Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
L 65
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
26. april 2023
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 63 (L 65 - § 7.
Finansministeriet) af 12. april 2023 stillet efter ønske fra Pelle
Dragsted (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre detaljeret for, hvorfor den faktiske saldo er opjusteret
med 2,9 mia. kr. grundet lavere offentligt forbrug i 2023 ift. Økonomisk
Redegørelse, august 2022,
jf. tabel 8.2 s. 166?
Endvidere ministeren med angivelse
af kontonummer oplyse, på hvilke specifikke konti det offentlige forbrug er
nedjusteret.
Svar
I forbindelse med vurderingen af de offentlige finanser i
Økonomisk Redegørelse,
marts
2023 er det skønnede overskud på den faktiske offentlige saldo i 2023 samlet set
opjusteret med knap 23 mia. kr. sammenlignet med vurderingen i Økonomisk Re-
degørelse, august 2022. Heraf kan ca. 2,9 mia. kr. henføres til en nedjustering af
skønnet for det nominelle offentlige forbrug, hvilket primært afspejler, at der som
led i
Aftale om vinterhjælp
(september 2022) indgik finansieringsbidrag fra den afsatte
reserve til håndtering af stigende priser i lyset af Ruslandskrisen mv. og en generel
rammereduktion af driftsbevillinger i staten,
jf. også Økonomisk Redegørelse, marts 2023
(kapitel 8.4).
Den afsatte reserve på 1.975 mio. kr. til håndtering af udfordringer i lyset af Rus-
landskrisen mv., herunder stigende priser, blev beregningsteknisk indregnet som
offentligt forbrug i augustvurderingen. Den konkrete udmøntning af reserven i for-
bindelse med aftalen om vinterhjælp (til bl.a. den midlertidige nedsættelse af elaf-
giften) mindsker således isoleret set det offentlige forbrug.
Reserven på 1.975 mio. kr. til håndtering af udfordringer i lyset af Ruslandskrisen
mv., herunder stigende priser var på finanslovsforslaget fra august 2022 indbudget-
teret på § 35.11.10. Den generelle rammereduktion af statslige driftsbevillinger er
fordelt på tværs af ministerområderne.
Med venlig hilsen
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K