Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 50
Offentligt
2707494_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
16. maj 2023
Strafferetskontoret
Rune Kistrup
2023-0037-0169
2796773
Besvarelse af spørgsmål nr. 10 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af straffeloven og retsplejeloven (L 50)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 10 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven og retsplejeloven (Initiativer mod digitale krænkel-
ser, herunder forbud mod grooming, sidestilling af tilsnigelse af samleje
med voldtægt, religiøse lederes udnyttelse af religiøs afhængighed med hen-
blik på at skaffe sig samleje m.v.) (L 50), som Folketingets Retsudvalg har
stillet til justitsministeren den 4. maj 2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 50 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om ændring af straffelovens § 220, således at blufærdighedskrænkelse og grooming af personer over 18 år også omfattes af bestemmelsen
Spørgsmål nr. 10 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven og retsplejeloven (L 50):
”Vil ministeren redegøre for sin holdning til at udvide bestem-
melsen i straffelovens § 220, således at blufærdighedskrænkelse
og grooming af personer over 18 år også omfattes af bestemmel-
sen?”
Svar:
Efter straffelovens § 220 straffes den, som ved groft misbrug af en persons
arbejdsmæssige, økonomiske eller behandlings- eller plejemæssige af-
hængighed skaffer sig samleje med den pågældende, med fængsel indtil 1
år eller, såfremt forholdet er begået over for en person under 18 år, med
fængsel indtil 4 år.
Anvendelse af bestemmelsen forudsætter, at der består et afhængighedsfor-
hold af den i bestemmelsen anførte karakter mellem gerningspersonen og
den forurettede, og at dette forhold groft misbruges til at skaffe sig samleje
(eller andet seksuelt forhold, jf. straffelovens § 225) med den pågældende.
Der er ved vurderingen af, om et sådant misbrug foreligger, overladt dom-
stolene et meget frit skøn, jf. Folketingstidende 2012-13, tillæg A, L 141
som fremsat, side 15.
Straffelovens § 220 omfatter som nævnt både samleje og andet seksuelt for-
hold end samleje, jf. § 225, hvilket fremover også vil omfatte seksuelle
handlinger, som gerningspersonen formår den forurettede til at foretage på
sig selv, jf. den foreslåede udvidelse af § 225 (lovforslagets § 1, nr. 7).
Andre seksuelle krænkelser såsom grooming og blufærdighedskrænkelse er
derimod ikke omfattet af bestemmelsen.
Straffelovens § 232 om blufærdighedskrænkelse finder imidlertid også an-
vendelse på gerningspersoner, der er omfattet af personkredsen i straffelo-
vens § 220.
Den foreslåede § 231 om grooming, jf. lovforslagets § 1, nr. 11, vil finde
anvendelse på personer, som systematisk eller ved manipulation og under
udnyttelse af en på alder og erfaring beroende overlegenhed opbygger en
relation til en person under 18 år med forsæt til at udsætte den pågældende
Side 2/3
L 50 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om ændring af straffelovens § 220, således at blufærdighedskrænkelse og grooming af personer over 18 år også omfattes af bestemmelsen
for en seksualforbrydelse. Bestemmelsen vil også gælde for gerningsperso-
ner, der er omfattet af personkredsen i straffelovens § 220.
Personer på 18 år eller derover vil derimod ikke være beskyttet af den fore-
slåede groomingbestemmelse. En gerningsperson, der er omfattet af person-
kredsen i straffelovens § 220, vil således ikke kunne straffes for overtræ-
delse af den foreslåede groomingbestemmelse, hvis den person, som den
pågældende opbygger en relation til, er en voksen. Det svarer til, hvad der
vil gælde for relationer mellem personer i andre dele af samfundet.
Spørgsmålet om aldersgrænsen for, hvornår groomingbestemmelsen skal
finde anvendelse, blev drøftet i den arbejdsgruppe, hvis anbefalinger lov-
forslaget bygger på. Et flertal anbefalede således en aldersgrænse på 15 år
svarende til den seksuelle lavalder, mens et mindretal anbefalede en alders-
grænse på 18 år svarende til den almindelige myndighedsalder. Flertallet
anførte bl.a., at det med en aldersgrænse, som svarer til den seksuelle laval-
der, anerkendes, at det er almindeligt forekommende, at unge mellem 15 og
17 år opbygger relationer til andre med henblik på ligeværdige og gensidigt
ønskede seksuelle forhold
også undertiden med personer, der er væsentligt
ældre end den unge. Flertallet pegede endvidere på, at der også i de groo-
mingbestemmelser, som findes i henholdsvis norsk, svensk og nederlandsk
ret, er fastsat en aldersgrænse, som svarer til den seksuelle lavalder i det
respektive land. Mindretallet anførte til støtte for en aldersgrænse på 18 år,
at der er et væsentligt hensyn til også at beskytte 15-17-årige, som fortsat er
under udvikling, uagtet at de er seksuelt myndige.
Ved aftale af 29. juni 2022 om initiativer mod digitale krænkelser blev par-
tierne bag aftalen enige om, at aldersgrænsen for, hvornår en person kan
udsættes for grooming, bør fastsættes til 18 år.
Justitsministeriet finder på denne baggrund ikke grundlag for at foretage en
sådan udvidelse af lovforslaget, som er nævnt i spørgsmålet.
Side 3/3