Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
L 64 Bilag 6
Offentligt
2695954_0001.png
Sagsnr.
2022 - 2309
Doknr.
Dato
25-04-2023
Socialudvalget 2022-23
L 64 -
Bilag […]
Offentligt
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring om lov om social service, lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område, lov om
forpligtende kommunale samarbejder, lov om almene boliger m.v. og lov
om leje af almene boliger
(Omlægning af indsatsen mod hjemløshed og udvidelse af ordning om
udslusningsboliger og indretning af bofællesskaber m.v.)
Ændringsforslag
Af
social- og boligministeren,
tiltrådt af
[…]:
Til titlen
1)
I titlen ændres »og lov om leje af almene boliger« til: », lov om leje af
almene boliger, lov om boligforhold og lov om leje«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 00]
Til § 1
2)
I
nr. 8
indsættes efter »»kommunalbestyrelse«,«: »efter »lov om almene
boliger m.v.« indsættes: »eller § 57 a i lov om boligforhold«.
[Indsættelse af henvisning til lov om boligforhold som følge af ændringsforslag
nr. 00]
3)
I det under
nr. 9
foreslåede nye punktum i
§ 163 a, stk. 1,
indsættes efter
»§ 63 i lov om almene boliger m.v.«: »eller § 57 a i lov om boligforhold«, og
»lejerens betaling for ophold« ændres til: »det beløb«.
[Indsættelse af henvisning til lov om boligforhold som følge af ændringsforslag
nr. 00 og sproglig rettelse]
Til § 3
4)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 98 f, stk. 6, nr. 1,
ændres »4.500-5.000« til: »4.500-6.500«.
1
L 64 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Ændringsforslag, fra social- og boligministeren
2695954_0002.png
[Forhøjelse af beløbsgrænsen for husleje i boliger, der kan modtage tilskud til
huslejenedsættelse]
Nye paragraffer
5)
Efter § 4 indsættes før overskriften før § 5 som nye paragraffer:
Ȥ 01
I lov nr. 342 af 22. marts 2022 om boligforhold, som ændret ved § 2 i lov nr.
889 af 21. juni 2022 og § 2 i lov nr. 1311 af 27. september 2022, foretages
følgende ændring:
1.
Efter § 57 indsættes:
»Udslusningsboliger
Ȥ 57 a.
Kommunalbestyrelsen kan indgå aftale med en privat udlejer om, at
udlejeren stiller ledige boliger til rådighed for kommunalbestyrelsen med
henblik på udlejning som udslusningsboliger, jf. stk. 3.
Stk. 2.
Aftaler om udslusningsboliger efter stk. 1 kan kun omfatte
ejendomme, hvor kommunalbestyrelsen og udlejer har indgået en aftale om
kommunal anvisning efter § 49.
Stk. 3.
En udslusningsbolig, jf. stk. 1, kan anvises til personer med betydelig
nedsat psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer, som har brug for
hjælp til at opnå og fastholde en bolig, herunder personer der opholder sig i
midlertidige boformer efter §§ 107, 109 eller 110 i lov om social service, og
som udlejes på de vilkår, der fremgår af stk. 5.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen betaler lejen fra det tidspunkt, fra hvilket den
ledige bolig er til rådighed for kommunalbestyrelsen, og indtil udlejning sker.
Kommunalbestyrelsen garanterer endvidere for boligtagerens opfyldelse af
kontraktmæssige forpligtelser over for udlejeren til at istandsætte boligen ved
fraflytning. Opsiger udlejer lejekontrakten efter kommunalbestyrelsens
anmodning, jf. stk. 5, 2. pkt., betaler kommunalbestyrelsen huslejen i perioden
fra lejerens fraflytning, til genudlejning sker, dog ikke ud over det tidspunkt,
hvorfra en opsigelse ville have haft virkning efter de almindelige regler i lov om
leje. Ændrer kommunalbestyrelsen beslutning om at råde over en bolig, som
ikke er udlejet, skal lejen ikke betales ud over det tidspunkt, hvorfra en
opsigelse ville have haft virkning.
Stk. 5.
Ved udlejning af udslusningsboliger efter stk. 1 kan
kommunalbestyrelsen træffe beslutning om, at § 145, § 150, stk. 2, kapitel 19
og §§ 170-172 og 175 i lov om leje kan fraviges. Det kan herunder aftales, at
udlejer efter anmodning fra kommunalbestyrelsen kan opsige lejeren med
virkning fra det tidspunkt, hvor lejeren får stillet en bolig til rådighed i en boform
omfattet af lov om social service. Det skal fremgå af lejeaftalen, hvor længe de
aftalte fravigelser er gældende inden for en periode på højst 2 år fra
lejeforholdets begyndelse. Kommunalbestyrelsen kan i forbindelse med
lejeaftalens indgåelse eller i løbet af lejeperioden beslutte at forlænge den
periode, der er nævnt i 3. pkt., med op til 3 år.«
§ 02
I lov nr. 341 af 22. marts af 2022 om leje, som ændret ved § 1 i lov nr. 1311
af 27. september 2022, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 148
indsættes efter »til skade for lejeren«: », jf. dog § 57 a, stk. 5, i lov
om boligforhold«.
2.
I
§ 151
indsættes efter »til skade for lejeren«: », jf. dog § 57 a, stk. 5, i lov
om boligforhold«.
2
L 64 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Ændringsforslag, fra social- og boligministeren
2695954_0003.png
3.
I
§ 168, 1. pkt.,
indsættes efter »163-167«: », jf. dog § 57 a, stk. 5, i lov om
boligforhold«.
4.
I
§ 181, stk. 1,
indsættes efter »opsagt lejeren«: », jf. dog § 57 a, stk. 5, i lov
om boligforhold«.«
[Etablering af udslusningsboliger i private udlejningsejendomme]
Til § 6
6)
Efter stk. 4 indsættes som
stk. 5:
»Stk. 5.
§ 3, nr. [01], finder også anvendelse på en tilsagnsramme, som
social- og boligministeren har meddelt kommunalbestyrelsen efter § 98 f, stk. 1,
i lov om almene boliger m.v. før den 1. juli 2023.«
[Overgangsbestemmelse vedrørende forhøjelse af beløbsgrænsen for husleje i
boliger, der kan modtage tilskud til huslejenedsættelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslag nr. 6 foreslås det, at der med lovforslaget også skal
foretages ændringer af lov om boligforhold og lov om leje. Dette nødvendiggør
en tilføjelse af disse love i lovforslagets titel.
Til nr. 2
Det følger af § 163 a, stk. 1, 1. pkt., i serviceloven, at en kommune, der har
anvist en lejer til en udslusningsbolig, jf. § 63 i almenboligloven, skal refundere
lejeren forskellen mellem lejerens udgifter til leje og andre pligtige
pengeydelser fratrukket støtte efter lov om individuel boligstøtte og det beløb,
jf. § 163, stk. 2, i serviceloven, som lejeren skulle have betalt i et botilbud
omfattet af §§ 107 eller 110 i serviceloven.
Med lovforslagets § 1, nr. 8, foreslås det, at der i § 163 a, stk. 1, 1. pkt., i
serviceloven tilføjes en henvisning til boformer omfattet af § 109 i serviceloven i
sammenhæng med den gældende henvisning til botilbud omfattet af §§ 107 og
110 i serviceloven.
Med ændringsforslaget foreslås det, at kommunalbestyrelsens
refusionsforpligtelse også vil skulle gælde i forhold til en lejer, der har fået
anvist en udslusningsbolig i en privat udlejningsejendom, jf. den i
ændringsforslag nr. 5 foreslåede nye § 57 a i lov om boligforhold, hvorved det
foreslås, at der etableres en udslusningsboligordning til private lejemål
svarende til den ordning, der i dag gælder for almene boliger, jf. § 63 i
almenboligloven.
Med forslaget vil en lejer, der få anvist en udslusningsbolig, være berettiget til
at modtage tilskud efter § 163 a i serviceloven, uafhængigt af, om
udslusningsboligen er beliggende i en almen ejendom eller en privat
udlejningsejendom.
Til nr. 3
Det følger af § 163 a, stk. 1, 1. pkt., i serviceloven, at en kommune, der har
anvist en lejer til en udslusningsbolig, jf. § 63 i almenboligloven, skal refundere
lejeren forskellen mellem lejerens udgifter til leje og andre pligtige
pengeydelser fratrukket støtte efter lov om individuel boligstøtte og det beløb,
3
L 64 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Ændringsforslag, fra social- og boligministeren
2695954_0004.png
jf. § 163, stk. 2, i serviceloven, som lejeren skulle have betalt i et botilbud
omfattet af §§ 107 eller 110 i serviceloven.
Med lovforslagets § 1, nr. 9, foreslås det, at det i § 163 a, stk. 1, i serviceloven
efter 2. pkt. indsættes et nyt punktum om, at den kommunalbestyrelse, der har
anvist en lejer fra en anden boligsituation end et botilbud efter §§ 107, 109 eller
110 i serviceloven til en udslusningsbolig, jf. § 63 i lov om almene boliger m.v.,
skal refundere lejeren forskellen mellem lejerens udgifter til leje og andre
pligtige pengeydelser fratrukket støtte efter lov om individuel boligstøtte og
lejerens betaling for ophold, jf. § 163, stk. 2, i serviceloven, som lejeren skulle
have betalt for ophold på en boform efter § 110 i serviceloven.
Med ændringsforslaget foreslås det bl.a., at der indsættes en henvisning til den
foreslåede nye § 57 a i lov om boligforhold, jf. ændringsforslag nr. 5. Den
foreslåede bestemmelse vil medføre, at refusionen fra kommunen til lejeren,
når lejeren ikke har haft ophold i et §§ 107-, 109- eller 110-tilbud også vil være
reguleret.
Denne del af ændringsforslaget vil medføre, at en lejer, der efter den
foreslåede nye § 57 a i lov om bolighold, jf. ændringsforslag nr. 5, får anvist en
udslusningsbolig i en privat udlejningsejendom, vil blive ligestillet med en lejer,
der får anvist en udslusningsbolig i en almen ejendom.
Derudover foreslås det med ændringsforslaget, at ordene
”lejerens betaling for
ophold”
i det foreslåede
nye punktum i § 163 a, stk. 1, i serviceloven ændres til
”det beløb”. Der er alene tale om en
sproglig/teknisk ændring, der ikke har
materiel betydning.
Til nr. 4
Det fremgår af almenboliglovens § 98 f, stk. 1, at social- og boligministeren i
årene 2022-2023 inden for en samlet ramme på 150 mio. kr., jf. § 89 c, stk. 2,
nr. 6, kan meddele en tilsagnsramme til kommunalbestyrelsen til midlertidig
nedsættelse af huslejen i almene familieboliger, der anvises til boligsøgende
med et akut boligbehov og en lav betalingsevne, herunder borgere i
hjemløshed.
Det fremgår af almenboliglovens § 98 f, stk. 5, at kommunalbestyrelsen inden
for den meddelte tilsagnsramme efter stk. 1 i forbindelse med anvisning efter §
59, stk. 1 og 2, på statens vegne kan give tilsagn til en almen boligorganisation
om tilskud på 15.000 kr. årligt pr. bolig til nedsættelse af huslejen i almene
familieboliger.
Det fremgår af almenboliglovens § 98 f, stk. 6, at tilskud efter stk. 5 kan ydes,
når følgende betingelser er opfyldt: 1) Boliger, hvortil der ydes tilskud, har en
husleje før tilskuddet på mellem 4.500-5.000 kr. om måneden eksklusive
forbrug, og 2) Boliger, hvortil der ydes tilskud, er ikke beliggende i et udsat
boligområde, jf. § 61 a, stk. 1, eller et forebyggelsesområde, jf. § 61 b.
Det foreslås, at i
§ 98 f, stk. 6, nr. 1,
ændres 4.500-5.000 kr. til 4.500-6.500 kr.
Med forslaget vil den øvre huslejegrænse for boliger, der kan tildeles tilskud,
blive hævet, således at huslejeintervallet ændres fra 4.500-5.000 kr. til 4.500-
6.500 kr. om måneden eksklusive forbrug. Forslaget vil således indebære, at
det vil blive lettere i kommuner med et højere huslejeniveau at anvende
tilskuddet til midlertidig nedsættelse af huslejen. Tilskuddet vil fortsat være på
15.000 kr. årligt pr. bolig i 4 år, hvorefter det vil aftrappes over 5 år. Støtten pr.
bolig vil derfor være uændret.
Det bemærkes, at det stadig vil være hensigten med ordningen at anvise så
billige boliger som muligt og helst med en husleje, der ligger tæt på 3.500 kr.
Hvis dette i visse kommuner ikke er muligt, vil forslaget sikre, at de
4
L 64 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Ændringsforslag, fra social- og boligministeren
2695954_0005.png
boligsøgende, der er i målgruppen for ordningen, alligevel vil kunne få anvist
en bolig til en lidt højere husleje.
Forslaget forventes at bidrage til, at borgere, der har brug for særligt billige
boliger, i større omfang vil få anvist boliger i de kommuner, hvor det er
vanskeligt at anskaffe almene boliger med en før-husleje på 4.500-5.000 kr.
Til nr. 5
Efter § 63 i almenboligloven kan en almen boligorganisation indgå aftale med
kommunalbestyrelsen om at stille ledige almene familieboliger til rådighed for
kommunalbestyrelsen med henblik på udlejning som udslusningsboliger.
En udslusningsbolig er en bolig, som udlejes til personer, der opholder sig i
midlertidige botilbud eller på forsorgshjem efter §§ 107 eller 110 i serviceloven.
Kommunen betaler lejen fra det tidspunkt, den ledige bolig er til rådighed for
kommunalbestyrelsen, og indtil udlejning sker. Endvidere garanterer
kommunen for boligtagerens opfyldelse af kontraktmæssige forpligtelser over
for boligorganisationen til at istandsætte boligen ved fraflytning.
Ved opsigelse af lejeren betaler kommunen huslejen i perioden fra lejerens
fraflytning, til genudlejning sker, dog ikke ud over det tidspunkt hvorfra en
opsigelse ville have haft virkning efter § 88 i almenlejeloven.
Almenlejelovens regler er som udgangspunkt ufravigelige, jf. lovens § 4, stk. 1.
Lejeaftaler om udslusningsboliger adskiller sig dog fra andre lejeaftaler ved, at
de har en tidsbegrænset udslusningsperiode, hvorefter lejeren går over til at
leje boligen på almindelige vilkår. Derfor er det i udslusningsperioden
hensigtsmæssigt, at der er mulighed for at fravige de regler i almenlejeloven,
som efter deres indhold ikke egner sig til de tidsbegrænsede lejeforhold. Det
gælder derfor særligt for udslusningsboliger efter almenboliglovens § 63, at
almenlejelovens §§ 39 og 40, kapitel 12, § 79, stk. 2, og §§ 85 og 88 med
kommunalbestyrelsens godkendelse kan fraviges ved aftale mellem udlejer og
lejer, jf. almenlejelovens § 4, stk. 3. Det kan endvidere aftales, at lejemålet ikke
kan forbedres efter lejerens ønske, jf. § 37 b i almenboligloven. Det skal fremgå
af lejeaftalen, hvor længe de aftalte fravigelser er gældende inden for en
periode på højst 2 år fra lejeforholdets begyndelse, jf. almenlejelovens § 4, stk.
3, 4. pkt.
Med henblik på at give lejeren en lempelig indgang til det almindelige
boligmarked via udslusningsboligen afholder lejeren ikke selv den fulde leje
m.v. Det følger af § 163 a, stk. 1, i serviceloven, at en kommune, der har anvist
en lejer til en udslusningsbolig, jf. § 63 i almenboligloven, skal refundere lejeren
forskellen mellem lejerens udgifter til leje og andre pligtige pengeydelser
fratrukket støtte efter lov om individuel boligstøtte og det beløb, jf. § 163, stk. 2,
i serviceloven, som lejeren skulle have betalt i et botilbud omfattet af §§ 107
eller 110 i lov om social service. Det bemærkes, at det med lovforslagets § 1,
nr. 8, foreslås, at der i § 163 a, stk. 1, 1. pkt., i serviceloven tillige indsættes en
henvisning til § 109 i serviceloven, sådan at kvindekrisecentre også vil være
omfattet.
Lov om frikommunenetværk har givet netværkskommunerne mulighed for at
etablere udslusningsboliger i private udlejningsboliger svarende til den ordning,
der gælder efter almenboliglovens § 63, jf. ovenfor. Forsøgsperioden udløb den
31. december 2021.
Med ændringsforslaget foreslås det bl.a., at der etableres en permanent
udslusningsordning for private udlejningsboliger svarende til den ordning, der
gælder for almene boliger med de ændringer, der fremgår af lovforslagets § 3.
5
L 64 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Ændringsforslag, fra social- og boligministeren
2695954_0006.png
Det foreslås i
§ 57 a, stk. 1,
at kommunalbestyrelsen kan indgå aftale med en
privat udlejer om, at udlejeren stiller ledige boliger til rådighed for
kommunalbestyrelsen med henblik på udlejning som udslusningsboliger, jf. det
foreslåede stk. 3.
Med forslaget vil kommunalbestyrelsen få adgang til at udbrede ordningen om
udslusningsboliger til private udlejningsboliger og på den måde mulighed for at
øge udbuddet af udslusningsboliger til personer med behov for en sådan bolig.
Det foreslås i § 57 a,
stk. 2,
at aftaler om udslusningsboliger efter det
foreslåede stk. 1 kun kan omfatte ejendomme, hvor kommunalbestyrelsen og
udlejer har indgået en aftale om kommunal anvisning efter § 49.
En aftale herom vil kun indgås, hvis der mellem den private udlejer og
kommunalbestyrelsen er indgået en aftale om kommunal anvisning efter § 49,
og aftalen omfatter den ejendom, hvori udslusningsboligerne er beliggende.
Kommunalbestyrelsen kan indgå aftale om kommunal anvisning med udlejere
af privat udlejningsbyggeri på baggrund af en udmeldt ansøgningsrunde
herom, hvor kommunalbestyrelsen opfordrer samtlige ejere af private
udlejningsejendomme om at indgå en aftale efter reglerne i § 49.
Kommunalbestyrelsen fastsætter i forbindelse med udmeldingen af
ansøgningsrunden vilkårene for udvælgelsen af de private udlejere, som
kommunen indgår en aftale med efter reglerne i § 49. Kommunalbestyrelsen vil
kunne indgå aftale om udslusningsboliger i forhold til kommunens behov for
sådanne boliger.
Det foreslås i § 57 a,
stk. 3,
at en udslusningsbolig, jf. det foreslåede stk. 1, kan
anvises til personer med betydelig nedsat psykisk funktionsevne eller særlige
sociale problemer, som har brug for hjælp til at opnå og fastholde en bolig,
herunder personer der opholder sig i midlertidige boformer efter §§ 107, 109
eller 110 i lov om social service, og som udlejes på de vilkår, der fremgår af det
foreslåede stk. 5.
Målgruppen vil svare til den målgruppe, der er omfattet af det foreslåede § 63,
stk. 3, i almenboligloven, jf. lovforslagets § 3, nr. 4.
Det foreslås i § 57 a,
stk. 4,
at kommunalbestyrelsen betaler lejen fra det
tidspunkt, fra hvilket den ledige bolig er til rådighed for kommunalbestyrelsen,
og indtil udlejning sker. Kommunalbestyrelsen garanterer endvidere for
boligtagerens opfyldelse af kontraktmæssige forpligtelser over for
boligorganisationen til at istandsætte boligen ved fraflytning. Opsiger udlejer
lejekontrakten efter kommunalbestyrelsens anmodning, jf. stk. 5, 2. pkt., betaler
kommunalbestyrelsen huslejen i perioden fra lejerens fraflytning, til
genudlejning sker, dog ikke ud over det tidspunkt, hvorfra en opsigelse ville
have haft virkning efter de almindelige regler i lov om leje. Ændrer
kommunalbestyrelsen beslutning om at råde over en bolig, som ikke er udlejet,
skal lejen ikke betales ud over det tidspunkt, hvorfra en opsigelse ville have
haft virkning.
Det foreslåede § 57 a, stk. 4, svarer til det gældende almenboliglovs § 63, stk.
3, der i henhold til lovforslagets § 3, nr. 4, bliver stk. 4.
Det foreslås i § 57 a,
stk. 5, 1. pkt.,
at ved udlejning af udslusningsboliger efter
det foreslåede stk. 1 kan kommunalbestyrelsen træffe beslutning om, at § 145,
§ 150, stk. 2, kapitel 19 og §§ 170-172 og 175 i lov om leje kan fraviges.
Det foreslås i § 57 a, stk. 5,
2. pkt.,
at det herunder kan aftales, at udlejer efter
anmodning fra kommunalbestyrelsen kan opsige lejeren med virkning fra det
tidspunkt, hvor lejeren får stillet en bolig til rådighed i en boform omfattet af lov
om social service.
6
L 64 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Ændringsforslag, fra social- og boligministeren
2695954_0007.png
Lejeaftaler om udslusningsboliger i private udlejningsejendomme vil være
omfattet af lov om leje. Med henblik på at opnå større fleksibilitet i forhold til
den særlige personkreds, som befinder sig i en udslusningsfase mellem en
boform omfattet af serviceloven og det almene lejeboligmarked, foreslås det, at
det ved udlejning af en udslusningsbolig skal kunne aftales mellem udlejer og
lejer, at bestemmelserne i lejelovens § 145, § 150, stk. 2, kapitel 19 og §§ 170-
172 og 175 fraviges.
De fravigelser af almenlejelovens almindelige regler, der vil kunne foretages,
omfatter lejerens råderet (§ 145), brug af det lejede (§ 150, stk. 2), brugsrettens
overgang til andre (kapitel 19) og udlejerens opsigelse (§§ 170-172 og 175).
Aftaler, hvorved lejelovens bestemmelser fraviges, skal være godkendt af den
myndighed, der har anvist lejeren til udslusningsboligen. Godkendelsen er en
afgørelse, der skal træffes i overensstemmelse med almindelige
forvaltningsretlige regler, herunder begrundelse. Det er en forudsætning for at
godkende fravigelser fra lejelovens bestemmelser, at fravigelsen er saglig og
individuelt begrundet i hensynet til den pågældende lejer i udslusningsboligen,
af hensyn til udlejeren, af hensyn til de øvrige lejere eller af hensyn til formålet
med opholdet i udslusningsboligen.
Det foreslås i § 57 a, stk. 5,
3. pkt.,
at det skal fremgå af lejeaftalen, hvor længe
de aftalte fravigelser er gældende inden for en periode på højst 2 år fra
lejeforholdets begyndelse.
De særlige vilkår, der vil gælde for udslusningsboliger, er tidsbestemte, således
at de aftalte vilkår som udgangspunkt kan gælde i 2 år fra lejeforholdets
begyndelse. Herefter vil der være tale om fortsættelse af lejemålet på
almindelige vilkår.
Det foreslås i § 57 a, stk. 5,
4. pkt.,
at kommunalbestyrelsen i forbindelse med
lejeaftalens indgåelse eller i løbet af lejeperioden kan beslutte at forlænge den
periode, der er nævnt i 3. pkt., med op til 3 år.
Formålet med det foreslåede 4. pkt. er at give kommunerne mulighed for at
forlænge den periode, hvor de aftalte fravigelser gælder, fra en periode på
højst 2 år fra lejeforholdets begyndelse til en periode på højst 5 år. Afgørende
for, hvor længe en bolig er en udslusningsbolig, er den periode, som fastsættes
i lejeaftalen.
Det følger af det foreslåede § 57 a, stk. 5, 1. pkt., i lov om boligforhold, at
kommunalbestyrelsen ved udlejning af udslusningsboliger efter stk. 1 kan
træffe beslutning om, at § 145, § 150, stk. 2, kapitel 19 og §§ 170-172 og 175 i
lov om leje kan fraviges.
Det følger endvidere af det foreslåede § 57 a, stk. 5, 2. pkt., i lov om
boligforhold, at det herunder kan aftales, at udlejer efter anmodning fra
kommunalbestyrelsen kan opsige lejeren med virkning fra det tidspunkt, hvor
lejeren får stillet en bolig til rådighed i en boform omfattet af serviceloven.
Som følge heraf foreslås det, at der i en række bestemmelser i lejeloven om
muligheden for at fravige lovens bestemmelser indsættes en henvisning til § 57
a, stk. 5, i lov om boligforhold.
Det foreslås, at der i § 148 i lejeloven
efter ”til skade for lejeren”
indsættes:
”,
jf.
dog § 57 a, stk. 5,
i lov om boligforhold”.
Det foreslås desuden, at der i § 151 i lejeloven
efter ”til skade for lejeren”
indsættes:
”,
jf. dog § 57 a, stk. 5,
i lov om boligforhold”.
7
L 64 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Ændringsforslag, fra social- og boligministeren
2695954_0008.png
Det foreslås endvidere, at der i § 168, 1. pkt., i lejeloven
efter ”163-167”
indsættes:
”,
jf. dog § 57 a, stk. 5, i lov
om boligforhold”.
Det foreslås endelig, at der i § 181, stk. 1, i lejeloven
efter ”opsagt lejeren”
indsættes:
”,
jf. dog § 57 a, stk. 5,
i lov om boligforhold”.
Til nr. 6
Med ændringsforslag nr. 4 foreslås det, at der i almenboliglovens § 98 f, stk. 6,
nr. 1, ændres 4.500-5.000 kr. til 4.500-6.500 kr. Med forslaget vil den øvre
huslejegrænse for boliger, der kan tildeles tilskud, blive hævet, således at
huslejeintervallet ændres fra 4.500-5.000 kr. til 4.500-6.500 kr. om måneden
eksklusive forbrug.
Det foreslås, at ændringen af § 98 f, stk. 6, nr. 1, i almenboligloven også vil
skulle finde anvendelse på en tilsagnsramme, som social- og boligministeren
har meddelt kommunalbestyrelsen efter § 98 f, stk. 1, forud for den 1. juli 2023.
Social- og Boligstyrelsen har i efteråret 2022 gennemført en ansøgningsrunde
og givet bindende tilsagn til, at ca. 1.100 boliger kan få huslejetilskud. Alle
kommuner, der har ansøgt, har fået det ansøgte beløb, og der er forbrugt ca.
123 mio. kr. Der er 27 mio. kr., tilbage i puljen, som forventes udmøntet i en ny
ansøgningsrunde i 2023.
Forslaget vil indebære, at kommunalbestyrelsen, som har fået meddelt en
tilsagnsramme forud for den 1. juli 2023, på statens vegne vil kunne give
tilsagn til en almen boligorganisation om tilskud på 15.000 kr. årligt pr. bolig til
nedsættelse af huslejen i almene familieboliger, når boliger, hvortil der ydes
tilskud, har en husleje før tilskuddet på mellem 4.500-6.500 kr. om måneden
eksklusive forbrug.
8