Tak for det. Jeg vil godt opfordre formanden til at hilse i Præsidiet og opfordre til, at forretningsordenen bliver overholdt fremadrettet. Det er jo sådan med de her lovforslag: »1. behandling må tidligst finde sted, 2 dage efter, og bør ikke finde sted, før 5 dage efter at lovforslaget er offentliggjort på en af Folketingets hjemmesider.« Og man kunne faktisk godt have valgt, at det her blev offentliggjort den 16. december, da der kom en meddelelse til Folketingets medlemmer om, at der ville blive 11 lovforslag til behandling. Der kunne godt være blevet lagt et høringsnotat op, så dem, der har indsendt høringssvar, kunne se, om de var blevet imødekommet.
Så der er sådan set noget demokrati, der kunne være noget bedre. Så ville man nok kunne komme frem til at være tæt på at overholde § 11 i forretningsordenen. Det er jo heller ikke gode arbejdsvilkår, vi har, når vi skal have sådan nogle hastebehandlinger her. Så den hilsen synes jeg at formanden skal tage med til Præsidiet. Kan vi ikke gøre det lidt bedre?
Med hensyn til lovforslaget her er det jo noget, der har været i høring for længe siden, så der kan man sige, at der er nogle ting, som der er sikret en vis åbenhed og demokrati omkring. Og er det her med CO2-lagring så en god idé? Ja, man må sige, at FN's klimaeksperter har sagt, at vi er bagud; vi er bagud i klimakampen, så derfor er vi altså nødt til at tage alle midler i brug, også CO2-lagring. Men vi skal også have øje for, at der er et energiforbrug i forbindelse med fangst, transport og lagring af CO2, og derfor skal vi ikke bare være blåøjede omkring det her. CO2-lagring må ikke blive en sovepude.
Vi har fra Enhedslistens side haft et fokus på, at den her CO2-lagring var noget, som kunne give os en indtægt til statskassen. Der har fra starten af i sagen været lidt om, om man skulle holde et udbud for ligesom at tildele en rettighed til nogen på en lidt objektiv måde. Vi har været med til at drage det hen til, at der sådan set er en mulighed for statslige indtægter ved CO2-lagring. Jeg tror, der er et stort potentiale for, at der kunne være andre lande, som ser et plus i at kunne komme frem til et bedre CO2-regnskab ved at lagre CO2 i den danske undergrund ude på havet.
Vi har haft fokus på det her med beskatning, og der må jeg konstatere, at i det her lovforslag er beskatningen ikke i tilstrækkeligt omfang taget med, for det står sådan set i aftalen. Det er ikke bare et spørgsmål om at tildele 20 pct.s rettighed til Nordsøfonden, som så måske kan lave lidt forretning ud af det og få nogle penge ind til statskassen. Det er et spørgsmål om, at det faktisk i aftalen er præciseret, at der kan være beskatning af CO2-lagring. Så det mangler vi at få.
Så vil jeg sige i forlængelse af det der med, at det ikke må blive en sovepude: Altså, vi har så meget, vi kan gøre med øget elektrificering, ved energieffektiviseringer, med udbygning af vedvarende energi, som jo sådan set på vores palet er vigtigere end det her med CO2-fangst og -lagring, fordi der er en energiomkostning ved at gøre det. Men vi er med på, at vi også skal have erfaringer på det her felt, og det gør vi så.
Vi starter med et moderat ejerskab på 20 pct. i Nordsøfonden, og der står jo sådan set i aftalen præciseret, at det kan blive en højere ejerandel på et senere tidspunkt, hvis man synes, det er væsentligt. Og det er væsentligt, at staten er med, drager nogle erfaringer, er med til at sikre, at den her CO2-lagring er noget, der er permanent, at det foregår på ordentlig vis, at der ikke bliver snydt med det osv.
Nu er der udsigt til, at man bruger 16 mia. kr. på det her med CO2-lagring, og det er egentlig lidt begrænset CO2-effekt, der kommer ud af det. Vi ville få større CO2-effekt, hvis vi brugte 16 mia. kr. på at opkøbe lavbundsarealer. Vi ville nok med en rimelig pris kunne opkøbe ca. 150.000 ha lavbundsjorder for det her beløb. Hvis landmændene er grådige, ville vi måske kun få 100.000 ha. Men det er faktisk store penge, vi bruger på det her med CO2-lagring i et eller andet udviklingsspor, hvor vi jo ikke med sikkerhed ved, om det er den allerbedste måde at bruge pengene på. Jeg synes i hvert fald, der er andre dele af klima- og energipolitikken, som trænger til nogle ekstra penge. Der er de seneste år blevet lagt rigtig meget i udviklingssporet.
Det, som jeg vil sige afslutningsvis, er, at vi vil følge op på det her med, at der ikke i det her lovforslag er en mulighed for at beskatte CO2-lagring. Jeg har hørt, at det er noget, man vil håndtere i et andet lovforslag, og vi ser meget frem til i udvalgsbehandlingen at få klart præciseret, hvad det er, der er på vej der, hvad det er, der har været i høring. Men vi tilslutter os lovforslaget.