Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
L 64
Offentligt
2689602_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 2652
Doknr.
690998
Dato
13-04-2023
Folketingets Socialudvalg har d. 20. marts 2023 stillet følgende spørgsmål nr. 1
(L 64) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Marlene Harpsøe (DD).
L 64 - Spørgsmål nr. 1:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke konsekvenser og hvilken betydning
lovforslaget får, for de af regeringen udpegede forebyggelsesområder?”
Svar:
Formålet med omlægning af indsatsen mod hjemløshed er, at flere borgere i
hjemløshed kommer i egen bolig, og kommunal boliganvisning til almene
boliger er et centralt redskab for at sikre det.
Hermed bidrager den almene boligsektor til målsætningen om at levere boliger
til socialt udsatte borgere. Hensynet skal dog balanceres med målsætningen
om via udlejning at fremme en varieret beboersammensætning, jf.
almenboliglovens § 6 d, så det samtidig sikres, at almene boligafdelinger ikke
udvikler sig til udsatte boligområder.
Hensyn til beboersammensætningen indgår i almenboliglovens § 59 stk. 1 og
2, der sætter rammerne for kommunalbestyrelsernes anvisning af almene
boliger. Her fremgår det bl.a., at anvisning sker på baggrund af en vurdering af
den boligsøgendes behov og beboersammensætningen i den afdeling, den
boligsøgende anvises til eller bor i på anvisningstidspunktet.
Herudover er det ekspliciteret i almenboliglovens § 59 stk. 6 nr. 1-4 og § 59 stk.
7, at kommunalbestyrelsen ikke må anvise boligsøgende, der er dømte, skaber
utryghed, er på forskellige overførselsindkomster eller ikke er statsborgere i
EU, EØS eller Schweitz. Formålet er at sikre en fortsat blandet
beboersammensætning, så forebyggelsesområderne ikke udvikler sig til
udsatte boligområder.
Kommunalbestyrelsen skal dog kunne hjælpe de mest socialt udsatte borgere
med at finde en bolig. Derfor muliggør loven kommunal anvisning af de nævnte
grupper, hvis de har et påtrængende boligsocialt behov og der ikke er ledige
boliger uden for et forebyggelsesområde eller et udsat boligområde.
For så vidt angår den del af lovforslaget, som udvider muligheden for at indgå
aftaler om udslusningsboliger vil lovforslaget ikke ændre på den betydning,
udslusningsboligordningen i dag har for de enkelte boligområder, herunder
forebyggelsesområder.
1
L 64 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvilke konsekvenser og hvilken betydning lovforslaget får for de udpegede forebyggelsesområder
2689602_0002.png
Med lovforslaget indføres mulighed for at anvende almene ældreboliger og
almene ungdomsboliger som udslusningsboliger. I begge tilfælde forudsættes i
lovforslagets bemærkninger, at kommunalbestyrelsen ved anvisningen tager
hensyn til beboersammensætningen i afdelingen.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
2