Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
L 62 Bilag 15
Offentligt
2704980_0001.png
Jernbanelovens § 78
Trafikstyrelsen,
Kontor for bane, 11. maj 2023
L 62 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 15: Præsentation fra transportministerens møde af 11/5-23 om den særlige bestemmelse om tavshedspligt i jernbanelovens § 78
2704980_0002.png
Indberetningspligt
Hvilke oplysninger er indberetningspligtige?
Ulykker
Forløbere til ulykker
Sikkerhedsmæssige uregelmæssigheder på jernbaneområdet
Hvem har pligt til at indberette?
§ 78, stk. 1: Virksomheder på jernbaneområdet skal indberette til
Trafikstyrelsen
§ 78, stk. 2:Ansatte i virksomheder på jernbaneområdet og personer, der
udfører sikkerhedsklassificerede funktioner på jernbaneområdet, skal give
indberetning til den virksomhed, som de er ansat i.
§ 78, stk. 3: Ansatte har uanset stk. 1 og 2 mulighed for at indberette
direkte til Trafikstyrelsen
Wistleblower-ordning:
I sikkerhedsdirektivet lægges vægt på, at medlemsstaterne bør fremme en
kultur, hvor ansatte på jernbanen opfordres til at bidrage til udviklingen af
sikkerheden med samtidig sikring af fortrolighed.
L 62 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 15: Præsentation fra transportministerens møde af 11/5-23 om den særlige bestemmelse om tavshedspligt i jernbanelovens § 78
2704980_0003.png
Indberetningstyper
Årlig indberetning fra virksomhederne
Ulykker:
Personpåkørsler
Overkørselsulykker
Kollision
Selvmord
Etc.
Forløbere til ulykker
Henvendelser fra ansatte, borgere, fagforeninger
mm.
Orientering om hændelser fra virksomhederne
(frivilligt)
Risiko for personpåkørsel
Signalforbikørsler
Fejl fra stationsbestyrer
Etc.
L 62 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 15: Præsentation fra transportministerens møde af 11/5-23 om den særlige bestemmelse om tavshedspligt i jernbanelovens § 78
2704980_0004.png
Brug af indberetninger
Trafikstyrelsens årlige sikkerhedsrapport
Statistik over ulykker og forløbere til ulykker
Data til Det Europæiske Jernbaneagentur (ERA)
Alvorlige Ulykker
Tilsynsplanlægning
På tværs af branchen og for den enkelte virksomhed
Ad hoc tilsyn, fx
inspektion eller audit
L 62 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 15: Præsentation fra transportministerens møde af 11/5-23 om den særlige bestemmelse om tavshedspligt i jernbanelovens § 78
2704980_0005.png
Jernbanelovens § 78, stk. 4
Oprindeligt indsat med lov nr. 1422 af 21/12/2005, om
ændring af lov om jernbane, lov om amtskommunernes
overtagelse af de statslige ejerandele i privatbanerne og
lov om trafikselskaber
Led i tilpasning af reglerne om indberetning af
sikkerhedsmæssige uregelmæssigheder
Særlig bestemmelse om tavshedspligt for indberetninger
Undtaget fra aktindsigt
L 62 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 15: Præsentation fra transportministerens møde af 11/5-23 om den særlige bestemmelse om tavshedspligt i jernbanelovens § 78
2704980_0006.png
Formålet med § 78, stk. 4
Forbedre jernbanesikkerheden
Sikre god indberetningskultur
Tilstrækkelige og repræsentative data
Nødvendigt med tilbagemeldinger og erfaringer
Sikre tillidsforhold
Indberetter behøver ikke overveje form og indhold ved udlevering
Beskyttelse af indberetteren
Beskyttelse af ansatte impliceret i indberetningspligtige hændelser
Samme ordning som på luftfart
L 62 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 15: Præsentation fra transportministerens møde af 11/5-23 om den særlige bestemmelse om tavshedspligt i jernbanelovens § 78
2704980_0007.png
Håndtering af aktindsigtssager
Ved anmodning om aktindsigt skal det vurderes, om der
er forhold, der er omfattet af § 78
Trafikstyrelsen er forpligtet til at hemmeligholde disse
oplysninger for uvedkommende
Tavshedspligten er underlagt strafansvar
Meroffentlig kan ikke overvejes
L 62 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 15: Præsentation fra transportministerens møde af 11/5-23 om den særlige bestemmelse om tavshedspligt i jernbanelovens § 78
2704980_0008.png
Anvendelsesområde og eksempler
Omfattet af Jernbanelovens § 78, stk. 4 (og dermed Offentlighedslovens §
35):
Trafikstyrelsen
Indberetninger der
modtages
fra alle infrastrukturforvaltere og
jernbanevirksomheder.
Ikke omfattet:
Banedanmark, DSB, Transportministeriets departement.
Indberetninger der
sendes
af Banedanmark og DSB til Trafikstyrelsen.
Indberetninger der
modtages
af Banedanmark (eksterne virksomheder)
Indberetninger der modtages af Transportministeriets departement evt.
som led i tilsyn som overordnet myndighed for styrelserne.
Formålet med tilpasningen af § 78, stk. 4 har været at ”lukke hullet” og
kodificere den allerede eksisterende praksis (hvor Offentlighedslovens §
33, stk. 1, nr. 5, anvendes som alternativ til § 35) og dermed sikre en
ensartet anvendelse af § 78, stk. 4.