Grønlandsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 52 Bilag 6
Offentligt
2701289_0001.png
Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed på virksomheder i
Grønland
I medfør af, § 4, § 6 b, § 7, § 15, § 56, § 67 i lov om arbejdsmiljø i Grønland, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1048 af 26. oktober 2005, som ændret ved lov nr. 1382 af 23. december
2012 og lov nr. xx, fastsættes:
Kapitel 1
Område og formål
§ 1.
Bekendtgørelsen gælder for arbejde for en arbejdsgiver, jf. lov om arbejdsmiljø i Grønland
§ 2.
Stk. 2.
Bestemmelserne i §§ 31-32 om samarbejde mellem flere arbejdsgivere, der lader
arbejde udføre på samme arbejdssted, gælder også for arbejde, der ikke udføres for en
arbejdsgiver.
§ 2.
Sikkerheds- og sundhedsarbejdet i virksomheden gennemføres gennem samarbejde
mellem arbejdsgiveren, arbejdslederne og de øvrige ansatte.
Stk. 2.
Samarbejdet skal skabe rammer for de strategiske og de operationelle
arbejdsmiljøopgaver i virksomheden. Med strategisk menes de overordnede, planlagte,
fremadrettede og koordinerende opgaver, jf. § 17, stk. 2. Med operationel menes de daglige
opgaver, jf. §§ 18, stk. 2 og 19.
Kapitel 2
Virksomheder uden arbejdsmiljøorganisation
§ 3.
I virksomheder med 1-9 ansatte er der ikke pligt til at oprette arbejdsmiljøorganisation, jf.
dog § 7.
Stk. 2.
Arbejdsgiveren skal i disse virksomheder sørge for, at samarbejdet om sikkerhed og
sundhed kan finde sted. Samarbejdet sker ved løbende direkte kontakt og dialog mellem
arbejdsgiveren, eventuelle arbejdsledere og de øvrige ansatte.
§ 4.
Arbejdsgiveren i virksomheder uden arbejdsmiljøorganisation skal hvert år i samarbejde
med de ansatte og eventuelle arbejdsledere gennemføre en arbejdsmiljødrøftelse, hvor
deltagerne
1)
2)
3)
4)
5)
tilrettelægger indholdet af samarbejdet om sikkerhed og sundhed for det kommende år,
fastlægger, hvordan samarbejdet skal foregå,
vurderer, om det foregående års mål er nået,
fastlægger mål for det kommende års samarbejde og
drøfter, om der er den nødvendige sagkundskab om arbejdsmiljø til stede i
virksomheden.
L 52 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Orientering om bekendtgørelsesændringer i Arbejdstilsynet, fra beskæftigelsesministeren
2701289_0002.png
Stk. 2.
Arbejdsgiveren skal over for Arbejdstilsynet skriftligt kunne dokumentere, at den årlige
arbejdsmiljødrøftelse har fundet sted.
§ 5.
Arbejdsgiveren i virksomheder uden arbejdsmiljøorganisation skal sørge for, at de ansatte
får alle nødvendige oplysninger af betydning for sikkerhed og sundhed og sikre, at de ansatte
får adgang til at fremsætte forslag vedrørende sikkerhed og sundhed.
Stk. 2.
Arbejdsgiveren skal sørge for, at de ansatte høres ved planlægning og indførelse af ny
teknologi, herunder om konsekvenser for sikkerhed og sundhed ved valg af udstyr, personlige
værnemidler og tekniske hjælpemidler m.v.
Kapitel 3
Virksomheder med arbejdsmiljøorganisation
Etablering af en arbejdsmiljøorganisation
§ 6.
I virksomheder med 10 eller flere ansatte skal samarbejdet om sikkerhed og sundhed
foregå i en arbejdsmiljøorganisation.
Stk. 2. Arbejdsmiljøorganisationen omfatter alle ansatte i virksomheden.
§ 7.
Ved arbejde, der helt eller delvist udføres på midlertidige eller skiftende arbejdssteder
uden for virksomhedens faste arbejdssted, herunder bygge- og anlægsarbejde, skal
samarbejdet om sikkerhed og sundhed foregå i en arbejdsmiljøorganisation, når 5 eller flere
ansatte arbejder for samme arbejdsgiver på udearbejdsstedet, og arbejdet foregår i en periode
på mindst 14 dage.
§ 8.
Alle ansatte, der ikke er virksomhedsledere eller arbejdsledere i henhold til
arbejdsmiljølovens § 17 c og§18, medregnes efter §§ 6, stk. 1, 7, og 12.
Stk. 2.
Ved kontorarbejde, andet administrativt arbejde og ved arbejde i butikker og lignende,
medregnes efter §§ 6, stk. 1, 7, og 12 kun ansatte, der er beskæftiget 10 timer eller mere
ugentligt.
Stk. 3.
Ansatte, der alene er antaget til at udføre et bestemt bygge- og anlægsarbejde på et
midlertidigt eller skiftende arbejdssted, medregnes ikke efter §§ 6, stk. 1, og 12 på
virksomhedens faste arbejdssted.
Stk. 4.
Ved sæsonbetonet virksomhed skal samarbejdet om sikkerhed og sundhed foregå i en
arbejdsmiljøorganisation, når 10 eller flere ansatte er beskæftiget samtidigt i mindst 3 ud af 12
sammenhængende måneder.
Årlig arbejdsmiljødrøftelse
§ 9.
Arbejdsgiveren i virksomheder med arbejdsmiljøorganisation skal hvert år i samarbejde
med medlemmerne af arbejdsmiljøorganisationen gennemføre en arbejdsmiljødrøftelse, hvor
deltagerne
L 52 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Orientering om bekendtgørelsesændringer i Arbejdstilsynet, fra beskæftigelsesministeren
2701289_0003.png
1) tilrettelægger indholdet af samarbejdet om sikkerhed og sundhed for det kommende år,
2) fastlægger, hvordan samarbejdet skal foregå, herunder samarbejdsformer og
mødeintervaller,
3) vurderer, om det foregående års mål er nået, og
4) fastlægger mål for det kommende års samarbejde og
5) drøfter, om der er den nødvendige sagkundskab om arbejdsmiljø til stede i
virksomheden.
Stk. 2.
Arbejdsgiveren skal over for Arbejdstilsynet skriftligt kunne dokumentere, at den årlige
arbejdsmiljødrøftelse har fundet sted.
Arbejdsmiljøorganisation i 1 niveau
§ 10.
I virksomheder med 10-34 ansatte og ved arbejde omfattet af § 7, hvor der er 5-34
ansatte, skal arbejdsgiveren etablere en arbejdsmiljøorganisation i 1 niveau.
Stk. 2.
Arbejdsmiljøorganisationen består af 1 eller flere arbejdsledere og 1 eller flere valgte
arbejdsmiljørepræsentanter med arbejdsgiveren eller dennes repræsentant som formand.
Formanden skal kunne handle på arbejdsgiverens vegne i arbejdsmiljøspørgsmål.
Stk. 3.
Det nødvendige antal medlemmer i arbejdsmiljøorganisationen fastsættes efter § 16.
Der skal være mindst det samme antal arbejdsmiljørepræsentanter som arbejdsledere i
arbejdsmiljøorganisationen.
Stk. 4.
Hvis et eller flere medlemmer ikke er til stede, varetager de tilstedeværende
arbejdsmiljøorganisationens opgaver. Foranstaltninger, der er truffet i medlemmers fravær,
skal hurtigst muligt meddeles disse.
§ 11.
En arbejdsmiljøorganisation i 1 niveau skal varetage både de strategiske, dvs.
overordnede, opgaver efter § 17, stk. 2, nr. 1-2 og 4-11, og de operationelle, dvs. daglige
opgaver efter § 18, stk. 2, nr. 1-6 og § 19, som i virksomheder med arbejdsmiljøorganisation i
flere niveauer varetages af hhv. arbejdsmiljøgrupper og arbejdsmiljøudvalg.
Arbejdsmiljøorganisation i flere niveauer
§ 12.
I virksomheder med 35 eller flere ansatte skal arbejdsgiveren etablere en
arbejdsmiljøorganisation i 2 niveauer bestående af
1) 1 niveau med en eller flere arbejdsmiljøgrupper og
2) 1 niveau med et eller flere arbejdsmiljøudvalg.
Stk. 2.
En arbejdsmiljøgruppe består af 1 udpeget arbejdsleder og 1 valgt
arbejdsmiljørepræsentant.
Stk. 3.
Et arbejdsmiljøudvalg består af arbejdsledere og arbejdsmiljørepræsentanter fra en
eller flere arbejdsmiljøgrupper med arbejdsgiveren eller dennes repræsentant som formand.
Formanden skal kunne handle på arbejdsgiverens vegne i arbejdsmiljøspørgsmål.
L 52 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Orientering om bekendtgørelsesændringer i Arbejdstilsynet, fra beskæftigelsesministeren
2701289_0004.png
Stk. 4.
Antallet af arbejdsmiljøgrupper i en arbejdsmiljøorganisation fastsættes efter § 16. Ved
arbejde omfattet af § 7 skal der dog oprettes 1 eller flere arbejdsmiljøgrupper på hvert
udearbejdssted.
Stk. 5.
Virksomheder kan oprette arbejdsmiljøorganisation i mere end 2 niveauer.
§ 13.
Ved etablering af en arbejdsmiljøgruppe skal der tages stilling til, inden for hvilken del af
virksomheden arbejdsmiljøgruppen skal varetage sine opgaver. Virksomhedens
arbejdsmiljøgrupper skal tilsammen omfatte alle ansatte i hele virksomheden, jf. § 6, stk. 2.
Stk. 2.
Hvis arbejdsleder og arbejdsmiljørepræsentant ikke er til stede samtidigt, varetager det
tilstedeværende medlem arbejdsmiljøgruppens opgaver. Foranstaltninger, der er truffet i den
andens fravær, skal hurtigst muligt meddeles denne.
§ 14.
Er der 1 eller 2 arbejdsmiljøgrupper i virksomheden, består arbejdsmiljøudvalget af
arbejdsmiljøgruppens eller arbejdsmiljøgruppernes medlemmer. Er der mere end 2
arbejdsmiljøgrupper, vælger arbejdsmiljørepræsentanterne mellem sig 2 medlemmer, og
arbejdslederne i arbejdsmiljøgrupperne mellem sig 2 medlemmer til arbejdsmiljøudvalget.
Formandskabet varetages af arbejdsgiveren eller dennes repræsentant.
Stk. 2.
Arbejdsmiljøudvalgets medlemmer vælges for 2 år. Der vælges suppleanter til
arbejdsmiljøudvalget efter samme regler som for valg af medlemmer til arbejdsmiljøudvalget,
jf. stk. 1. Hvis en arbejdsleder eller en arbejdsmiljørepræsentant ophører som medlem af en
arbejdsmiljøgruppe, ophører den pågældende som medlem af arbejdsmiljøudvalget. Er der i
virksomheden indgået aftale efter § 24, stk. 4, om en valgperiode for
arbejdsmiljørepræsentanterne på mere end 2 år, er denne valgperiode også gældende for
arbejdsmiljøudvalgets medlemmer.
§ 15.
Ved bygge- og anlægsarbejde på midlertidige arbejdssteder skal arbejdsgiveren oprette
et arbejdsmiljøudvalg for det midlertidige arbejdssted, når arbejdsgiveren har 35 eller flere
ansatte beskæftiget på stedet i et tidsrum på mindst 4 uger.
Stk. 2.
Medlemmer af en arbejdsmiljøgruppe, der er oprettet efter § 7, har valgret og er
valgbare til det i stk. 1 nævnte arbejdsmiljøudvalg og til sikkerhedsrådet, jf. bekendtgørelse om
bygherrens pligter i Grønland.
Arbejdsmiljøorganisationens størrelse
§ 16.
Arbejdsgiveren fastsætter i samarbejde med de ansatte og arbejdslederne det
nødvendige antal medlemmer og arbejdsmiljøgrupper i arbejdsmiljøorganisationen ud fra et
nærhedsprincip.
Stk. 2.
Antallet af medlemmer og arbejdsmiljøgrupper skal fastsættes således, at
arbejdsmiljøorganisationen til enhver tid kan løse sine opgaver på tilfredsstillende måde i
forhold til
1) virksomhedens ledelsesstruktur,
2) virksomhedens øvrige struktur, herunder geografiske forhold, størrelse og beliggenhed,
3) virksomhedens arbejdsmiljøforhold, herunder arbejdets art, farlighed, risici og positive
arbejdsmiljøfaktorer,
L 52 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Orientering om bekendtgørelsesændringer i Arbejdstilsynet, fra beskæftigelsesministeren
2701289_0005.png
4) arbejdets organisering,
5) særlige ansættelsesformer og
6) andre hensyn, som påvirker arbejdsmiljøopgaverne i arbejdsmiljøorganisationen.
Stk. 3.
Antallet af arbejdsmiljørepræsentanter skal endvidere fastsættes, således at alle
ansatte kan komme i kontakt med deres arbejdsmiljørepræsentanter, og således at de ansatte
kan drøfte arbejdsmiljøforhold med medlemmer af arbejdsmiljøorganisationen inden for de
ansattes arbejdstid.
Stk. 4.
Antallet af arbejdsledere i arbejdsmiljøorganisationen skal fastsættes, således at der
sikres viden om virksomhedens produktion og ydelse.
Arbejdsmiljøorganisationens strategiske, dvs. overordnede opgaver
§ 17.
De strategiske, dvs. overordnede opgaver varetages af arbejdsmiljøudvalget, jf. dog §
11.
Stk. 2.
Opgaverne består i at:
1) Planlægge, lede og koordinere virksomhedens samarbejde om sikkerhed og sundhed.
Arbejdsmiljøudvalget skal forestå de nødvendige aktiviteter til beskyttelse af de ansatte
og til forebyggelse af risici.
2) Gennemføre den årlige arbejdsmiljødrøftelse, jf. § 9.
3) Kontrollere sikkerheds- og sundhedsarbejdet og sørge for, at arbejdsmiljøgrupperne
orienteres og vejledes herom.
4) Deltage i udarbejdelsen af virksomhedens arbejdspladsvurdering under iagttagelse af
gældende forebyggelsesprincipper, jf. bekendtgørelse om arbejdspladsvurdering i
Grønland.
5) Deltage i fastsættelse af arbejdsmiljøorganisationens størrelse, jf. § 16.
6) Rådgive arbejdsgiveren om løsning af sikkerheds- og sundhedsmæssige spørgsmål
og om, hvordan arbejdsmiljø integreres i virksomhedens strategiske ledelse og daglige
drift.
7) Sørge for, at årsagerne til ulykker, forgiftninger og sundhedsskader samt tilløb hertil
undersøges, og sørge for at få gennemført foranstaltninger, der hindrer gentagelse.
Arbejdsmiljøudvalget skal en gang årligt udarbejde en samlet oversigt over ulykker,
forgiftninger og sundhedsskader i virksomheden.
8) Holde sig orienteret om lovgivning om beskyttelse af de ansatte mod sikkerheds- og
sundhedsrisici.
9) Opstille principper for tilstrækkelig og nødvendig oplæring og instruktion, tilpasset
arbejdsforholdene på virksomheden og de ansattes behov, samt sørge for, at der føres
stadig kontrol med overholdelse af instruktionerne.
10) Sørge for udarbejdelse af en plan over arbejdsmiljøorganisationens opbygning med
oplysning om medlemmer, og sørge for, at de ansatte bliver bekendt med planen.
11) Medvirke aktivt til en samordning af arbejdet for sikkerhed og sundhed med andre
virksomheder, når der udføres arbejde på samme arbejdssted.
Stk. 3.
Når arbejdsmiljøudvalget rådgiver arbejdsgiveren, og arbejdsgiveren ikke følger rådet,
har arbejdsmiljøudvalget ret til en begrundelse herfor inden for 3 uger.
L 52 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Orientering om bekendtgørelsesændringer i Arbejdstilsynet, fra beskæftigelsesministeren
2701289_0006.png
Arbejdsmiljøorganisationens operationelle, dvs. daglige opgaver
§ 18.
De operationelle, dvs. daglige opgaver udføres af arbejdsmiljøgruppen inden for den del
af virksomheden, som arbejdsmiljøgruppen dækker, jf. dog § 11.
Stk. 2.
Opgaverne består i at:
1) Varetage og deltage i aktiviteter til beskyttelse af de ansatte og til forebyggelse af risici.
2) Deltage i planlægning af sikkerheds- og sundhedsarbejdet og deltage i udarbejdelsen
af arbejdspladsvurderingen under iagttagelse af gældende forebyggelsesprincipper, jf.
bekendtgørelse om arbejdspladsvurdering i Grønland.
3) Kontrollere, at arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige.
4) Kontrollere, at der gives effektiv oplæring og instruktion tilpasset de ansattes behov.
5) Deltage i undersøgelse af ulykker, forgiftninger og sundhedsskader samt tilløb hertil og
anmelde dem til arbejdsgiveren eller dennes repræsentant.
6) Påvirke den enkelte til en adfærd, der fremmer egen og andres sikkerhed og sundhed.
7) Virke som kontaktled mellem de ansatte og arbejdsmiljøudvalget.
8) Forelægge sikkerheds- og sundhedsmæssige problemer, som arbejdsmiljøgruppen
ikke kan løse, eller som er generelle for virksomheden, for arbejdsmiljøudvalget.
§ 19.
Arbejdsmiljøgruppen skal imødegå risici i forbindelse med opståede sikkerheds- og
sundhedsmæssige problemer og underrette arbejdsmiljøudvalgets formand eller
virksomhedens ledelse, hvis risikoen ikke kan imødegås på stedet.
Stk. 2.
Hvor der ikke er tid til at underrette arbejdsmiljøudvalgets formand eller virksomhedens
ledelse, og arbejdsmiljøgruppen skønner, at der er tale om en overhængende betydelig fare
for de ansattes sikkerhed og sundhed, som den ikke selv kan afværge, kan
arbejdsmiljøgruppen standse arbejdet eller arbejdsprocessen i det omfang, det er nødvendigt
for at afværge faren. Arbejdsmiljøgruppen skal omgående give meddelelse om standsningen
til arbejdsmiljøudvalgets formand eller virksomhedens ledelse og forklare, hvorfor
arbejdsstandsningen var nødvendig.
Kapitel 4
Aftaler
§ 20.
Bestemmelserne i §§ 9-10 og §§ 12-16 finder ikke anvendelse i det omfang, der for at
styrke og effektivisere virksomhedens samarbejde om sikkerhed og sundhed
1) er indgået en aftale mellem en eller flere lønmodtagerorganisationer og den eller de
modstående arbejdsgiverorganisationer eller arbejdsgivere eller dem, de bemyndiger
hertil og
2) på virksomheder, der er omfattet af en aftale indgået efter nr. 1, er indgået en aftale
mellem arbejdsgiveren, herunder eventuelle arbejdsledere og de ansatte i
virksomheden eller de ansatte i en del af virksomheden.
Stk. 2.
Arbejdsgiveren skal kunne dokumentere over for Arbejdstilsynet, at virksomheden er
omfattet af en aftale i henhold til stk. 1. Virksomhedsaftalen efter stk. 1, nr. 2, skal være
skriftlig, og være tilgængelig for de ansatte på virksomheden.
L 52 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Orientering om bekendtgørelsesændringer i Arbejdstilsynet, fra beskæftigelsesministeren
2701289_0007.png
Stk. 3.
En aftale om organiseringen af samarbejdet om sikkerhed og sundhed efter stk. 1
berører ikke varetagelsen af de opgaver, funktioner, pligter og rettigheder m.v., der er fastsat i
bekendtgørelsen.
Stk. 4.
En virksomhedsaftale, der er indgået efter stk. 1, nr. 2, skal sikre, at organiseringen af
virksomhedens samarbejde om sikkerhed og sundhed er i overensstemmelse med
virksomhedens struktur, og at den ændrede organisering styrker og effektiviserer samarbejdet.
Stk. 5.
Virksomhedsaftalen skal som minimum indeholde følgende elementer:
1) Beskrivelse af de aktiviteter/metoder, der kan anvendes for at sikre, at den ændrede
organisering af samarbejdet om sikkerhed og sundhed styrker og effektiviserer
funktionsvaretagelsen.
2) Beskrivelse af en procedure for gennemførelse og opfølgning af virksomhedsaftalen på
virksomheden.
3) Beskrivelse af, hvordan opgaver og funktioner varetages, herunder de ansattes og
arbejdsledernes deltagelse i sikkerheds- og sundhedsarbejdet.
4) Beskrivelse af, hvordan virksomhedsaftalen kan ændres og opsiges.
5) Oversigt over den aftalte organisering af samarbejdet om sikkerhed og sundhed i form
af en organisationsplan.
§ 21.
Med henblik på at styrke samarbejdet om sikkerhed og sundhed mellem
samarbejdsudvalg, de lokale aftaleparter og arbejdsmiljøorganisationen kan opgaverne i
forbindelse med sikkerhed og sundhed varetages af et samarbejdsorgan, hvis
1. der er indgået aftale i henhold til § 20, og
2. personer, der er valgt til at varetage sikkerheds- og sundhedsarbejdet, er
repræsenteret i samarbejdsorganet.
§ 22.
Arbejdsmiljø- og tillidsrepræsentantarbejdet kan varetages af én og samme person, hvis
1) valg til henholdsvis arbejdsmiljørepræsentant og tillidsrepræsentant foregår særskilt, og
2) alle ansatte, der ikke er virksomhedsledere eller arbejdsledere i henhold til
arbejdsmiljølovens §§ 17 c og18, er sikret valgret og er valgbare til funktionen som
arbejdsmiljørepræsentant, jf. § 24, stk. 2, 3 og 7.
§ 23.
Spørgsmål om fortolkning af og brud på de indgåede aftaler efter § 20, stk. 1, afgøres
ved fagretlig behandling eller, hvor dette ikke er muligt, ved domstolene.
Kapitel 5
Valg og udpegning af medlemmer af arbejdsmiljøorganisationen
Arbejdsmiljørepræsentanten
§ 24.
I virksomheder, der skal etablere en arbejdsmiljøorganisation, jf. §§ 6-7, skal de ansatte
vælge arbejdsmiljørepræsentanter i det antal, som er fastsat efter § 16 eller følger af en aftale
om organiseringen af samarbejdet om sikkerhed og sundhed efter § 20.
L 52 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Orientering om bekendtgørelsesændringer i Arbejdstilsynet, fra beskæftigelsesministeren
2701289_0008.png
Stk. 2.
Valgret har samtlige ansatte uden ledelsesmæssige beføjelser, jf. dog § 8, stk. 2 og 3.
Virksomhedsledere og arbejdsledere i henhold til arbejdsmiljølovens §§ 17 c og 18 deltager
ikke i valget.
Stk. 3.
Valg foretages af de ansatte i virksomheden, i den pågældende del af virksomheden
eller på det midlertidige arbejdssted, jf. § 13, stk. 1.
Stk. 4.
Valget gælder for 2 år, eller indtil arbejdsmiljørepræsentantens beskæftigelse ophører i
virksomheden, i den pågældende del af virksomheden eller på det midlertidige arbejdssted.
Der kan indgås en aftale mellem arbejdsgiveren og de ansatte om, at der for fremtidige valg af
arbejdsmiljørepræsentanter gælder en længere valgperiode, dog højst 4 år.
Stk. 5.
Såfremt arbejdsmiljørepræsentanten er fraværende på grund af orlov, sygdom eller
andet fravær i en sammenhængende periode på mindst 4 måneder, kan der vælges ny
arbejdsmiljørepræsentant for den resterende del af valgperioden eller for en ny valgperiode.
Stk. 6.
Arbejdsmiljørepræsentanten er beskyttet mod afskedigelse eller anden forringelse af
sine forhold på samme måde som tillidsrepræsentanter inden for vedkommende eller
tilsvarende faglige område. Arbejdsmiljørepræsentanten må ikke stilles ringere på grund af de
aktiviteter, der er forbundet med hvervet.
Stk. 7.
For så vidt angår valgbarhed og valgenes gyldighed gælder normalt reglerne for valg af
tillidsrepræsentant inden for det pågældende eller tilsvarende overenskomstområde.
§ 25.
Uoverensstemmelser om arbejdsmiljørepræsentantens valg, valgbarhed og beskyttelse,
herunder spørgsmål om hvilke regler, der finder anvendelse, og om brud på eller fortolkning af
reglerne, afgøres ved fagretlig behandling. Hvor dette ikke er muligt, afgøres sagen ved
domstolene.
Arbejdslederen
§ 26.
I virksomheder, der skal etablere en arbejdsmiljøorganisation, jf. §§ 6-7, skal
arbejdsgiveren udpege arbejdsledere i det antal, som er fastsat efter § 16 eller følger af en
aftale om organiseringen af samarbejdet om sikkerhed og sundhed efter § 20.
Stk. 2.
Arbejdsgiveren skal ved udpegning af arbejdsledere sørge for, at arbejdslederen har
det fornødne kendskab til virksomheden, den pågældende del af virksomheden eller det
midlertidige arbejdssted, jf. § 13, stk. 1.
Stk. 3.
En arbejdsleder, der indgår i arbejdsmiljøorganisationen, må ikke stilles ringere på
grund af de aktiviteter, der er forbundet hermed.
Stk. 4.
Hvis en arbejdsleder i arbejdsmiljøorganisationen afskediges efter udløbet af en
eventuel prøvetid, og det af en af parterne gøres gældende, at afskedigelsen er begrundet i
arbejdslederens deltagelse i virksomhedens samarbejde om sikkerhed og sundhed, kan
arbejdslederens ansættelsesforhold i opsigelsesperioden ikke afbrydes, før spørgsmålet har
været undergivet organisationsmæssig forhandling efter reglerne inden for det pågældende
overenskomstområde eller, hvor dette ikke er muligt, har været behandlet ved domstolene.
L 52 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Orientering om bekendtgørelsesændringer i Arbejdstilsynet, fra beskæftigelsesministeren
2701289_0009.png
Forhandlingen og mæglingen, eller sagens behandling ved domstolene, skal fremmes mest
muligt.
Kapitel 6
Arbejdsgiverens øvrige pligter
§ 27.
Arbejdsgiveren skal træffe de nødvendige foranstaltninger til beskyttelse af de ansattes
sikkerhed og sundhed og til forebyggelse af sikkerheds- og sundhedsmæssige risici, herunder
oplysning, instruktion og oplæring.
Stk. 2.
Arbejdsgiveren skal sørge for, at samarbejdet om sikkerhed og sundhed etableres,
udvikles og vedligeholdes, således at medlemmerne af arbejdsmiljøorganisationen kan løse
opgaverne på tilfredsstillende måde. Arbejdsgiveren skal herunder sikre, at virksomhedens
øverste ledelse er repræsenteret i virksomhedens arbejdsmiljøorganisation.
Stk. 3.
Arbejdsgiveren skal sikre, at medlemmerne af arbejdsmiljøorganisationen kan deltage i
virksomhedens planlægning af sikkerheds- og sundhedsarbejdet inden for deres område,
herunder den årlige arbejdsmiljødrøftelse og i udarbejdelse af virksomhedens
arbejdspladsvurdering.
Stk. 4.
I virksomheder med arbejdsmiljøorganisation skal arbejdsgiveren sørge for, at
arbejdsmiljøorganisationen følger op på alvorlige ulykker, alvorlige forgiftninger eller andre
sundhedsskader eller tilløb hertil, og når der i øvrigt er særlige forhold, der kræver opfølgning.
Stk. 5.
I virksomheder med arbejdsmiljøorganisation i mindst 2 niveauer skal arbejdsgiveren
sørge for, at samarbejdet mellem arbejdsmiljøudvalg og arbejdsmiljøgrupper koordineres, og
give medlemmerne af arbejdsmiljøorganisationen mulighed for at koordinere deres
samarbejde.
§ 28.
Arbejdsgiveren skal sørge for, at de ansatte har mulighed for regelmæssig kontakt med
den del af arbejdsmiljøorganisationen, som varetager opgaverne inden for deres område.
Stk. 2.
Hvis arbejdsmiljørepræsentanten eller arbejdslederen i arbejdsmiljøorganisationen ikke
er til stede, skal det sikres, at de ansatte har mulighed for at tilkalde en ansvarlig repræsentant
for virksomheden.
§ 29.
Arbejdsgiveren skal sørge for, at arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere i
arbejdsmiljøorganisationen får den tid til rådighed til at varetage deres pligter, der er rimelig i
forhold til den pågældende virksomheds art og dens sikkerheds- og sundhedsmæssige
standard.
Stk. 2.
Arbejdsgiveren skal give medlemmerne af arbejdsmiljøorganisationen mulighed for at
erhverve sig den fornødne viden om og uddannelse i sikkerheds- og sundhedsmæssige
spørgsmål.
Stk. 3.
Arbejdsgiveren skal sørge for, at der stilles de nødvendige midler til rådighed for
samarbejdet om sikkerhed og sundhed, og afholder herunder udgifterne ved
arbejdsmiljørepræsentantens hverv og godtgør tab af indtægt, udgifter og indtægtstab i
forbindelse med nødvendig deltagelse i uddannelse, jf. §§ 33.
L 52 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Orientering om bekendtgørelsesændringer i Arbejdstilsynet, fra beskæftigelsesministeren
2701289_0010.png
Stk. 4.
Uoverensstemmelser herom afgøres ved fagretlig behandling. Hvor dette ikke er muligt,
afgøres sagen ved domstolene.
Stk. 5.
Arbejdsmiljøorganisationen, jf. § 10 eller arbejdsmiljøudvalget, jf. § 12, stk. 1, nr. 2, skal
have adgang til de lister og de beskrevne hændelsesforløb i rapporter over arbejdsulykker på
virksomheden, der udarbejdes. Det samme gælder de enkelte arbejdsmiljøgrupper, jf. § 12,
stk. 1, nr. 1, inden for deres område.
§ 30.
Arbejdsgiveren skal ved henvendelse til særlig sagkyndig om bistand ved løsning af
virksomhedens arbejdsmiljøspørgsmål give den sagkyndige adgang til alle nødvendige
oplysninger af betydning for sikkerhed og sundhed i virksomheden.
Stk. 2.
Arbejdsmiljøorganisationen, jf. § 10 eller arbejdsmiljøudvalget og arbejdsmiljøgruppen,
jf. § 12, stk. 1, skal høres inden henvendelse til særlig sagkyndig om bistand til virksomheden
ved løsning af sikkerheds- og sundhedsspørgsmål, der vedrører deres område.
Stk. 3.
Arbejdsgiveren har pligt til at gøre arbejdsmiljøorganisationens medlemmer bekendt
med de afgørelser, som Arbejdstilsynet har truffet, og de påbud, som Arbejdstilsynet skriftligt
har afgivet. Arbejdsmiljøorganisationens medlemmer skal desuden gøres bekendt med øvrige
skriftlige oplysninger om aktiviteter til beskyttelse og forebyggelse fra Arbejdstilsynet eller
andre særligt sagkyndige.
Samarbejde mellem flere arbejdsgivere og andre på samme arbejdssted
§ 31.
Flere arbejdsgivere, der lader arbejde udføre på samme arbejdssted, og alle, der er
beskæftiget på arbejdsstedet, skal samarbejde om at skabe sikre og sunde arbejdsforhold for
alle beskæftigede.
Stk. 2.
Med henblik på at samordne deres foranstaltninger til varetagelse af sikkerhed og
sundhed skal arbejdsgiverne oplyse hinanden om risici forbundet med den enkelte
arbejdsgivers arbejdsopgaver på arbejdsstedet. Den enkelte arbejdsgiver skal videregive de
modtagne oplysninger til sine ansatte.
Stk. 3.
Ved bygge- og anlægsarbejde deltager arbejdsgiverne eller disses repræsentanter,
arbejdsmiljørepræsentanterne og arbejdslederne i arbejdsmiljøorganisationen på
byggepladsen i de sikkerhedsmøder, som bygherren indkalder til efter bekendtgørelse om
bygherrens pligter i Grønland.
§ 32.
De, der arbejder på et arbejdssted, hvor flere arbejdsgivere lader arbejde udføre, skal
foruden de regler, der gælder for det arbejde, de skal udføre, tillige rette sig efter de regler, der
gælder for virksomhedernes samarbejde, jf. § 31, stk. 1, samt for så vidt angår bygge- og
anlægsarbejde også reglerne i bekendtgørelse om bygherrens pligter i Grønland.
Stk. 2.
De, der arbejder på en fremmed virksomheds område, skal foruden de regler, der
gælder for det arbejde, de skal udføre, tillige rette sig efter de regler om sikkerhed og
sundhed, der gælder for denne virksomhed.
Kapitel 7
L 52 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Orientering om bekendtgørelsesændringer i Arbejdstilsynet, fra beskæftigelsesministeren
2701289_0011.png
Arbejdsmiljøuddannelse
Obligatorisk arbejdsmiljøuddannelse
§ 33.
Arbejdsgiveren skal sørge for, at arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere i
arbejdsmiljøorganisationen gennemfører eller har gennemført en obligatorisk
arbejdsmiljøuddannelse, jf. dog § 39, stk. 4.
Stk. 2.
Arbejdsgiveren skal sørge for at tilmelde arbejdsmiljøorganisationens medlemmer til
den obligatoriske arbejdsmiljøuddannelse, jf. bekendtgørelse om obligatoriske
arbejdsmiljøuddannelser i Grønland.
Stk. 3.
Arbejdsmiljøuddannelsen skal være gennemført inden 8 måneder efter, at den
pågældende arbejdsmiljørepræsentant eller arbejdsleder er valgt eller udpeget.
§ 34.
Arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere i arbejdsmiljøorganisationen har ret og
pligt til at deltage i den obligatoriske arbejdsmiljøuddannelse.
Kapitel 8
Det Grønlandske Arbejdsmiljøråd
§ 35.
Det Grønlandske Arbejdsmiljøråd følger udviklingen i virksomhedernes samarbejde om
sikkerhed og sundhed og fremkomme med forslag og initiativer til styrkelse og effektivisering
af arbejdsmiljøorganisationens funktion, herunder uddannelse.
Kapitel 9
Dispensation og klageadgang
§ 36.
Direktøren for Arbejdstilsynet kan for fag og faglige områder eller enkeltvirksomheder,
hvor særlige forhold foreligger, tillade fravigelser fra enkelte bestemmelser i bekendtgørelsen,
når det skønnes rimeligt og fuldt forsvarligt.
§ 37.
Arbejdstilsynets afgørelser efter bekendtgørelsen kan påklages efter lov om arbejdsmiljø
i Grønland § 64.
Kapitel 10
Kriminalretlige foranstaltninger
§ 38.
Foranstaltninger efter kriminalloven for Grønland idømmes den, der
1) overtræder §4, stk. 2, § 5-7, § 9, stk. 2, § 17, stk. 3, § 24, stk. 1, § 26, stk. 1 og § 27-33,
2) ikke efterkommer påbud udstedt i henhold til bekendtgørelsens bestemmelser, eller
3) tilsidesætter vilkår for dispensationer efter bekendtgørelsen.
L 52 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Orientering om bekendtgørelsesændringer i Arbejdstilsynet, fra beskæftigelsesministeren
2701289_0012.png
Stk. 2.
Ved udmåling af en foranstaltning skal det betragtes som en skærpende
omstændighed,
1) at overtrædelsen er begået forsætligt eller ved grov uagtsomhed,
2) at der ved overtrædelsen er sket skade på liv eller helbred eller fremkaldt fare herfor,
3) at der tidligere er afgivet påbud efter § 60, stk. 1 eller 2, i lov om arbejdsmiljø i
Grønland for det samme eller tilsvarende forhold, eller
4) at der ved overtrædelsen er opnået eller tilsigtet opnået en økonomisk fordel for den
pågældende selv eller andre.
Stk. 3.
For overtrædelse af §4, stk. 2, § 5-7, § 9, stk. 2, § 17, stk. 3, § 24, stk. 1, § 26, stk. 1 og
§ 27-32, samt forhold omfattet af stk. 1, nr. 2, kan der pålægges en arbejdsgiver bødeansvar,
selv om overtrædelsen ikke kan tilregnes arbejdsgiveren som forsætlig eller uagtsom. Det er
en betingelse for bødeansvaret, at overtrædelsen kan tilregnes en eller flere til virksomheden
knyttede personer eller virksomheden som sådan. For bødeansvar efter denne bestemmelse
finder § 128, stk. 4, i kriminallov for Grønland ikke anvendelse. Ved bødens udmåling finder
stk. 2, nr. 2-4, tilsvarende anvendelse.
Stk. 4.
For overtrædelser, der begås af juridiske personer, herunder aktie-, anparts- og
andelsselskaber, interessentskaber, foreninger, fonde, boer, kommuner, kommunale
fællesskaber, der er omfattet af § 64 i landstingslov om de grønlandske kommunalbestyrelser
og bygdebestyrelser mv., Grønlands Hjemmestyre og staten, kan selskabet m.v. som sådant
idømmes bøde.
Kapitel 11
Ikrafttræden m.v.
§ 39.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2023
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 1346 af 15. december 2005 om sikkerheds- og sundhedsarbejde på
virksomheder i Grønland ophæves.
Stk. 3.
Sikkerhedsrepræsentanter, der er valgt før bekendtgørelsens ikrafttræden, fortsætter i
deres funktion, indtil deres valgperiode udløber, medmindre arbejdsmiljøorganisation etableres
efter kapitel 3 eller kapitel 4 inden dette tidspunkt. Tvivlsspørgsmål om retsstillingen for disse
sikkerhedsrepræsentanter afgøres ved faglig voldgift. Hvor dette ikke er muligt, afgøres sagen
ved domstolene.
Stk. 4.
Bestemmelserne i §§ 33, gælder ikke for:
1) Medlemmer af arbejdsmiljøorganisationen, der i forvejen har gennemført en
obligatorisk arbejdsmiljøuddannelse før 1. juli 2023.
2) Medlemmer af arbejdsmiljøorganisationen, der har gennemført den obligatoriske
danske arbejdsmiljøuddannelse for medlemmer af arbejdsmiljøorganisationen.
3) Medlemmer af arbejdsmiljøorganisationen, der har gennemført den obligatoriske
danske arbejdsmiljøuddannelse for koordinatorer af arbejdsmiljø i bygge- og
anlægsbranchen.
L 52 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Orientering om bekendtgørelsesændringer i Arbejdstilsynet, fra beskæftigelsesministeren
2701289_0013.png
Arbejdstilsynet den dd/mm/år 2023
Sine Frederiksen / Sofie Bisbjerg