Tak for det, formand, og tak til hele Folketinget, som jeg noterede – det gælder både dem, der er forligsparter, og alle andre partier – støtter op om det her forslag. Så tak for det, og tak for gode kommentarer og en god og spændende debat undervejs. Her i min tale, som mine gode embedsfolk har skrevet, er jeg lidt nervøs for, at jeg vil blive beskyldt for at være sådan en greenwashing type, der synes, at det her er et lille skridt for én mand og et kæmpestort spring fremad for menneskeheden. For sagen er den, at det her er et fornuftigt skridt fremad, og det er også derfor, Folketingets partier bakker op om det, og jeg kan helt tilslutte mig ordførernes kommentarer. Men vi må jo også være ærlige og sige, at det selvfølgelig ikke er det her element, som redder vores klimaindsats og dansk landbrug.
Vi har lavet den brede aftale om en grøn omstilling af dansk landbrug. Vi skal mere end have halveret CO2-udledningen fra dansk landbrug i 2030. 7,4 mio. t bliver det til, og af de 7,4 mio. t udgør det her 0,3 mio. t, dvs. 330.000 t, når det er fuldt indfaset. Så selvfølgelig er det ikke det her konkrete element, som sikrer implementeringen og opfyldelsen af de bindende mål, der er i aftalen. Det er vi alle sammen fuldstændig enige om. Ikke desto mindre er det da værd at hæfte sig ved, at det er et skridt i den rigtige retning, og der ligger jo det i den landbrugsaftale, som vi har indgået, at vi tager alt det, vi kender, alt det, vi ved virker, og sætter i gang, og så sætter vi gang i en masse udvikling og forskning i, hvad der ellers skal til for at nå resten af vejen her.
De her to konkrete implementeringstiltag, som jo altså handler om husdyrproduktion, består af den her hyppige udslusning og det generelle reduktionskrav for kvæg. Det er to ting, vi ved kan virke, og det blev besluttet i landbrugsaftalen at stille de her krav. Lad os starte med den her hyppige udslusning. Det er altså svinestaldene, det handler om. Ret lavpraktisk og konkret handler det om at få gyllen hurtigere ud i gyllebeholderen. Der står den jo typisk køligere, og det nedsætter metandannelsen, og så skal det også gerne videre til biogasanlæg, og det vil nedsætte udledningen yderligere. Konkret står det i landbrugsaftalen til at kunne reducere drivhusgasudledningen med, hvad der svarer til 170.000 t CO2 i 2030.
Det andet handler om kvægproduktionen, hvor man enten kan vælge at udforme det som et generelt reduktionskrav eller et krav om at anvende mere fedt i kvægfoderet, hvilket jo også nedbringer drivhusgasudledningen. Det giver altså, hvad der svarer til en reduktion på 160.000 t CO2 i 2030.
Så er der det tredje element, som er udviklingsindsatsen. For vi skal jo ikke kun fokusere på de virkemidler, som vi ved virker og vi kan iværksætte, så snart lovforslaget er vedtaget. Vi skal jo også se længere frem og sikre, at nye teknologier udvikles løbende, og at vi kan tage de næste skridt, som gerne skulle have endnu større rækkevidde end det her gode skridt, som vi tager i dag. Det er altså det, som landbrugsaftalens udviklingsspor handler om. Der er afsat betydelige beløb til at udvikle og undersøge nye teknologier for at reducere landbrugets udledning, og der bliver arbejdet på tværs af ministerier for at færdiggøre strategier for at indfri reduktionspotentialerne i landbrugsaftalens udviklingsspor.
Så er der også flere, der har været inde på – og det er helt korrekt – at hele landbrugsaftaleplanen skal, som det hedder i aftalen, genbesøges i 2023 og 2024 netop for at finde ud af, hvordan det går med fremdriften, hvordan det går med opfyldelsen af målene, og også, om der er nogen teknologier, vi skal sætte i spil, som vi ikke har sat i spil endnu.
Så lovforslaget her skaber altså den juridiske ramme for at udmønte tiltagene i forhold til husdyrproduktion, og det gælder altså både grise og køer – det er både i svinestalden og hos vores kvæg. Der er et par ordførere, der har været inde på, at det er en bemyndigelse, der er tale om. Der skal jeg måske for en god ordens skyld sige – det vil jeg i hvert fald gerne – at vi selvfølgelig vil drøfte med forligsparterne, hvordan den bemyndigelse skal se ud. Derudover er der altså også den prioritet, at nye virkemidler, der arbejdes med inden for udviklingssporet, skal tages i brug så hurtigt som overhovedet muligt. Så forslaget sikrer også hjemmel til at fastsætte regler om tiltag, som forligskredsen bag landbrugsaftalen træffer beslutning om at implementere.
Vi når ikke helt til månen med det her forslag, men vi når et godt skridt videre hen imod et mere grønt dansk landbrug og får nedbragt drivhusgasudledningen, og det er i hvert fald to gode, fornuftige skridt. Jeg ser frem til drøftelserne. Jeg ved, at der er et par spørgsmål, også nogle skriftlige spørgsmål, som jeg selvfølgelig svarer udvalget på, så hurtigt jeg overhovedet kan. Tak, formand.