Udvalget vedrørende forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, lov om kommunal ejendomsskat og ejendomsværdiskatteloven og forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og investorfradragsloven 2022-23 (2. samling), Udvalget vedrørende forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, lov om kommunal ejendomsskat og ejendomsværdiskatteloven og forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og investorfradragsloven 2022-23 (2. samling), Udvalget vedrørende forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, lov om kommunal ejendomsskat og ejendomsværdiskatteloven og forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og investorfradragsloven 2022-23 (2. samling)
L 4 , L 4 A , L 4 B
Offentligt
2641493_0001.png
n, lov om kommunal ejendomsskat og ejendomsværdiskatteloven og forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og investorfradragsloven 2022-23 (2. samling)
21. december 2022
J.nr. 2022 - 15663
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 4 - Forslag til Lov om ændring af afskrivningsloven og investorfradragslo-
ven (Nedsættelse af afskrivningssatsen for bygninger m.v. og fastholdelse af loft over in-
vestorfradraget).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 20. december 2022.
Spørgsmålet er stillet efter ønske af Christina Olumeko (ALT).
Jeppe Bruus
/ Lasse Bank
L 4b - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvorfor der er forskel på afskrivningssatsen for erhvervsejendomme og offentlige institutioners ejendomme, til skatteministeren
2641493_0002.png
Spørgsmål
Ifølge Økonomistyrelsens budgetregler skal offentlige institutioner afskrive deres ejen-
domme over 50 år. Hvorfor er der forskel på afskrivningssatsen for erhvervsejendomme
og offentlige institutioners ejendomme?
Svar
Skatteministeriet vurderer, at Økonomistyrelsen budgetregler ikke er sammenlignelige
med de skattemæssige regler for bygningsafskrivninger.
Sammensætningen af erhvervslivets afskrivningsberettigede bygninger mv. vurderes at af-
vige væsentligt fra sammensætningen af offentlige institutioners bygningsmasse. Statens
ejendomme består således primært af kontorbygninger og universitetsejendomme, der må
forventes at have en relativ lang levetid, sammenholdt med fx industri og produktions-
ejendomme. Kontorejendomme kan ikke afskrives skattemæssigt, medmindre der er tale
om en ejendom, som er beliggende i tilknytning til afskrivningsberettigede bygninger og
tjener driften af den virksomhed, hvortil de afskrivningsberettigede bygninger anvendes.
Side 2 af 2