Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
L 66 Bilag 7
Offentligt
2691671_0001.png
Notat
Høringsnotat
vedr. forslag til l
ov om ændring af lov om fastsættelse
af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
finansåret 2023,
lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
finansåret 2024 og lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner
og regioner for finansåret 2025 (konsekvenser af forslag til finanslov for
2023 mv.) (L 66)
og
forslag til
lov om fastsættelse af udgiftslofter for
stat, kommuner og regioner for finansåret 202
6 (L 67)
Forslag til lov om ændring af lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner
og regioner for finansåret 2023, lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kom-
muner og regioner for finansåret 2024 og lov om fastsættelse af udgiftslofter for
stat, kommuner og regioner for finansåret 2025 (konsekvenser af forslag til finans-
lov for 2023 mv.) (L 66) og forslag til lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner for finansåret 2026 (L 67) har været sendt i høring hos Be-
skæftigelsesministeriet, Børne- og Undervisningsministeriet, Danske regioner, Dan-
marks Nationalbank, Digitaliserings og Ligestillingsministeriet, Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet, Erhvervsministeriet, Formandskabet for De Økonomiske
Råd, Forsvarsministeriet, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Justitsministeriet, Kir-
keministeriet, Kulturministeriet, Kommunernes Landsforening, Miljøministeriet,
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Rigsrevisionen, Skatteministeriet,
Social-, Bolig- og Ældreministeriet, Statsministeriet, Transportministeriet, Uddan-
nelses- og Forskningsministeriet, Udenrigsministeriet, Udlændinge- og Integrati-
onsministeriet og Økonomiministeriet.
Der er modtaget høringssvar med bemærkninger fra Skatteministeriet og Kommu-
nernes Landsforening.
En kopi af det modtagne høringssvar vedlægges.
Det modtagne høringssvar og Finansministeriets bemærkninger hertil er sammen-
fattet i følgende oversigt:
14. april 2023
L 66 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Høringssvar og notat til L 66 (udgiftslofter for 2023-2025) og L 67 (udgiftslofter for 2026)
2691671_0002.png
Side 2 af 3
Høringspart
Kommunernes Lands-
forening
Høringssvar
1) KL forholder sig kritisk
til regeringsgrundlaget og
forslag til finanslov for
2023, der lægger op til me-
get snævre rammer for
kommunerne. Tilmed læg-
ger regeringen op til at fi-
nansiere ambitionerne ved
besparelser på kommuner-
nes administration. KL be-
mærker, at kommunernes
udgifter, siden økonomiaf-
talens indgåelse, er kommet
under pres fra en ekstraor-
dinær inflation, ligesom ud-
gifterne til bl.a. det speciali-
serede socialområde fortsat
er stigende.
Når de kommunale udgifts-
lofter, på trods af den usæd-
vanlige pris- og lønudvik-
ling i 2022, afspejler en
uændret serviceramme, vil
kommunerne skulle gen-
nemføre besparelser på vel-
færden i 2023 og frem.
Finansministeriets bemærk-
ninger hertil
1) De kommunale udgifts-
lofter for 2024-2026 er fast-
sat uændret med niveauet i
2023, svarende til vanlig
praksis. I forbindelse med
det årlige bloktilskudsakt-
stykke er der mulighed for
at omprioritere mellem de
statslige, kommunale og re-
gionale driftslofter. De af-
talte udgiftsrammer for
kommunerne for det kom-
mende år bliver således af-
spejlet i udgiftslofterne i
forlængelse af det årlige
bloktilskudsaktstykke.
Kommunernes
servicer-
amme for 2023 og frem blev
efter vanlig praksis reguleret
for den skønnede pris- og
lønudvikling for 2022 og
2023 i forbindelse med øko-
nomiaftalen for 2023 på
baggrund af pris- og lønfor-
udsætninger fra
Økonomisk
Redegørelse,
maj 2022. Ser-
vicerammen for 2023 og
frem vil efter vanlig praksis
reguleres på baggrund af
nye skøn for pris- og lønud-
viklingen for 2023 i forbin-
delse med økonomiaftalen
for 2024.
2) Det er korrekt at der er en
slåfejl i bemærkninger til
lovforslaget, hvor der er an-
givet 6,00 mio. kr., men
hvor der burde være angivet
60,0 mio. kr.
Skatteministeriet
2) I L 67 fremgår det af ta-
bel 1 i bemærkninger til lov-
forslaget, at det statslige
delloft for indkomstover-
førsler påvirkes med 6,00
mio. kr. som følge af afskaf-
felse af store bededag som
L 66 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Høringssvar og notat til L 66 (udgiftslofter for 2023-2025) og L 67 (udgiftslofter for 2026)
2691671_0003.png
Side 3 af 3
helligdag. Henset til sum-
merne i tabellen kan det
tyde på, at det anførte beløb
bør være 60,0 mio. kr.
Det bemærkes, at slåfejlen
alene vedrører beskrivelsen
af det statslige delloft for
indkomstoverførsler og så-
ledes ingen virkning har på
loftfastsættelsen af delloftet,
der er fastsat på baggrund af
de korrekte 60 mio. kr. Der
foretages således ikke yder-
ligere.