Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
L 64
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 2652
Doknr.
702923
Dato
01-05-2023
Folketingets Socialudvalg har d. 28. april 2023 stillet følgende spørgsmål nr. 32
til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Theresa Berg Andersen (SF)
Spørgsmål nr. 32:
Vil ministeren i forlængelse af behandlingen af L 64, hvor det af besvarelsen af
spørgsmål 9 fremgik, at en indførelse af en selvbestemmelsesret ift. leverandør
af de specialiserede støttemetoder uanset valg af model vil medføre betydelige
merudgifter, oversende en oversigt over udgifter til de beregnede modeller?
Svar:
Som jeg sagde i forbindelse med førstebehandlingen af lovforslaget, var jeg
åben for at se på mulighederne for at udvide borgernes selvbestemmelse ift.
valg af bostøttemedarbejder ved overgang til egen bolig. Idet en ret til
selvbestemmelse ikke indgik i den oprindelige aftale, og der dermed ikke er
afsat finansiering til en sådan udvidelse, er det en forudsætning, at det ikke vil
kræve tilførsel af nye, varige midler.
Social-, Bolig- og Ældreministeriet har undersøgt mulige modeller, hvor en
selvbestemmelsesmodel med CTI-metoden fremhæves. Ved at indføre en
decideret ret til selvbestemmelse følger der administrative byrder for
kommunerne, og det medfører merudgifter. Det skyldes særligt, at
kommunerne i forlængelse af en ret til selvbestemmelse vil skulle afsætte
ressourcer til:
-
at godkende herberget som leverandør af den specialiserede støtte til
borgeren, herunder at den pågældende medarbejder har en
socialfaglig uddannelse samt har gennemgået oplæring i metoden, der
sikrer, at vedkommende kan udføre indsatsen
at følge op på indsatsen, når det ikke er en afgrænset opgave
indgåelse af kontrakt
at føre tilsyn med indsatserne
-
-
-
Social-, Bolig- og Ældreministeriet har beregnet de konkrete forventede udgifter
forbundet med selvbestemmelse af bostøttemedarbejder for Housing First-
indsatsen Critical Time Intervention (CTI-metoden). Denne model er fremhævet
ud fra det faglige hensyn, at den tidsafgrænsede støttemetode, CTI-metoden,
er forankret i en case-manager funktion, dvs. en-til-en relation mellem en
socialfaglig/socialpædagogisk medarbejder og den enkelte borger. Støtten
efter CTI-metoden er tidsafgrænset og faseinddelt med et overordnet mål for
1