Udvalget vedrørende forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, lov om kommunal ejendomsskat og ejendomsværdiskatteloven og forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og investorfradragsloven 2022-23 (2. samling), Udvalget vedrørende forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, lov om kommunal ejendomsskat og ejendomsværdiskatteloven og forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og investorfradragsloven 2022-23 (2. samling), Udvalget vedrørende forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, lov om kommunal ejendomsskat og ejendomsværdiskatteloven og forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og investorfradragsloven 2022-23 (2. samling)
L 4 Bilag 2, L 4 A Bilag 2, L 4 B Bilag 2
Offentligt
2640786_0001.png
n, lov om kommunal ejendomsskat og ejendomsværdiskatteloven og forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og investorfradragsloven 2022-23 (2. samling)
19. december 2022
J.nr. 2022 - 15663
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og investorfradragsloven (Nedsæt-
telse af afskrivningssatsen for bygninger m.v. og fastholdelse af loft over investorfradra-
get).
Lovforslaget er en genfremsættelse af den del af lovforslag nr. L 9 (2022-23, 1. samling),
der vedrører nedsættelsen af afskrivningssatsen for bygninger mv., samt den del af lov-
forslag nr. L 7 (2022-23, 1. samling), der vedrører investorfradraget. Begge lovforslag blev
fremsat den 5. oktober 2022, men bortfald ved afholdelse af valget til Folketinget. De fo-
reslåede ændringer i lovforslaget har således været i en normal høring inden fremsættel-
sen.
Høringsskemaet er udarbejdet på baggrund af de modtagne høringssvar i forbindelse med
den eksterne høring af de to tidligere fremsatte lovforslag. Høringssvar vedrørende lov-
forslag nr. L 7 og L 9, der ikke omhandler den foreslåede ændring af investorfradraget, er
ikke gengivet.
Jeppe Bruus
/ Søren Schou
L 4a - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2640786_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Danmarks Vejlederfor-
ening
Ingen bemærkninger.
Dansk Erhverv
Nedsættelse af afskrivningssatsen for
bygninger m.v.
DE bemærker, at en nedsættelse af
afskrivningssatsen for bygninger
udvider skattebasen og dermed er
en de facto selskabsskattestigning
for danske virksomheder. Sel-
skabsskatten er den mest produkti-
onshæmmende skat og øgede skat-
ter her vil derfor gå ud over dan-
ske virksomheder, Danmarks vel-
stand og medarbejdernes lønnin-
ger. DE mener derfor, at man
burde have sænket skatten for dan-
ske virksomheder andre steder, når
man forhøjer skatten på boligaf-
skrivninger.
De gældende skattemæssige af-
skrivningsregler er typisk mere
gunstige end den faktiske værdi-
forringelse. Efter lovforslaget vil
bygninger og installationer m.v.
være fuldt afskrevet efter ca. 33 år.
Dette vurderes at være i bedre
overensstemmelse med bygnin-
gerne og installationernes faktiske
økonomiske levetid. Det bemær-
kes, at reglerne om fradrag for ud-
gifter til vedligeholdelse af de på-
gældende bygninger er uændrede.
Fastholdelse af loft over investorfradraget
DE støtter generelt ikke op om
fastholdelse af loftet over investor-
fradraget, idet der efter DE´s op-
fattelse i stedet er behov for, at
fradraget når en størrelse, der kan
skabe yderligere incitament til at
investere i danske vækstvirksom-
heder. DE foreslår i den forbin-
delse at øge adgangen til investe-
ringer via investorfradragsfonden
og at tillade, at investeringerne kan
foretages igennem et holdingsel-
skab.
Det er en del af finansieringen af
aftalen om en ny ret til tidlig pension
at
fastholde loftet over investorfra-
draget.
Investorfradraget giver personer,
der investerer direkte i de omfat-
tede virksomheder, helt eller del-
vist fradrag for deres investeringer.
Ordningen har hidtil kun fundet
begrænset anvendelse, og effekten
af at fastholde loftet må forventes
at være tilsvarende begrænset.
DE noterer sig også, at en fasthol-
delse af loftet over investorfradra-
get alt anden lige vil stille SMV´er
ringere, end de havde forventet, og
Side 2 af 9
L 4a - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2640786_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
at fremtidige investeringer alt an-
det lige vil blive mindre og færre
som følge af dette.
DI
Nedsættelse af afskrivningssatsen for
bygninger m.v.
DI er kritiske overfor en forrin-
gelse af afskrivningsreglerne for
erhvervsbygninger, som ikke synes
at være begrundet i ændrede fakti-
ske forhold. Det er ikke så mange
år siden, at afskrivningsmulighe-
derne på dette område i 2008 blev
forringet (afskrivningssatsen blev
dengang sænket fra 5 pct. til 4
pct.), så det er svært at se lov-
forslaget som andet end et rent fi-
skalt håndtag uden særlig begrun-
delse.
De gældende skattemæssige af-
skrivningsregler er typisk mere
gunstige end den faktiske værdi-
forringelse. Efter lovforslaget vil
bygninger og installationer m.v.
være fuldt afskrevet efter ca. 33 år.
Dette vurderes at være i bedre
overensstemmelse med bygnin-
gerne og installationernes faktiske
økonomiske levetid. Reglerne om
fradrag for udgifter til vedligehol-
delse af de pågældende bygninger
er uændrede.
DI mener, at det er en skærpende
omstændighed i forhold til grøn
omstilling, når afskrivningsmulig-
hederne forringes. Det er nemlig
modproduktivt at sænke rentabili-
teten i bygningsinvesteringer i en
tid, hvor stadig flere tekniske in-
stallationer er en del af selve byg-
ningen, hvilket
alt andet lige
gør bygningens levetid kortere
som følge af den teknologiske ud-
vikling. Derfor betyder lovforsla-
get, at der i mange tilfælde bliver et
større gab mellem bygningens re-
elle levetid og afskrivningen, end
der allerede er i forvejen.
Efter de foreslåede justeringer i
lovforslaget om nedsættelse af af-
skrivningssatsen for bygninger
m.v. vil der fortsat vil være fuldt
fradrag for investeringerne. Fra-
draget vil blot være fordelt over en
længere periode, hvorfor effekten
vurderes at være beskeden.
DI bemærker, at i EU Kommissio-
nens forslag fra 2021 til en kom-
mende fælles EU-selskabsskatte-
base CCTB lægges der (i artikel 22)
Der vil givetvis være tale om for-
skelle mellem de enkelte landes af-
skrivningsregler. Der kan også
være forskellige hensyn bag
Side 3 af 9
L 4a - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2640786_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
op til, at
”industribygninger og
-struk-
turer
afskrives over 25 år”,
hvilket
svarer til de nugældende danske
regler. Samtidig er afskrivningsreg-
lerne for bygninger i sammenligne-
lige lande som Norge og Finland
mere favorable end de danske,
mens de tilsvarende regler i Sve-
rige og Tyskland samlet set nogen-
lunde er på niveau med de nuvæ-
rende danske.
landenes regler. EU-Kommissio-
nens forslag skal ligeledes ses i den
sammenhæng. De almindelige
skattemæssige afskrivninger på
bygninger m.v. bør dog afspejle
den forventede økonomiske leve-
tid.
Fastholdelse af loft over investorfradrag
DI kan ikke støtte den del af lov-
forslaget, der vedrører fastholdel-
sen af loftet over investorfradra-
get.
DI mener, at det især er ærgerligt,
at man ikke hæver loftet for indi-
rekte investeringer til en anskaffel-
sessum på 125.000 kr. DI henviser
i den forbindelse til anbefalingerne
fra den parlamentariske arbejds-
gruppe vedr. initiativer om iværk-
sætteri fra juni 2022, som bl.a. har
set på dette redskab til nemmere at
kunne investere i startups (SAU
Almindelig del, endeligt svar på
spørgsmål 421).
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra DE.
EjendomDanmark
Nedsættelse af afskrivningssatsen for
bygninger m.v.
EjendomDanmark mener, at man
med forslaget ønsker at indføre
urimelig særbeskatning af ejen-
domsbranchen, selvom netop
ejendomsbranchen er ansvarlig for
en stor del af de investeringer, der
skal løse de største politiske pro-
blemer, der arbejdes med lige nu,
nemlig klima, byudvikling og bedre
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra DI.
Det fremgår af regeringsgrundlaget
Ansvar for Danmark,
at regeringen
vil annullere den planlagte skatte-
forhøjelse på løbende beskatning
Side 4 af 9
L 4a - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2640786_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
boliger. Investeringer i ejendomme
er helt afgørende for samfundets
udvikling
både økonomiske og
fysiske
og derfor synes det ugen-
nemtænkt at forringe afskrivnings-
vilkårene for ejendomme og der-
med forringe investeringsmiljøet.
Ikke mindst når man samtidig ar-
bejder på at indføre en lagerbe-
skatning af ejendomme.
af selskabers ejendomsavancer (la-
gerbeskatning).
EjendomDanmark stiller sig ufor-
stående over, at ejendomsbran-
chens generelle skattemæssige vil-
kår skal forringes så betydeligt ad
flere omgange på så kort tid.
EjendomDanmark bemærker, at
forslaget medfører en langt højere
skatteregning, end man forestiller
sig. Med forslaget udvider man af-
skrivningsperioden for en bygning
fra ca. 25 år til ca. 33 år. Der synes
dog ikke at være nogen faglig be-
grundelse for dette
det er alene
begrundet i et ønske om et be-
stemt provenu. Ejendom Dan-
mark mener, at dette er en usund
ensidig tilgang til skattepolitikken,
ikke mindst når forslaget ifølge
EjendomDanmarks bedste vurde-
ringer får en langt større betydning
for langt flere virksomheder, end
Skatteministeriet antager.
Finans Danmark
Fastholdelse af loft over investorfradraget
Finans Danmark er af den opfat-
telse, at loftet over investorfradrag
fra 2023 bør forhøjes, for at man
kan realisere de forudsatte gradvise
forbedringer af vilkårene for at
Det følger af
aftalen om en ny ret til
tidlig pension,
at loftet over investor-
fradraget fastholdes. Derudover
har investorfradraget vist sig at
have en begrænset anvendelse.
Side 5 af 9
L 4a - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2640786_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
tilføre risikovillig kapital til små
virksomheder.
Det fremgår endvidere af rege-
ringsgrundlaget Ansvar for Dan-
mark, at regeringen vil søge at få et
lovforslag om afskrivningssatsen
for ejendomme og loft over inve-
storfradraget hastebehandlet hur-
tigst muligt med henblik på, at ini-
tiativerne kan træde i kraft som
forudsat den 1. januar 2023.
Finanssektorens Ar-
bejdsgiverforening
Ingen bemærkninger
Finanstilsynet
Ingen bemærkninger.
Foreningen Danske Re-
visorer
Nedsættelse af afskrivningssatsen for
bygninger m.v.
Foreningen Danske Revisorer me-
ner, at det ikke er rimeligt, at af-
skrivningsprocenten for ejen-
domme skal nedsættes fra 4 pct. til
3 pct. for at finansiere at fradraget
for fagforeningskontingenter skal
sættes op.
Formålet med nedsættelse af af-
skrivningssatsen til 3 pct. er at
bringe afskrivningen på nyerhver-
vede bygninger og installationer
m.v. i bedre overensstemmelse
med den faktiske økonomiske le-
vetid på den pågældende bygning
eller installation m.v.
Foreningen Danske Revisorer be-
mærker, at det i lovforslaget frem-
går, at det er for at det danske ar-
bejdsmarked skal organiseres stær-
kere, og spørger om det er er-
hvervslivet, der skal betale for
dette, og bemærker, at det virker
som en meget politisk motiveret
lov, som begunstiger meget skævt.
Derudover bemærker Foreningen
Danske Revisorer, at
Efter gældende regler vil en byg-
ning være fuldt afskrevet efter 25
Side 6 af 9
L 4a - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2640786_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
afskrivningsprocenten tidligere er
nedsat fra 5 pct. til 4 pct. Bygnin-
ger, der afskrives bliver slidte og
skal med mellemrum renoveres.
Dette koster ofte mange penge og
dette finansieres bl.a. ved at man
kan foretage afskrivninger. Ved
denne ændring af afskrivningspro-
centen risikerer man at ejendom-
mene ikke bliver renoveret i den
takt, som de burde. Ingen kan
være tjent med nedslidte ejen-
domme
hverken ejere, lejere eller
medarbejdere i virksomhederne.
år. De gældende skattemæssige af-
skrivningsregler er typisk mere
gunstige i forhold til den faktiske
værdiforringelse. Med lovforslaget
foreslås det at nedsætte afskriv-
ningssatsen, så bygninger og instal-
lationer m.v. vil være fuldt afskre-
vet efter ca. 33 år. Dette vurderes
at være i bedre overensstemmelse
med den faktisk økonomiske leve-
tid for nyopførte bygninger og in-
stallationer m.v. Reglerne om fra-
drag for udgifter til vedligeholdelse
er uændrede.
Forsikring & Pension
Ingen bemærkninger.
FSR
danske revisorer
Nedsættelse af afskrivningssatsen for
bygninger m.v.
FSR bemærker, at lovforslagets §
3, nr. 4, bl.a. betyder, at bygninger
med kort levetid kan fortsætte med
den højere afskrivningssats, jf.
også de specielle bemærkninger
hertil. FSR beder Skatteministeriet
oplyse, hvorvidt det er den lineære
afskrivningssats plus 3 pct. eller
det er den nye lineære afskriv-
ningssats, der gælder, hvis der på
de pågældende bygninger laves
forbedringer den 1. januar 2023 el-
ler senere.
Hvis der udføres forbedringer den
1. januar 2023 eller senere, vil det
være den nye afskrivningssats, der
gælder for disse forbedringer,
mens den oprindelige del af den
afskrivningsberettigede bygning
fortsat vil kunne afskrives med en
afskrivningssats lig med summen
af 3 pct. og en sats, der svarer til,
at bygningen eller installationen af-
skrives med lige store årlige beløb
over den antagelige levetid.
Med henvisning til de specielle be-
mærkninger til lovforslagets § 3,
nr. 6, beder FSR Skatteministeriet
uddybe
og gerne med eksempler
hvornår der i) er tale om, at en
produktionsbygning erstattes af ny
produktionsbygning
gælder det
fx ved brandskade
og ii) hvad
Der vil fx være tale om en ny pro-
duktionsbygning, såfremt den tidli-
gere produktionsbygning nedrives
og erstattes med en ny og forbed-
ret produktionsbygning. Det vil
som udgangspunkt også være til-
fældet ved genopførelse, medmin-
dre der succederes i den tidligere
Side 7 af 9
L 4a - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2640786_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
sker der i tilfældet, hvor der er
flere ”gamle produktionsbygnin-
ger”, og hvor kun én ud af flere er-
stattes.
bygnings anskaffelsessum og -tids-
punkt.
Hvis der er tale om flere produkti-
onsbygninger, som kontorbygnin-
gen knytter sig accessorisk til, og
en af produktionsbygningerne er-
stattes, vil det efter lovforslaget
være afgørende, om kontorbygnin-
gen fortsat er tilknyttet en gammel
produktionsejendom, jf. den fore-
slåede bestemmelse i afskrivnings-
lovens § 17, stk. 5.
Landbrug og Fødevarer
Nedsættelse af afskrivningssatsen for
bygninger m.v.
Landbrug & Fødevarer kan ikke
støtte denne del af lovforslaget, da
bygninger for landbrugs- og gart-
nerierhvervet er centrale for drif-
ten, og en forringelse af afskriv-
ningsmulighederne mindsker inci-
tamentet for at foretage investerin-
ger i bygninger m.v., selvom der
ud fra et klimamæssigt synspunkt
er behov herfor.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra DI.
Landbrug & Fødevarer foreslår en
anden afskrivningsmodel med mu-
lighed for differentierede procen-
ter, hvor det vil være muligt at af-
skrive på bygninger m.v. med 6
pct., indtil der er afskrevet 60 pct.
af bygningen m.v., og herefter mu-
ligt at afskrive med 2 pct. på den
resterende del af bygningen m.v.
Dette vil efter Landbrug & Føde-
varers vurdering indebære at byg-
ningen m.v. er fuldt afskrevet efter
30 år.
Den af Landbrug & Fødevarer fo-
reslåede model vil medføre en
fremrykning af afskrivninger sam-
menholdt med lovforslaget, hvilket
vil reducere det forventede mer-
provenu.
Side 8 af 9
L 4a - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2640786_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Den foreslåede ændring af afskriv-
ningssatsen for bygninger m.v.
med en særlig kort levetid vil efter
Landbrug & Fødevarers vurdering
medføre en markant forringelse i
forhold til gældende regler. Land-
brug & Fødevarer vurderer, at det
er en forringelse af erhvervslivets
rammevilkår. Landbrug & Fødeva-
rer henviser særligt til ophævelse af
den gældende regel om mulighe-
den for at afskrive med lige store
årlige beløb over den antagelige le-
vetid + 3 år for bygninger med
særligt kort levetid.
De vil efter lovforslaget være mu-
ligt at afskrive bygninger med sær-
lig kort levetid med lige store be-
løb årligt over den forventede le-
vetid. Der henvises i øvrigt til
kommentaren til høringssvaret fra
DI.
Fastholdelse af loft over investorfradrag
Landbrug & Fødevarer er uenige i,
at loftet over investorfradraget skal
fastholdes, da det vil mindske ka-
pitalen til de opstart- og vækstvirk-
somheder, som Danmark har brug
for.
Det bemærkes, at anvendelsen af
investorfradraget hidtil har været
begrænset.
Rigsrevisionen
Ingen bemærkninger.
SRF Skattefaglig for-
ening
Ingen bemærkninger.
Side 9 af 9