Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 50
Offentligt
2707488_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
16. maj 2023
Strafferetskontoret
Lea Elkjær Tarpgård
2023-0037-0178
2825649
Besvarelse af spørgsmål nr. 9 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af straffeloven og retsplejeloven (L 50)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 9 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven og retsplejeloven (Initiativer mod digitale krænkel-
ser, herunder forbud mod grooming, sidestilling af tilsnigelse af samleje
med voldtægt, religiøse lederes udnyttelse af religiøs afhængighed med hen-
blik på at skaffe sig samleje m.v.) (L 50), som Folketingets Retsudvalg har
stillet til justitsministeren den 28. april 2023. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 50 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm., om der er behov for at udvide groomingparagraffen til at omfatte voksne
Spørgsmål nr. 9 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven og retsplejeloven (L 50):
”Vil
ministeren redegøre for, om der i virkeligheden
og på
baggrunden af sagen
er behov for at udvide grooming-para-
graffen til at omfatte voksne, hvilket vil lukke hullet for samtlige
erhverv, jf. artiklen ”Radiostation: Vejle-advokat
anklages for
at have krænket ansatte og klienter” fra vafo.dk den 24. april
2023?”
Svar:
Med lovforslaget foreslås det, at der indsættes en ny bestemmelse i straffe-
lovens § 231, hvorefter den som systematisk eller ved manipulation og un-
der udnyttelse af en på alder og erfaring beroende overlegenhed opbygger
en relation til en person under 18 år med forsæt til at udsætte den pågæl-
dende for en seksualforbrydelse, straffes for grooming med bøde eller fæng-
sel indtil 2 år.
Spørgsmålet om aldersgrænsen for, hvornår groomingbestemmelsen skal
finde anvendelse, blev drøftet i den arbejdsgruppe, hvis anbefalinger lov-
forslaget bygger på. Et flertal anbefalede således en aldersgrænse på 15 år
svarende til den seksuelle lavalder, mens et mindretal anbefalede en alders-
grænse på 18 år svarende til den almindelige myndighedsalder. Flertallet
anførte bl.a., at det med en aldersgrænse, som svarer til den seksuelle laval-
der, anerkendes, at det er almindeligt forekommende, at unge mellem 15 og
17 år opbygger relationer til andre med henblik på ligeværdige og gensidigt
ønskede seksuelle forhold
også undertiden med personer, der er væsentligt
ældre end den unge. Flertallet pegede endvidere på, at der også i de groo-
mingbestemmelser, som findes i henholdsvis norsk, svensk og nederlandsk
ret, er fastsat en aldersgrænse, som svarer til den seksuelle lavalder i det
respektive land. Mindretallet anførte til støtte for en aldersgrænse på 18 år,
at der er et væsentligt hensyn til også at beskytte 15-17-årige, som fortsat er
under udvikling, uagtet at de er seksuelt myndige.
Ved aftale af 29. juni 2022 om initiativer mod digitale krænkelser blev par-
tierne bag aftalen enige om, at aldersgrænsen for, hvornår en person kan
udsættes for grooming, bør fastsættes til 18 år.
Side 2/3
L 50 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm., om der er behov for at udvide groomingparagraffen til at omfatte voksne
Justitsministeriets finder på den baggrund ikke grundlag for at udvide den
foreslåede bestemmelse i straffelovens § 231 til også at omfatte grooming
af voksne.
Side 3/3