Mange tak. Se, det her er jo ret svært. Jeg er ikke jurist, og jeg er heller ikke ude på at lave unødig trætte. Men jeg erkender blankt, at det er meget vanskeligt at forudse, hvad retspraksis kommer til at blive ud fra de ændringsforslag, vi skal stemme om om lidt.
L 62 består af 31 forslag til forandringer af ret mange forskellige elementer, fra regler om veteranbaner til regler om fortrolighed i forbindelse med begivenheder i jernbanedriften. Vores ændringsforslag består i at afvise nr. 21 ud af 31. Det handler om hemmeligholdelse af indberettede oplysninger vedrørende sikkerhed. Vi har foreslået, at nr. 21 udgår, da vi ikke har set eksempler på, at den nuværende retstilstand er utilstrækkelig, og derfor ikke forstår nødvendigheden af udvidelsen.
Jeg er meget glad for den debat og de notater, som dette forslag har udløst, for det er meget vigtigt, at der er mulighed for offentligheden for at få indsigt i begivenheder på jernbanen. Det har udløst, at ministeren har stillet et ændringsforslag, der betyder, at indberetningerne fortsat kan hemmeligholdes, men at netop oplysningerne i indberetningerne ikke kan undtages fra offentlighed. Hensigten er at beskytte dem, der indberetter, mod uønsket offentlighed omkring deres indberetninger.
Vi er enige i, at begge hensyn, altså hensynet til offentlighedens indsigt og hensynet til anonymiteten for indberetterne, skal varetages. Men jeg kan reelt ikke gennemskue, om det er det, der kommer til at ske. Hvad sker der f.eks., hvis en ansat indberetter en uregelmæssighed eller en risiko for ulykke til sin arbejdsgiver, som så ikke handler på indberetningen? Hvad sker der, hvis det er en ekstern operatør eller f.eks. Sund & Bælt? Kan de så hemmeligholde indholdet af en sådan indberetning?
Under alle omstændigheder vil jeg opfordre til, at ministeren i bekendtgørelsen fastsætter et tidsrum, f.eks. 2 år, efter hvilket den nye bestemmelse bliver vurderet, i forhold til om det har ført til ændringer i indberetninger, eller om det har ført til ændringer i retspraksis eller i forhold til afslag på aktindsigt. Det gælder også spørgsmålet om strafpålæggelse, som angiveligt også kommer til at fremgå af bekendtgørelsen.
Så vil jeg i øvrigt opfordre til, at der bliver udformet en meget grundig vejledning for personalet, der er ansat på hele transportområdet, så de kender reglerne og konsekvenserne af at foretage indberetninger i forhold til lovens gyldighedsområde.