Udvalget vedrørende forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, lov om kommunal ejendomsskat og ejendomsværdiskatteloven og forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og investorfradragsloven 2022-23 (2. samling), Udvalget vedrørende forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, lov om kommunal ejendomsskat og ejendomsværdiskatteloven og forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og investorfradragsloven 2022-23 (2. samling), Udvalget vedrørende forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, lov om kommunal ejendomsskat og ejendomsværdiskatteloven og forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og investorfradragsloven 2022-23 (2. samling)
L 4 Bilag 10, L 4 A Bilag 10, L 4 B Bilag 10
Offentligt
n, lov om kommunal ejendomsskat og ejendomsværdiskatteloven og forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og investorfradragsloven 2022-23 (2. samling)
Til lovforslag nr.
L 4
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Udvalget vedrørende forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, lov om kommunal
ejendomsskat og ejendomsværdiskatteloven og forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og investorfradragsloven den
21. december 2022
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og investorfradragsloven
(Nedsættelse af afskrivningssatsen for bygninger m.v. og fastholdelse af loft over investorfradraget)
[af skatteministeren (Jeppe Bruus)]
1. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
Et
flertal
i udvalget (S, V, SF, M, DD, LA, EL, RV og
DF) indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i Folke-
tingets forretningsordens § 8 a, stk. 2, om, at der skal gå 2
dage fra offentliggørelsen af betænkningen, til lovforslaget
kommer til 2. behandling, fra bestemmelsen i § 13, stk. 1,
således at 3. behandling kan finde sted tidligere end 2 dage
efter 2. behandling, og fra bestemmelsen i § 13, stk. 1, om,
at der skal gå 30 dage fra lovforslagets fremsættelse, til det
kan vedtages ved 3. behandling.
2. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 4 ændringsforslag til lovfor-
slaget, herunder om deling af lovforslaget.
3. Indstillinger
Udvalget
vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling
af lovforslaget.
Et
flertal
i udvalget (S, V, SF, M, EL, ALT og DF) ind-
stiller det under A nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de
stillede ændringsforslag og indstiller det under B nævnte
lovforslag til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (DD, LA og KF) indstiller de
under A og B nævnte lovforslag til
forkastelse
ved 3. be-
handling. Mindretallet vil stemme for de til det under A
nævnte lovforslag stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (RV) vil stemme hverken
for eller imod det under A nævnte lovforslag ved 3. behand-
ling. Mindretallet vil stemme for de til det under A nævnte
lovforslag stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller
det under B nævnte lovforslag til
forkastelse
ved 3. behand-
ling.
Et
tredje mindretal
i udvalget (NB) indstiller de under A
og B nævnte forslag til
forkastelse
ved 3. behandling. Min-
dretallet vil ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for
sin stilling til de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget bemær-
ker, som Danmarksdemokraterne også før folketingsvalget
sagde, at Danmarksdemokraterne naturligvis går ind for den
nye Arnepension, men stiller sig kritisk over for den for-
ringelse, som det desværre medfører med Arne plus, som
den nye SVM-regering netop har udmeldt. Men Danmarks-
demokraterne går ikke ind for højere skatter, hverken for
lønmodtagere eller for erhvervslivet. Danmarksdemokrater-
ne har ad flere omgange meddelt, at Danmarksdemokraterne
gerne møder op og drøfter den fulde finansiering af ordnin-
gen. Men nu vælger regeringen så i stedet at tromle en
skattestigning igennem – og da SVM-regeringen har sit fler-
tal, så er det selvfølgelig en måde, regeringen kan vælge at
arbejde på. Det kan dog godt undre Danmarksdemokraterne,
at regeringen vælger den fremgangsmåde, når Danmarksde-
mokraterne så sent som ved regeringsoverdragelsen i sidste
uge hørte talrige ønsker om bredt samarbejde med Folke-
tingets andre partier. Men det er regeringens valg, og det
respekterer Danmarksdemokraterne naturligvis.
AX028249