Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
L 62 Bilag 4
Offentligt
Ringsted den 27. marts 2023
Transportminister Thomas Danielsen
Transportudvalgets medlemmer
Vedr. L 62 Forslag til lov om ændring af jernbaneloven og lov om DSB – pålæggelse af straf
Under fremsættelsestalen den 23. marts 2023 i Folketinget understregede du og flere af trafikordførerne, at formålet
med ændringen af loven var at bringe jernbaneloven i overensstemmelse med EU-reguleringen på jernbaneområdet.
Ændringerne til:
- § 116 stk. 1 nr.2 om bøde, hvis vilkår og betingelser knyttet til en sikkerhedscertificering eller EU-sikkerhedscertifikat
tilsidesættes, og ændringerne til
- § 117 stk. 2. om bøde eller fængsel ved overtrædelse af EU-forordninger i bekendtgørelsen om straf der fastsættes
i medfør af loven, vil næppe få nogen retsvirkning.
Det Europæiske Jernbaneagentur - ERA har på forhånd forkastet ændringen til § 116.
ERA har den 6. december 2022 i dokumentet Opinion 2022-6*, på sidste side fremsat følgende udtalelse:
”Det er styrelsens (læs ERA’s) opfattelse, at kravet om retlige rammer for at sikre, at jernbanevirksomheders ansvar
også bliver strafbart efter straffelovgivningen (forslaget § 116, stk. 1, nr. 4) falder uden for anvendelsesområdet for
artikel 8 i direktiv (EU). 2016/798 om jernbanesikkerhed.”
Det fremgår af bemærkninger til lovforslaget at forslaget blandt andet implementerer direktiv 2016/798 om jernba-
nesikkerhed med ændringer.
Det kan derfor forventes at ERA tilsvarende § 116 ikke accepterer ændringen til § 117 stk. 2 i forslaget til ændringer
af jernbaneloven, fordi § 117 også falder udenfor artikel 8 i direktiv (EU). 2016/798 om jernbanesikkerhed.
ERA forudsætter at aktiviteter i jernbanesystemet skal være fri for straffebestemmelser.
Den 6. december 2022 i dokumentet Opinion 2022-6* har ERA på sidste side tilkendegivet følgende vedrørende
ansvaret for overholdelse af sikkerhedsregler på jernbanen:
"Styrelsens
opfattelse (læs ERA) er også, at det er NSA-DK-niveau (læs Trafikstyrelsen i DK) gennem certificering/au-
torisation og især tilsyn med sikkerhedsledelsessystemerne for den respektive infrastrukturforvalter og jernbanevirk-
somhed at overvåge dets effektivitet, herunder operationelle aktiviteter, der har til formål at kontrollere transporten
af semitrailere på lommevogne under sidevindseksponering over Storebæltsbroen.”
ERA forudsætter med andre ord at kontrollen med at kravene til sikkerhed i sikkerhedscertifikaterne er effektiv, og
at kontrol med at de overholdes i Danmark, alene skal ske igennem tilsyn udført af Trafikstyrelsen i DK.
Den eneste sanktionsmulighed som ERA accepterer er med andre ord, hvis Trafikstyrelsen på baggrund af tilsyn
helt eller delvis tilbagekalder en jernbanevirksomhed sikkerheds- eller EU-sikkerhedscertifikat.
Udenlandske operatører
Ved udarbejdelsen af bestemmelserne skal der også tages højde for, at udenlandske operatører, som har fået ud-
stedet deres EU-sikkerhedscertifikat hos ERA skal være omfatte af bestemmelserne om pålæggelse af straf ved for-
seelser i Danmark.
___________________________________________________________________________________________________________
*
OPINION 2022-6 AF DEN EUROPÆISKE UNIONS AGENTUR FOR JERNBANER vedr.
Bekendtgørelse nr. 1361 – 28/09/2022 af Danmark om betjening af lommevogne med sættevogne og to nye udkast til sikkerhedsregler anmeldt i
Single Rules Database som DK-SA-289-1-D og DK-SA-295-1- D.