Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
L 65
Offentligt
2686802_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Finansudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
1
2022-29956
APD/GDK
3. April 2023
FIU alm. del
svar på spørgsmål 2 vedrørende L 65 Forslag til
Finanslov for finansåret 2023 efter ønske fra Christina Olumeko
(ALT) stillet den 24. marts 2023 til ministeren for
udviklingssamarbejde og global klimapolitik
Spørgsmål 2
Vil ministeren oplyse de afsatte bevillinger til klimabistand på finanslovsforslaget?
I svaret bedes oplyst den samlede klimabistand og klimabistanden opdelt på
hovedkonti med paragraf henvisning. Endvidere bedes redegjort uddybende for
faldet på ca. 500 mio. kr. på § 6.34. Naturressourcer, energi og klimaforandringer.
Svar
Danmarks klimaindsats er en samtænkt del af vores udviklingssamarbejde overalt,
hvor det er relevant, og går derfor på tværs af bevillinger og konti. Det kommer
eksempelvis til udtryk i det planlagte landeprogram i Niger, hvor en del af det
samlede landeprogram forventes at have særligt fokus på klimatilpasning og
modstandsdygtighed.
Den samlede klimabistand forventes at ligge på ca. 3,4 mia. kr. i 2023 og er en del
af de i alt ca. 4,0 mia. kr. afsat til grønne indsatser under udviklingsbistanden i
2023. Det er ca. 473 mio. kr. mere end i 2022. Der henvises til bilag 1 for en
oversigt over den samlede forventede klimabistand i 2023 fordelt på hovedkonti.
Da klima er ét blandt flere delmål på en række af bevillingerne som forventes
programmeret i løbet af året, vil den præcise klimaandel af de enkelte bevillinger
først være kendt, når finansåret 2023 er afsluttet.
Der var på finansloven for 2022 afsat 2.063,3 mio. kr. under 06.34.
Naturressourcer,
energi og klimaforandringer.
Med regeringens forslag til finanslov for 2023 afsættes
der 1.543,1 mio. kr. Forskellen på ca. 500 mio. kr. skyldes blandt andet, at nogle
bevillinger er flyttet til andre hovedkonti. Det gælder eksempelvis en forventet
bevilling på 100 mio. kr. til Danida Green Business Partnership, der tidligere blev
finansieret under § 6.34, men nu finansieres under § 6.38.
Partnerskaber for bæredygtig
vækst og grøn omstilling.
Hertil skyldes forskellen også, at det samlede bidrag til den
2. genopfyldning af Den Grønne Klimafond planlægges fordelt over flere år,
hvorfor det afsatte beløb kan variere over årerne.
L 65 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om de afsatte bevillinger til klimabistand på finanslovsforslaget
2
Det bemærkes, at den realiserede udviklingsbistand, herunder til klimaindsatser, i
2022 kan afvige fra den afsatte på finansloven for 2022 bl.a. som følge af
omprioriteringer i forlængelse af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer,
der er, fordrevet fra Ukraine.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen