Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
L 62
Offentligt
2694113_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
21. april 2023
2023-1743
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. april 2023 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 62 – Forslag til lov om ændring af jernba-
neloven og lov om DSB, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Transportudvalget.
Spørgsmål nr. 2:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 17/4-23 fra Thomas
Albøg Olsen, Ringsted vedrørende pålæggelse af straf, jf. L 62 - bi-
lag 7?
Svar:
Thomas Albøg Olsen har i sin henvendelse af 17. april 2023 givet
udtryk for, at den foreslåede udstedelse af en ny bekendtgørelse
om pålæggelse af straf med hjemmel i jernbanelovens § 117, stk. 2
vil være en yderligere komplicering af en i forvejen kompleks og
vanskelig tilgængelig jernbanelovgivning. Han foreslår på den bag-
grund, at § 117, stk. 2 ændres således, at det følger af bestemmel-
sen, at overtrædelser af samtlige EU-forordninger (herunder bilag)
på jernbaneområdet strafpålægges.
Jeg kan indledningsvist oplyse, at en tilsvarende formulering, som
den der foreslås, har været overvejet i forbindelse med udarbejdel-
sen af lovforslaget relateret til § 117, stk. 2. Det er imidlertid den ju-
ridiske vurdering, at en sådan generel strafpålæggelse af et ikke
nærmere defineret antal EU-forordninger ikke lever op til det straf-
feretlige legalitetsprincip.
Endvidere fremgår følgende af Justitsministeriets Lovkvalitetsvej-
ledning afsnit 2.7.6. om straffebestemmelser:
”Strafbestemmelser i særlovgivningen udformes
ofte som henvisningsbestemmelser (f.eks. »… over-
trædelse af §§ x og y straffes med bøde eller fængsel
…«), hvilket i mange tilfælde kan være hensigts-
mæssigt.
L 62 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til henvendelse af 17/4-23 fra Thomas Albøg Olsen, Ringsted, vedrørende pålæggelse af straf, til transportministeren
2694113_0002.png
Side 2/2
I sådanne tilfælde, hvor gerningsindhold og straf-
hjemmel ikke er indeholdt i samme bestemmelse,
bør strafbestemmelsen præcist henvise til de regler i
loven, hvis overtrædelse skal kunne straffes. En så-
dan strafbestemmelse bør endvidere ud fra retssik-
kerheds- og retshåndhævelseshensyn alene anven-
des, hvis ansvarssubjektet og gerningsindholdet er
tilstrækkeligt præcist beskrevet i den bestemmelse,
der henvises til. Den pågældende bestemmelse skal
med andre ord være »egnet« til også at kunne virke
som strafbestemmelse.”
Det har på den baggrund været Transportministeriets juridiske
vurdering, at der er behov for en præcis henvisning til de bestem-
melser, der skal strafpålægges efter EU-forordninger, herunder i
bilag til forordninger. Dette er nødvendigt af retssikkerheds- og
retshåndhævelseshensyn. Det vil samtidigt i forbindelse med udar-
bejdelsen af bekendtgørelsen blive vurderet, om de konkrete be-
stemmelser i forordningerne (herunder bilagene), som ønskes
strafpålagt, er egnet til at kunne virke som strafbestemmelser.
Afslutningsvist vil jeg også gerne adressere bekymringen om, at
den nye bekendtgørelse vil komplicere en i forvejen meget kom-
pleks og vanskeligt tilgængelig jernbanelovgivning. Der er i Trans-
portministeriet et stort fokus på at sikre, at de omfattende EU-reg-
ler på jernbaneområdet minimumimplementeres af hensyn til jern-
banemarkedets aktører. En bekendtgørelse om fastsættelse af straf
ved overtrædelse af de regler, der allerede er gældende, vil dog ikke
bidrage til yderligere forpligtelser for jernbaneaktørerne, men der-
imod gøre det muligt at sanktionere den pågældende virksomhed.
Bekendtgørelsen bør derfor ikke få væsentlige konsekvenser for
jernbaneaktørerne, idet formodningen er, at virksomhederne alle-
rede overholder lovgivningen og bl.a., har indarbejdet de ved EU-
reguleringen påbudte interne processer, der har til formål at imø-
degå de risici, der er forbundet med udførelsen af deres virksom-
hed.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen