Grønlandsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 52 Bilag 6
Offentligt
Forretningsorden for Det Grønlandske Arbejdsmiljøråd
I medfør af § 50, stk. 4, i lov om arbejdsmiljø i Grønland samt efter
bemyndigelse i henhold til lovens § 56, jf. lovbekendtgørelse nr. 1048 af 26.
oktober 2005, som ændret ved lov nr. xxx, fastsættes:
Formål og opgaver
§ 1.
Det Grønlandske Arbejdsmiljøråds formål er at give arbejdsmarkedets
parter medindflydelse på indsatsen for et sikkert og sundt fysisk og psykisk
arbejdsmiljø.
§ 2.
Arbejdsmiljørådet har følgende opgaver:
1) Rådet medvirker til at udbrede kendskab til
arbejdsmiljøspørgsmål.
2) Rådet drøfter på eget initiativ spørgsmål, som det finder af
betydning for arbejdsmiljøet og udtaler sig herom til
beskæftigelsesministeren, Naalakkersuisut og Arbejdstilsynet.
3) Rådet udtaler sig om og giver forslag til lovændringer og nye
regler samt om de enkelte sager, som beskæftigelsesministeren,
Naalakkersuisut eller Arbejdstilsynet forelægger for rådet.
4) Før afgørelse af klager efter § 64 i lov om arbejdsmiljø i Grønland
skal rådets udtalelse indhentes.
5) Rådet følger udviklingen i samarbejdet om sikkerhed og sundhed
på de enkelte virksomheder og kan fremkomme med forslag og
initiativer til styrkelse og effektivisering af
arbejdsmiljøorganisationens funktion, herunder
arbejdsmiljøuddannelsen.
Sammensætning
§ 3.
Arbejdsmiljørådet består af en formand, udpeget af Naalakkersuisut
efter indhentet udtalelse fra arbejdsmarkedets parter, og følgende andre
medlemmer:
1) 2 medlemmer udpeget af Sulinermik Inuussuutissarsiuteqartut
Kattuffiat (SIK),
2) 1 medlem udpeget af Pædagogernes Fagforening (PIP),
Sygeplejerskernes Fagforening (PK) og Lærernes Fagforening i
Grønland (IMAK) i fællesskab,
3) 1 medlem udpeget af Tjenestemandsforeningen (AK) og
Akademikernes Sammenslutning i Grønland (ASG) i fællesskab,
4) 1 medlem udpeget af Grønlands Arbejdslederforening (SSK),
5) 1 medlem udpeget af Grønlands Erhverv,
6) 1 medlem udpeget af de grønlandske kommuner i fællesskab, og
7) 1 medlem udpeget af Naalakkersuisut i samråd med
Finansministeriet.
L 52 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Orientering om bekendtgørelsesændringer i Arbejdstilsynet, fra beskæftigelsesministeren
Stk. 2.
For hver repræsentant udpeger organisationerne en stedfortræder.
Side 2/3
§ 4.
Formanden og de øvrige medlemmer samt stedfortræderne for disse
udpeges for fire år ad gangen og kan genudpeges. Finder udpegning sted i
løbet af en periode, gælder den kun til periodens udløb.
Stk. 2.
Arbejdsmiljørådet vælger blandt sine medlemmer en stedfortræder
for formanden. Stedfortræderen fungerer i formandens fravær og i tilfælde
af, at der ikke er udpeget en formand.
§ 5.
Teknisk og lægeligt sagkyndige kan efter behov tilforordnes
Arbejdsmiljørådet.
§ 6.
Arbejdstilsynet deltager med en repræsentant uden stemmeret i
Arbejdsmiljørådets møder og fungerer i øvrigt som sekretariat for rådet.
Udvalg
§ 7.
Arbejdsmiljørådet kan nedsætte stående udvalg samt arbejdsudvalg,
herunder regeludvalg. Rådet kan udpege medlemmer til disse udvalg også
uden for rådets medlemskreds.
Stk. 2.
Udvalgene skal være repræsentativt sammensat. Rådet kan om
nødvendigt tilkalde særligt sagkyndige til at deltage i udvalgenes arbejde.
Stk. 3.
Formanden for de enkelte stående udvalg og arbejdsudvalg udpeges
af rådets formand, medmindre andet bestemmes af rådet.
Stk. 4.
Udvalgene afgiver indstilling til rådet i de forelagte sager. Rådets
formand kan fastsætte frister herfor.
Forretningsgang og mødevirksomhed
§ 8. Der afholdes normalt møde i Arbejdsmiljørådet 3 gange årligt og i øvrigt
efter formandens bestemmelse.
§ 9.
Arbejdsmiljørådets sekretariat skal normalt senest ti arbejdsdage før
mødet udsende indkaldelse med dagsorden samt materiale, der skønnes
nødvendigt for behandling i rådet.
Stk. 2.
En eventuel tillægsdagsorden skal normalt udsendes senest fem
arbejdsdage før mødet. Ethvert medlem kan få en sag sat på
tillægsdagsordenen, ligesom ethvert medlem kan få udsat sager, der er
optaget på en tillægsdagsorden.
§ 10.
Formanden leder møderne. Er formanden ikke til stede, leder
formandens stedfortræder møderne.
Stk. 2.
Under forhandlingerne har ethvert af medlemmerne og
repræsentanterne efter § 3, stk. 1, § 5 og § 6, ret til at få ordet og ret til at få
en sag udsat. Formanden kan fastsætte en frist for den afsluttende
behandling af en udsat sag.
Stk. 3.
Arbejdsmiljørådet kan indhente erklæringer fra sagkyndige og
iværksætte undersøgelser til brug for sit arbejde.
L 52 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Orientering om bekendtgørelsesændringer i Arbejdstilsynet, fra beskæftigelsesministeren
§ 11.
Arbejdsmiljørådet er beslutningsdygtigt, hvis mindst halvdelen af
rådets medlemmer eller disses stedfortrædere er til stede.
Stk. 2.
Det skal tilstræbes, at rådets beslutninger træffes i enighed. Ved
uenighed træffes rådets beslutninger ved stemmeflertal blandt de
tilstedeværende medlemmer. Ved stemmelighed er formandens stemme
afgørende.
Stk. 3.
I sager, hvor rådet afgiver indstilling til beskæftigelsesministeren,
skal det udtrykkeligt fremgå af rådets indstillinger, hvilke organisationer der
afgiver de enkelte indstillinger.
Stk. 4.
I tvivlstilfælde afgør formanden, om der foreligger et
procedurespørgsmål.
§ 12.
Formanden sikrer, at Arbejdsmiljørådets indstillinger og beslutninger
er udfærdiget i overensstemmelse med rådets vedtagelser, og underskriver
disse på rådets vegne. Rådets sekretariat udarbejder et referat efter hvert
rådsmøde.
Andre bestemmelser
§ 13.
Arbejdsmiljørådets medlemmer, tilforordnede, sekretær samt
udvalgsmedlemmer og sagkyndige uden for rådets medlemskreds har
tavshedspligt efter §§ 50-54 i kriminallov for Grønland.
§ 14.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2023.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 1345 af 15. december 2005 om forretningsorden
for det grønlandske arbejdsmiljøråd ophæves.
Arbejdstilsynet den dd/mm/år
Sine Frederiksen / Sofie Bisbjerg
Side 3/3