Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 61 Bilag 1
Offentligt
2676206_0001.png
15. marts 2023
J.nr. 2022-13229
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af lov om et indkomstregister, opkrævningsloven og
skatteindberetningsloven (Sanktionstiltag omfattet af tredje etape af reform af skattekon-
trollen)
Jeppe Bruus
/ Per Hvas
L 61 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2676206_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv bemærker, at den
del af lovforslaget, der omhandler
skærpet ledelsesansvar i forbin-
delse med selskabsopløsning, med-
fører en indsnævring af ledelses-
medlemmernes individuelle rets-
sikkerhed, der ifølge lovforslaget
er begrundet med, at der allerede i
dag er mulighed for at anlægge en
erstatningssag mod ledelsesmed-
lemmerne, men at gennemførelsen
af en erstatningssag kan være lang-
varig og omkostningsfuld sam-
menlignet med muligheden for ad-
ministrativt at kunne pålægge le-
delsesmedlemmer hæfte.
Dansk Erhverv bemærker hertil, at
retssikkerheden både for virksom-
heder og personer bør være en
hjørnesten i forvaltningens og sær-
ligt skattemyndighedernes virke.
Hvis man med en begrundelse om,
at tingene er besværlige for myn-
dighederne, og at den offentlige
forvaltning hos domstolene er
langsommelig, kan indskrænke in-
dividers rettigheder, så er både det
juridiske og forvaltningsmæssige
kompas gået i stykker.
Dansk Erhverv bemærker herud-
over, at man med en administrativ
pålæggelse af erstatningsansvar
vender bevisbyrden om og vil på-
lægge ledelsesmedlemmerne at på-
beråbe sig deres uskyld. Byrden
med langsommelig sagsbehandling
bliver desuden lagt over på de le-
delsesmedlemmer, der ønsker at
benytte retssystemet til at påberåbe
sig deres uskyld. Staten og skatte-
Der skal ikke være tvivl om, at
retssikkerhed er en hjørnesten i
Skatteforvaltningens virke. Der har
derfor også været fokus på retssik-
kerheden ved udarbejdelsen af
dette lovforslag, herunder i for-
hold til initiativet om skærpet le-
delsesansvar.
Initiativet om skærpet ledelsesan-
svar er rettet mod dem, der undla-
der at opfylde deres pligt til at ind-
berette og angive skatter og afgif-
ter korrekt. Når denne pligt tilside-
sættes, udgør det en risiko for tab
for statskassen, og dermed går det
ud over fællesskabet og de lovly-
dige virksomheder. Skatteforvalt-
ningen bør derfor have effektive
værktøjer, så de ansvarlige ledel-
sesmedlemmer svarer det, som
fællesskabet ellers ville gå glip af.
Sådanne værktøjer må selvfølgelig
ikke medføre, at retssikkerheden
svækkes. Derfor er det sikret med
lovforslaget, at der kun kan rettes
et ansvar mod dem, der har hand-
let forsætligt eller groft uagtsomt.
Derudover vil enhver, der pålæg-
ges et hæftelsesansvar, kunne på-
klage afgørelsen og i sidste ende få
prøvet spørgsmålet ved domsto-
lene.
Derudover bemærkes, at der med
reglerne ikke indføres en omvendt
bevisbyrde som anført af Dansk
Erhverv. Skatteforvaltningen vil i
enhver afgørelse om hæftelse
skulle begrunde og underbygge, at
alle betingelserne for at pålægge
hæftelsesansvaret er opfyldt. Hvis
Side 2 af 9
L 61 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2676206_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
myndighederne har langt flere res-
sourcer og tid end den enkelte per-
son og virksomhed og en argu-
mentation om, at noget er langva-
rigt og omkostningsfuldt for sta-
ten, skriger til himlen, når man så i
stedet lægger byrderne over på
virksomheder eller personer.
Dansk Erhverv anbefaler derfor,
at dette element udgår af lovforsla-
get, og at man i statsadministratio-
nen bruger ressourcer på at for-
enkle lovgivningen og forbedre
sagsbehandlingstider i stedet for at
skubbe ulemperne ved de dårlige
regler og langsommelige sagsbe-
handling over på borgere og virk-
somheder.
disse betingelser ikke er opfyldt, og
bevisbyrden således ikke kan anses
for løftet af Skatteforvaltningen,
vil hæftelsesansvaret ikke kunne
pålægges.
Det er derfor vurderingen, at der
med udformningen af forslaget er
fundet en passende balance, der
sikrer, at initiativet indebærer en
effektiv sanktion, uden at der gås
på kompromis med ledelsesmed-
lemmernes retssikkerhed.
Digitaliseringsstyrelsen
Digitaliseringsstyrelsen oplyser, at
Skatteministeriets vurdering af lov-
forslagets implementeringskonse-
kvenser og efterlevelse af de syv
principper for digitaliseringsklar
lovgivning er taget til efterretning.
Erhvervsstyrelsen
Om-
råde for Bedre Regulering
(OBR)
OBR vurderer, at lovforslaget ikke
medfører administrative konse-
kvenser for erhvervslivet, og OBR
har dermed ikke yderligere kom-
mentarer.
Finans Danmark
Finans Danmark anfører, at den
store indsats, som de danske pen-
geinstitutter i dag yder for at sikre
en korrekt skatterapportering samt
beskatning af borgere og virksom-
heder, tidligere lå hos borgerne
med et stort skattegab til følge. Fi-
Skattelovgivningen indeholder en
lang række forskellige pligter, der
har til formål at sikre, at betalingen
af skatter og afgifter sker korrekt.
Som anført af Finans Danmark
skal der selvfølgelig være fokus på,
at de enkelte skatteydere overhol-
der reglerne. Af denne grund har
Side 3 af 9
L 61 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2676206_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
nans Danmark påpeger, at den be-
tydelige samfundsopgave, som
pengeinstitutterne efter gældende
praksis udfører ved at indberette
om kunders forhold, er pålagt ved
lov og udføres vederlagsfrit. Det er
Finans Danmarks opfattelse, at
lovforslaget giver indtryk af, at fejl
i den forbindelse også skal straffes
økonomisk. Finans Danmark an-
fører hertil, at en sådan straf er uri-
melig.
Finans Danmark anfører, at lov-
forslagets indledning sigter mod
det urimelige i, at virksomheder
ikke betaler korrekte skatter. End-
videre anfører Finans Danmark, at
når det drejer sig om tredjeparts-
indberetninger, bør det primære
fokus for bøder fortsat være skat-
teydere og ikke de virksomheder,
som er pålagt at hjælpe til med
indberetningsopgaven.
lovforslaget bl.a. til formål at
styrke regelefterlevelsen på dette
punkt.
Et moderne og robust skattesy-
stem kan imidlertid ikke fungere
uden, at også pengeinstitutter og
andre tredjeparter leverer en række
centrale oplysninger til Skattefor-
valtningen. Derfor indeholder
skattelovgivningen i dag indberet-
ningspligter mv. for sådanne tred-
jeparter, ligesom der i dag er til-
knyttet en række reaktionsmulighe-
der, hvis pligterne ikke opfyldes i
fornødent omfang. En af disse re-
aktionsmuligheder er tvangsbøder.
Derudover kan de indberetnings-
pligtige efter omstændighederne
ifalde bødestraf.
Med forslaget angående tvangsbø-
der indføres ikke en ny økonomisk
sanktion over for pengeinstitutter
eller andre tredjeparter. Der er tale
om, at niveauet for tvangsbøder
fastsættes med udgangspunkt i
nogle faste satser, der beror på den
pågældende virksomheds økono-
miske størrelse og således økono-
miske formåen. Hertil bemærkes,
at der ved tvangsbøder efter gæl-
dende praksis, hvorefter niveauet
kan fastsættes skønsmæssigt, også
tages hensyn til virksomhedens
økonomiske formåen.
Det forventes, at initiativet vil un-
derstøtte en korrekt skattebetaling
og således supplere de regler, der
angår regelefterlevelsen hos de en-
kelte skatteydere. Derudover for-
ventes det, at initiativet vil gøre
Side 4 af 9
L 61 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2676206_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
tvangsbødeniveauet mere gennem-
sigtigt og forudsigeligt for de ind-
beretningspligtige pengeinstitutter
mv.
Finans Danmark anfører, at der
med indberetningsopgaven følger
en opgave med konkret stillingta-
gen til den skattemæssige klassifi-
kation af det enkelte værdipapir,
der indberettes om. Endvidere an-
føres, at der ofte er tale om van-
skeligt administrerbare indberet-
ningsregler, fx angående hybride
obligationer og ADR/GDR-papi-
rer, hvor der skal foretages en kon-
kret vurdering på papirniveau,
hvilket er med til at forstærke risi-
koen for fejl eller tvister mellem
Skattestyrelsen og de enkelte pen-
geinstitutter. Hertil anfører Finans
Danmark, at det vil være helt uri-
meligt at indlede en praksis, hvor
potentielle indberetningsfejl eller
tvister administreres under trussel
om væsentlige tvangsbøder.
Som også anført ovenfor medfører
lovforslaget ikke nye økonomiske
sanktioner i form af fx nye tvangs-
bødehjemler. Dette indebærer, at
der ikke i videre omfang end i dag
vil være mulighed for at pålægge
tvangsbøder ved indberetningsfejl
mv.
Det, der med lovforslaget lægges
op til, er en ny praksis for tvangs-
bøder i henhold til eksisterende
hjemler. Ved udarbejdelse af den
nye praksis har der været fokus på,
at indberetninger fra tredjeparter
undertiden er fejlbehæftede, og at
retssikkerheden for de indberet-
ningspligtige vil skulle varetages i
disse situationer.
Både skatteindberetningsloven og
lov om et indkomstregister, som
lovændringerne om tvangsbøder
angår, indeholder regler om gen-
indberetning. Reglerne går ud på,
at den indberetningspligtige inden
en frist, som Skatteforvaltningen
meddeler, har pligt til at genindbe-
rette visse data, der er fejlbehæf-
tede.
Som det fremgår af side 14 i be-
mærkningerne til lovforslaget, vil
tvangsbøder angående disse data
kun blive pålagt, hvis den indbe-
retningspligtige er blevet bekendt
med, at genindberetningen skal ske
inden en fastsat frist, og fristen
ikke overholdes. Fremover vil der
Side 5 af 9
L 61 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2676206_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
således være klarhed om, at penge-
institutter og andre indberetnings-
pligtige ikke vil kunne pålægges
tvangsbøder, inden fristen for gen-
indberetning er udløbet.
Desuden bemærkes, at pålagte
tvangsbøder, der ikke er betalt,
bortfalder på det tidspunkt, den
pågældende pligt efterleves. Hvis
en frist overskrides, og der således
pålægges tvangsbøder efter dette
tidspunkt, vil den indberetnings-
pligtige derfor have mulighed for
at imødekomme pligten for derved
at hindre kravet om betaling.
Finans Danmark noterer sig, at der
ikke er angivet et positivt provenu,
og at dette isoleret set kan tale for,
at omfanget af tvangsbøder til
virksomheder med en større om-
sætning vil være begrænset. Hertil
anfører Finans Danmark, at usik-
kerheden om den praktiske anven-
delse af de foreslåede tvangsbøder
imidlertid giver anledning til stor
bekymring.
Finans Danmark finder det derfor
beklageligt, at det findes nødven-
digt at skærpe tvangsbøderne mar-
kant. Finans Danmark opfordrer
derfor til endnu tættere dialog og
samarbejde til fortsat styrkelse af
kvaliteten af indberetninger.
På baggrund af ovenstående vur-
derer Finans Danmark, at der ikke
skal indføres en ny praksis for
tvangsbøder ved tredjepartsindbe-
retninger.
Som anført i lovforslaget under
pkt. 3.1 om forslagenes økonomi-
ske konsekvenser for det offentlige
bidrager initiativerne i lovforslaget
til en øget regelefterlevelse eller en
reduktion af statens tab i de til-
fælde, hvor reglerne ikke efterle-
ves. Som også anført trækker initi-
ativerne derfor i retning af et mer-
provenu. Merprovenuet kan dog
ikke kvantificeres nærmere.
I relation hertil skal det bemærkes,
at det er vanskeligt at forudsige an-
vendelsesgraden af tvangsbøder
efter den nye praksis. Det er dog
forventningen, at pengeinstitutter
og andre indberetningspligtige ge-
nerelt vil være regelefterlevende og
således ikke vil skulle pålægges
tvangsbøder. Derudover er der
med lovforslaget taget hensyn til
tilfælde, hvor der skal ske genind-
beretning pga. mangelfulde indbe-
retninger, ligesom en indberet-
ningspligtig vil kunne hindre krav
om betaling af pålagte tvangsbøder
Side 6 af 9
L 61 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2676206_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ved at efterkomme den pågæl-
dende pligt, jf. også ovenfor. Bl.a.
af disse grunde forventes det ikke,
at den nye praksis for tvangsbøder
medfører usikkerhedsmomenter,
der er så store, at praksisændringen
ikke skal gennemføres.
Skatteforvaltningen er generelt
åbne over for dialog med virksom-
heder, herunder om styrkelse af
kvaliteten af tredjepartsindberet-
ninger. Derudover er der samtidig
med lovforslaget afsat ressourcer
til øget vejledning i forbindelse
med henvendelser fra indberet-
ningspligtige, der måtte modtage
tvangsbøder efter de nye satser.
Finans Danmark bemærker, at æn-
dringerne til skatteindberetningslo-
vens § 57 alene er sproglige og
grammatiske, og at det virker be-
synderligt, at Skatteministeriet ulej-
liger sig med sådanne tilsynela-
dende ubetydelige ændringer, når
nu bestemmelsen i øvrigt ikke æn-
dres. Endvidere bemærker Finans
Danmark, at der i motiverne om-
taltes en ændring af bødeniveauet,
og at dette kan foranledige til at
tro, at det reelle formål er en prak-
sisændring i denne henseende. I
forlængelse heraf bemærker Finans
Danmark, at praksisændringer hid-
til har fundet sted på Skattestyrel-
sens foranledning med et vist var-
sel. Derfor anmoder Finans Dan-
mark om en forklaring på denne
nye tilgang til praksisændringer.
Praksisændringer på Skatteforvalt-
ningens område kan gennemføres
på forskellige måder.
Almindeligvis meddeles en praksis-
ændring ved et styresignal, der ud-
sendes af Skatteforvaltningen.
Hvis der er tale om en skærpende
praksisændring, vil udmeldingen
herom skulle ske med et passende
varsel.
Ved ændringer af bødepraksis på
det strafferetlige område, hvor
bl.a. retssikkerhedsmæssige og de-
mokratiske hensyn tilsiger, at fun-
damentet er helt klart, kan det an-
ses for nødvendigt at tilkendegive
en praksisændring i bemærknin-
gerne til lovforslag. Dette sker
med henblik på at sikre, at den på-
gældende praksisændring er i over-
ensstemmelse med Folketingets
Side 7 af 9
L 61 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2676206_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ønske. Herved vil der være et styr-
ket fundament for den efterføl-
gende administration af reglerne.
Det er vurderingen, at tilsvarende
hensyn gør sig gældende i forhold
til initiativet om tvangsbøder. Det
skyldes, at den nye praksis indebæ-
rer, at tvangsbøder fastsættes efter
nogle faste satser af en ikke ubety-
delig størrelse. Derfor er den be-
skrevne model, hvor praksisæn-
dringen beskrives i lovbemærknin-
gerne, fundet mest velegnet.
Den valgte model medfører også,
at de omfattede pengeinstitutter
mv. vil have mulighed for at ind-
rette sig efter praksisændringen,
idet der lægges op til, at praksisæn-
dringen skal træde i kraft den 1.
juli 2023.
Finans Danmark bemærker også,
at fejllister fra Skattestyrelsen efter
gældende praksis ofte kommer re-
tur med påbud om rettelser inden
for en frist på 14 dage. Hertil anfø-
rer Finans Danmark, at det for fx
strukturelle fejl, forkert klassifice-
rede værdipapirer og lignende er
en alt for kort tidsfrist. Det er der-
for Finans Danmarks opfattelse, at
gældende frister for korrektion-
sindberetning bliver væsentligt
længere, hvis der skal indledes en
praksis med tvangsbøder efter fri-
sten.
Endelig bemærker Finans Dan-
mark, at bødestørrelsen efter skat-
teindberetningslovens § 59 gradue-
res efter antal ansatte. Finans Dan-
mark anmoder om en forklaring
Det kan generelt oplyses, at bl.a.
skatteindberetningsloven indehol-
der regler om genindberetning, jf.
også ovenfor, og at genindberet-
ningsfristens længde ikke er fastsat
ved lov. Fristen skal derfor fast-
sættes i forhold til, hvad der kon-
kret kan anses for rimeligt henset
til genindberetningens karakter.
Dette er også tilfældet i situationer,
som Finans Danmark henviser til,
hvor der er tale om fx strukturelle
fejl, forkert klassificerede værdipa-
pirer og lignende.
Bøder for overtrædelse af straffe-
bestemmelsen i skatteindberet-
ningslovens § 59 om manglende
indberetning eller genindberetning
Side 8 af 9
L 61 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2676206_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
på denne forskel i metode for fast-
sættelse af bødestørrelse.
af oplysninger om indkomstfor-
hold gradueres efter virksomhe-
dens størrelse målt i antallet af an-
satte. Det er imidlertid vurderin-
gen, at en sådan graduering ikke er
egnet i forhold til tvangsbøder.
Det skyldes, at tvangsbøder ikke
som bøder er en straf, men et
pressionsmiddel, der har til formål
at få gennemført en handlepligt.
Størrelsen af tvangsbøden bør der-
for fastsættes til et beløb, der vur-
deres at have en effekt på virksom-
hedens gennemførelse af handle-
pligten. I denne forbindelse må det
anses for underordnet, hvor
mange ansatte den pågældende
virksomhed har. Derimod må det
anses for relevant, hvor stor virk-
somhedens nettoomsætning er,
idet denne afspejler virksomhe-
dens økonomiske formåen. Af
denne grund skal der også i dag ta-
ges hensyn til indberetningspligti-
ges økonomiske formåen, når der
fastsættes en tvangsbøde skøns-
mæssigt i henhold til bl.a. de
tvangsbødehjemler, som dette lov-
forslag angår.
Side 9 af 9