Udvalget vedrørende forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, lov om kommunal ejendomsskat og ejendomsværdiskatteloven og forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og investorfradragsloven 2022-23 (2. samling), Udvalget vedrørende forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, lov om kommunal ejendomsskat og ejendomsværdiskatteloven og forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og investorfradragsloven 2022-23 (2. samling), Udvalget vedrørende forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, lov om kommunal ejendomsskat og ejendomsværdiskatteloven og forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og investorfradragsloven 2022-23 (2. samling)
L 4 , L 4 A , L 4 B
Offentligt
2641487_0001.png
n, lov om kommunal ejendomsskat og ejendomsværdiskatteloven og forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og investorfradragsloven 2022-23 (2. samling)
21. december 2022
J.nr. 2022 - 15663
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 4 - Forslag til Lov om ændring af afskrivningsloven og investorfradragslo-
ven (Nedsættelse af afskrivningssatsen for bygninger m.v. og fastholdelse af loft over in-
vestorfradraget).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 20. december 2022.
Spørgsmålet er stillet efter ønske af Christina Olumeko (ALT).
Jeppe Bruus
/ Lasse Bank
L 4a - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, på hvilket grundlag ministeriet vurderer, at den økonomiske levetid for erhvervsejendomme nærmere er 33 end 25 år, til skatteministeren
2641487_0002.png
Spørgsmål
På hvilket grundlag vurderer Skatteministeriet, at den økonomiske levetid for erhvervs-
ejendomme nærmere er 33 år end de nuværende 25 år?
Svar
Levetiden af afskrivningsberettigede bygninger vil afhænge af en lang række faktorer, her-
under specielt anvendelsen af den konkrete bygning og kvaliteten af dens bygningskon-
struktion. Eksempelvis må den forventede levetid for butiksejendomme formodes at være
højere end for industri- og produktionsejendomme.
I en undersøgelse gennemført af det norske
Statistisk Sentralbyrå
(SSB) anslås den økono-
miske levetid for butiksejendomme til ca. 60 år, mens levetiden for andre bygninger (fx
produktionsejendomme) anslås til knap 30 år
1
.
Afskrivningsreglerne for bygninger afspejler forskellige hensyn. De skal bl.a. sikre en for-
nuftig balance mellem hensynet til, at bygningerne afskrives i takt med, at de nedslides, og
at reglerne bør være relativt enkle at administrere for både erhvervslivet og skattemyndig-
hederne. Derfor anvendes én fælles afskrivningssats for alle de afskrivningsberettigede
bygninger.
Det er regeringens vurdering, at den foreslåede afskrivningsperiode gennemsnitligt set
sikrer en fornuftig balance mellem disse hensyn.
1
”Kapitalbeskatning
i en internasjonal økonomi”,
Norges offentlige utredning 2014:13, side 247. https://www.regjerin-
gen.no/contentassets/bbd29ff81485402681c6e6ea46655fae/no/pdfs/nou201420140013000dddpdfs.pdf
Side 2 af 2