Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
L 65 Bilag 37
Offentligt
Til § 6
Udenrigsministeriet
B. Bevillinger
Udgift
Indtægt
--- Mio. kr. ---
Bistand til udviklingslandene(tekstanm. 103)
6.31 Reserver
79.
303)
Reserver og budgetreguleringer
Af
DD
Negativ budgetregulering af
udviklingsbistanden
Til § 11
Justitsministeriet
B. Bevillinger
F
-236,6
ÆF -3.600,0
-
-
Udgift
Indtægt
--- Mio. kr. ---
Fællesudgifter
11.11 Centralstyrelsen
304)
80.
Af
DD
Ny konto
Hårdere kurs overfor bander
Reservationsbevilling til hårdere
kurs overfor bander
F
150,0
-
Politiet og anklagemyndigheden mv.
11.23 Politiet og anklagemyndigheden
01.
Politiet og den lokale
anklagemyndighed mv.
F
11.349,6
-
L 65 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 37: Partiernes ændringsforslag til 3. behandling
305)
(tekstanmrk. 105, 108, 109 og
110)
Af
DD
ÆF
Kontoen opjusteres med bevilling
til flere efterforskningsmidler og
udvidet åbningstid for
nærpolitistationer
40,0
-
Kriminalforsorgen
11.31 Kriminalforsorgen
01.
306)
Kriminalforsorgen (tekstanmrk.
110, 112, 113 og 114)
Af
DD
Akutpakke til Kriminalforsorgen
F
ÆF
4.104,7
500,0
-
-
Retsvæsenet
11.41 Fællesudgifter
02.
307)
Retterne (tekstanmrk. 101, 102,
103 og 104)
F
Af
DD
ÆF
Opjustering af kontoen til brug for
nedbringelse af domstolenes
sagsbehandlingstider
Til § 14
Udlændinge- og Integrationsministeriet
B. Bevillinger
1.972,4
57,3
-
-
Udgift
Indtægt
--- Mio. kr. ---
Udlændinge
14.32 Indkvartering og underhold af asylansøgere mv.
308)
Af
DD
Ny konto
11.
Etablering af et tredje
udrejsecenter
F
250,0
-
L 65 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 37: Partiernes ændringsforslag til 3. behandling
Reserve til etablering af et tredje
udrejsecenter
Initiativer vedrørende integration mv.
14.62 Indsatser vedrørende integration på arbejdsmarkedet mv.
309)
Af
DD
Ny konto
13.
Deltagerbetaling for
danskundervisning
Negativ budgetregulering som
følge af genindførelse af
deltagerbetalt danskundervisning
F
-145,0
-
14.69 Øvrige integrationsinitiativer mv.
310)
Af
DD
Ny konto
17.
Ikke-lovpligtige
integrationsindsatser nedjusteres F
Negativ budgetregulering af ikke-
lovpligtige integrationsindsatser
-150,0
-
Ydelser og refusioner vedrørende indvandrere mv.
14.71 Program, danskuddannelse og ydelser mv.
11.
Forsørgelsesydelse ifm. program F
311)
Af
DD
ÆF
Kontoen nedjusteres som følge af
at selvforsørgelse- og
hjemrejseydelse eller
overgangsydelse (SHO) til
flygtninge og indvandrere
nedsættes
Til § 15
Social-, Bolig- og Ældreministeriet
B. Bevillinger
Udgift
Indtægt
--- Mio. kr. ---
368,7
-37,0
-
-
L 65 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 37: Partiernes ændringsforslag til 3. behandling
Boliger, byfornyelse og byggeri
15.43 Byfornyelse
10.
312)
Støtte til styrket indsats i
udkantsområderne
Af
DD
Bevillingen til landsbypuljen
opjusteres
F
ÆF
100,0
100,0
-
-
Ældre og demens
15.85 Ældre
313)
80.
Af
DD
Ny konto
Nationalt forsknings- og
videnscenter for ensomhed
Bevilling til etablering af et
nationalt forsknings- og
videnscenter for ensomhed
Af
DD
Ny konto
Ældrevejlederfunktion
Bevilling til etablering af en
ældrevejlederfunktion
Af
DD
Ny konto
Bedre omsorg og ældrepleje
Bevilling til bedre pleje og
omsorg for ældre
Til § 16
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
B. Bevillinger
F
10,0
-
314)
81.
F
10,0
-
315)
82.
F
1.000,0
-
Udgift
Indtægt
--- Mio. kr. ---
Tilskud på indenrigsområdet
L 65 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 37: Partiernes ændringsforslag til 3. behandling
16.71 Tilskud på indenrigsområdet
09.
Kommunerne (tekstanmrk. 170,
171, 172, 173, 174, 175, 176, 177,
178, 179, 180, 181, 182, 183, 184,
185 og 186)
F
74.152,8
316)
Af
DD
ÆF -1.000,0
Budgetregulering fsva. den
kommunale beskæftigelsesindsats
228,3
-
Tilskud til kommuner og regioner mv.
16.91 Tilskud til kommuner og regioner
317)
Af
DD
Ny konto
70.
Rekruttering af læger til
landdistrikterne
Pulje til rekruttering af læger til
landdistrikterne
Til § 17
Beskæftigelsesministeriet
B. Bevillinger
Udgift
Indtægt
--- Mio. kr. ---
F
40,0
-
Arbejdsmarkedsrelateret forsørgelse
17.31 Fællesudgifter
17.
318)
Ekstra tilskud til
ydelsesmodtagere
Af
DD
Kontoen nedjusteres
F
ÆF
376,2
-376,2
-
-
17.32 Arbejdsløshedsdagpenge
01.
319)
Dagpenge ved arbejdsløshed
Af
DD
Kontoen nedjusteres
F
15.597,5
ÆF -150,0
10.278,7
-
17.37 Dagpenge ved barsel
01.
Dagpenge ved barsel
F
12.526,9
-
L 65 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 37: Partiernes ændringsforslag til 3. behandling
320)
Af
DD
Kontoen opjusteres for at indføre
9 ugers ekstra barsel
Til § 19
Uddannelses- og Forskningsministeriet
B. Bevillinger
ÆF
2.600,0
-
Udgift
Indtægt
--- Mio. kr. ---
Videregående uddannelser og forskning(tekstanm. 181 og 207)
19.25 Erhvervsakademi- og
professionsbacheloruddannelser(tekstanm. 8, 12, 109, 185, 197
og 206)
321)
Af
DD
Ny konto
08.
Udflytning af
velfærdsuddannelser
Bevilling til at gennemføre den
tidligere aftalte udflytning af fire
velfærdsuddannelser
F
203,0
-
Støtteordninger
19.81 Statens uddannelsesstøtte - stipendier
01.
Stipendier
322)
Af
DD
Bevillingen opjusteres som følge
af at indkomstgrænsen for SU-
modtagere fjernes
F
21.128,2
ÆF
150,0
377,5
-
19.82 Statens Uddannelsesstøtte - studielån
323)
Af
DD
Ny konto
07.
Eftergivelse af uddannelseslægers
SU-gæld
F
Reserve til eftergivelse af
uddannelseslægers SU-gæld
Til § 20
10,0
-
L 65 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 37: Partiernes ændringsforslag til 3. behandling
Børne- og Undervisningsministeriet
B. Bevillinger
Udgift
Indtægt
--- Mio. kr. ---
Erhvervsrettede ungdomsuddannelser(tekstanm. 4)
20.38 Tilskud mv. til institutioner for erhvervsrettet
uddannelse(tekstanm. 200)
12.
Løft af erhvervsuddannelserne
324)
Af
DD
Akutpakke til erhvervsskolerne
F
ÆF
197,7
100,0
-
-
Gymnasiale uddannelser(tekstanm. 4)
20.42 Offentlige gymnasier og hf-kurser
02.
Almengymnasiale uddannelser
(tekstanmrk. 1, 120 og 230)
325)
Af
DD
Bevillingen opjusteres som følge
af indførelse af nye fagrettede
studieretninger
Til § 21
Kulturministeriet
B. Bevillinger
Udgift
Indtægt
--- Mio. kr. ---
F
ÆF
7.781,3
35,0
-
-
Fællesudgifter
21.11 Centralstyrelsen
326)
80.
Af
DD
Ny konto
Negativ budgetregulering
Negativ budgetregulering af
Kulturministeriets ramme
F
-1.000,0
-
L 65 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 37: Partiernes ændringsforslag til 3. behandling
Til § 22
Kirkeministeriet
B. Bevillinger
Udgift
Indtægt
--- Mio. kr. ---
Indsatser vedrørende landdistrikter
22.71 Indsatser vedrørende landdistrikter
327)
Af
DD
Ny konto
04.
Reserve til udvikling i
landdistrikterne
Reserve til initiativer, som vil
udvikle landdistrikterne
F
100,0
-
Til § 24
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
B. Bevillinger
Udgift
Indtægt
--- Mio. kr. ---
Fødevarer, husdyrforhold og forskning
24.33 Forskning og udvikling inden for fødevareområdet mv.
02.
Tilskud til udvikling og
demonstration
F
328)
Af
DD
ÆF
Bevillingen opjusteres fsva. Pulje
til teknologier med
reduktionspotentiale inden for
landbrugssektoren
Til § 28
Transportministeriet
B. Bevillinger
Udgift
Indtægt
241,8
325,0
0,1
-
L 65 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 37: Partiernes ændringsforslag til 3. behandling
--- Mio. kr. ---
Trafik mv.
28.53 Kollektiv Trafik
02.
329)
Puljer til den kollektive trafik
(tekstanmrk. 121)
F
Af
DD
ÆF
Opjustering af bevillingen fsva.
ekstraordinært tilskud til regionale
trafikselskaber
Til § 29
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
B. Bevillinger
237,5
60,0
-
-
Udgift
Indtægt
--- Mio. kr. ---
Dataforsyning
29.72 Tele
03.
330)
Bredbåndsdækning og digital
infrastruktur mv. (tekstanmrk.
119)
Af
DD
Bevillingen opjusteres
Til § 35
Generelle reserver
B. Bevillinger
F
ÆF
97,0
50,0
-
-
Udgift
Indtægt
--- Mio. kr. ---
Reserver mv.
35.11 Reserver mv.
14.
331)
Reserve til finansloven for 2023
Af
DD
Kontoen udmøntes
F
ÆF
200,0
-200,0
-
-
L 65 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 37: Partiernes ændringsforslag til 3. behandling
19.
332)
Regeringsreserve
Af
DD
Nedjustering af kontoen
Af
DD
Ny konto
Reserve til udflytning af 10.000
statslige arbejdspladser
Bevilling til udarbejdelse af plan
for udflytning af statslige
arbejdspladser
F
ÆF
796,7
-700,0
-
-
333)
79.
F
150,0
-
334)
80.
Af
DD
Ny konto
Erhvervsskattelettelser
F
Reserve til erhvervsskattelettelser
Af
DD
Ny konto
Besparelser på konsulenter i
staten
Besparelser på konsulenter i
staten
Af
DD
Ny konto
Generel rammereduktion i staten
General reduktion af statslige
driftsbevillinger
Til § 38
Skatter og afgifter
B. Bevillinger
350,0
-
335)
81.
F
-600,0
-
336)
82.
F
-300,0
-
Udgift
Indtægt
--- Mio. kr. ---
Skatter på indkomst og formue
38.11 Personskatter
01.
Personskatter (tekstanmrk. 100)
F
-
386.546,2
L 65 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 37: Partiernes ændringsforslag til 3. behandling
337)
Af
DD
ÆF
Kontoen nedjusteres som følge af
genindførelse af den grønne
boligjobordning
-
-1.370,0
Bemærkninger
Til nr. 303
Danmarksdemokraterne foreslår, at den samlede ramme til udviklingsbistanden på nedjusteres med 3,6.
mia. kr.
Til nr. 304
Der er behov for at fortsætte den hårde kurs mod banderne. Derfor forslår Danmarksdemokraterne at
afsætte en reserve på 150 mio. kr., som senere kan udmøntes til initiativer til bekæmpelse af
bandekriminalitet.
Til nr. 305
Det er vigtigt, at vi styrker politiets efterforskningsmuligheder. Derfor foreslå Danmarksdemokraterne, at
der afsættes 10 mio. kr. til yderligere efterforskningsmidler til politiet. Det kan politiet bruge til at
udvikle og styrke nye efterforskningsmetoder som f.eks. genetisk slægtsforskning, som kan være med til
at opklare drab og voldtægter hurtigere.
Derudover er det afgørende for borgernes tryghed, at politiet er tilstede i hele landet. Med politiforliget
fra 2020 blev der oprettet 20 nye nærpolitistationer, der skulle øge trygheden lokalt. Men det er ikke
tilstrækkeligt, at nærpolitistationerne kun er åbne i 15 timer om ugen. Derfor afsættes der 30 mio. kr. til,
at alle 20 nærpolitistationerne fremover skal have åbent 30 timer om ugen. Det sikrer tryghed for de
borgere, der har langt til nærmeste politistation.
Til nr. 306
De danske fængsler er pressede. Mangel på fængselsbetjente, nedslidte faciliteter og fyldte fængsler er
blevet hverdag. Der er brug for mere og bedre plads, og der er brug for, at det igen bliver tåleligt at passe
sit arbejde i Kriminalforsorgen. Det er vigtigt, at vi idømmer de kriminelle en straf, som står mål med
forbrydelsen. I dag er vi dog bundet af, at der ikke er plads i fængslerne. Vi har brug for flere
fængselspladser. Derfor afsættes 500 mio. kr. til Kriminalforsorgen.
Pengene skal i høj grad gå til at skaffe flere fængselspladser, der kan aflaste et fængselsvæsen, som er
hårdt presset. Men midlerne kan også gå til at fastholde og rekruttere flere fængselsbetjente, som
Kriminalforsorgen har brug for. Udmøntningen af midlerne skal ske i dialog med de relevante parter.
Til nr. 307
L 65 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 37: Partiernes ændringsforslag til 3. behandling
De seneste år er ventetiden hos landets domstole steget betydeligt. De lange ventetider resulterer i, at ofre
for kriminalitet må vente i månedsvis på en afklaring, og at kriminelle i flere tilfælde slipper for en
billigere straf. Det underminerer tilliden til vores retssystem. Det er afgørende for borgerens retsfølelse,
at en sag bliver afsluttet inden for rimelig tid. Med ændringsforslag nr. 19 foreslår regeringen at afsætte
33,5 mio. kr. til bunkebekæmpelsesindsats hos domstolene. Danmarksdemokraterne mener ikke, at dette
er tilstrækkeligt og foreslår derfor, at der afsættes yderligere 23,8 mio. kr. til domstolene, så
sagsbehandlingstiderne kan nedsættes, og sagerne i retsvæsenet afvikles hurtigere.
Til nr. 308
Der er behov for et nyt udrejsecenter. Det er vigtigt, at vi placerer udrejsecenteret så afsondret som
muligt, så de kriminelle udlændinge ikke har mulighed for at skabe utryghed. Derfor bør de kriminelle
udviste placeres på en ubeboet ø, som den tidligere VLAK-regering foreslog. Danmarksdemokraterne
foreslår, at der afsættes 250 mio. kr. til etableringen af et tredje udrejsecenter.
Til nr. 309
Det foreslås at genindføre deltagerbetalingen for udenlandske arbejdstagere og studerende m.v., der
kommer til Danmark og ønsker at lære dansk. Alle udlændinge, der bor og lever i Danmark, skal tage det
danske sprog til sig. Det er helt rimeligt, at udenlandske arbejdstagere og studerende m.v. også selv gør
en indsats og bidrager til, at deres ophold i Danmark bliver vellykket.
Til nr. 310
Kommunerne bruger mange mio. kr. på ikke lovpligtige integrationsindsatser. Det foreslås at der bruges
150 mio. kr. mindre på dette område, som kan bruges på andre initiativer.
Til nr. 311
Det er et problem, at alt for mange flygtninge og indvandrere modtager offentlige ydelser og ikke er i
arbejde. Kun fire ud af ti af de 21-64-årige flygtninge og familiesammenførte flygtninge er i
beskæftigelse efter 3 års ophold i Danmark. Vi skal have flere ikke-vestlige indvandrere og
efterkommere i arbejde. Derfor mener Danmarksdemokraterne, at det er afgørende, at vi holder fast i de
lave ydelser, der tilskynder udlændinge til at komme i arbejde og samtidig sikrer, at Danmark ikke er en
attraktiv asyldestination. Danmarksdemokraterne foreslår derfor at sænke selvforsørgelse- og
hjemrejseydelse eller overgangsydelse (SHO) for enlige forsørgere og for samboende og gifte forsørgere
med 1.000 kr. pr. person pr. måned. Det svarer til en samlet reduktion på 2.000 kr. pr. husstand.
Til nr. 312
Danmarksdemokraterne foreslår, at afsætte yderligere 100 mio. kr. til den såkaldte Landsbypulje til
landsbyfornyelse og en styrket indsats i landdistrikter, så der samlet i 2023 vil være afsat 200 mio. kr. på
konto 15.43.10.20 Landsbypulje, Udbetaling Danmark.
Til nr. 313
L 65 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 37: Partiernes ændringsforslag til 3. behandling
For mange ældre ender med at leve deres sidste tid som ensomme. Det øger risikoen for mistrivsel,
sygdom og i nogle tilfælde tidlig død. Derfor skal der mere fokus på ensomhed i alderdommen, så flere
lever en alderdom med meningsfulde relationer, fællesskaber og livskvalitet. Derfor foreslår
Danmarksdemokraterne at afsætte 10 mio. kr. i 2023 til et Nationalt Forsknings- og Videnscenter for
Ensomhed. Videnscentret skal arbejde med at samle og analysere viden om ensomhed, og centret skal
komme med løsninger, der kan afhjælpe ensomhed blandt ældre.
Til nr. 314
I 2002 fik alle ældre mulighed for frit valg af plejebolig, og året efter blev der indført frit valg af
hjemmehjælp. Desværre er der for mange ældre, der ikke er bevidste om deres rettigheder og
muligheder, når det kommer til det frie valg af f.eks. plejehjemstilbud og hjemmehjælp. Med inspiration
fra patientvejlederne på sundhedsområdet foreslår Danmarksdemokraterne at etablere en
ældrevejlederfunktion. Ældrevejlederen skal vejlede og informere ældre og pårørende om deres
rettigheder i forbindelse med bl.a. valg af plejehjem, hjemmehjælp m.v. Det skal give de ældre bedre
kendskab til deres rettigheder og mulighed for at navigere i mængden af botilbud og udbydere af
hjemmehjælp m.v., så de i sidste ende vælger de rette tilbud.
Til nr. 315
Danmarksdemokraterne foreslår, at der afsættes 1 mia. kr. til bedre pleje og omsorg for vores ældre. De
ekstra penge skal fordeles efter samme fordelingsnøgle, som man bruger, når man fordeler det såkaldte
”tilskud til generelt løft i ældreplejen” i det kommunale udligningssystem. Det bliver på den måde op til
den enkelte kommune at vurdere, hvordan pengene bedst bruges med henblik på at sikre en ældrepleje af
høj kvalitet og tid til omsorg.
Til nr. 316
Negativ budgetregulering vedr. reform af kommunale beskæftigelsesindsats.
Til nr. 317
Der er behov for at styrke lægedækningen og udbrede lokale sundhedstilbud af høj kvalitet i hele landet.
Her er den praktiserende læge frontlinjen. For rigtig mange starter et godt forløb og trygt møde med
sundhedsvæsenet hos den praktiserende læge. Derfor foreslår Danmarksdemokraterne at gøre det mere
attraktivt at arbejde som læge i landdistrikterne ved at sætte penge af til et fastholdelsestillæg og
rekrutteringspulje, der skal gøre det mere attraktivt at arbejde som læge i landdistrikterne. Formålet med
puljen er at skabe et økonomisk incitament til de læger, der vælger at tage et arbejde i områder, hvor der
enten er særlige rekrutteringsudfordringer, eller hvor sygdomsbyrden er størst. Midlerne kan gå til lokale
løntillæg, men kan også bruges til sociale arrangementer, der medvirker til lokal forankring, tilskud til at
dække transporttiden til arbejde, jobformidling for partnere og ægtefæller eller lignende tiltag, der
bidrager til, at flere får lyst til at praktisere i et lægedækningstruet område. Puljen skal udmøntes lokalt i
et tæt samarbejde mellem regioner og kommuner.
L 65 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 37: Partiernes ændringsforslag til 3. behandling
Til nr. 318
Det foreslås at tilbagerulle aftalen om økonomisk støtte til udsatte børnefamilier, da det hovedsageligt
går til arbejdsløse indvandrere.
Til nr. 319
Det foreslås at genindføre opholdskravet for tredje landsborgere for at få dagpenge i Danmark.
Til nr. 320
I 2021 blev der på baggrund af et EU-direktiv indgået en aftale om barselsrettighederne, som pålægger
alle medlemslande at øremærke mindst 9 ugers barsel til såvel mor som far. Men hvis moren eller faren
ikke afholder de ni ugers øremærkede barsel, så bortfalder den. Det vil betyde, at barslen bliver kortere
for rigtig mange familier, hvis faren ikke kan eller vil bruge sin del af barslen.
Det er de enkelte familier selv, der er bedst til at vurdere, hvordan de tilrettelægger deres barsel. Derfor
foreslås det at tildele familierne 9 ugers ekstra barsel, så de fortsat kan tilrettelægge den hverdag, som
passer dem bedst.
Til nr. 321
Danmarksdemokraterne foreslår, at der afsættes penge til, at de fire velfærdsuddannelser (pædagog-,
sygeplejerske-, lærer- og socialrådgiveruddannelserne) kan udflyttes, som tidligere politisk aftalt, jf.
”Aftale om flere og bedre uddannelsesmuligheder i hele Danmark” fra 2021 og den efterfølgende
tillægsaftale fra 2022.
Til nr. 322
Danmarksdemokraterne foreslår at fjerne grænsen for, hvor meget studerende må tjene ved siden af
statens uddannelsesstøtte, før der rejses tilbagebetalingskrav.
Til nr. 323
Danmarksdemokraterne foreslår, at uddannelseslægers SU-gæld eftergives med 30.000 kr. for hvert år,
de er ansat i en almen praksis i et område med lægemangel. Det vil gøre det mere attraktivt at åbne og
fastholde en praksis i landdistrikterne. Der afsættes 10 mio. kr. til forslaget.
Til nr. 324
For at optimere rammerne på erhvervsuddannelserne, foreslår Danmarksdemokraterne at afsætte 100
mio. kr. som supplement til den såkaldte Pulje til kvalitetsudvikling af erhvervsuddannelserne, som i
2023 udgør 197,7 mio. Kr. De penge skal bl.a. gå til bedre udstyr og bedre materialer, som kan forbedre
kvaliteten af både undervisning og rammer.
L 65 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 37: Partiernes ændringsforslag til 3. behandling
Til nr. 325
DD foreslår, at afsætte en bevilling til oprettelse af nye fagrettede studieretninger på de almengymnasiale
uddannelser. Det skal være med til at motivere unge til at bliver faglært, efter de har gennemført den
gymnasiale uddannelse.
Til nr. 326
Det foreslås, at Kulturministeriets ramme nedsættes.
Til nr. 327
Det foreslås, at der afsættes 100 mio. kr. til initiativer, som vil gavne landdistrikterne.
Til nr. 328
Regeringen udmønter med ændringsforslag nr. 183 dele af aftalen om forskningsreserven for 2023,
hvormed der afsættes 110 mio. kr. til Pulje til teknologier med reduktionspotentiale inden for
landbrugssektoren, der skal understøtte forskning i udvikling af nye teknologier og løsninger på
landbrugsområdet for at nedbringe udledningen af CO2 og metangas i landbruget, herunder ved
forskning i fodersammensætning.
Men det er langt fra nok. Derfor foreslår Danmarksdemokraterne at afsætte yderligere 40 mio. kr., der
støtter forskning i klimavenligt foder, biogasanlæg og pyrolyse som alternative klimabidrag fra
landbruget, der kan nedbringe CO2-udledningen. Derudover ønsker DD, at en del af midlerne går til at
forske i grønne løsninger på fiskeri- og akvakulturområdet.
Til nr. 329
Regeringen har med deres finanslovsudspil afsat et tilskud på 140 mio. kr. til de regionale
trafikselskaber, som kommer til at styrke den offentlige transport i landdistrikterne. Det er et vigtigt
første skridt. Danmarksdemokraterne mener ikke, at det er tilstrækkeligt, hvorfor det foreslås, at der
afsættes yderligere 60 mio. kr.
Til nr. 330
Det er afgørende for udviklingen af landdistrikterne, at vi har en god digital infrastruktur.
Danmarksdemokraterne foreslår, at opjustere bredbåndspuljen med 50 mio. kr., så der er flere penge til at
styrke den digitale infrastruktur i landdistrikterne.
Til nr. 331
Pengene afsat til finanslovsforhandlingerne foreslås udmøntet på andre forslag.
L 65 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 37: Partiernes ændringsforslag til 3. behandling
Til nr. 332
Regeringsreserven foreslås nedjusteret og pengene udmøntes til andre formål.
Til nr. 333
Danmarksdemokraterne ønsker et Danmark i bedre balance. Derfor foreslår DD, at der udflyttes 10.000
statslige arbejdspladser over en 5-årig periode. DD foreslår, at afsætte en reserve på 150 mio. kr. til at
udarbejde en plan for, hvilke statslige arbejdspladser der med fordel kan flyttes ud af hovedstaden over
de kommende år.
Derudover forpligter Danmarksdemokraterne sig til at afsætte 1,8 mia. kr. over de næste fem år. Det er
det samlede beløb, som det vurderes at koste at flytte 10.000 statslige arbejdspladser ud af de store byer.
Til nr. 334
En del af midlerne fra overfinansieringen af vinterhjælpspakken er i aftalen forudsat prioriteret til
erhvervsskattelettelser af Venstre, Det Konservative Folkeparti og Danmarksdemokraterne. Det foreslås
derfor at der afsættes en reserve til erhvervsskattelettelser på 350 mio. kr. i 2023.
Til nr. 335
Forslaget pålægger regeringen, at bruge 600 mio. kr. mindre på konsulenter i 2023 i staten.
Til nr. 336
Det foreslås at reducere driftsbevillinger på tværs af staten i 2023 i forhold til de afsatte bevillinger på
regeringens finanslovforslag for 2023, herunder særligt i centraladministrationen.
Der reduceres bevillinger for i alt ca. 300 mio. kr., svarende til ca. 1 pct. af de omfattede bevillinger. En
række områder undtages, herunder forsvarsområdet, justitsområdet og undervisnings-, uddannelses- og
kulturinstitutioner. Regeringen forestår den konkrete udmøntning af bevillingsreduktionen.
Reduktionen lægges oven i det, som er aftalt med aftalen om vinterhjælp.
Til nr. 337
Danmarksdemokraterne foreslår, at genindføre den grønne boligjobordning, hvilket vil medføre et
mindreprovenu på 375 mio. kr.
Danmarksdemokraterne vil desuden tage initiativ til at undersøge, om det er muligt at målrette
håndværkerfradraget til boliger i landdistrikterne.
Derudover foreslår Danmarksdemokraterne, at øge det forhøjede kørselsfradrag med 50 pct. for
danskere, der pendler til og fra yderkommuner.
Kørselsfradraget skal gælde for personer bosat i landets 25 yderkommuner eller på visse småøer, når de
pendler over 120 km pr. dag. Ordningen omfatter tillige personer, der arbejder i yderkommuner men ikke
bor der. I dag gives fradraget kun til dem, der bor i en yderkommune eller på en af de udvalgte småøer.
L 65 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 37: Partiernes ændringsforslag til 3. behandling
Forslaget vil styrke de små og mellemstore virksomheders rammevilkår i produktionsdanmark.
Det er vigtigt for udviklingen i lokalsamfundene, fordi det vil være med til at tiltrække arbejdskraft til
virksomhederne i vores landdistrikter og på småøerne.