Grønlandsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 49 Bilag 3
Offentligt
2665871_0001.png
FM 2022/19
26/4-2022
Anna Wangenheim
Forslag til Inatsisartutbeslutning om, at Grønlands Selvstyre tilslutter sig Udkast til Forslag til Lov om
ændring af retsplejelov for Grønland og lov om statens tjenestemænd i Grønland (Digital kommunikation
i kriminalretsplejen, tilståelsessager, udeblivelsesdomme, pligtig afgangsalder for dommere og
kredsdommere m.v.)
(Naalakkersuisoq for Finanser, Råstoffer, Justitsområdet og Ligestilling)
(1. behandling)
Demokraatit takker Naalakkersuisut for at fremsætte dette vigtige forslag.
Formålet med tilretning af retsplejelovens bestemmelser er at sikre en større lighed mellem den
grønlandske og danske retsplejelov. Der er nok at tage fat i, og det kan kun gå for langsomt med at
reformere mange dele af den grønlandske retsplejelov og kriminallov for at gøre retssikkerheden i
Grønland mere tidssvarende, moderne og ikke mindst retfærdig.
Demokraatit har selvfølgelig modtaget og læst Naalakkersuisuts visioner for justitsområdet, der blev sendt
ud til os for nogle uger siden. Vi er tilfredse med, at der ligger mange gode intentioner. Vi mener dog, at de
politiske ønsker og målsætninger om at effektivisere vores retsvæsen går for langsomt
ikke mindst set
med borgernes og ofrenes øjne. Det virker så afsindigt tungt og langtrukkent at få de politiske ønsker
realiseret, når beslutningerne i sidste ende
og med bemærkninger fra det danske justitsministerium, altid
skal ende med kompromiser, som ikke altid står i mål med vores ønsker.
Eksempelvis er der endnu ikke fundet e holdbar løsning på helt ventelistesituationen i vores anstalter, som
er helt urimelig, da det betyder, at gerningsmanden ikke kommer til afsoning hurtigt nok. Det skader
retfærdighedsfølelsen. Jeg vil derfor i den anledning spørge Naalakkersuisut, hvilke konkrete initiativer og
dialog der er indledt med justitsministeriet for også at sikre en mere effektiv effektuering af domme, hvor
der besluttes anstaltsanbringelse?
Virkeligheden er, at gerningsmænd stadigvæk venter i mange måneder, og i nogle tilfælde, år før dommen
effektueres. Det er ganske enkelt ikke rimeligt, at gerningsmænd i vores små samfund, fortsat får lov til at
gå rundt i gaderne, hvor de kan møde deres ofre. På disse dele har vi fra Demokraatit også nogle forslag til
debat i salen på denne Forårssamling. Jeg glæder mig til, at vi også kan få debatteret retfærdigheden for
ofrene.
Vi ved dog også, at forebyggelse er altafgørende for ikke blot at øge pladserne i anstalterne og ved blot at
højne foranstaltningsniveauet. Så der er rigeligt at tage fat på i forhold til social- og sundhedspolitik for at
ønskerne om bedre retssikkerhed for landets borgere også skal lykkes.
FM 2022/19
J.nr 00.00.00/22FM-LABU-00019
Side 1
L 49 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Inatsisartuts behandling af den del af lovforslaget, der omhandler retsplejelov for Grønland og tjenestemænd
2665871_0002.png
Vi ser dog med tilfredshed, at der ved dette forslag fremkommer et konkret effektiviseringstiltag, hvor det
skal være muligt med en domsafsigelse uden tilstedeværelse af en dommer i forbindelse med
tilståelsessager. Alt andet er en uhensigtsmæssig bureaukratisk tilgang. Det er ligeledes positivt, at der i
effektiviseringsøjemed lægges op til, at der fremover skal anvendes digitale løsninger for dels at forenkle
sagsbehandlingerne, men også for at sikre at dokumenterne sendes digitalt. Det er alt andet lige et
nødvendigt effektiviserings- og moderniseringstiltag. Dog skal vi være opmærksomme på, at der vil være en
overgangsperiode i forbindelse med implementering af denne nye arbejdsgang, og som ikke skal gå ud over
de berørte parter; herunder gerningsmand og offer. Med andre ord skal man sikre at parterne er vant til at
anvende digitale løsninger, idet ikke alle borgere i landet er overgået til brugen af eks. Sullissivik og NemID
for at sikre rettighederne.
Demokraatits helt store håb er, at disse ovenstående tiltag på sigt også vil fremme ofrenes retssikkerhed i
sådan en grad, at der langt hurtigere kan blive behandlet sager. Den helt store fokus bør være på sager,
hvor børn er involveret. Eksempelvis i familieretssager og sædelighedsforbrydelser, hvor børn og unge
krænkes. Vi forventer derfor, at den kommende vedtagelse af Grønlands tiltrædelse af
Istanbulkonventionen vil medføre langt flere lovgivningsmæssige tilretninger, som har til hensigt at
beskytte ofrene i langt højere grad, end tilfældet er i dag.
Endelige bemærkninger omkring den pligtige afgangsalder for dommere fra 65 år til 70, ser vi ligeledes på
med tilfredshed. Argumenterne herfor er tydelige. Dog bemærker vi ligeledes, at det kan have
konsekvenser i forhold til afgørelser, når man er alderssvækket. Vi vil alligevel understrege, at det er en
meget generel udtalelse, da ikke alle mennesker, herunder domsmænd kan/får alderssvækkelse. I et land
som Grønland, hvor vi har så stort et behov for også at gøre brug af vores ”grå guld” er altafgørende for,
hvordan vi som samfund ellers kan fungere bæredygtigt. Men vi kan heller ikke se bort fra, at vi her i
Grønland har en lavere gennemsnitlig levealder end i Danmark. Vi er derfor enige i, at der kan være behov
for kontinuerlige tilretninger i bestemmelserne for at lovene i Grønland er kontekstuelt meningsfulde.
Derfor er det oplagt at spørge i dette fora, om denne ændring nu også giver mening i og for Grønland?
Denne del kunne man med fordel gøre til genstand for nærmere drøftelse i udvalgsbehandlingen, som vi
henviser forslaget til.
Med disse ord ønsker vi en god debat og god arbejdslyst.
FM 2022/19
J.nr 00.00.00/22FM-LABU-00019
Side 2