Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
L 65
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
27. april 2023
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 67 (L 65) af 12. april 2023
stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre realvæksten i det offentlige forbrug og opgøre realvæksten i
det offentlige forbrug korrigeret for både COVID-19 og håndtering af situationen
i Ukraine i hhv. pct. og mia. kr.? Dertil bedes realvæksten i det demografiske træk
opgjort i hhv. pct. og mia. kr. Opgørelserne bedes fremvist i tabelform og for
hvert af årene 2019, 2020, 2021, 2022, 2023 og 2024 samt en samlet opgørelse
dels for årene 2019-2022 og dels for årene 2019-2023, baseret på Økonomisk Re-
degørelse, marts 2023. Desuden bedes ministeren opgøre forskellen i væksten i
det offentlige forbrug og det demografiske træk for de angivne år og perioder hhv.
i pct. og mia. kr. Slutteligt bedes ministeren angive, hvilke PL-skøn der er anvendt
til opgørelsen af realvæksten.
Svar
Væksten i det demografiske træk er et beregningsteknisk mål, der opgør, hvor me-
get ressourceanvendelsen til offentligt forbrug (ekskl. afskrivninger) rent mekanisk
vil ændre sig, når befolkningen ændrer sig, hvis det forudsættes, at den reale udgift
pr. bruger holdes konstant. Heri indgår en korrektion for delvis sund aldring, idet
den stigende levetid betyder, at en faldende andel i hver aldersgruppe vil være i de
sidste leveår, hvor sundhedsudgifterne erfaringsmæssigt er størst.
Beregningen er senest opdateret i forbindelse med
2030-planforløb: Grundlag for ud-
giftslofter 2026,
august 2022, og er baseret på
Befolkningsfremskrivning 2022
fra Dan-
marks Statistik og DREAM, samt nationalregnskabstal for det offentlige forbrug i
2021.
Merindvandring fra Ukraine er udeladt i beregningen af det demografiske træk,
grundet usikkerhed vedrørende merindvandringens omfang og træk på offentligt
forbrug.
I
tabel 1
fremgår udviklingen i det offentlige forbrug (korrigeret for midlertidige
udgifter relateret til covid-19) og det demografiske træk i perioden fra 2019 til
2024 med afsæt i
Økonomisk Redegørelse,
marts 2023. Korrektionen for ekstraordi-
nære udgifter vedr. covid-19 tager afsæt i konkrete merbevillinger til midlertidige
indsatser direkte relateret til coronapandemien. Korrektionen tager således ikke
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K