Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
L 66
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
11. maj 2023
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 2 (L 66) af 17. april 2023
stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, om det indenfor budgetlovens rammer er muligt at
ændre udgiftslofterne som følge af en opdateret mellemfristet fremskrivning
herunder at ændre udgiftslofterne til maj, når der bliver offentliggjort en ny
opdateret mellemfristet fremskrivning? I forlængelse heraf bedes oplyst, om det er
muligt at hæve lofterne, hvis det på det tidspunkt skønnes, at udsigterne for den
offentlige økonomi er bedre end antaget i den mellemfristede fremskrivning fra
august sidste år?
Spørgsmålet skal ses i lyset af, at ministeren i august 2022 forslog at hæve det
statslige delloft for driftsudgifter med hhv. 4 mia. kr. i 2023, 5,5 mia. kr. i 2024 og
4,1 mia. kr. i 2025 med henvisning til offentliggørelsen af ny mellemfristet
fremskrivning i august 2022 kaldet 2030-planforløbet. Ved fremsættelse af lov om
ændring af udgiftslofter fra 2022-2025, jf. lovforslag nr. L 209 (folketingsåret
2021-22)
står der således, at loftet hæves på grund af “ændrede mellemfristede
rammer, jf. 2030-planforløbet”
Svar
I henhold til budgetloven fastsættes udgiftslofterne for stat, kommuner og regio-
ner løbende for et nyt år ad gangen i overensstemmelse med den mellemfristede
planlægning.
Ifølge budgetlovens §6 stk. 2 kan finansministeren i særlige tilfælde fremsætte et
forslag til lov om ændring af de gældende lovfastsatte udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner. Af lovens bemærkninger fremgår det blandt andet, at
bestemmelsen for eksempel kan finde anvendelse efter et folketingsvalg, eller når
der på baggrund af større politisk besluttede reformer er udarbejdet en ny
makroøkonomisk fremskrivning, der giver grundlag for ændret loftfastsættelse.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K