Udvalget vedrørende forslag til lov om ændring af lov om Nordsøenheden og Nordsøfonden 2022-23 (2. samling)
L 6 Bilag 1
Offentligt
2640825_0001.png
NOTAT
Høringsnotat vedrørende udkast til lovforslag om ændring af lov om
Nordsøenheden og Nordsøfonden (deltagelse i CO
2
-lagringsaktivite-
ter)
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at udmønte en del af aftalen af 21. juni 2022
mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Radi-
kale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Fol-
keparti, Liberal Alliance og Alternativet om
Rammevilkår for CO
2
-lagring
i Danmark
Opfølgning på Danmarks CCS-strategi
ved, at den nuværende
lov om Nordsøenheden og Nordsøfonden ændres, således at der skabes
hjemmel til Nordsøfondens deltagelse i fremtidige CO
2
-lagringslicenser og
dertil knyttede aktiviteter.
Lovforslaget har været i offentlig høring i perioden 30. juni 2022 til
18. august 2022.
2. Generelle bemærkninger
Der er modtaget ganske få høringssvar, og ingen af disse indeholder kriti-
ske kommentarer. Fra myndighedernes side har der ikke været bemærknin-
ger til lovforslaget.
3. Bemærkninger til de konkrete emner
3.1. Omfattede licenser
Concito bemærker, at det er uklart, om der alene er tale om deltagelse i
CO
2
lagringsprojekter offshore i Nordsøen, eller om der også påtænkes
medejerskab fra Nordsøfonden i kystnære lagre og lagre under land i
Danmark.
Energinet bemærker, at det ikke fremgår klart, om forslaget skelner mellem
CO
2
-lagringslicenser offshore og onshore. Konkret er nævnt, at Nordsø-
fonden skal indgå med ejerandel i alle danske CO
2
-lagringslicenser. Der-
med ville Nordsøfonden også indgå som medejer af en CO
2
-onshore lag-
ringslicens, som måtte blive tildelt til
Gas Storage Denmark.
Energinet ser
ikke nødvendigvis udfordringer i en sådan konstruktion, men ønsker alene
L 6 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2/5
at påpege, at det vil være mest hensigtsmæssigt, såfremt det fremgår tyde-
ligt af lovforslaget med bemærkninger, om dette er hensigten med lov-
forslaget.
Kommentar
Det fremgår af den politiske aftale af 21. juni 2021, som refereret i indled-
ningen til de almindelige bemærkninger i lovforslaget, at aftalepartierne
er enige om, at staten som udgangspunkt indgår med et ejerskab af li-
censerne til alle danske CO₂-lagre.
Aftalepartierne er endvidere enige om,
at det statslige ejerskab varetages af Nordsøfonden.
Nordsøfonden vil således skulle deltage i licenser både onshore, nearshore
og offshore i Danmark.
Det fremgår videre af den politiske aftale, at:
”Gas Storage Danmark (GSD) har i samarbejde med GEUS påbegyndt
analyser af undergrunden i området ved Stenlille med henblik på at tilve-
jebringe viden, som kan anvendes ved fremtidige danske lagringsprojek-
ter. Det forventes, at der kan etableres et pilotprojekt
for CO₂-lagring
ved
Stenlille, der kan bidrage med viden om CO₂-lagring
i den danske under-
grund og samtidig understøtte at der tidligt kan lagres CO₂ i den danske
undergrund. Af hensyn til at sikre lige vilkår for alle lagringsaktører skal
det udvidede pilotprojekt i Stenlille agere på markedsmæssige vilkår og
vil skulle søge lagringslicens i et åbent udbud, som også private aktører
kan deltage i.
Aftalepartierne er enige om, at GSD får lov til at arbejde med forberedel-
serne af et pilotlager for CO₂ i Stenlille.”
Justeringer
Det er præciseret i afsnit 2.3 i de generelle bemærkninger og i bemærknin-
gerne til § 7, stk.1, at
Nordsøfonden deltager i alle danske CO₂-lagringsli-
censer både offshore, nearshore og onshore med et ejerskab, der som ud-
gangspunkt er fastsat til 20 pct.
Det er endvidere præciseret, at det følger af den politiske aftale af 21. juni
2022, at en fuldskala licens for CO
2
-lagring i Stenlille skal gives på mar-
kedsmæssige vilkår og i et åbent udbud, som også private aktører kan del-
tage i. Nordsøfonden vil således også blive indplaceret i en sådan licens.
Nordsøfonden kan endvidere, hvis dette vurderes relevant af Nordsøfonden
og de ansøgende selskaber, deltage i tilladelser meddelt i henhold til under-
grundsloven til geologisk lagring af CO
2
på under 100 kilo tons med hen-
blik på forskning, udvikling eller afprøvning af nye produkter og processer
(demonstrations- og pilotprojekter).
L 6 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2640825_0003.png
3/5
3.2 Medejerskab af rørinfrastruktur, skibe og mellemlagre mv.
Concito bemærker, om den foreslåede ændring af § 8, hvorefter Nordsø-
fonden også kan oppebære indtægter fra blandt andet salg af sin andel af
lagerkapaciteten, alternativt fra køb af CO
2
til lagring, i licenserne og fra
tariffer for brug af infrastruktur, herunder CO
2
-transport (både rørført og
med skib) samt mellemlagring betyder, at Nordsøfonden også skal være
medejer af rørinfrastruktur, skibe og mellemlagre.
Energinet bemærker i sit høringssvar, at såfremt lovforslaget ikke skelner
mellem offshore og onshore licenser, jf. ovenfor, åbnes der samtidig op for
Nordsøfondens medejerskab af anden infrastruktur onshore, eks. rørføring
og mellemlagring. Det kan betyde, at Nordsøfonden påtager sig ejerandele
af mulig
Gas Storage Denmark
infrastruktur, der kommer til at understøtte
CO
2
-lagringsprojektet. Svarende til ovenfor vil det være hensigtsmæssigt,
at dette, såfremt det er hensigten, fremgår tydeligt af lovforslag med be-
mærkninger.
Kommentar
Med den foreslåede ændring af § 7, stk. 1, skabes der hjemmel til, at Nord-
søfonden varetager den statslige deltagelse i licenser vedrørende CO
2
-lag-
ring og dertil relaterede aktiviteter. Som nævnt ovenfor gælder det licenser
og aktiviteter både offshore, nearshore og onshore. Med den foreslåede
ændring af § 8 skabes der samtidigt hjemmel til, at Nordsøfonden kan op-
pebære indtægter fra blandt andet salg af sin andel af lagerkapaciteten,
alternativt fra aftag af CO
2
til lagring, i licenserne og fra tariffer for brug
af infrastruktur, herunder CO
2
-transport (både rørført og med skib) samt
mellemlagring. Det følger videre af det foreslåede nye § 7, stk. 4, at Nord-
søfonden afhængig af de konkrete projekter kan oprette datterselskaber,
erhverve ejerandele i andre virksomheder og indgå samarbejdsaftaler og
lignende i Danmark og i udlandet.
Med lovforslaget skabes der således hjemmel til, at Nordsøfonden kan blive
medejer af rørinfrastruktur, skibe, mellemlagre mv. som det også er tilfæl-
det i dag for olie- og gaslicenser, hvor Nordsøfonden er medejer af fx gas-
ledninger. Det vil dog afhænge af de konkrete projekter, om Nordsøfonden
vil blive medejer.
Justeringer
I bemærkningerne til § 8 er det præciseret, at det vil afhænge af de konkrete
projekter, om Nordsøfonden vil blive medejer af rørinfrastruktur, skibe,
mellemlagre mv.
L 6 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
4/5
3.3. Statsgarantier
Nordsøfonden indgår i partnerskaberne med samme rettigheder og forplig-
telser som private selskaber, og fonden skal derfor kunne stille garantier,
der svarer til dem, selskaberne stiller. På finansloven er der i dag stillet to
statsgarantier. Den ene garanti vedrører Nordsøfondens nedlukningsfor-
pligtelse, og den anden statsgaranti vedrører Nordsøfondens øvrige forplig-
telser i Dansk Undergrunds Consortium. Garantierne dokumenterer over
for operatørerne, at Nordsøfonden er i stand til at opfylde sine forpligtelser
i licenserne. Der er i udgangspunktet ingen udgifter forbundet med udvi-
delsen af de øvrige forpligtigelser. Nordsøfonden forventes at kunne finan-
siere sine udgifter med de løbende indtægter. Nedlukningsgarantien er gi-
vet som tilsagn om, at staten afholder nedlukningsforpligtelserne. Derfor
kan det afhængigt af aktivitetsniveauet på sigt betyde, at staten skal afsætte
yderligere midler
end de tidligere afsatte 8 mia. kr. - til Nordsøfondens
nedlukningsforpligtelser.
Der er behov for, at staten tilkendegiver, at den har til hensigt at dække alle
dens forpligtelser i forbindelse med statsdeltagelse i både kulbrinte- og
CO
2
-lagringsaktiviteter, såfremt der ikke er tilstrækkeligt kapitalberedskab
i Nordsøfonden.
Likviditetsstyringen i Nordsøfonden indebærer som beskrevet ovenfor, at
der over tid ikke opbygges reserver i fonden til dækning af fremtidige ud-
gifter.
Justeringer
Der er indarbejdet en ny bestemmelse i lovforslaget,
§ 10 a,
som fastslår,
at staten har til hensigt at dække alle dens forpligtelser i forbindelse med
statsdeltagelsen i både kulbrinte- og CO
2
-lagringsaktiviteter, såfremt der
ikke er tilstrækkeligt kapitalberedskab i Nordsøfonden.
Der er endvidere foretaget enkelte redaktionelle ændringer i lovforslaget.
4. Oversigt over hørte myndigheder og organisationer m.v.
Advokatrådet
Advokatsamfundet, Aker Carbon Capture, Ankenævnet på
Energiområdet, Ankestyrelsen, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Ar-
bejdstilsynet, Beredskabsstyrelsen, Beskæftigelsesministeriet, Biofos A/S,
Biogas Danmark, Blue Water Shipping, Centrica Energy Trading A/S
(NEAS Energy A/S), CO-industri, Concito, Crossbridge Energy, Dan
Unity, Dana Petroleum Denmark B.V., Danish Cable Protection Commit-
tee, Danish Offshore Gas Systems A/S (DOGS), Danmarks Fiskerifor-
ening, Danmarks Nationalbank, Danmarks Naturfredningsforening, Dan-
marks Tekniske Universitet (DTU), Danoil, Dansk Affaldsforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme,
L 6 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
5/5
Dansk Gaslager, Dansk Industri, Dansk Metal, Dansk Offshore, Dansk Or-
nitologisk Forening, Danske Maritime, Danske Rederier, DCE
Nationalt
Center for Miljø og Energi (Aarhus Universitet), De frie Energiselskaber,
Departementet for Mineralske Råstoffer, Drivkraft Danmark, DTU Aqua,
DØRS
De Økonomiske Råds sekretariat, E.ON Danmark A/S, Energikla-
genævnet, Energinet, Energistyrelsen, Energy Cluster Denmark, Erhvervs-
styrelsen, Evida, Finansministeriet, Forsvarskommandoen, Forsvarsmini-
steriet, Forsyningstilsynet, Geodatastyrelsen, GEUS, Green Power Den-
mark, Greenpeace, HOFOR A/S, Indenrigs- og Boligministeriet, INEOS,
In-forse, Justitsministeriet, KL (Kommunernes Landsforening), Konkur-
rence- og Forbrugerstyrelsen, Kulturministeriet, Kystdirektoratet, Land-
brug & Fødevarer, Landsforeningen Levende Hav, Maersk Drilling, Miljø-
og Fødevareklagenævnet, Miljøministeriet, Miljøstyrelsen, Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Moderniseringsstyrelsen, Naturstyrelsen,
NGF Nature Energy, NOAH Energi og Klima, Nord Stream, Noreco, Ram-
bøll, Rigsrevisionen, Shell/DCC Energi, Sikkerhedsstyrelsen, Skattemini-
steriet, Slots- og Kulturstyrelsen, Statsministeriet, Swedegas, Søfartsstyrel-
sen, TotalEnergies, Transportministeriet, Udenrigsministeriet, Verdens
Skove, Wintershall DEA, Wintershall Noordzee, WWF, Ørsted og Aalborg
Portland A/S.
Følgende organisationer, myndigheder m.v. har haft bemærkninger til
lovforslaget:
Concito
Energinet