Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 56 Bilag 1
Offentligt
2675935_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Dato: 20-02-2023
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPAMG
Sagsnr.: 2215241
Dok. nr.: 2549383
KOMMENTERET HØRINGSNOTAT
vedrørende
Lov af ændring om sundhedsloven (Udvidelse af fristen for
retten til udvidet frit sygehusvalg i forbindelse med somatisk
behandling)
I det følgende gennemgås de væsentligste bemærkninger til lovforslaget, som
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har modtaget i forbindelse med den offentlige
høring.
1. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag om ændring af sundhedsloven har i perioden fra den 18.
januar 2023 til den 1. februar 2023 været sendt i offentlig høring hos følgende
myndigheder og organisationer m.v.:
3F, Advokatrådet, Alzheimerforeningen, Angstforeningen, Ansatte Tandlægers
Organisation, Bedre Psykiatri, Danmarks Lungeforening, Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Brystkirurgisk Selskab, Dansk Erhverv, Dansk Handicapforbund, Dansk Industri,
Dansk IT – Råd for IT- og persondatasikkerhed, Dansk Kiropraktor Forening ,Dansk
Kirurgisk Selskab, Dansk Neurokirurgisk Selskab (DNKS, Dansk Neurologisk Selskab
(DNS), Dansk Oftalmologisk Selskab, Dansk Ortopædisk Selskab, Dansk Psykiatrisk
Selskab (DPS), Dansk Psykolog Forening, Dansk Rygkirurgisk Selskab, Dansk
Samfundsmedicinsk Selskab (DASAMS), Dansk Selskab for Akutmedicin (DASEM),
Dansk Selskab for Almen Medicin (DSAM), Dansk Selskab for Anæstesiologi og
Intensiv Medicin (DASAIM), Dansk Selskab for Klinisk Farmakologi (DSFK), Dansk
Selskab for Obstetrik- & Gynækologi, Dansk Selskab for Otorhinolaryngologi Hoved-
og Halskirurgi, Dansk Selskab for Palliativ Medicin (DSPaM), Dansk Selskab for
Patientsikkerhed (PS!), Dansk Selskab for plastik- og rekonstruktionskirurgi, Dansk
Selskab for Retsmedicin, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Sygepleje Selskab
(DASYS) ,Dansk Sygeplejeråd, Dansk Tandlægeforening, Dansk Thoraxkirurgisk
Selskab, Dansk Urologisk Selskab, Danske Bandagister, Danske Bioanalytikere, Danske
Fodterapeuter, Danske Fysioterapeuter, Danske Handicaporganisationer (DH),
Danske Patienter, Danske Regioner, Danske Ældreråd, Datatilsynet,
Depressionsforeningen, Det Centrale Handicapråd, Det Etiske Råd, Det Sociale
Netværk, Diabetesforeningen, Epilepsiforeningen, Ergoterapeutforeningen,
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), FOA, Forbrugerrådet Tænk, Foreningen af
Kliniske Diætister, Foreningen af Radiografer i Danmark, Foreningen af Speciallæger,
Foreningen af Specialtandlæger i Tand-Mund- og Kæbekirurgi, Færøernes landsstyre,
Gigtforeningen, Hjernesagen, Hjerneskadeforeningen, Hjerteforeningen, HOME-
START, Høreforeningen, Institut for Menneskerettigheder, Jordemoderforeningen,
Karkirurgisk Selskab, KL, Kræftens Bekæmpelse, Landsforeningen af Kliniske
Tandteknikere, Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade (LMS),
Landsforeningen SIND, LAP – Landsforeningen af nuværende og tidligere
psykiatribrugere, Ledernes Hovedorganisation, Lev – livet med udviklingshandicap,
Lægeforeningen, Lægevidenskabelige Selskaber, Muskelsvindfonden, Naalakkersuisut
(Grønlands landsstyre), OCD-foreningen, Osteoporoseforeningen,
L 56 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2675935_0002.png
Patienterstatningen, Patientforeningen, Praktiserende Lægers Organisation,
Praktiserende Tandlægers Organisation, Psoriasisforeningen, Psykiatrifonden,
Psykolognævnet, Radiograf Rådet, Region Hovedstaden, Region Midtjylland, Region
Nordjylland, Region Sjælland, Region Syddanmark, Retspolitisk Forening, Rådet for
Socialt Udsatte, Scleroseforeningen, Sjældne Diagnoser, Sundhed Danmark,
Udviklingshæmmedes Landsforbund (ULF), Yngre Læger og Ældresagen
.
Lovforslaget har desuden været offentliggjort på Høringsportalen.
Dansk Selskab for Infektionsmedicin, Psykolognævnet og Patienterstatningen har
meddelt, at de ikke har bemærkninger til lovforslaget.
Forbrugerrådet Tænk har meddelt, at lovforslaget ligger uden for de arbejdsområder,
som Forbrugerrådet Tænk for tiden prioriterer, og at Forbrugerrådet Tænk derfor har
undladt at forholde sig til lovforslaget.
Dansk Arbejdsgiverforening har meddelt, at foreningen ikke ønsker at afgive
bemærkninger, da lovforslaget falder uden for foreningens virkefelt.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har modtaget høringssvar med bemærkninger fra:
Dansk Erhverv og Sundhed Danmark, Dansk Neurokirurgisk Selskab, Dansk
Samfundsmedicinsk Selskab, Dansk Sygeplejeråd, Danske Patienter, Danske Regioner,
FOA, Gigtforeningen, Lægeforeningen og Ældre Sagen.
I det følgende foretages en gennemgang af de væsentligste bemærkninger til
lovforslaget og dets bemærkninger. Ministeriets bemærkninger hertil er
kursiverede.
2. Generelle bemærkninger til lovforslaget
Dansk Neurokirurgisk Selskab, Dansk Samfundsmedicinsk Selskab (DASAMS), Dansk
Sygeplejeråd, Danske Regioner, FOA
og
Lægeforeningen
ser overordnet positivt på
en udvidelse af fristen til udvidet frit sygehusvalg i forbindelse med somatisk
behandling, idet det bl.a. anføres, at det skaber bedre mulighed for prioritering af de
rette patienter i sundhedsvæsenet i en tid, hvor sundhedsvæsenet er under pres.
Danske Patienter, Gigtforeningen
og
Ældre Sagen
er overordnet bekymrede ved en
udvidelse af fristen til udvidet frit sygehusvalg i forbindelse med somatisk behandling,
idet det bl.a. anføres, at det foreslåede initiativ ikke vil løse de aktuelle
kapacitetsudfordringer i sundhedsvæsenet.
Dansk Erhverv og Sundhed Danmark
mener, at det er ærgerligt, at regeringen ser sig
nødsaget til at udvide fristen for det udvidede frie sygehusvalg, så patienter fremover
skal vente dobbelt så lang tid, før de får mulighed for at bruge et skattefinansieret
privat alternativ.
Ministeriet bemærker, at lovforslaget følger op regeringsgrundlaget ”Ansvar for
Danmark” fra den 14. december 2022. Af regeringsgrundlaget fremgår det, at
regeringen vil gennemføre en akutplan, som på den korte bane skal lette presset på
sygehusene og nedbringe ventelisterne. Et element heri er, at behandlingsretten
midlertidigt vil blive forlænget til 60 dage.
Side 2
L 56 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3. Specifikke bemærkninger til lovforslaget
3.1. Lovens virkningsperiode
Dansk Erhverv og Sundhed Danmark
anfører, at den foreslåede periode med fordel
kan forkortes for at undgå, at de forringende rettigheder går unødvendigt hårdt ud
over patienterne. Det foreslås, at lovændringen skal gælde i perioden 28. april 2023
til og med den 31. december 2023. Herefter foreslår Danske Erhverv og Sundhed
Danmark, at der gennemføres en statusevaluering på ventetiderne i det offentlige
sundhedsvæsen med henblik på at vurdere, hvorvidt der er behov for at gennemføre
endnu en afgrænset tidsperiode med en udvidelse af fristen for retten til udvidet frit
sygehusvalg i forbindelse med somatiske behandling.
Dansk Sygeplejeråd
bemærker, at de gerne ser, at udvidelsen gøres permanent, så
det faglige skøn i forhold til patienternes behov får større vægt.
FOA
mener, at det bør være en permanent ændring af behandlingsretten, så det er
op til de sundhedsfaglige vurderinger, hvilke patienter der kræver særlig
opmærksomhed og behandling. Der foreslås, at det kunne være en permanent
forlængelse eller differentiering af behandlingsgarantien.
Danske Patienter
bemærker, at hvis lovforslaget vedtages, og behandlingsretten
udvides midlertidigt på det somatiske område, er det en klar anbefaling, at perioden
bliver så kort som mulig.
Ministeriet bemærker, at lovforslaget følger op regeringsgrundlaget ”Ansvar for
Danmark” fra den 14. december 2022. Af regeringsgrundlaget fremgår det, at
regeringen midlertidigt ønsker at forlænge behandlingsretten til 60 dage. Initiativet er
den del af regeringens samlede akutplan som forhandles med Danske Regioner, hvori
parterne er enige om, at den midlertidige udvidelse skal gælde frem til udgangen af
2024.
Dansk Sygeplejeråd
bemærker, at lovforslaget vil træde i kraft den 26. maj 2023.
Dansk Sygeplejeråd opfordrer til, at udvidelsen af fristen for retten til udvidet frit
sygehusvalg træder i kraft snarest muligt.
Danske Regioner
bemærker, at det er positivt, at der i forhold til ændringens
ikrafttrædelse er taget højde for i lovforslaget, at Danske Regioner skal have tid til at
forny kontrakter med privatleverandørerne.
Ministeriet bemærker, at regeringen ønsker en hurtig ikrafttrædelse af lovforslaget,
da det er en del af regeringens samlede akutplan. Lovforslaget vil træde i kraft den
28. april 2023. Ministeriet bemærker, at virkningen af den foreslåede ordning vil
gælde for personer, som er henvist til sygehusbehandling og udredt i perioden fra den
1. juni 2023 til og med den 31. december 2024. Ministeriet bemærker hertil, at det
fremgår af lovforslagets specielle bemærkninger, at der med perioden mellem
ikrafttrædelse og virkning tages højde for, at Danske Regioner har tilstrækkelig tid til
at indgå nye kontrakter med aftalesygehusene.
3.2. Omfanget af lovforslagets indhold
Dansk Samfundsmedicinsk Selskab
finder, at udredningsretten bør forlænges
midlertidigt, idet selskabet vurderer, at udredningsretten også bidrager til en
Side 3
L 56 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
prioritering som ikke nødvendigvis tilgodeser de sygeste patienter eller de med størst
med behov.
Ministeriet bemærker, at lovforslaget følger op på regeringsgrundlaget ”Ansvar for
Danmark” fra den 14. december 2022. Af regeringsgrundlaget fremgår det, at
regeringen ønsker, at udredningsretten fastholdes på 30 dage.
FOA
bemærker, at der mangler en beskrivelse af, hvorfor den midlertidige
forlængelse kun gælder somatikken og ikke psykiatrien.
Ministeriet bemærker, at udvidelsen af fristen alene gælder i forhold til somatisk
behandling, da det særligt er på det somatiske område, at der er aktuelle
udfordringer med lange ventelister til behandling. Dette er blevet præciseret i de
almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Dansk Samfundsmedicinsk Selskab
finder uklarhed i forhold til overgangsordningen
ved start og slut ift. hvad stillingen er for borgere, der ikke er færdigudredt, men har
en plan for fortsat udredning ved overgang fra en midlertidig ordning til den gamle
ordning
Den foreslåede ordning vil have betydning for personer, som er henvist til
sygehusbehandling og udredt. I den sammenhæng forstås ligesom efter de gældende
regler, at den udvidede frist for retten til udvidet frit sygehusvalg for behandling vil
gælde, når personen er endeligt udredt som beskrevet i lovens almindelige
bemærkninger. Er udredningen uafsluttet vil patienten være omfattet af reglerne
efter sundhedslovens § 82 b og § 87 stk. 1, hvilket lovforslaget ikke berører.
3.3. Prioritering af patienter
Gigtforeningen
bemærker, at det for deres patientgruppe kan have store
implikationer at vente på behandling.
Ældre Sagen
bemærker, at en forlænget behandlingsret skaber en ulige balance i
behandlingsmulighederne. Det bemærkes, at det er afgørende, at en vurdering af
behandlingsbehov ikke alene afgrænses til enkelte diagnoser, men at der også tages
afsæt i en vurdering af patientens samlede situation. Derudover bemærkes det, at
der kan være en bekymring for, at en forlængelse af behandlingsretten kan give
incitament til større fokus på og brug af sundhedsforsikring.
Danske Patienter
bemærker, at behandlingsretten har skubbet til uligheden, fordi
det primært er patienter med relativt lette sygdomsbilleder, der kan gøre brug af
garantien. Det bemærkes dog, at man er uenig i, at det vil løse problemerne med
lange ventelister og ulighed, hvis behandlingsretten forringes eller afskaffes. Det
bemærkes, at foreningen er bekymrede for, at forslaget vil medføre øget ulighed og
ventetid som følge af et stigende brug af private tilbud af personer, som har private
sundhedsforsikringer.
Ministeriet bemærker, at lovforslaget følger op regeringsgrundlaget ”Ansvar for
Danmark” fra den 14. december 2022. Af regeringsgrundlaget fremgår det, at
regeringen vil gennemføre en akutplan, som på den korte bane skal lette presset på
sygehusene og nedbringe ventelisterne. Et element heri er, at behandlingsretten
midlertidigt vil blive forlænget til 60 dage.
Side 4
L 56 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
4. Andet
4.1. Evaluering m.v.
Lægeforeningen og Dansk Samfundsmedicinsk Selskab
bemærker, at forslaget bør
følges af en evaluering af tiltaget med henblik på fremtidige overvejelser om,
hvordan behandlingsretten fremadrettet vil skulle udformes.
Ministeriet noterer sig bemærkningerne fra høringsparterne. Ministeriet bemærker
dertil, at det af regeringsgrundlaget fremgår, at regeringen ønsker at forlænge
behandlingsretten midlertidigt i den aktuelle situation. I det foreslåede lovforslag
indgår der ikke overvejelser om, at behandlingsretten skal indrettes på en ny måde i
forhold til gældende ret i dag ved lovforslagets udgangsdato den 31. december 2024.
4.2. Vedr. finansiering m.v.
Danske Regioner
bemærker, at lovforslaget som følge af de eksisterende ventelister
ikke vil medføre en mindreudgift for regionerne.
Ministeriet fastholder sin vurdering af, at lovforslaget vil indebære en mindreudgift
som følge af forøgede fleksibilitet i regionernes tilrettelæggelse af opgaver i
sygehusvæsenet og regionernes rum for prioritering med deraf afledte
produktivitetsgevinster som beskrevet i lovforslagets bemærkninger.
Ældre Sagen
bemærker, at der kan være øgede økonomiske konsekvenser for
kommunerne i forhold til øget behov for hjælp genoptræning, pleje og behandling
som resultat af, at retten til behandling forlænges.
Ministeriet er enige i, at lange ventetider generelt kan have afledte økonomiske
konsekvenser, og bl.a. derfor skal ventetid til behandling for patienter nedbringes.
Ministeriet bemærker derfor, at formålet med lovforslaget som en del af en samlet
akutplan netop er at nedbringe ventelisterne og lette presset på sygehusene.
5. Øvrige bemærkninger
Gigtforeningen
foreslår, at der sættes ekstraordinært ind med patientrettet
forbyggelse i form af træning og patientuddannelse hos en fysioterapeut – et
offentligt finansieret træningspas i en afgrænset periode.
Danske Patienter
foreslår, at erfaringer og forslag fra patienter og pårørende tages
med i det kommende arbejde med en strukturkommission og det nationale
prioriteringsråd.
Ældre Sagen
foreslår, at det kommende arbejde med en strukturkommission
igangsættes hurtigst muligt.
Ministeriet har noteret høringsparternes forslag og bemærker, at det ligger uden for
rammerne af lovforslaget.
Side 5