæng er forudsigelighed nødvendig for alle parter, hvorfor Norecos bemærkninger til lovforslaget har til
formål at skabe det sikreste fundament for implementeringen af solidaritetsbidraget i Danmark.
Solidaritetsbidraget kan modregnes i kapitel 3a kulbrinteskat for indkomståret 2023
–
men ikke alle aktører i Nordsøen
er skattebetalende i kapitel 3a, herunder Noreco, som følge af væsentlige tab på indvindingsaktiviteter i tidligere år og
milliardinvesteringer i Tyra-feltet. Dermed stilles de aktører, der har underskud til fremførsel dårligere end de aktører,
der ikke har. Af den årsag bør det tilsikres, at solidaritetsbidraget implementeres så vidt muligt i overensstemmelse med
forordningens formål.
Overordnede bemærkninger
1.
Noreco anerkender, at det kan være nødvendigt at indføre særlige foranstaltninger, der kan afbøde de
voldsomme konsekvenser af den energikrise, som man har oplevet på europæisk plan i løbet af 2022.
Noreco
finder det kun rimeligt, at aktører bidrager solidarisk, hvis de har profiteret ekstraordinært på, at prisen på
ressourcer som naturgas stiger til hidtil usete niveauer foranlediget af krig. Det bør her tilsikres, at den indkomst,
der pålægges solidaritetsbidrag, rent faktisk er ekstraordinær i henhold til forordningens definition heraf.
Det er nødvendigt, at indgreb, som skal indfange eventuelle overnormale profitter, virker og implementeres på
en proportional og balanceret måde,
hvor der tages hensyn til nationale forhold, Nordsøaktiviteternes særlige
karakter og hensynet til fremtidige egenforsyning af naturgas. Det er Norecos overordnede opfattelse, at
lovforslaget ikke i tilstrækkelig grad imødeser disse hensyn og ej heller i sin udformning tilsikrer den
proportionalitet, der ellers synes at være grundlæggende i forordningen, jf. præamblens præmis 54.
Referenceperioden i årene 2018-2021 indfanger ikke nødvendigvis den overnormale profit,
da den risikerer ikke
at afspejle samme virksomhed, som drives i 2023. Skal det være retvisende, bør sammenligningsindkomsten knytte
sig til den samme bevilling til efterforskning og indvinding af kulbrinter mv., som selskaberne varetager i dag.
Anvendelse af lagerværdiprincippet i relation til beregningen af grundlaget for det særlige solidaritetsbidrag kan
medføre forskydninger i indkomsten, som ikke reflekterer den reelle indtjening i 2023.
Modsat forordningens
formål vil en forværring af energikrisen kunne medføre, at solidaritetsbidraget reduceres. Der bør derfor
indarbejdes en bestemmelse, der sikrer, at gevinst og tab på fastprisaftaler opgøres efter et realisationsprincip.
Dette vil desuden fjerne den væsentlige uforudsigelighed, der ellers vil være omkring størrelsen af det forventede
provenu, der skal tilgå energikriseformål, jf. de udmeldte provenuforventninger.
Forslaget medfører i sin nuværende form en beskatning, der ikke er i overensstemmelse med forordningens
formål.
Afhængig af markedets udvikling kan Noreco stå i en situation, hvor der slet ikke skal betales
solidaritetsbidrag, men der kan også opstå en situation, hvor skattebetalingen bliver uproprotionalt stor i forhold
til forordningens formål om at indfange overnormal indtjening. I en sådan situation kan Noreco ikke udelukke at se
sig nødsaget til at gøre krav på kompensation efter kompensationsaftalen fra 2003
–
en absolut sidste udvej, der
ikke er ønskelig.
2.
3.
4.
5.