Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
L 62 Bilag 12
Offentligt
2701721_0001.png
Til lovforslag nr.
L 62
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 2. maj 2023
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af jernbaneloven og lov om DSB
(Revision af visse regler på jernbaneområdet)
[af transportministeren (Thomas Danielsen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget. Enhedsli-
stens medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1 og
2. Transportministeren har stillet ændringsforslag nr. 3.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, M og LA) indstiller lovforsla-
get til
vedtagelse
med det af transportministeren stillede æn-
dringsforslag. Flertallet vil stemme imod de af Enhedslisten
stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (DD og KF) indstiller lovforsla-
get til
vedtagelse
med det af transportministeren stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme for det af Enheds-
listen under nr. 1 stillede ændringsforslag og imod det af
Enhedslisten under nr. 2 stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (SF og RV) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (EL) vil ved 2. behandling
af lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget. Min-
dretallet stemmer for de stillede ændringsforslag.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (DF) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil ved 2.
behandling redegøre for deres indstilling til de stillede æn-
dringsforslag.
Et
femte mindretal
i udvalget (ALT) indstiller lovforsla-
get til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stem-
me for de stillede ændringsforslag.
Et
sjette mindretal
i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil
ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til
de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget er be-
kymrede over effekten af at udvide tavshedspligten. Det er
på baggrund af svar fra ministeren på spørgsmål 3 stadig
ikke klart for SF, hvilken ændring i offentlighedens adgang
til oplysninger om fejl og ulykker lovforslaget vil resultere
i. SF bakker op om, at medarbejdere skal have tryghed til
at indberette hændelser eller bekymringer omkring jernbane-
sikkerheden, men SF frygter, at tavshedspligten resulterer
i, at indholdet af disse indberetninger bliver mørklagt for
offentligheden. Derfor støtter SF Enhedslistens ændringsfor-
slag om at lade afsnittet om tavshedspligt udgå. Når SF
støtter lovforslaget, selv hvis der ikke er opbakning til æn-
dringsforslaget, lægges der vægt på, at ministeren i svar på
spørgsmål 3 skriver: »I praksis vurderes ændringen derfor
ikke have væsentlig betydning for adgangen til aktindsigt.«
Danmarksdemokraterne
Der er behov for mere åbenhed i det danske demokra-
ti. Det er en af Folketingets og pressens fornemmeste opga-
ver at agere kontrolorgan for den til enhver tid siddende
regering. Derfor støtter Danmarksdemokraterne, at offentlig-
hedens indsigt i begivenheder på det transportpolitiske om-
råde styrkes.
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget har nogle overvejelser
om udvidelsen af tavshedspligten, der fremgår af lovforsla-
get. Med lovforslaget udvides tavshedspligten fra at omfatte
Trafikstyrelsen og tilkaldte sagkyndige til at omfatte hele
Transportministeriets ressortområde. Det vil sige, at der vil
AX028673
L 62 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 12: Betænkning afgivet 2/5-23
2701721_0002.png
2
være tavshedspligt om alle begivenheder, herunder eventu-
elle ulykker, på hele Transportministeriets område. Det in-
debærer en stærk begrænsning af offentlighedens adgang
til oplysninger om ulykker, forløbere for ulykker og sik-
kerhedsmæssige uregelmæssigheder. Det er jo ret vigtigt, i
hvilket omfang rapporter om ulykker, forløbere for ulykker
og sikkerhedsmæssige uregelmæssigheder vil blive gjort til-
gængelige for aktindsigt og offentligt tilgængelige generelt,
såfremt ændringen besluttes. Hvad ville det f.eks. have be-
tydet for mulighederne for undersøgende journalistik, som
vi oplevede det efter ulykken på Storebæltsbroen, hvis den
udvidede tavshedspligt allerede havde været gældende på
hele Transportministeriets ressortområde?
På den baggrund har Enhedslisten stillet 2 ændringsfor-
slag til lovforslaget. Det ene handler om tavshedspligt. Det
andet handler om ansvarspålæggelse og straffastsættelse i
forbindelse med ulykker. Enhedslisten foretrækker, at dette
fremgår af selve loven frem for af en særskilt bekendtgø-
relse. Under alle omstændigheder finder Enhedslisten det
vigtigt, at ansvar og straf er tydeligt beskrevet, inden loven
træder i kraft den 1. juli 2023.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(SF, DD, KF,
RV og ALT):
1)
Nr. 21
udgår.
[Udvidelse af tavshedspligten udgår]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(SF, RV og
ALT):
2)
Nr. 31
affattes således:
»31.
§ 117, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2.
Overtrædelse af bestemmelser i forordninger, her-
under i bilag til forordninger, fastsat af Den Europæiske
Union om forhold, som er omfattet af denne lov, straffes
med bøde eller fængsel indtil 4 måneder eller under skær-
pende omstændigheder fængsel indtil 2 år.««
[Strafbestemmelse i lovteksten frem for i en udstedt be-
kendtgørelse]
Af
transportministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med
undtagelse af DF og NB):
Til § 2
3)
I
nr. 1
affattes den indledende tekst således:
»1.
Efter § 12 indsættes i
kapitel 3:«.
[Lovteknisk korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Enhedslisten finder det ikke velbegrundet at udvide tav-
shedspligten til at omfatte hele Transportministeriets områ-
de, inkl. selvstændige statsejede virksomheder. Tværtimod
vil det begrænse offentlighedens indsigt i begivenheder på
hele trafikområdet, da også offentlighedsloven og bestem-
melserne om aktindsigt vil blive påvirket heraf.
Til nr. 2
Enhedslisten ønsker, at strafbestemmelser indgår i selve
loven og ikke i en særskilt bekendtgørelse udstedt i med-
før af loven. Der henvises i den forbindelse til henvendel-
sen på bilag 7. Såfremt ændringsforslaget ikke vedtages,
ønsker Enhedslisten, at den i svaret på spørgsmål 1 omtalte
kommende bekendtgørelse om straf foreligger inden lovens
ikrafttræden den 1. juli 2023.
Til nr. 3
Der er alene tale om en lovteknisk korrektion til formu-
leringen af den indledende tekst til lovforslagets § 2, nr.
1. Den lovtekniske korrektion har ingen materiel betydning.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. marts 2023 og var til
1. behandling den 23. marts 2023. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Transportudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og transportministeren sendte den 29. juni
2022 dette udkast til udvalget, jf. TRU alm. del – bilag
340 (folketingsåret 2021-22). Den 15. marts 2023 sendte
transportministeren høringssvarene og et høringsnotat til ud-
valget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 11 bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 3 spørgsmål til
transportministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
L 62 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 12: Betænkning afgivet 2/5-23
2701721_0003.png
3
Jens Joel (S) Malte Larsen (S) Maria Durhuus (S) Mette Reissmann (S) Rasmus Prehn (S)
fmd.
Thomas Jensen (S) Thomas Monberg (S) Thomas Skriver Jensen (S) Trine Bramsen (S) Peter Juel-Jensen (V)
Hans Andersen (V) Eva Kjer Hansen (V) Hans Christian Schmidt (V) Charlotte Bagge Hansen (M) Peter Have (M)
Kenneth Fredslund Petersen (DD) Charlotte Munch (DD) Jens Meilvang (LA)
nfmd.
Lars-Christian Brask (LA)
Niels Flemming Hansen (KF) Mona Juul (KF) Kim Edberg Andersen (NB) Nick Zimmermann (DF) Sofie Lippert (SF)
Signe Munk (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF) Jette Gottlieb (EL) Samira Nawa (RV) Noah Sturis (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
16
15
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
3
1
1
1
1
1