Grønlandsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 52 Bilag 2
Offentligt
04-10-2022
EM 2022/114
Naalakkersuisut fremsætter hermed følgende beslutningsforslag i henhold til § 33 i
forretningsorden for Inatsisartut:
Forslag til: Inatsisartutbeslutning om at Grønlands Selvstyre tilslutter sig Forslag til Lov
om ændring af lov om arbejdsmiljø i Grønland (Psykisk arbejdsmiljø, virksomhedens
samarbejde om sikkerhed og sundhed, styrkelse af krav til arbejdspladsvurdering,
udvidelse af Arbejdstilsynets reaktionsmuligheder, indsamling, behandling og
videregivelse af data, aftaleforløb med virksomhederne, strafskærpelse m.v.)
(Naalakkersuisoq for Sociale Anliggender, Arbejdsmarked og Indenrigsanliggender)
Baggrund
Arbejdsmiljøloven er fra 1986 og har senest gennemgået en større ajourføring i 2005. Den
danske arbejdsmiljølov er siden 2005 ændret ca. 25 gange.
I 2019 udtrykte daværende Naalakkersuisoq for Sociale Anliggender og Arbejdsmarked ønske
om, at loven blev revideret, så den kommer på et tidssvarende niveau.
Hovedpunkter i forslaget
Arbejdsmiljøloven er en rammelov. At loven er en rammelov betyder blandt andet, at mange af
lovens bestemmelser er bemyndigelsesbestemmelser, der giver beskæftigelsesministeren
adgang til administrativt at fastsætte nærmere regler i bekendtgørelsesform om et givet område.
Det gælder således også mange af de bestemmelser, der stilles forslag om i lovforslaget.
I arbejdsmiljølovgivningen er der eksempler på, at der er udstedt regler i bekendtgørelsesform
efter dansk forbillede, men hvor de eksisterende bemyndigelseshjemler til at udstede disse
regler, godt kunne fremgå mere tydeligt i arbejdsmiljøloven. Dette tilsigtes der rettet op på med
dette lovforslag i forhold til reglerne om:
Førstehjælp
Beskæftigelse af personer ved fare som følge af en legemlig eller psykisk tilstand
- Alenearbejde
- Arbejdsstedets indretning
- Udgiften til personlige værnemidler og særligt arbejdstøj.
Herudover er de væsentligste ændringer i lovforslaget:
Et styrket fokus på psykisk arbejdsmiljø, hvor det præciseres i lovens formålsbestemmelse, at
loven omfatter såvel psykisk som fysisk arbejdsmiljø. Herudover gives der blandt andet
bemyndigelse til at beskæftigelsesministeren kan fastsætte administrative regler om
arbejdsrelateret vold uden for arbejdstid, og Arbejdstilsynet får mulighed for at gennemføre
gruppesamtaler med ansatte uden arbejdsgivers accept.
En modernisering af reglerne om virksomhedens sikkerheds- og sundhedsarbejde.
Ændringsforslagene består blandt andet i at styrke samarbejde på små virksomheder uden en
_______________
EM 2022/114
ISNNN – Sags nr.: 2021 - 20305
1
L 52 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Dokumenter vedr. Inatsisartuts behandling af lovforslaget
sikkerhedsorganisation og mere fleksible regler for organisering af arbejdsmiljøarbejdet på
virksomheder med en sikkerhedsorganisation.
Et øget fokus på forebyggelse af virksomhedens arbejdsmiljøproblemer i forbindelse med den
lovpligtige arbejdspladsvurdering (APV), og en bemyndigelse til beskæftigelsesministeren til
at fastsætte regler om, at sygefravær skal indgå i samarbejdet om sikkerhed og sundhed med
henblik på at nedbringe sygefraværet, herunder at sygefraværet inddrages i APV’en.
At visse former for frivilligt arbejde undtages fra reglerne om organisering af virksomhedernes
sikkerheds- og sundhedsarbejde og arbejdspladsvurdering.
At arbejdsgivere, der lader arbejde udføre på byggepladser, skal samarbejde med bygherren og
en bemyndigelsesbestemmelse, hvorefter beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler herom.
En bemyndigelse til beskæftigelsesministeren til at fastsætte krav vedrørende stoffer og
materialer.
Forslag om udvidelse af Arbejdstilsynets reaktionsmuligheder, herunder indgåelse af
aftaleforløb.
At Arbejdstilsynet kan indsamle og behandle oplysninger fra andre myndigheder med henblik
på udførelsen af tilsynets opgaver.
En udvidelse af reglerne om arbejdsmiljølovens særlige tavshedspligt.
En ændring af klageadgangen, således at klager over Arbejdstilsynet afgørelser til grønlandske
virksomheder fremover skal indbringes for Arbejdsmiljøklagenævnet i stedet for
beskæftigelsesministeren.
At bødeniveauet for overtrædelse af arbejdsmiljøloven i Grønland forhøjes på samme måde,
som det i 2015 og 2019 er sket i den danske arbejdsmiljølov.
Herudover ophæves en række bestemmelser, da de ikke længere anvendes i praksis.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget vurderes ikke at have nævneværdige økonomiske
implementeringskonsekvenser for Grønlands offentlige forvaltning.
konsekvenser
eller
Økonomiske og administrative konsekvenser for det private erhvervsliv
Forslaget vurderes ikke at have nævneværdige økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Økonomiske og administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.
Høring
Arbejdstilsynet i Danmark har sendt forslaget på grønlandsk og dansk i offentlig høring
herunder har Arbejdstilsynet sendt forslaget til grønlandske interessenter.
2
L 52 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Dokumenter vedr. Inatsisartuts behandling af lovforslaget
Forslaget har desuden været offentliggjort på Naalakkersuisuts høringsportal i perioden 28.
februar 2022 til 8. april 2022.
Der henvises til høringsnotatet i bilag 3, hvor høringsprocessen er yderligere beskrevet og
høringssvar er behandlet.
Bilag
1. Resumé af Forslag til Lov om ændring af lov om arbejdsmiljø i Grønland (Psykisk
arbejdsmiljø, virksomhedens samarbejde om sikkerhed og sundhed, styrkelse af krav til
arbejdspladsvurdering, udvidelse af Arbejdstilsynets reaktionsmuligheder, indsamling,
behandling og videregivelse af data, aftaleforløb med virksomhederne, strafskærpelse m.v.)
2. Forslag til Lov om ændring af lov om arbejdsmiljø i Grønland (Psykisk arbejdsmiljø,
virksomhedens samarbejde om sikkerhed og sundhed, styrkelse af krav til
arbejdspladsvurdering, udvidelse af Arbejdstilsynets reaktionsmuligheder, indsamling,
behandling og videregivelse af data, aftaleforløb med virksomhederne, strafskærpelse
m.v.).
3. Høringsnotat
3