Tak til alle ordførerne for indlæggene. Jeg vil gerne starte med at slå fast, at vi i Danmark grundlæggende nyder godt af den vækst og det bidrag til arbejdspladser i Danmark, som det giver at være en del af EU's indre marked, men udvekslingen af tjenesteydelser på tværs af grænserne og udstationeringen af arbejdskraft til Danmark må ikke ske på bekostning af ordentlige løn- og arbejdsvilkår.
Det er i høj grad arbejdsmarkedets parter, der sikrer, at vi har høje standarder på det danske arbejdsmarked, også når det kommer til udenlandske virksomheder, der udstationerer lønmodtagere i Danmark. Men når det gælder udenlandske virksomheder, er der nogle helt særlige udfordringer i forhold til håndhævelsen af overenskomster på det danske arbejdsmarked, og overenskomstsystemet er og bliver en væsentlig forudsætning for, at vi har et robust og tilpasningsdygtigt arbejdsmarked. Det er en prioritet for regeringen, at arbejdet i Danmark skal ske under ordentlige løn- og arbejdsvilkår, og vi vil med lovforslaget gerne understøtte, at kollektive overenskomster på udstationeringsområdet efterleves.
Arbejdsmarkedets Fond for Udstationerede, som vi kalder AFU i kort form, sikrer, at lønmodtagere, der udstationeres til Danmark fra et andet EU-land, kan få dækket et løntilgodehavende baseret på en kollektiv overenskomst, som arbejdsgiveren ikke har betalt, i overensstemmelse med en afgørelse truffet i det fagretlige system. Ordningen skal samtidig forebygge, at udenlandske virksomheder overtræder overenskomstaftalte ansættelsesvilkår i Danmark. Man skal så at sige spille efter reglerne, når man er her. I dag kan fonden også inddrive fagretlig bod i udlandet på vegne af en faglig organisation, når der samtidig anmeldes et løntilgodehavende til fonden. Jeg er virkelig glad for, at vi med lovforslaget giver fonden mulighed for at inddrive bod, så fonden i højere grad kan understøtte håndhævelsen af kollektive overenskomster. Med den her del af lovforslaget udmøntes en aftale indgået mellem FH og DA, så også en tak til parterne for endnu en gang at tage ansvar og også at have fokus på det her vigtige område.
AFU skal fortsat sikre udstationerede lønmodtageres løntilgodehavender, men desværre er der set eksempler på, at lønmodtagere ikke tør anmelde deres løntilgodehavende til fonden, fordi de frygter at blive udsat for repressalier fra arbejdsgiverens side, når denne bliver bekendt med, at lønmodtageren forfølger sit krav gennem fonden. Det er selvfølgelig ikke en situation, jeg ønsker at nogen skal udsættes for, og det er forståeligt, at det har en betydning for, hvor mange lønmodtagere der foretager anmeldelser til fonden og dermed opnår dækning af deres berettigede lønkrav. Derfor vil vi med lovforslaget gerne sikre en tavshedspligt om lønmodtagerens identitet, så oplysninger herom i udgangspunktet ikke videregives til arbejdsgiveren. Formålet med tavshedspligten er, at antallet af anmeldte løntilgodehavender til AFU øges, og at fonden i højere grad kan sikre lønmodtagerne deres berettigede løntilgodehavender.
Jeg er glad for, at vi har haft en god dialog med DA og FH om de her regler, og at vi på den måde har fundet den rette balance i hensynet til lønmodtagerne på den ene side og arbejdsgiverne på den anden side. Jeg er sikker på, at det her lovforslag medvirker til at styrke AFU i sin helhed, og at det samtidig understøtter, at arbejdet i Danmark sker under ordentlige løn- og arbejdsvilkår, uanset hvorfra man kommer.
Med disse ord ser jeg frem til Folketingets velvillige behandling, og jeg stiller mig naturligvis til rådighed for den forestående udvalgsbehandling. Tak for ordet.