Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
L 64
Offentligt
2693167_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 2652
Doknr.
689764
Dato
19-04-2023
Folketingets Socialudvalg har d. 23. marts 2023 stillet følgende spørgsmål nr. 8
(L 64) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 8:
Vil ministeren redegøre for, hvordan der sikres en løsning på de
mellemkommunale udfordringer, hvor én kommune skal udarbejde handleplan
- herunder opbygge sociale relationer, sikre bolig mv. - til en hjemløs borger,
som er tilknyttet et herberg i den anden ende af landet i en anden kommune?
Svar:
Dette lovforslag løser ikke samtlige problemer på området. Med lovforslaget
foreslås der gennemført en omlægning af den eksisterende indsats på
hjemløseområdet med henblik på, at flere borgere, der i dag opholder sig i alt
for lang tid på herbergerne, i højere grad kommer over i egen bolig, hvor de
samtidig vil modtage den nødvendige støtte, således at de kan fastholde
boligen.
En borgers opholdskommune er den kommune, hvor borgeren bor eller
sædvanligvis opholder sig. Dette gælder dog ikke, hvis borgeren har fået
ophold på et herberg
her vedbliver opholdskommunen at være den
kommune, hvor borgeren boede eller sædvanligvis opholdt sig på det
tidspunkt, hvor borgeren fik ophold på herberget. Dette skyldes hensynet til de
kommuner, hvor herbergerne er beliggende.
Grundlæggende ændres der med lovforslaget ikke på reglerne om, hvilken
kommune der har forpligtelsen til at yde hjælp og støtte til en borger, eller den
forpligtede kommunes mulighed for at aftale med en anden kommune, at
denne varetager opgaven.
Det bemærkes dog, at det med lovforslaget foreslås at indsætte en ny
bestemmelse i retssikkerhedsloven, således at Ankestyrelsen i tilfælde, hvor
handlekommunen for en borger ikke følger af retssikkerhedslovens øvrige
bestemmelser herom, på baggrund af borgerens tilknytning kan træffe
afgørelse om, hvilken kommune der er handlekommune eller midlertidig
handlekommune for borgeren.
Derved vil der kunne blive truffet afgørelse i de tilfælde, hvor borgeren i
hjemløshed ikke kan få en kommune til at påtage sig handlekommuneansvaret
og dermed ender i en situation uden handlekommune.
1
L 64 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om en løsning på de mellemkommunale udfordringer, hvor en kommune skal udarbejde handleplan for en hjemløs tilknyttet et herberg i en anden kommune
2693167_0002.png
Derudover vil jeg forvente, at den foreslåede omlægning, herunder
refusionsændringen, vil få den betydning, at kommunen får et klart incitament
til hurtigere at komme på banen ift. at udarbejde en handleplan for borgeren og
tilbyde en boligløsning med rette hjælp og støtte.
Det er dog klart, at der vil være udfordringer på området, som ikke
nødvendigvis vil blive løst med lovforslaget. Og det er også noget, der skal
følges meget tæt. Det Nationale Partnerskab mod Hjemløshed skal løbende
følge og have drøftelser af spørgsmål vedrørende afklaring af handlekommune
samt skal følge op på, hvordan omlægningen påvirker samarbejdet mellem
kommuner og organisationer om den enkeltes vej ud i egen bolig.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
2