Mange tak for ordet, og tak til alle ordførerne for, synes jeg, de meget positive indlæg, som vi har hørt her i dag. Også i Grønland, som flere jo har nævnt, er der er blevet set positivt på lovforslaget, som det grønlandske parlament, Inatsisartut, har tilsluttet sig enstemmigt. Det er vigtigt for mig, at der er grønlandsk opbakning til lovændringer for Grønland, fordi det er det grønlandske folk, der skal bestemme, hvad der skal gælde i Grønland, og det er i sagens natur dem med indgående kendskab til det grønlandske samfund og de grønlandske forhold, som er bedst egnede til at vurdere, hvordan det grønlandske retssystem skal indrettes. Jeg er glad for, at der også her i Folketinget er bred opbakning til forslaget. Jeg tror, at vi alle sammen kan være enige om, at et stærkt justitsområde er en forudsætning for et velfungerende og trygt samfund. Det er også i den forbindelse afgørende, at lovgivningen på Justitsministeriets område i hele rigsfællesskabet er tidssvarende og af god kvalitet.
Det lovforslag, som vi behandler i dag, har netop til formål at styrke de danske ansvarsområder i Grønland. Lovforslaget er udarbejdet efter ønske fra og i tæt dialog med naalakkersuisut, altså den grønlandske regering. Lovforslaget indeholder en lang række elementer, og jeg vil ikke remse alle ændringerne op, men nøjes med at nævne et par af dem.
Jeg er særlig glad for, at der med lovforslaget foreslås indført en samtykkebaseret voldtægtsbestemmelse i kriminalloven, som svarer til den ændring af straffeloven, der blev gennemført i Danmark fra den 1. januar 2021, og hvis det her lovforslag bliver vedtaget, vil der således fremover også kunne dømmes for voldtægt i Grønland, hvis gerningsmanden har haft samleje eller andet seksuelt forhold med en person, som ikke har samtykket heri. Det er mit håb, at lovforslaget, ud over at sikre en bedre retsbeskyttelse, vil bidrage til at tydeliggøre grænserne for, hvad der er acceptabel seksuel adfærd, også i Grønland.
Det er vigtigt, at kriminalsager i Grønland behandles så effektivt som muligt, så sagerne kan afsluttes inden for en rimelig tid af hensyn til både tiltalte og forurettede, og med lovforslaget foreslås der derfor en række initiativer, der skal være med til at lette behandlingen af kriminalsager. Bl.a. foreslås der indført regler om behandling af tilståelsessager, som bl.a. indebærer, at en kriminalsag kan fremmes til en dom uden medvirken af domsmænd, hvis sigtede i forbindelse med et retsmøde afgiver en uforbeholden tilståelse. Desuden foreslås adgangen til at afsige udeblivelsesdomme i kriminalsager udvidet, med henblik på at domstolene i visse typer sager ikke blot kan, men skal behandle sagen, som om tiltalte havde tilstået, hvis tiltalte udebliver uden lovlig grund.
Herudover indeholder lovforslaget bl.a. bestemmelser om, at den pligtige afgangsalder for dommere ved Grønlands retsvæsen hæves fra 65 år til 70 år, og hensigten hermed er at indføre den samme afgangsalder som i Danmark.
Endelig har Inatsisartut tilsluttet sig en række anordninger, der har til formål at modernisere arve- og skiftelovgivningen i Grønland, så den bliver tidssvarende. Anordningerne nødvendiggør en række ændringer i Grønlands retsplejelov og i den familieretlige lovgivning, og lovforslaget har derfor også til formål at gennemføre de ændringer.
Med de bemærkninger skal jeg endnu en gang takke for indlæggene, og jeg ser frem til den videre behandling her i Folketinget og står naturligvis til rådighed for besvarelse af de spørgsmål, der måtte opstå i den forbindelse. Tak for ordet, og qujanaq.