Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
L 62 Bilag 19
Offentligt
2714870_0001.png
Til lovforslag nr.
L 62
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Ændringsforslag stillet den 25. maj 2023
Ændringsforslag
til 3. behandling af
Forslag til lov om ændring af jernbaneloven og lov om DSB
(Revision af visse regler på jernbaneområdet)
[af transportministeren (Thomas Danielsen)]
Af
transportministeren:
Til § 1
1)
Nr. 21
affattes således:
»21.
I
§ 78, stk. 4,
ændres »oplysninger, som indberettes«
til: »indberetninger«, og som
2. pkt.
indsættes:
»Andre ansatte på Transportministeriets ressortområde er
omfattet af forpligtelsen i 1. pkt., i det omfang de er bekendt
med indholdet af sådanne indberetninger.««
[Præcisering af bestemmelse om tavshedspligt for ansatte
i Trafikstyrelsen og udvidelse af bestemmelse om tavsheds-
pligt for andre ansatte på Transportministeriets område]
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter jernbanelovens § 78, stk. 4, er ansatte i Trafiksty-
relsen og eventuelle tilkaldte sagkyndige under ansvar efter
straffelovens §§ 152-152 e forpligtet til over for uvedkom-
mende at hemmeligholde oplysninger, som indberettes efter
stk. 1-3 eller efter regler fastsat i medfør af stk. 5.
Med den foreslåede ændring i § 78, stk. 4, 1. pkt., hvor-
ved »oplysninger, som indberettes« ændres til »indberetnin-
ger«, foreslås det præciseret, at det kun er selve indberetnin-
gen, der er omfattet af tavshedspligtsbestemmelsen.
Præciseringen har til formål at sikre, at offentligheden
fortsat vil kunne modtage information om ulykker og forlø-
bere for ulykker samt sikkerhedsmæssige uregelmæssighe-
der på jernbaneområdet fra Trafikstyrelsen, selv om oplys-
ningerne, der kan belyse disse, eventuelt også måtte indgå
i eller kunne udledes af en indberetning i henhold til jernba-
nelovens § 78, stk. 1-3, eller efter regler fastsat i medfør
af stk. 5. Det er samtidig fortsat et centralt hensyn, at §
78, stk. 4, bidrager til at sikre, at der er mulighed for at
indberette uden frygt for, at uvedkommende får adgang til
indberetterens identitet.
Der foreslås endvidere indsat et nyt 2. pkt. i § 78, stk. 4,
hvorved det fastsættes, at andre ansatte på Transportministe-
riets område omfattes af forpligtelsen i 1. pkt., i det omfang
de pågældende er bekendt med indholdet af en indberetning
efter stk. 1-3 eller regler fastsat i medfør af stk. 5.
For at være omfattet af bestemmelsen i 2. pkt. forudsæt-
tes det, at andre ansatte på Transportministeriets område har
adgang til selve indberetningen, der er tilgået eller vil skulle
tilgå Trafikstyrelsen.
Ved Transportministeriets område forstås myndigheder,
organisationer og virksomheder under Transportministeriet,
som er omfattet af reglerne i offentlighedsloven, herunder
bl.a. Banedanmark, DSB og Sund & Bælt Holding A/S med
dertilhørende datterselskaber.
Formålet med indsættelsen af et nyt 2. pkt. er at sikre,
at hensynene bag § 78, stk. 4, ikke prisgives, ved at der
ved indgivelse af en anmodning om aktindsigt i henhold til
offentlighedsloven til en af de nævnte organer på Transport-
ministeriets område kan opnås kendskab til indberetninger,
som ansatte i Trafikstyrelsen ellers er forpligtet til at hem-
meligholde over for uvedkommende.
Det er vigtigt at fremhæve, at det foreslåede 2. pkt. ikke
vil udelukke de ansatte hos eksempelvis Banedanmark og
DSB fra muligheden for at udtale sig om ulykker m.v.
I forbindelse med den strafferetlige vurdering af et even-
tuelt brud på tavshedspligten for sådanne andre ansatte på
Transportministeriets område (dvs. andre ansatte end ansatte
i Trafikstyrelsen) vil det være afgørende at vurdere, om den
pågældende er bekendt med indholdet i indberetningen og
har haft til hensigt at videregive fortrolige oplysninger fra
indberetningen, herunder oplysninger om indberetteren.
Bestemmelsen i jernbanelovens § 78, stk. 4, vil – med
den foreslåede ændring af 1. pkt. og indsættelsen af et nyt
2. pkt. – herefter for det første sikre, at de virksomheder
AX028849
L 62 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 19: Ændringsforslag til 3. behandling
2714870_0002.png
2
eller enkeltpersoner, der indberetter data om ulykker og
forløbere for ulykker eller øvrige sikkerhedsmæssige uregel-
mæssigheder på jernbanen, ikke behøver at overveje form
og indhold ved indberetningen, idet det dermed sikres, at
indberetningen vil blive hemmeligholdt og ikke bragt til
uvedkommendes (herunder offentlighedens) kendskab. Det-
te er i særdeleshed relevant at sikre, fordi nogle af de
uregelmæssigheder, forløbere til ulykker og ulykker, som
forventes indberettet, er opstået med kun den person til
stede, som har været impliceret i uregelmæssigheden m.v.
Således er hemmeligholdelse af indberetterens identitet, her-
under oplysninger, som kan muliggøre identifikation af ind-
beretter, en væsentlig forudsætning for effektivt at kunne
varetage hensynene bag § 78, stk. 4. Forslaget vil for det
andet sikre, at tavshedspligten ikke fører til, at der vil skulle
ske hemmeligholdelse af flere oplysninger end nødvendigt
ud fra hensynet til det ligeledes højt vægtede behov for of-
fentliggørelse af information om ulykker m.v. såvel som til
offentlighedens berettigede interesse i at kunne opnå indsigt
i forvaltningens virksomhed.
Det bemærkes i den forbindelse, at bestemmelsen i jern-
banelovens § 78, stk. 4, er en såkaldt særlig bestemmelse
om tavshedspligt, som medfører, at indberetninger efter §
78, stk. 1-3, og efter regler fastsat i medfør af § 78, stk.
5, vil være undtaget fra retten til aktindsigt i henhold til
offentlighedslovens § 35. Det omfatter ligeledes aktindsigts-
anmodninger, der går på at be- eller afkræfte eksistensen
af indberetninger. Behandlingen af anmodninger om aktind-
sigt i øvrige dokumenter og oplysninger, som er indgået i
håndteringen af indberetninger, vil skulle ske i medfør af de
øvrige bestemmelser i offentlighedsloven.