Er ministeren enig med vismændene i, at budgetloven giver et incitament til at prioritere udgifter udenfor udgiftslofterne, så som skattenedsættelser eller udgifter til anlæg, som det fremgår af vismændenes efterårsrapport, hvor der står: ”Det kan potentielt forvride prioriteringen, da kassebeholdningen i stedet kan bruges på eksempelvis anlæg eller skattenedsættelser”, jf. De Økonomiske råd (2022): Dansk Økonomi, efterår 2022? Spørgsmålet skal ikke mindst ses i lyset af, at Finansministeriet i deres publikation fra april 2022 ”Erfaringer med budgetloven 2014-2020” vurderede, at Finansministeriets skøn for den strukturelle saldo i gennemsnit er opjusteret betragteligt i den pågældende periode, idet den strukturelle saldo i gennemsnit i perioden 2014-2019 er blevet opjusteret med ca. 0,6 pct. af BNP fra skønnet ved indgåelsen af de årlige finanslove til den seneste opgørelse i Økonomisk Redegørelse, december 2021. Det er vigtigt, da det er finansministeriets skøn for den strukturelle saldo, der ligger til grund for den løbende finanspolitik, herunder f.eks. opgørelsen af det finanspolitiske råderum og udgiftslofterne.
Dato: 17-04-2023
Status: Endeligt besvaret
Emne:
finanspolitik