Tak til formanden for ordet. Og tak til alle ordførere for velkomsten og kommentarerne og for opbakningen til lovforslaget. Og en særlig velkomst til vores nye kolleger fra Moderaterne, Liberal Alliance, Konservative og Nye Borgerlige. Jeg håber, vi får et rigtig, rigtig godt samarbejde, og jeg ved, at de fleste folketingsgrupper har konstitueret sig, og jeg håber, at vi inden for et par dage har de sidste på plads, så vi har det hold, der skal arbejde med børne- og undervisningspolitik i den kommende periode.
Jeg vil også godt starte med at beklage, at det allerførste lovforslag, jeg fremsætter, er et hastelovforslag. Jeg synes selv, at der er for meget stress på herinde i Folketinget, at vi har for travlt, og at der er for meget sjusk, og så piner det mig jo, at det allerførste lovforslag, jeg selv fremsætter, har så kort aftræk og er et hastelovforslag. Men jeg er også glad for at høre, at der er bred enighed om, at vi har behov for at lave en teknisk fremskrivning af den her trepartsaftale, fordi konsekvenserne både for en række ansatte, men også for en række virksomheder ellers ville være for store, og det skyldes jo, at vi har fået en lidt sen regeringsdannelse i år.
Lovforslaget skulle egentlig have været fremsat i november, og det er en udmøntning af en trepartsaftale, som den daværende regering indgik med arbejdsmarkedets parter i september. I 2017 indgik den forrige regering, VLAK-regeringen, og arbejdsmarkedets parter en arbejdsmarkedsaftale om et styrket og fleksibelt voksen- og efteruddannelsessystem med 81 forskellige initiativer. I lovgivningen, der implementerede aftalen fra 2017, er der indbygget en solnedgangsklausul, så de lovbundne initiativer automatisk udgår ved udgangen af aftaleperioden, og det betyder, at retstilstanden bliver ført tilbage til før veu-trepartsaftalen fra 2017, medmindre andet bliver besluttet.
I september måned i år blev der så indgået en aftale mellem den daværende minister og arbejdsmarkedets parter, hvor det blev besluttet at forlænge solnedgangsklausulerne med yderligere 1 år, og lovforslaget her udmønter så den beslutning. Vi sikrer med lovforslaget, at forsørgelsesgrundlaget ikke forringes for deltagerne i efteruddannelsen. Kursister og virksomheder kan efter 1. januar fortsat modtage forhøjet veu-godtgørelse og svu til forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning på 100 pct. af dagpengesatsen. Herudover sikrer vi bl.a. også, at de eksisterende tilbud om forberedende voksenundervisning på it-området og på engelskområdet fortsat kan udbydes efter nytår.
Lovforslaget bliver ikke sendt i ekstern høring, fordi det bliver hastebehandlet. Den sektor, der arbejder med området, og arbejdsmarkedets parter er orienteret om det og også indstillet på det, skal jeg huske at sige her. Men Folketinget behandlede i november 2021 et tilsvarende lovforslag, hvor trepartsaftalen også blev forlænget med 1 år, altså til og med 2022, og ved den lovbehandling var lovforslaget i ekstern høring. Det eneste nye i det lovforslag, som vi behandler nu, er, at bestemmelsen om, at udbudsrunder skal afholdes hvert fjerde år, bortfalder. På den måde undgår vi at skulle afholde en ny stor udbudsrunde i 2023, samtidig med at indholdet i aftalen skal genbesøges. Regeringen og arbejdsmarkedets parter har aftalt at mødes i 2023 og drøfte en ny model for udbudsrunder på amu-området.
Jeg er glad for, at vi kan videreføre den her trepartsaftale, indtil der kan forhandles en ny aftale på plads, og jeg ser frem til eventuelle spørgsmål under udvalgsbehandlingen eller her i salen. Tak for ordet.