Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
L 66 Bilag 2
Offentligt
2681174_0001.png
Lovforslag nr.
L 66
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Fremsat den 23. marts 2023 af finansministeren (Nicolai Wammen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner
og regioner for finansåret 2023, lov om fastsættelse af udgiftslofter for
stat, kommuner og regioner for finansåret 2024 og lov om fastsættelse af
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2025
(Konsekvenser af forslag til finanslov for 2023 m.v.)
§1
I lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner
og regioner for finansåret 2023, jf. lovbekendtgørelse nr.
437 af 12. marts 2021, som ændret ved § 2 i lov nr. 885 af
21. juni 2022, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 1, stk. 1,
ændres »523,9« til: »548,5«, »229,6« ændres
til: »242,0«, og »294,3« ændres til: » 306,5«.
§2
I lov nr. 2184 af 29. december 2020 om fastsættelse af
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret
2024, som ændret ved § 3 i lov nr. 885 af 21. juni 2022,
foretages følgende ændring:
1.
I
§ 1, stk. 1,
ændres »528,2« til: »552,3«, »231,7« ændres
til: »249,5«, og »296,5« ændres til: »302,8«.
§3
I lov nr. 2583 af 28. december 2021 om fastsættelse af
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret
2025, som ændret ved § 4 i lov nr. 885 af 21. juni 2022,
foretages følgende ændring:
1.
I
§ 1, stk. 1,
ændres »536,6« til: »560,3«, »238,5« ændres
til: »257,0«, og »298,1« ændres til: »303,3«.
§4
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovti-
dende.
AE003051
Finansmin., j.nr. 2022–1140
L 66 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringsbrev, høringsliste og forslag, fra finansministeren
2681174_0002.png
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at ændre de konkrete niveauer
for udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finans-
årene 2023, 2024 og 2025, jf. budgetlovens § 6, stk. 2.
Ændringerne afspejler, at der i forlængelse af folketings-
valget og regeringsskiftet er foretaget ændringer i den øko-
nomiske politik, herunder for så vidt angår prioriteringer
på finanslovsforslaget for 2023 mv. Derudover afspejler æn-
dringerne virkninger af indgåede politiske aftaler, ændringer
af den mellemfristede planlægning forud for folketingsval-
get mv.
2. Ændring af de gældende udgiftslofter for 2023-2025
2.1 Gældende ret
Budgetlovens § 6, stk. 2, fastsætter, at finansministeren
i særlige tilfælde kan fremsætte et forslag til lov om æn-
dring af de love, der nævnes i stk. 1, om fastsættelse af
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner. Bestemmelsen
tager sigte på en samlet forhøjelse eller reduktion af de
tre udgiftslofter under ét, altså ændringer i niveauet for de
samlede offentlige udgifter.
Bestemmelsen i § 6, stk. 2, åbner mulighed for i særlige
tilfælde dels at ændre de gældende udgiftslofter og dels at
gøre det på andre tidspunkter end i forbindelse med Folke-
tingets vedtagelse af forslaget til finanslov.
Bestemmelsen kan f.eks. finde anvendelse efter et folke-
Tabel 1
Forslag til ændring af udgiftslofter for stat for 2023-2025
3
2023
Statsligt delloft for driftsudgifter
1
(mia. kr.)
Administrative korrektioner på FFL23 (mio. kr.)
Gældende delloft for driftsudgifter inkl. administrative korrektio-
ner på FFL23 (mia. kr.)
Forslag til samlede korrektioner (mio. kr.)
- heraf korrektioner som følge af øvrige prioriteringer på regeringens
forslag til finanslov for 2023 m.v.
- heraf korrektioner som følge af mellemfristet planlægning
- heraf korrektioner som følge af politiske aftaler
- heraf korrektioner som følge af afskaffelse af store bededag som
helligdag
- heraf korrektioner som følge af etablering af en ukrainefond
Forslag til nyt delloft for driftsudgifter (mia. kr.)
Statsligt delloft for indkomstoverførsler
1
(mia. kr.)
229,6
5.891,6
235,4
6.504,0
-1.045,9
4.000,0
-2.050,1
0,0
5600,0
242,0
294,3
2024
231,7
5.683,3
237,4
12.096,7
831,2
5.500,0
2.625,5
3.140,0
0
249,5
296,5
2025
238,5
5893,0
244,4
12.628,6
-728,7
4.100,0
6.117,3
3.140,0
0
257,0
298,1
tingsvalg, eller når der på baggrund af større politisk beslut-
tede reformer er udarbejdet en ny makroøkonomisk frem-
skrivning, der giver grundlag for en ændret loftsfastsættel-
se. Endvidere kan bestemmelsen f.eks. finde anvendelse ved
væsentlige diskretionære ændringer af statens indtægter.
2.2. Finansministeriets overvejelser og den foreslåede ord-
ning
Det foreslås at ændre de gældende statslige udgiftslofter
for 2023-2025. De samlede forslag til ændringer af udgifts-
lofter for stat, regioner og kommuner fremgår af nedenstå-
ende tabel og kan overordnet henføres til:
– Ændringer af udgiftslofterne som følge af prioriteringer
på regeringens forslag til finanslov for 2023.
– Ændringer af udgiftslofterne som følge af ændrede mel-
lemfristede rammer, jf. 2030-planforløb (august 2022),
samt korrektioner som følge af efterfølgende ændret
budgettering af indkomstoverførelser.
– Ændringer af udgiftslofterne som følge af indgåede poli-
tiske aftaler.
– Ændringer af udgiftslofterne som følge af afskaffelsen af
store bededag som helligdag.
– Ændringer af udgiftslofterne som følge af Aftale om
etableringen af Ukrainefond.
Tabel 1 viser de samlede ændringer (inkl. administrative
korrektioner på regeringens forslag til finanslov for 2023).
L 66 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringsbrev, høringsliste og forslag, fra finansministeren
2681174_0003.png
3
Administrative korrektioner på FFL23 (mio. kr.)
Gældende delloft for indkomstoverførsler inkl. administrative kor-
rektioner på FFL23 (mia. kr.)
Forslag til samlede korrektioner (mio. kr.)
- heraf korrektioner som følge af mellemfristet planlægning, samt kor-
rektioner som følge af efterfølgende ændret budgettering af indkomst-
overførelser.
- heraf korrektioner som følge af politiske aftaler
- heraf korrektioner som følge af øvrige prioriteringer på regeringens
forslag til finanslov for 2023 m.v.
-heraf korrektioner som følge af afskaffelse af store bededag som hel-
ligdag
Forslag til nyt delloft for indkomstoverførsler (mia. kr.)
Kommunalt udgiftsloft på FL22 (mia. kr.)
Administrative korrektioner på FFL23 (mio. kr.)
Gældende kommunalt udgiftsloft inkl. administrative korrektioner
på FFL23 (mia. kr.)
Regionalt delloft for sundhedsudgifter på FL22 (mia. kr.)
Administrative korrektioner på FFL23 (mio. kr.)
Gældende regionalt delloft for sundhedsudgifter inkl. administrati-
ve korrektioner på FFL23 (mia. kr.)
Regionalt delloft for udviklingsopgaver på FL22 (mia. kr.)
Administrative korrektioner på FFL23 (mio. kr.)
Gældende regionalt delloft for udviklingsopgaver, inkl. administra-
tive korrektioner på FFL23 (mia. kr.)
7864,0
302,2
4.333,3
974,0
3.359,3
0,0
0,0
306,5
275,6
12.147,6
287,8
7914,2
304,5
-1.652,6
-1.667,0
- 42,4
-3,2
60,0
302,8
275,6
12.147,6
287,8
7951,7
306,0
-2.674,8
-2.686,3
- 42,4
-6,1
60,0
303,3
275,6
12.147,6
287,8
124,2
5.203,7
129,4
124,2
5.203,7
129,4
124,2
5.203,7
129,4
2,7
156,5
2,9
2,7
156,5
2,9
2,7
156,5
2,9
Anm. :
1
Udgiftslofterne er ændret efter finansloven for 2022 ved lov nr. 885 af 21. juni 2022.
Korrektionerne er uddybet i dokumentationsnotatet ”Kor-
rektioner af gældende udgiftslofter”, der er offentliggjort på
Finansministeriets hjemmeside.
2.2.1. Korrektioner som følge af regeringens forslag til fi-
nanslov for 2023 m.v.
Regeringens finanslovforslag for 2023 indeholder en ræk-
ke prioriteringer med betydning for de fastsatte udgiftslof-
ter, herunder håndtering af udgifter til fordrevne ukrainere
som følge af Ruslandskrisen, indbudgettering af reserve til
håndtering af udfordringer som følge af COVID-19 mv., ny
udbyttepolitik for TV2 mv. og annullering af en forudsat
ændring i reglerne for beskatning af selskabers ejendomsa-
vancer.
På baggrund af prioriteringerne foreslås det, at delloft for
drift nedjusteres med 1.045,9 mio. kr. i 2023, opjusteres med
831,2 mio. kr. i 2024 og nedjusteres med 728,7 mio. kr. i
2025. Endvidere nedjusteres delloft for indkomstoverførsler
med 3,2 mio. kr. i 2024 og 6,1 mio. kr. i 2025.
2.2.2. Korrektioner som følge af
ændrede mellemfristede
rammer, jf.
2030-planforløb (august 2022), samt korrektio-
ner som følge af efterfølgende ændret budgettering af ind-
komstoverførelser
De statslige udgiftslofter ændres som følge af den mellem-
fristede planlægning i 2030-planforløb (august 2022), hvor
de finans- og udgiftspolitiske rammer med lovforslaget af-
spejles i udgiftslofterne. På baggrund af 2030-planforløbet
er der desuden foretaget en genfastsættelse af det statslige
delloft for indkomstoverførsler for 2023-2025. Denne gen-
fastsættelse justeres endvidere i forlængelse af efterfølgen-
de ændringer i budgetteringen af indkomstoverførelser. Her-
med fastsættes det statslige delloft for indkomstoverførsler, i
overensstemmelse tidligere praksis, med en buffer på 1 pct.
af det budgetterede bevillingsniveau.
På den baggrund foreslås det, at delloftet for driftsudgifter
opjusteres med 4.000,0 mio. kr. i 2023, 5.500,0 mio. kr. i
2024 og 4.100 mio. kr. i 2025.
På den baggrund foreslås det endvidere, at delloftet for
indkomstoverførsler opjusteres med 974,0 mio. kr. i 2023 og
L 66 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringsbrev, høringsliste og forslag, fra finansministeren
2681174_0004.png
4
nedjusteres med 1.667,0 mio. kr. i 2024 og -2.686,3 mio. kr.
i 2025.
2.2.3. Korrektioner som følge af politiske aftaler
Der er mellem folketingets partier indgået aftaler om kri-
minalforsorgens økonomi 2022-2025, aftale om kompensa-
tion af borgere for stigende energipriser, klimaaftale om
grøn strøm og varme 2022, aftale om nedbringelse af dan-
skernes gæld til det offentlige, aftale om justering af beskat-
ningen af elbiler og plug-in hybridbiler, der anvendes som
fri bil, skattefri el til opladning på arbejdspladsen samt med-
finansiering af ladestandere i boligforeninger mv., aftale om
grøn skattereform for industri mv., aftale om etablering af
en grøn fond samt aftale om kilometerbaseret vejafgift for
lastbiler, aftale om initiativer til modvirkning af store husle-
jestigninger, aftale om vinterhjælp, aftale om løft af FGU,
VEU samt af ungdomsuddannelser i udkantsområder i 2023
og aftale om inflationshjælp.
I Aftale om kriminalforsorgens økonomi 2022-2025 er
der aftalt et løft af kriminalforsorgens driftsøkonomi i
2022-2025, der bl.a. finansieres af nedsættelse af rentekom-
pensation i udbyttesager.
I Aftale om kompensation af borgere for stigende energi-
priser er der aftalt en forhøjelse af beskæftigelsesfradraget,
lempelse af elafgiften, en ældrecheck på 5.000 kr., engangs-
beløb til personer på tilbagetrækningsydelser, forhøjelse af
SU-fribeløbet og engangsbeløb til SU-handicaptillægsmod-
tagere og enlige forsørgere, der bl.a. finansieres af nedjuste-
ring af rammen til offentlige investeringer.
I Klimaaftale om grøn strøm og varme 2022 er der aftalt
initiativer til fremme af havvind og vedvarende energi samt
initiativer til udfasning af gas, der bl.a. finansieres af ompri-
oritering af puljer, disponering fra en grøn fond og salg af
VE-andele.
I Aftale om nedbringelse af danskernes gæld til det offent-
lige er der aftalt en række initiativer, der tilvejebringer et
varigt merprovenu, der disponeres til indsatser på Skattemi-
nisteriets og det grønne område.
I Aftale om justering af beskatningen af elbiler og plug-in
hybridbiler, der anvendes som fri bil, skattefri el til oplad-
ning på arbejdspladsen samt medfinansiering af ladestandere
i boligforeninger mv., er det aftalt at medfinansiere ladestan-
dere i boligforeninger m.v., der finansieres af ændringer af
skatteregler for fri bil og el til opladning på arbejdspladser.
I Aftale om grøn skattereform for industri mv. er det aftalt
at oprette en fond til grøn omstilling, der bl.a. finansieres
af ændringer i skattesystemet, nedjustering af rammen til
offentlige investeringer mv.
I Aftale om etablering af en grøn fond er det aftalt at
forhøje grænsen for indbetaling til aldersopsparing, der til-
vejebringer et provenu frem til 2040.
I Aftale om kilometerbaseret vejafgift for lastbiler er der
aftalt en ny kilometerbaseret vejafgift for lastbiler, der til-
vejebringer et provenu, der bl.a. disponeres til udgifter til
vejslid, administrative omkostninger mv.
I Aftale om initiativer til modvirkning af store huslejestig-
ninger, er der bl.a. aftalt et loft over huslejestigninger, der
medføre statslige mindreindtægter fra skatter og afgifter fra
2023 og frem.
I Aftale om vinterhjælp er der aftalt en række afbøden-
de tiltag for husholdninger og virksomheder i lyset af pris-
stigninger på særligt energi, herunder midlertidig lempelse
af elafgifter, etableringen af indefrysningsordninger for hus-
holdninger og virksomheder, samt forhøjelse af børne- og
ungeydelse. Aftalen finansieres af generelle reserver, frem-
rykning af forhøjelse af aldersopsparingens lave loft samt
udvidelse af perioden for aldersopsparingens høje loft, om-
prioriteringer i staten ved henholdsvis en rammereduktion
og udskydelse af vedligehold mv. på vej og baneområdet,
samt indførelse af skattepligt på udbytter til udenlandske
stater. Aftalen medfører et finansieringsoverskud fra 2024
og frem.
I Aftale om løft af FGU, VEU samt af ungdomsuddannel-
ser i udkantsområder i 2023 er det aftalt at tilføre midler
til en række forskellige uddannelsesinstitutioner, som bl.a.
finansieres ved en reduktion af de selvejende institutioners
investeringsrammer.
I Aftale om inflationshjælp er der aftalt en række initiati-
ver for at kompensere borgere og virksomheder, herunder
ekstra ældrecheck, midler til udsatte borgere og familier,
kulturinstitutioner og erhvervsliv, tilskud til medicinudgifter,
afkoblingsordning og fjernvarmepulje samt mulighed for
udskydelse af skatte- og arbejdsmarkedsbidragsbetalinger
og forhøjelse af standardfradraget for dagplejere. Aftalen
finansieres bl.a. af yderligere skatteindtægter som følge af
gennemførelsen af et nyt indtægtsloft og solidaritetsbidrag
foreslået af EU og af generelle reserver mv.
På baggrund af aftalerne foreslås det, at delloftet for
driftsudgifter samlet set nedjusteres med 2.050,1 mio. kr.
i 2023 og opjusteres med 2.625,5 mio. kr. i 2024 og 6.177,3
mio. kr. i 2025. Det statslige delloft for indkomstoverførsler
opjusteres med 3.359,3 mio. kr. i 2023 og nedjusteres med
42,4 mio. kr. årligt i 2024-2025.
2.2.4. Korrektioner som følge af afskaffelse af store bededag
som en helligdag
Det er ved lov nr. 214 af 6. marts 2023 om konsekvenser
ved afskaffelsen af store bededag som helligdag, vedtaget,
at store bededag fra 1. januar 2024 anses som en almindelig
arbejdsdag. Afskaffelsen af store bededag som helligdag
tilvejebringer et provenu, der styrker den strukturelle offent-
lige saldo med ca. 3.200 mio. kr. i 2024 og 2025, hvoraf en
del anvendes til udgifter knyttet til sygedagpenge.
På den baggrund foreslås det, at delloft for drift opjusteres
med 3.140 mio. kr. i 2024 og 2025.
På den baggrund foreslås det endvidere, at delloftet for
indkomstoverførsler opjusteres med 60,0 mio. kr. i 2023 og
2024.
2.2.5. Korrektioner som følge af etablering af Ukrainefond
I aftale om etablering af Ukrainefond er det aftalt at eta-
L 66 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringsbrev, høringsliste og forslag, fra finansministeren
2681174_0005.png
5
blere en Ukrainefond i 2023 til afholdelse af ekstraordinære
udgifter i forbindelse med støtte til Ukraine. Midlerne i 2023
afsættes finansieret svarende til en finanspolitisk lempelse
på ca. 0,2 pct. af BNP.
På den baggrund foreslås det, at delloft for drift opjusteres
med 5.600 mio. kr. i 2023.
3.
Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekven-
ser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser eller
implementeringskonsekvenser for det offentlige. Principper-
ne for digitaliseringsklar lovgivning er ikke relevante for
dette lovforslag.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervs-
livet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
10. Sammenfattende skema
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konse-
kvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag er ikke forinden fremsættelsen
sendt i høring, da ændringerne af de gældende udgiftslofter
blandt andet følger af beslutninger, der er truffet i februar
2023. Dertil kommer, at forslaget endvidere tager højde for
de administrative korrektioner i medfør af budgetlovens §
8, der medtages på finanslovforslaget. Det har således ikke
tidsmæssigt været muligt at sende lovforslaget i høring in-
den fremsættelsen.
Lovforslaget er samtidig med fremsættelsen den 23. marts
sendt i høring med frist den 29. marts 2023 hos følgende
myndigheder og organisationer m.v.: Danmarks National-
bank, Danske Regioner, Kommunernes Landsforening, For-
mandskabet for De Økonomiske Råd og Rigsrevisionen.
Positive konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/
Hvis nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konse-
kvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem principper
for implementering af erhvervs-
rettet EU-regulering/Går videre
end minimumskrav i EU-regu-
lering (sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Negative konsekvenser /merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/
Hvis nej, anfør »Ingen«)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
L 66 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringsbrev, høringsliste og forslag, fra finansministeren
2681174_0006.png
6
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner for finansåret 2023, jf. lovbekendt-
gørelse nr. 437 af 12. marts 2021, som ændret ved lov nr.
885 af 21. juni 2022 om fastsættelse af udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner for finansåret 2023, at det samlede
statslige udgiftsloft er 523,9 mia. kr., det statslige delloft for
driftsudgifter er 229,6 mia. kr. og det statslige delloft for
indkomstoverførsler er 294,3 mia. kr. i finansåret 2023.
Det foreslås i § 1, stk. 1, at ændre det samlede statslige
udgiftsloft fra 523,9 mia. kr. til 548,5 mia. kr., det statslige
delloft for driftsudgifter fra 229,6 mia. kr. til 242,0 mia. kr.
samt det statslige delloft for indkomstoverførsler fra 294,3
mia. kr. til 306,5 mia. kr. for finansåret 2023.
Den foreslåede bestemmelse i § 1, stk. 1, vil medføre, at
det samlede statslige udgiftsloft bliver 548,5 mia. kr., at det
statslige delloft for driftsudgifter bliver 242,0 mia. kr. og
at det statslige delloft for indkomstoverførsler bliver 306,5
mia. kr. for finansåret 2023.
Til § 2
Til nr. 1
Det følger af lov nr. 2184 af 29. december 2020 om fast-
sættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
finansåret 2024, som ændret ved lov nr. 885 af 21. juni 2022
om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regio-
ner for finansåret 2024, at det samlede statslige udgiftsloft er
528,2 mia. kr., det statslige delloft for driftsudgifter er 231,7
mia. kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler er
296,5 mia. kr. i finansåret 2024.
Det foreslås i § 1, stk. 1, at ændre det samlede statslige
udgiftsloft fra 528,2 mia. kr. til 552,3 mia. kr., det statslige
delloft for driftsudgifter fra 231,7 mia. kr. til 249,5 mia. kr.
samt det statslige delloft for indkomstoverførsler fra 296,5
mia. kr. til 302,8 mia. kr. for finansåret 2024.
Den foreslåede bestemmelse i § 2,
stk. 1,
vil medføre, at
det samlede statslige udgiftsloft bliver 552,3 mia. kr., at det
statslige delloft for driftsudgifter bliver 249,5 mia. kr. og
at det statslige delloft for indkomstoverførsler bliver 302,8
mia. kr. for finansåret 2024.
Til § 3
Til nr. 1
Det følger af lov nr. 2583 af 28. december 2021 om fast-
sættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
finansåret 2025, som ændret ved lov nr. 885 af 21. juni 2022
om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regio-
ner for finansåret 2025, at det samlede statslige udgiftsloft er
536,6 mia. kr., det statslige delloft for driftsudgifter er 238,5
mia. kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler er
298,1 mia. kr. i finansåret 2025.
Det foreslås i § 1, stk. 1, at ændre det samlede statslige
udgiftsloft fra 536,6 mia. kr. til 560,3 mia. kr., det statslige
delloft for driftsudgifter fra 238,5 mia. kr. til 257,0 mia. kr.
samt det statslige delloft indkomstoverførsler fra 298,1 mia.
kr. til 303,3 mia. kr. for finansåret 2025.
Den foreslåede bestemmelse i § 2,
stk. 1,
vil medføre, at
det samlede statslige udgiftsloft bliver 560,3 mia. kr., at det
statslige delloft for driftsudgifter bliver 257,0 mia. kr. og
at det statslige delloft for indkomstoverførsler bliver 303,3
mia. kr. for finansåret 2024.
Til § 4
Det foreslås i §
4,
at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Baggrunden for ikrafttrædelsesbestemmelsen er, at finans-
ministeren ifølge budgetlovens § 7, stk. 2, lægger de gæl-
dende udgiftslofter for 2023-2025 samt forslaget til udgifts-
lofter for det nye fjerdeår 2026 til grund for budgetteringen
af forslagene til finanslove for finansårene 2023 til 2026.
Det er således nødvendigt, at loven træder i kraft samtidig
med finansloven for 2023, så de på finansloven indeholdte
udgiftslofter svarer til de gældende udgiftslofter.
Det foreslås, at loven ikke vil gælde for Færøerne og
Grønland, idet hovedlovene ikke gælder for Færøerne og
Grønland og ikke kan sættes i kraft for Færøerne og Grøn-
land.
L 66 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringsbrev, høringsliste og forslag, fra finansministeren
2681174_0007.png
7
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner
og regioner for finansåret 2023, jf. lovbekendtgørelse nr.
437 af 12. marts 2021, som ændret ved § 2 i lov nr. 885 af
21. juni 2022, foretages følgende ændring:
§ 2. ---
Stk. 1.
Det statslige udgiftsloft for finansåret 2023 fast-
sættes til 523,9 mia. kr., hvoraf det statslige delloft for
driftsudgifter udgør 229,6 mia. kr. og det statslige delloft
for indkomstoverførsler udgør 294,3 mia. kr.
1.
I § 1, stk. 1, ændres »523,9« til: »548,5«, »229,6« ændres
til: »242,0«, og »294,3« ændres til: »306,5«.
§2
I lov nr. 2184 af 29. december 2020 om fastsættelse af
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret
2024, som ændret ved § 3 i lov nr. 885 af 21. juni 2022,
foretages følgende ændring:
§ 3. ---
Stk. 1.
Det statslige udgiftsloft for finansåret 2023 fast-
sættes til 528,2 mia. kr., hvoraf det statslige delloft for
driftsudgifter udgør 231,7 mia. kr. og det statslige delloft
for indkomstoverførsler udgør 296,5 mia. kr.
1.
I § 1, stk. 1, ændres »528,2« til: »552,3«, »231,7« ændres
til: »249,5«, og »296,5« ændres til: »302,8«.
§3
I lov nr. 2583 af 28. december 2021 om fastsættelse af
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret
2025, som ændret ved § 4 i lov nr. 885 af 21. juni 2022,
foretages følgende ændring:
§ 4. ---
Stk. 1.
Det statslige udgiftsloft for finansåret 2024 fast-
sættes til 536,6 mia. kr., hvoraf det statslige delloft for
driftsudgifter udgør 238,5 mia. kr. og det statslige delloft
for indkomstoverførsler udgør 298,1 mia. kr.
1.
I § 1, stk. 1, ændres »536,6« til: »560,3«, »238,5« ændres
til: »257,0 «, og »298,1« ændres til:»303,3«.