Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
L 67 Bilag 2
Offentligt
2681188_0001.png
Lovforslag nr.
L 67
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Fremsat den 23. marts 2023 af finansministeren (Nicolai Wammen)
Forslag
til
Lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
finansåret 2026
§ 1.
Det statslige udgiftsloft for finansåret 2026 fastsæt-
tes til 567,5 mia. kr., hvoraf det statslige delloft for drifts-
udgifter udgør 262,8 mia. kr., og det statslige delloft for
indkomstoverførsler udgør 304,7 mia. kr., jf. dog § 2, stk. 1.
Stk. 2.
Det kommunale udgiftsloft for finansåret 2026
fastsættes til 287,8 mia. kr.
Stk. 3.
Det regionale udgiftsloft for finansåret 2026 fast-
sættes til 132,3 mia. kr., hvoraf det regionale delloft for
sundhedsområdet udgør 129,4 mia. kr., og det regionale del-
loft for de regionale udviklingsopgaver udgør 2,9 mia. kr.
§ 2.
Finansministeren kan foretage en omfordeling mel-
lem det statslige delloft for driftsudgifter og det statslige
delloft for indkomstoverførsler for finansåret 2026, i det
omfang det er begrundet i permanente ændringer i fordelin-
gen af udgifter omfattet af det statslige delloft for driftsud-
gifter og det statslige delloft for indkomstoverførsler.
Stk. 2.
Finansministeren orienterer Folketingets Finansud-
valg om omfordelinger efter stk. 1, og offentliggør oplysnin-
ger herom på Finansministeriets hjemmeside.
§ 3.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2.
Loven har virkning for finansåret 2026.
§ 4.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
AE003052
Finansmin., j.nr. 2022–1140
L 67 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringsbrev, høringsliste og forslag, fra finansministeren
2681188_0002.png
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at fastsætte konkrete niveauer
for udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finans-
året 2026, jf. budgetlovens § 6, stk. 1.
Danmarks økonomiske politik tilrettelægges overordnet
efter, at de offentlige finanser holdes inden for de grænser,
der følger af budgetloven. For at understøtte, at udgifterne
holder sig inden for det planlagte, er der indført et udgifts-
politisk styringssystem, hvormed der fastsættes årlige ud-
giftslofter for henholdsvis stat, kommuner og regioner.
Lovforslaget afspejler udgiftslofter, der er udarbejdet på
baggrund af den seneste mellemfristede 2030-fremskriv-
ning, samt virkninger af efterfølgende politiske aftaler og
prioriteringer på regeringens forslag til finanslov for 2023
mv.
2. Lovforslagets baggrund
Med hjemmel i budgetloven fremsætter finansministeren
samtidigt med forslaget til finanslov årligt et forslag til lov
om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regio-
ner for det fjerde af de følgende finansår. Fastsættelsen af
udgiftslofterne for det nye fjerde år, 2026, sker med henblik
på at skabe klarhed om de økonomiske rammer, som ligger
til grund for budgetteringen af forslagene til finanslovene
for finansårene 2023 til 2026.
Der fastsættes i § 1 overordnet tre separate udgiftslofter
for henholdsvis stat, kommuner og regioner. Det statslige
udgiftsloft er opdelt i to dellofter for henholdsvis driftsud-
gifter og indkomstoverførsler. Det kommunale udgiftsloft
er en øvre grænse for de kommunale nettodriftsudgifter til
service, mens det regionale udgiftsloft er opdelt i to dellof-
ter for henholdsvis sundhedsområdet og de regionale udvik-
lingsopgaver.
Et udgiftsloft angives som et beløb opgjort i milliarder
kroner med én decimal. Udgiftslofterne skal overholdes af
stat, kommuner og regioner hver især og må ikke overskri-
des med henvisning til en samlet overholdelse af summen af
udgiftslofterne for de tre sektorer til sammen.
Nærværende lovforslag bygger på den makroøkonomiske
fremskrivning i 2030-planforløb: Grundlag for udgiftslofter
2026, august 2022. De konkrete forudsætninger for den
mellemfristede fremskrivning, der ligger til grund for lofts-
fastsættelsen, er beskrevet i 2030-planforløb: Grundlag for
udgiftslofter 2026, der findes på Finansministeriets hjem-
meside til understøttelse af Folketingets behandling af lov-
forslaget. Herudover er der taget højde for virkningen af
efterfølgende politiske aftaler og prioriteringer på forslaget
til finanslov for 2023 mv., samt for efterfølgende ændret
budgettering af indkomstoverførelser.
3. Fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regio-
ner for finansåret 2026
3.1. Gældende ret
Det følger af budgetlovens § 6, stk. 1, at finansministeren
samtidig med forslaget til finanslov kan fremsætte et forslag
til lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og
regioner for det fjerde af de følgende finansår.
Udgiftslofterne fastsætter en øvre grænse for nærmere be-
stemte faktiske udgifter i finansåret, jf. budgetlovens § 5,
stk. 2.
3.2. Finansministeriets overvejelser og den foreslåede ord-
ning
Udgiftslofterne for 2026 fastsættes med afsæt i den forud-
satte udgiftsudvikling i en fremskrivning af dansk økonomi,
hvor de årlige strukturelle offentlige underskud højst må ud-
gøre 1,0 pct. af BNP, og hvor de mellemfristede mål for den
offentlige saldo og holdbarhedsindikatoren er opfyldt. Frem-
skrivningen er udelukkende baseret på reformer og initiati-
ver, der er fundet flertal for i Folketinget. Udgiftslofterne
for 2026 er på den baggrund fastsat i overensstemmelse
med de finanspolitiske rammer i 2030-planforløb: Grundlag
for udgiftslofter 2026, august 2022. I fastsættelsen af ud-
giftslofterne er der endvidere taget højde for virkningen af
efterfølgende politiske aftaler og de politiske prioriteringer
på forslag til finanslov for 2023 mv., samt for efterfølgende
ændret budgettering af indkomstoverførelser.
3.2.1. Fastsættelse af udgiftsloft for staten
Fastsættelsen af det statslige delloft for driftsudgifter
pba. den makroøkonomiske fremskrivning følger samme
principper som ved fastsættelsen af udgiftslofterne for
2014-2025. Det statslige delloft for driftsudgifter er på den
baggrund fastlagt med udgangspunkt i de budgetterede ud-
gifter under det statslige delloft for driftsudgifter i 2023, den
årlige vækst i råderummet, udviklingen i bidragene til EU
og øvrige overførsler til udlandet samt fremskrivningen af
udgifterne til forskning og udvikling. På baggrund af den
makroøkonomiske fremskrivning kan det statslige delloft for
driftsudgifter opgøres til 260,2 mia. kr. i 2026.
Det er lagt til grund, at det finanspolitiske råderum som
udgangspunkt placeres under det statslige delloft for drifts-
udgifter. Prioriteringen og fordelingen mellem det statslige
og de kommunale og regionale udgiftslofter vil i henhold til
budgetloven kunne justeres løbende, blandt andet i forbin-
delse med det årlige bloktilskudsaktstykke, jf. budgetlovens
§ 8, stk. 1.
Det statslige delloft for indkomstoverførsler omfatter
ikke-ledighedsrelaterede indkomstoverførsler og omfatter
blandt andet udgifter til folkepension, førtidspension, efter-
L 67 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringsbrev, høringsliste og forslag, fra finansministeren
2681188_0003.png
3
løn og SU samt visse lovbundne driftsudgifter i forbindelse
med beskæftigelsesindsatsen, jf. budgetlovens § 9, stk. 4.
Det statslige delloft for indkomstoverførsler er fastsat med
afsæt i den forudsatte udvikling i de ikke-ledighedsrelatere-
de indkomstoverførsler i den mellemfristede fremskrivning.
Det statslige delloft for indkomstoverførsler afspejler og-
så, at der er indregnet en udsvingsbuffer på 1 pct. af de bud-
getterede udgifter under det statslige delloft for indkomst-
overførsler, svarende til 3 mia. kr. Udsvingsbufferen udgør
en sikkerhedsmargin til finansiering af eventuelle statslige
merudgifter til indkomstoverførsler omfattet af det statslige
delloft for indkomstoverførsler. På baggrund af den mellem-
fristede 2030-fremskrivning kan det statslige delloft for ind-
komstoverførsler opgøres til 306,7 mia. kr. i 2026.
I fastsættelsen af udgiftsloftet for 2026 tages endvidere
højde for virkningen af efterfølgende politiske aftaler og
Tabel 1
Udgiftsloft for staten for finansåret 2026
Mia. kr. (2023 pris- og lønniveau)
politiske prioriteringer på regeringens forslag til finanslov
for 2023 mv., samt for efterfølgende ændret budgetting af
indkomstoverførelser. De konkrete virkninger fremgår af ne-
denstående tabel og kan overordnet henføres til:
– Ændringer af udgiftslofter som følge af indgåede politi-
ske aftaler, herunder Aftale om vinterhjælp mv.
– Ændringer af udgiftslofterne som følge af prioriteringer
på regeringens forslag til finanslov for 2023.
– Ændringer af udgiftslofterne som følge af afskaffelsen af
store bededag som en helligdag.
– Ændringer som følge af ændret budgettering af ind-
komstoverførelser. Hermed fastsættes loftet, i overens-
stemmelse tidligere praksis, med en buffer på 1 pct. af
det budgetterede bevillingsniveau.
Tabel 1 viser de samlede virkninger.
2026
260,2
2.551,5
893,3
-781,8
2.440,0
262,8
306,7
-1.953,1
10,3
6,00
-2.023,4
304,7
statslige delloft for driftsudgifter indeholder følgende typer
af udgifter:
– Befordringstilskud i tilfælde, hvor tilskuddet ydes som
driftstilskud til en virksomhed. Undtaget er befordrings-
tilskud, der har karakter af et indkomstsupplerende til-
skud og ydes på baggrund af et individuelt retskrav,
selvom tilskuddet gives til f.eks. en virksomhed. Denne
type tilskud indgår under det statslige delloft for ind-
komstoverførsler.
– Engangstilskud til udlændinge som led i repatriering.
– Rammestyrede indkomstoverførsler, hvor der ikke er et
lovfastsat retskrav til ydelsen. Det gælder f.eks. livslan-
ge ydelser under Kulturministeriets område.
– Indkomsterstattende eller indkomstsupplerende erstat-
ninger, der ydes af staten i egenskab af arbejdsgiver,
indgår ikke under delloftet for indkomstoverførsler, men
som en driftsudgift under delloftet for driftsudgifter.
Det er i lovforslaget endvidere forudsat, at det statslige
Statsligt delloft for driftsudgifter,
jf. 2030-planforløb
(mia. kr.)
Samlet virkning af politiske aftaler mv. (mio. kr.)
- heraf som følge af politiske aftaler
- heraf som følge af øvrige prioriteringer på regeringens forslag til finanslov for 2023 m.v.
- heraf som følge af afskaffelse af store bededag som helligdag
Forslag til delloft for driftsudgifter (mia. kr.)
Statsligt delloft for indkomstoverførsler,
jf. 2030-planforløb
(mia. kr.)
Samlet virkning af politiske aftaler mv. (mio. kr.)
- heraf som følge af politiske aftaler
- heraf som følge af afskaffelse af store bede dag som helligdag
- heraf som følge af ændret budgettering af indkomstoverførelser
Forslag til delloft for indkomstoverførsler (mia. kr.)
På den baggrund udgør det statslige delloft for driftsud-
gifter 262,8 mia. kr. i 2026, mens det statslige delloft for
indkomstoverførsler udgør 304,7 mia. kr. i 2026.
De konkrete beregningsforudsætninger er dokumenteret
i ”Notat om fastsættelse af udgiftslofter for 2026”, der er
offentliggjort på Finansministeriets hjemmeside.
3.2.1.1. Afgrænsning af de statslige dellofter
Det statslige delloft for driftsudgifter er en øvre grænse
for blandt andet de statslige nettodriftsudgifter, jf. budgetlo-
vens § 9, stk. 2.
Delloftet for driftsudgifter er afgrænset med udgangspunkt
i den afgræsning af delloftet, der fremgår af bemærknin-
gerne til budgetlovens § 9, stk. 2, jf. Folketingstidende
2011-12, A, L 174 som fremsat, side 15-16. I forlængelse
heraf, er der lagt yderligere præciserende forudsætninger
om afgrænsning af delloftet til grund for fastsættelsen af
delloftet. Det er med lovforslaget således forudsat, at det
L 67 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringsbrev, høringsliste og forslag, fra finansministeren
2681188_0004.png
4
delloft for driftsudgifter som udgangspunkt ikke omfatter
udgifter til tilskud i tilfælde, hvor der er tale om tilskud til
anlægsprojekter. Det omfatter blandt andet statens ydelses-
støtte til alment nybyggeri samt udgifter og indtægter, der
er knyttet direkte hertil, herunder blandt andet ungdomsbo-
ligbidrag, tilskud til opførelse af servicearealer i forbindelse
med ældreboliger og Landsbyggefondens bidrag til finan-
siering af alment nybyggeri. Hertil er hensættelser knyttet
til ovennævnte udgifter og indtægter ikke omfattet af det
statslige delloft for driftsudgifter. Hensættelser knyttet til
tidligere støtteordninger, hvor der ikke kan gives nye tilsagn,
vedrørende almene boliger, støtte til andelsboliger, byforny-
else mv., er desuden uden for det statslige delloft for drifts-
udgifter.
Endvidere er det forudsat, at tilskud til EU, der vedrører
viderebetalinger af indtægter fra told og afgifter, ikke indgår
under delloftet for driftsudgifter.
Det er ligeledes forudsat, at det statslige delloft for drifts-
udgifter ikke omfatter udgifter til grundtilskud for flygtnin-
ge og familiesammenførte udlændinge i den 3-årige intro-
duktionsperiode fastsat i henhold til lov om integration af
udlændinge i Danmark samt driftsudgifter til aktivering mv.
af personer, der modtager en indkomstoverførsel. Driftsud-
gifter til aktivering mv. af ydelsesmodtagere betragtes som
lovbundne driftsudgifter i forbindelse med beskæftigelses-
indsatsen under det statslige delloft for indkomstoverførsler.
Det statslige delloft for indkomstoverførsler udgør i hen-
hold til budgetlovens § 9, stk. 4, en øvre grænse for de
Tabel 2
Udgiftsloft for kommuner for finansåret 2026
Mia kr. (2023 pris- og lønniveau)
Kommunalt loft for serviceudgifter
Det kommunale udgiftsloft for 2026 er fastsat med ud-
gangspunkt i det kommunale udgiftsloft i 2023, som fastsat
på forslag til finanslov for 2023.
Ved de kommunale nettodriftsudgifter til service forstås
de kommunale nettodriftsudgifter fratrukket udgifter vedrø-
rende forsyningsvirksomheder, udgifter vedrørende almene
ældreboliger, udgifter til aktivitetsbestemt medfinansiering
af regionernes sundhedsvæsen samt udgifter til overførs-
ler og budgetgaranterede områder, jf. Folketingstidende
2011-12, A, L 174 som fremsat, side 20. De kommunale net-
todriftsudgifter til service omfatter de samlede nettodriftsud-
gifter på det specialiserede socialområde opgjort eksklusive
Tabel 3
Udgiftsloft for regioner for finansåret 2026
Mia kr. (2023 pris- og lønniveau)
Delloft for sundhedsområdet
Delloft for regionale udviklingsopgaver
statslige udgifter i året til indkomstoverførsler mv., herunder
lovbundne udgifter i forbindelse med beskæftigelsesindsat-
sen. Undtaget herfra er dog udgifter til ledighedsrelaterede
indkomstoverførsler mv., herunder løntilskud og lovbundne
driftsudgifter ved aktivering af modtagere af ledighedsrela-
terede indkomstoverførsler, jf. budgetlovens § 9, stk. 5. Det
er forudsat, at det statslige delloft for indkomstoverførsler
ikke omfatter bevillinger, der udelukkende dækker løntil-
skud og lovbundne driftsudgifter ved aktivering af kontant-
hjælpsmodtagere og dagpengemodtagere. I de tilfælde, hvor
der er tale om et samlet tilskud, der ikke alene vedrører
udgifter til aktivering af modtagere af ledighedsrelaterede
indkomstoverførsler, men også eksempelvis udgifter til ef-
teruddannelse af og løntabsgodtgørelse til beskæftigede, er
bevillingen under det statslige delloft for indkomstoverførs-
ler. Herunder hører eksempelvis udgifter til jobrotationsord-
ninger på Beskæftigelsesministeriets område. Ligeledes er
eksempelvis bevillinger til mentorer, befordringsgodtgørel-
se og hjælpemidler på Beskæftigelsesministeriets område,
under det statslige delloft for indkomstoverførsler, da bevil-
lingerne ikke udelukkende dækker udgifter vedrørende kon-
tanthjælpsmodtagere og dagpengemodtagere.
3.2.2. Fastsættelse af udgiftsloft for kommunerne
Det kommunale udgiftsloft er en øvre grænse for de kom-
munale nettodriftsudgifter til service i finansåret, jf. budget-
lovens § 10. Det kommunale udgiftsloft for 2026 udgør
287,8 mia. kr.
2026
287,8
indtægter fra den centrale refusionsordning for særligt dyre
enkeltsager.
3.2.3. Fastsættelse af udgiftsloft for regionerne
Det regionale udgiftsloft består efter budgetlovens § 11,
stk. 1, af to særskilte dellofter for henholdsvis sundhedsom-
rådet og de regionale udviklingsopgaver og udgør en øvre
grænse for de regionale nettodriftsudgifter på de to områder,
jf. budgetlovens § 11, stk. 2 og 3. Der kan ikke prioriteres på
tværs af de to områder. Det regionale delloft for sundheds-
udgifter for 2026 udgør 129,4 mia. kr., mens det regionale
delloft for udviklingsopgaver for 2026 udgør 2,9 mia. kr.
2026
129,4
2,9
L 67 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringsbrev, høringsliste og forslag, fra finansministeren
2681188_0005.png
5
Delloftet for sundhedsområdet for 2026 er fastsat med
udgangspunkt i delloftet for sundhedsområdet i 2023, som
fastsat på forslag til finanslov for 2023.
Delloftet omfatter i henhold til budgetlovens § 11, stk.
2, de regionale nettodriftsudgifter til sundhedsområdet og
udgifter til medicintilskud på hovedkonto 1 i henhold til den
autoriserede regionale kontoplan i Budget- og regnskabssy-
stem for regioner med tillæg af en forholdsmæssig andel
af fællesudgifter (nettodriftsudgifter) til administration mv.
fra hovedkonto 4 og eksklusiv en forholdsmæssig andel af
renter mv. fra hovedkonto 5. Nettodriftsudgifterne omfatter
driftsudgifter fratrukket driftsindtægter, som skal opføres
på henholdsvis driftskonto og statsrefusionskonto i henhold
til den autoriserede regionale kontoplan. Delloftet omfatter
dermed blandt andet hele sygehusområdet, medicintilskud
og de praktiserende læger og speciallæger.
Delloftet for det regionale udviklingsområde for 2026 er
tilsvarende fastsat med udgangspunkt i delloftet for det regi-
onale udviklingsområde i 2023, som fastsat på forslag til
finanslov for 2023.
Delloftet omfatter i henhold til budgetlovens § 11, stk.
3, de regionale nettodriftsudgifter til regional udvikling på
hovedkonto 3 i henhold til den autoriserede regionale konto-
plan med tillæg af en forholdsmæssig andel af fællesudgifter
(nettodriftsudgifter) til administration mv. fra hovedkonto 4
og eksklusiv en forholdsmæssig andel af renter mv. fra ho-
vedkonto 5. Nettodriftsudgifterne omfatter driftsudgifter fra-
trukket driftsindtægter, som skal opføres på driftskonto og
statsrefusionskonto i henhold til den autoriserede regionale
kontoplan. Delloftet omfatter dermed blandt andet tilskud til
kollektiv trafik og regionernes indsats på miljøområdet.
3.3. Omfordeling mellem det statslige delloft for driftsudgif-
ter og det statslige delloft for indkomstoverførsler
I henhold til budgetlovens § 8 kan finansministeren i en
række tilfælde administrativt ændre på de fastsatte udgifts-
lofter. Det gælder f.eks. i ændring af fordelingen af lofterne
mellem de tre sektorer (staten, regioner og kommuner) i for-
bindelse med det årlige bloktilskudsaktstykke samt tekniske
justeringer, herunder ændrede pris- og lønskøn.
Den foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 1, fastsætter i
forlængelse heraf, at finansministeren administrativt kan fo-
retage en omprioritering mellem de to statslige dellofter,
såfremt der er tale om permanente ændringer i fordelingen
af udgifter under de to dellofter.
Ved permanente ændringer forstås blandt andet ændringer
som følge af udmøntning af reserver, der er placeret under
det statslige delloft for driftsudgifter, samt ændringer som
følge af diskretionære tiltag, der permanent ændrer udgifts-
fordelingen mellem de to dellofter.
Det er ikke muligt at omprioritere den afsatte udsvings-
buffer under delloftet for indkomstoverførsler til delloftet
for driftsudgifter, jf. bemærkningerne til budgetlovens § 9,
stk. 4, jf. Folketingstidende 2011-12, A, L 174 som fremsat,
side 18.
Endvidere vil bestemmelsen i lovforslagets § 2, stk. 2,
fastsætte, at finansministeren orienterer Folketingets Finans-
udvalg om ændringer i fordelingen mellem det statslige del-
loft for driftsudgifter og det statslige delloft for indkomst-
overførsler samt offentliggør oplysninger herom på Finans-
ministeriets hjemmeside.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekven-
ser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser eller
implementeringskonsekvenser for det offentlige. Principper-
ne for digitaliseringsklar lovgivning er ikke relevante for
dette lovforslag.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervs-
livet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konse-
kvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag er ikke forinden fremsættelsen
sendt i høring, da finansministeren i henhold til budgetlo-
vens § 6, stk. 1, samtidig med forslag til finanslov kan
fremsætte forslag til lov om fastsættelse af udgiftslofter for
stat, kommuner og regioner for det fjerde af de følgende
finansår. I henhold til pkt. 2.1.2.2. i de almindelige bemærk-
ninger til budgetloven, jf. Folketingstidende 2011-2012, A,
L 174 som fremsat, side 6, skal fastsættelsen bygge på en
opdateret samfundsøkonomisk fremskrivning.
Lovforslaget er samtidig med fremsættelsen den 23. marts
sendt i høring med frist den 29. marts 2023 hos følgende
myndigheder, organisationer mv.: Danmarks Nationalbank,
Danske Regioner, Formandskabet for De Økonomiske Råd,
KL og Rigsrevisionen.
L 67 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringsbrev, høringsliste og forslag, fra finansministeren
2681188_0006.png
6
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser / mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/
Hvis nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konse-
kvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem principper
for implementering af erhvervs-
rettet EU-regulering/Går videre
end minimumskrav i EU-regu-
lering (sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Negative konsekvenser / merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/
Hvis nej, anfør »Ingen«)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Det foreslås i
§ 1, stk. 1,
at det statslige udgiftsloft for
finansåret 2026 fastsættes til 567,5 mia. kr., hvoraf det stats-
lige delloft for driftsudgifter udgør 262,8 mia. kr., og det
statslige delloft for indkomstoverførsler udgør 304,7 mia. kr.
Den foreslåede bestemmelse i § 1, stk. 1, vil medføre, at
det statslige udgiftsloft udgør 567,5 mia. kr., at det statslige
delloft for driftsudgifter udgør 262,8 mia. kr., og at det
statslige delloft for indkomstoverførsler udgør 304,7 mia. kr.
for finansåret 2026.
Det foreslås i
§ 1, stk. 2,
at det kommunale udgiftsloft for
finansåret 2026 fastsættes til 287,8 mia. kr.
Den foreslåede bestemmelse i § 1, stk. 2, vil medføre, at
det kommunale udgiftsloft udgør 287,8 mia. kr. for finans-
året 2026.
Det foreslås i
§ 1, stk. 3,
at det regionale udgiftsloft for
finansåret 2026 fastsættes til 132,3 mia. kr., hvoraf det re-
gionale delloft for sundhedsområdet udgør 129,4 mia. kr.,
og det regionale delloft for de regionale udviklingsopgaver
udgør 2,9 mia. kr.
Den foreslåede bestemmelse i § 1, stk. 3, vil medføre, at
det regionale udgiftsloft udgør 132,3 mia. kr., det regionale
delloft for sundhedsområdet udgør 129,4 mia. kr., og at det
regionale delloft for de regionale udviklingsopgaver udgør
2,9 mia. kr. for finansåret 2026.
De foreslåede bestemmelser i stk. 1-3, skal ses i sammen-
hæng med budgetlovens § 6, stk. 1, hvoraf det følger, at
finansministeren samtidigt med forslaget til finanslov kan
fremsætte et forslag til lov om fastsættelse af udgiftslofter
for stat, kommuner og regioner for det fjerde af de følgende
finansår, som er 2026. For nuværende findes der ikke fast-
satte udgiftslofter for det nye fjerdeår, 2026.
Der kan i øvrigt henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger pkt. 3.2.
Til § 2
Det foreslås i
§ 2, stk. 1,
at finansministeren uanset
lovforslagets § 1 kan foretage en omfordeling mellem det
statslige delloft for driftsudgifter og det statslige delloft for
indkomstoverførsler for finansåret 2026, i det omfang det er
begrundet i permanente ændringer i fordelingen af udgifter
omfattet af det statslige delloft for driftsudgifter og det stats-
lige delloft for indkomstoverførsler.
Den foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 1, vil medføre, at
finansministeren kan foretage en omfordeling mellem det
statslige delloft for driftsudgifter og det statslige delloft for
indkomstoverførsler for finansåret 2026.
Det foreslås i
§ 2, stk. 2,
at finansministeren orienterer
L 67 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringsbrev, høringsliste og forslag, fra finansministeren
2681188_0007.png
7
Folketingets Finansudvalg om omfordelinger mellem det
statslige delloft for driftsudgifter og det statslige delloft for
indkomstoverførsler og offentliggør oplysninger herom på
Finansministeriets hjemmeside.
Den foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 2, vil medføre,
at finansministeren orienterer Folketingets Finansudvalg om
omfordelinger mellem det statslige delloft for driftsudgifter
og det statslige delloft for indkomstoverførsler og offentlig-
gør oplysninger herom på Finansministeriets hjemmeside
Der kan i øvrigt henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger pkt. 3.3.
Til § 3
Det foreslås i
§ 3, stk. 1,
at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Den foreslåede bestemmelse i § 3, stk. 1, vil medføre,
at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen af Lovti-
dende.
Baggrunden for ikrafttrædelsesbestemmelsen er, at finans-
ministeren ifølge budgetlovens § 7, stk. 2, lægger de gæl-
dende udgiftslofter for 2023-2025 samt forslaget til udgifts-
lofter for det nye fjerdeår, 2026, til grund for budgetteringen
af forslagene til finanslove for finansårene 2023 til 2026.
Det fastsættes i
§ 3, stk. 2,
at loven har virkning for
finansåret 2026.
Den foreslåede bestemmelse i § 3, stk. 2, vil medføre, at
loven har virkning for finansåret 2026.
Det er således nødvendigt, at den foreslåede lov træder
i kraft samtidig med finansloven for 2023, så de på finans-
loven indeholdte udgiftslofter svarer til de gældende udgifts-
lofter.
Til § 4
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for Færøerne og
Grønland, da budgetloven ikke gælder for Færøerne og
Grønland.