Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
L 65 Bilag 18
Offentligt
2682418_0001.png
jælp
Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
L 65 - Bilag 18
Offentligt
de og
Finansministeriets bidrag til nyt
Finanslovsforslag for 2023 -
Skriftlig gennemgang af
væsentligste ændringer
Marts 2023
L 65 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 18: Skriftlig præsentation af FFL23 for § 7. Finansministeriet
2682418_0002.png
Finansministeriets bidrag til FFL23 sammenlignet med
den tidligere regerings FFL23 – teknisk gennemgang
Oversigt
• Fordeling af bevilling på hovedområder i Finansministeriet i 2023
• Væsentlige ændringer fra den tidligere regerings FFL23 til nyt FFL23
• Bevillinger med udløb i 2023
• Reserver og budgetreguleringer i 2023
• Nye og ændrede tekstanmærkninger ved nyt FFL23
2
L 65 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 18: Skriftlig præsentation af FFL23 for § 7. Finansministeriet
2682418_0003.png
Fordeling på hovedområder i Finansministeriet i 2023
Finansministeriets paragraf på finansloven
har tre hovedområder:
1. Offentlig økonomi (§ 7.1.), der særligt
vedrører udgifterne til Finansministeriets
egne institutioner.
2. Grønland og Færøerne (§ 7.3.), der
vedrører udgifterne til bloktilskud.
3. Danmarks bidrag til EU’s budget (§ 7.5.).
Offentlig økonomi
Grønland og Færøerne
Danmarks bidrag til EU's egne indtægter
Offentlig
økonomi
1,4 mia. kr.
(5 pct.)
Grønland og
Færøerne
4,8 mia.kr.
(18 pct.)
EU-bidrag
21,5 mia. kr.
(77 pct.)
3
L 65 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 18: Skriftlig præsentation af FFL23 for § 7. Finansministeriet
2682418_0004.png
Nettoudgifter under delloft for driftsudgifter
På det nye FFL23 er der under Finansministeriet et fald i nettoudgifterne under delloft for driftsudgifter på 264,5 mio. kr.
i forhold til den tidligere regerings FFL23.
Mio. kr., årets pl for 2020-22 og
23-pl for 2023-26
Offentlig økonomi
7.11. Centralstyrelsen
7.12. Digitalisering*
7.13. Administration
7.14. Effektivisering af den
offentlige sektor
7.15. Statslige selskaber
7.16. Overenskomster, løn mv.**
7.17. Statens It
7.18. Udlodningsloven
2020
1.241,5
377,4
-
-3,1
2021
1.280,8
551,2
-
-6,7
2022
1.428,6
634,4
-
-
Den tidligere
regerings
FFL23
2.056,3
718,7
728,2
-
Nyt FFL23
1.411,1
521,8
-
-
2024
1.330,3
519,0
-
-
2025
1.333,9
533,1
-
-
2026
1.305,7
511,2
-
-
674,1
-
204,7
-12,4
0,7
4.610,4
3.959,8
650,6
564,2
-
187,6
-18,9
3,5
4.641,5
3.990,8
650,7
555,6
-
238,6
-
-
4.686,7
4.035,9
650,8
609,4
-
-
-
-
4.843,5
4.192,3
651,2
680,1
14,6
194,6
-
-
4.818,5
4.192,3
626,2
645,5
-
165,8
-
-
4.792,8
4.191,6
601,2
636,4
-
164,4
-
-
4.766,7
4.190,5
576,2
631,2
-
163,3
-
-
4.741,7
4.190,5
551,2
Grønland og Færøerne
7.31. Grønland
7.32. Færøerne
Danmarks bidrag til EU's egne
indtægter
7.51. Danmarks bidrag til EU’s
egne indtægter
21.022,5
21.022,5
22.734,1
22.734,1
22.330,1
22.330,1
21.105,8
21.105,8
21.511,5
21.511,5
23.052,4
23.052,4
23.933,1
23.933,1
24.103,9
24.103,9
I alt
26.874,4
28.656,3
28.445,4
28.005,6
27.741,1
29.175,5
30.033,7
30.151,3
*§ 7.12. Digitalisering indgår alene af den tidligere regerings FFL23, da området er ressortoverført til § 25. Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet
4
** § 7.16. Overenskomster, løn mv. indgår ikke i den tidligere regerings FFL23, da området er ressortoverført fra § 9. Skatteministeriet.
L 65 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 18: Skriftlig præsentation af FFL23 for § 7. Finansministeriet
2682418_0005.png
Ændringer fra den tidligere regerings FFL23 til nyt FFL23
Den samlede fald på 264,5 mio. kr. kan primært henføres til syv forhold:
§ 07.11.Centralstyrelsen
1. Sfa. kgl. resolution af 15. december 2022 afgiver § 7. Finansministeriet ressortansvaret for opgaver vedr. økonomisk politik mv. samt DØRS, som
overgår til § 10. Økonomiministeriet, svarende til 124,5 mio. kr. i 2023.
2. Reserve på 20,0 mio. kr. i 2023 til omstillingen af statens personbiler til emissionsfri biler er blevet udmøntet til diverse ministerier.
(07.11.79.
Reserve
vedr. omstilling af den statslige bilflåde)
§ 07.12. Digitalisering
3. Sfa. kgl. resolution af 15. december 2022 afgiver § 7. Finansministeriet ressortansvaret for opgaver vedrørende digitalisering og it, med undtagelse
af opgaver vedr. Statens It-råd, til § 25. Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet, svarende til 755,3 mio. kr. i 2023.
§ 07.14. Effektivisering af den offentlige sektor
4. Sfa. nyt skøn for danske spils overskud og udviklingen i forbrugerprisindekset, er statens udligningsbeløb til udlodningsmidlerne forhøjet med 48,0
mio. kr. i 2023.
(§ 07.14.43. Regulering vedr. Udlodningsloven)
§ 07.16. Overenskomst, løn mv.
5. Sfa. kgl. resolution af 15. december 2022 har § 7. Finansministeriet fået overdraget aktivitetsområdet overenskomst, løn mv. fra § 9.
Skatteministeriet, svarende til 193,7 mio. kr. i 2023.
§ 07.32. Færøerne
6. I overensstemmelse med det færøske landsstyres ønske reduceres statens tilskud til Færøerne med 25,0 mio. kr. årligt i 2023-2026.
(§ 07.32.11.
Generelt tilskud til Færøernes hjemmestyre)
§ 07.51. Danmarks bidrag til EU’s egne indtægter
7. Sfa. den endelige aftale om EU’s 2023-budget opjusteres det danske EU-bidrag med 410,6 mio. kr. for 2023.
07.51.11. Bidrag til EU vedr. moms, BNI
og plast)
. Opjusteringen af EU-bidraget er håndteret ved et træk på den afsatte EU-reserve til håndtering af EU-udgifter på § 35. Generelle reserver.
5
De resterende ændringer på § 7. kan henføres til en række mindre modsatrettede bevægelser.
L 65 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 18: Skriftlig præsentation af FFL23 for § 7. Finansministeriet
2682418_0006.png
Bevillinger med udløb i 2023
En række bevillinger udløber efter planen i 2023:
§ 07.11. Centralstyrelsen
• Bevilling til arbejdet med ledelses- og kompetenceaftalen udløber som planlagt, jf. Aftale om finansloven for
2021. Bevillingen er anvendt til udarbejdelse af en undersøgelse af offentligt ansattes motivation, som blev
offentliggjort i juli 2022.
(§ 07.11.01. Departementet)
§ 07.14. Effektivisering af den offentlige sektor
• Bevilling til registreringsrammeprojekt, der havde til formål at skabe fundament for en bedre datastruktur på
tværs af staten og selvejesektoren, udløber som planlagt, jf. Aftale om finansloven for 2020.
(§ 07.14.01.
Økonomistyrelsen)
6
L 65 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 18: Skriftlig præsentation af FFL23 for § 7. Finansministeriet
2682418_0007.png
Reserver og budgetreguleringer i 2023
Der er afsat en række reserver på Finansministeriets paragraf.
Reserver og budgetregulering (§
07.11.79.)
Nye:
• Der er overført en reserve fra § 35. Generelle reserver på 20,0 mio. kr. i 2023, 22,4 mio. kr. i 2024, 22,2 mio. kr. i 2025 og 21,6
mio. kr. i 2026 vedrørende ressortomlagte virksomheder som følge af kgl. resolution af 15. december 2022.
• Der er afsat en ny reserve på 4,0 mio. kr. årligt i 2023-2026 til finansiering af risikopræmie for statsgaranti på lån fra
Kommunekredit til de grønlandske kommuner.
Udmøntet:
• Reserven vedrørende omstilling af den statslige bilflåde på 20,0 mio. kr. årligt i 2023-2027 er udmøntet til ministerierne på det
nye FFL23.
Reserver på § 35.
Udmøntet:
• Reserven på 827,4 mio. kr. i 2023 til Danmarks EU-bidrag er udmøntet på det nye FFL23.
7
L 65 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 18: Skriftlig præsentation af FFL23 for § 7. Finansministeriet
2682418_0008.png
Nye tekstanmærkninger ved FFL23
Der er siden den tidligere regerings FFL23 tilføjet én ny tekstanmærkning på Finansministeriets
paragraf.
Nye tekstanmærkninger
Nr. 131. ad § 07.18.19. Social-, Bolig- og Ældreministeriet*.
Tekstanmærkningen bemyndiger ældreministeren til at
fastsætte regler om anvendelse af bevilling og vilkår for tilskud:
Ældreministeren bemyndiges til at fastsætte regler om anvendelse af bevilling, herunder ansøgningsform, tidsfrister, vilkår for tilskud, udbetaling af tilskud,
tilbagebetaling af tilskud og renter, rapportering om tilskud samt kontrol. Ældreministeren bemyndiges til at træffe beslutning om ydelse af tilskud, meddelelse om
tilskud, afslag på ansøgning om tilskud og genanvendelse af tilbagebetalte tilskud.
Stk. 2.
Ældreministeren kan henlægge administrationen af tilskud til Social- og Boligstyrelsen. Social- og Boligstyrelsen kan i den forbindelse
fastsætte regler om adgangen til at påklage styrelsens afgørelser vedrørende tilskud, herunder regler om at styrelsens afgørelser vedrørende tilskud ikke kan
indbringes for ministeren.
*Det
bemærkes, at § 07.18.19 består af Social-, Bolig- og Ældreministeriets andel af udlodningsmidlerne til almennyttige formål. Finansministeriet varetager beregning og
fordeling af udlodningsmidlerne til forskellige ministerier, herunder Social-, Bolig- og Ældreministeriet, som forestår udmøntningen til de endelige udlodningsmodtagere i
henhold til udlodningsloven.
8
L 65 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 18: Skriftlig præsentation af FFL23 for § 7. Finansministeriet
2682418_0009.png
Ændrede tekstanmærkninger ved FFL23
Derudover er der ændret i én tekstanmærkning på Finansministeriets paragraf
Ændrede tekstanmærkninger
Nr. 116. af 07.31.11.
I overensstemmelse med landsstyrets ønske er regeringen og landsstyret enige om at reducere statens
tilskud til Færøerne med 25,0 mio. kr. årligt i 2023-2026. Statens tilskud vil således udgøre 616,8 mio. kr. i 2023, 591,8 mio. kr. i
2024, 566,8 mio. kr. i 2025 og 541,8 mio. kr. i 2026. Tilskuddets størrelse er som følge heraf tilpasset i tekstanmærkningen:
Staten yder for 2023 et samlet tilskud på
616,8
mio. kr. til Færøernes hjemmestyre.
9