Tak for det. Ja, Venstre er ikke blevet Folketingets mindste parti – heldigvis. Så når jeg kommer på her til sidst i talerrækken, er det, fordi det gik meget, meget stærkt, og derfor var jeg desværre ikke på min plads, da det var vores tur. Men tak til formanden for muligheden for at få ordet alligevel ved behandlingen af L 61, som vi står med lige nu.
Nu talte Liberal Alliance om Montesquieu, så jeg tror, jeg vil tale lidt om Rousseau og samfundskontrakten. For hvis ikke vi sikrer, at virksomheder betaler den skat, de skal, hænger vores velfærdssamfund ikke sammen, og så brydes samfundskontrakten også. Det er noget, der er med til at underminere tilliden til skattevæsenet, og derfor er det altså vigtigt, at vi sikrer, at folk betaler det, de skal, i skat – ikke mere, men heller ikke mindre.
Så i dag behandler vi et lovforslag, der indeholder fire konkrete forslag: Der er en sanktionsordning mod banker og andre indberetningsvirksomheder, og derudover indføres skærpede regler om genregistrering og skærpet ledelsesansvar ved selskabsopløsning, og så er der et fjerde tiltag, nemlig nægtelse eller inddragelse af registrering for virksomheder, der har begået svig. Disse fire tiltag skulle meget gerne være med til at sikre den velfærd, som vi alle sammen nyder godt af, og ikke mindst tilliden til vores skattevæsen.
Skatteforvaltningen vil få nogle nye kontrolværktøjer, som bliver mere tidssvarende og mere effektive, og samtidig er de fire tiltag jo også med til at sikre, at markedet bliver mindre konkurrenceforvridende. For det er konkurrenceforvridende, når virksomheder kan slippe af sted med ikke at betale den skat og afgift, de skal. Det er konkurrenceforvridende i forhold til de virksomheder, som betaler.
Et frit marked er af stor betydning for Venstre, men det tror jeg sådan set at det er bredt for de fleste af Folketingets partier i det mindste, og tiltaget her er med til at sikre en mere lige konkurrence. Vi skal sikre, at banker og andre indberetningspligtige tredjeparter rent faktisk indberetter det, som de skal, og alt for mange gør ikke det i dag. Hvor mange ved vi ikke, men det er sådan set ligegyldigt, for et lille mindretal kan godt ødelægge det for de mange, og det er et problem.
Vi skal ændre praksis for tvangsbøder for de indberetningspligtige. Spillereglerne er sådan set meget simple: Indberetter man ikke til tiden, eller indberetter man forkert, får man en tvangsbøde. Det får man en gang om dagen, og det får man, indtil man så indberetter.
Vi skal sikre, at de virksomheder, som har fået inddraget deres registrering hos Skatteforvaltningen, ikke kan genregistrere sig, før de nødvendige og pligtige indberetninger gives. Det skal simpelt hen ikke kunne lade sig gøre at få inddraget sin registrering og så alligevel fortsætte en registreringspligtig virksomhed. Hvis ikke vi gennemfører det, risikerer vi jo altså et tab for statskassen, et tab, som kan føre til en svækkelse af velfærden og tilliden til skattemyndighederne. Det kan vi ikke acceptere.
Vi skal sikre, at pligtige skatter og afgifter fortsat indberettes og indbetales, også når en virksomhed eller et selskab er opløst. Måden, vi skal effektuere dette på, er, at ledelsesmedlemmer i virksomheder, som altså er ophørt, hæfter personligt for skatterne og afgifterne. Er det nødvendigt? Ja, det er det. Skatteforvaltningen beretter, at der forsætligt i nogle virksomheder overhovedet ikke er blevet indberettet, eller også er det blevet angivet forkert i ophørte virksomheder, og vi har en pligt til at reagere, når vi bliver opmærksomme på det. Så vi skal skærpe ledelsesansvaret i forbindelse med selskabsopløsning.
Endelig skal vi sikre, at svigagtige virksomheder ikke kan registreres. Det er foruroligende og et udtryk for en meget uacceptabel moral, når virksomheder ene og alene oprettes med det formål at svindle statskassen for skatter og afgifter. Det kan være virksomheder, som ene og alene oprettes for at svække vores alles velfærd, enten gennem kædesvig eller momskarruseller. Det kan også være en virksomhed, som har anvendt en stråmand eller har givet urigtige informationer om virksomhedens adresse. Og der skal vi altså så tidligt som muligt kunne inddrage disse virksomheders registrering. En inddragelse af registrering gør, at de ikke længere kan anvende virksomheden til at svindle.
Så vi skal sikre, at vores velfærdssamfund kan løbe rundt. Vi skal sikre, at vi har et marked, som ikke er konkurrenceforvridende. Vi skal sikre fundamentet for vores trygge, rige samfund, og vi skal sikre en styrket skattekontrol. Derfor kan jeg på vegne af Venstres folketingsgruppe meddele, at vi støtter lovforslaget. Venstre er med i det meget brede flertal, der er her i Folketinget, som er en del af aftalekredsen, og jeg ser frem til den kommende udvalgsbehandling.