Udlændinge- og Integrationsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 46 Bilag 7
Offentligt
2673701_0001.png
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Styrket international rekruttering)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Kaare Dybvad Bek)]
(L 46)
Til § 1
1)
Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer:
”01. I
§ 9 a, stk. 4, 2. pkt.,
ændres ”nr. 18” til: ”nr. 17”.
[Konsekvensændring]
2)
Efter nr. 41 indsættes som nye numre:
”02.
To steder i
§ 19, stk. 1, nr. 12,
ændres ”nr. 18” til: ”nr. 17”.
[Konsekvensændring]
03.
§ 19, stk. 1, nr. 13,
ophæves.
Nr. 14-19 bliver herefter nr. 13-18.”
[Konsekvensændring]
3)
I
nr. 42
betegnes det foreslåede nye nummer nr. 19.
[Konsekvensændring]
4)
Efter nr. 46 indsættes som nyt nummer:
”04.
I
§ 46 a, stk. 7, nr. 7,
ændres ”nr. 15” til: ”nr. 14”.”
[Konsekvensændring]
Til § 2
5)
Stk. 2 affattes således:
”Stk.
2.
§ 1, nr. 3, finder ikke anvendelse for udlændinge, der inden den 1. april 2023 har
indgivet ansøgning om opholdstilladelse efter etableringskortordningen, jf. § 9 a, stk. 2, nr.
10, jf. lovbekendtgørelse nr. 1205 af 25. august 2022, eller der inden 1. april 2023 allerede
er meddelt opholdstilladelse efter etableringskortordningen.”
[Lovteknisk præcisering]
6)
Som
stk. 3
indsættes:
”Stk.
3.
Regler fastsat i medfør af udlændingelovens § 9 h, stk. 15, jf. lovbekendtgørelse nr.
1205 af 25. august 2022, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af forskrifter ud-
stedt i medfør af udlændingelovens § 9 h, stk. 19.”
[Overgangsregel vedrørende ældre bekendtgørelser]
10. marts 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
International Rekruttering
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Sagsbehandler
Marianne Ulrik Mertens
Sags nr.
Akt-id
2022 - 10601
2247880
Side
1/3
L 46 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
Bemærkning
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensændring.
Med ændringsforslag nr. 2 foreslås det bl.a. at ophæve udlændingelovens § 19, stk. 1, nr.
13, hvorefter udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 14-19, bliver nr. 13-18. Med ændringsfor-
slag nr. 1 foreslås det som en konsekvens heraf i udlændingelovens § 9 a, stk. 4, 2. pkt., at
ændre henvisningen til (§ 19, stk. 1,) nr. 18, til (§ 19, stk. 1,) nr. 17.
Til nr. 2
Forslaget om to steder i § 19, stk. 1, nr. 12, at ændre henvisningen til nr. 18 til nr. 17 er en
konsekvensændring.
Med ændringsforslag nr. 2 foreslås det således bl.a. at ophæve udlændingelovens § 19,
stk. 1, nr. 13, hvorefter udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 14-19, bliver nr. 13-18. Forslaget
om to steder i § 19, stk. 1, nr. 12, at ændre henvisningen til (§ 19, stk. 1,) nr. 18 til (§ 19,
stk. 1,) nr. 17 er en konsekvens heraf.
Det følger af udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 13, at en tidsbegrænset opholdstilladelse
kan inddrages, når opholdstilladelse er betinget af, at udlændingen ikke modtager dag-
penge på dimittendvilkår efter § 54 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., jf. udlændinge-
lovens § 9 a, stk. 4, 5. pkt., og udlændingen modtager dagpenge på dimittendvilkår efter §
54 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Med ændringsforslag nr. 2 foreslås det bl.a. at ophæve udlændingelovens § 19, stk. 1, nr.
13.
Forslaget skal ses i sammenhæng med lovforslagets § 1, nr. 10, hvorefter det bl.a. foreslås
at ophæve § 9 a, stk. 4, 5. pkt., hvoraf det følger, at opholdstilladelse efter etableringskort-
ordningen, jf. herved udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 10, skal betinges af, at udlændin-
gen ikke modtager dagpenge på dimittendvilkår efter § 54 i lov om arbejdsløshedsforsik-
ring m.v.
Forslaget om at ophæve § 9 a, stk. 4, 5. pkt., jf. herved lovforslagets § 1, nr. 10, er en kon-
sekvens af, at det med lovforslagets § 1, nr. 3, foreslås at ophæve etableringskortordnin-
gen.
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvensændring.
Med ændringsforslag nr. 2 foreslås det bl.a. at ophæve udlændingelovens § 19, stk. 1, nr.
13, hvorefter udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 14-19, bliver nr. 13-18. Med ændringsfor-
slag nr. 3 foreslås det som en konsekvens heraf at betegne det foreslåede nye nummer i §
19, stk. 1, nr. 20, jf. lovforslagets § 1, nr. 42, som nr. 19 i stedet for nr. 20.
Til nr. 4
Der er tale om en konsekvensændring.
Side
2/3
L 46 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
Med ændringsforslag nr. 2 foreslås det bl.a. at ophæve udlændingelovens § 19, stk. 1, nr.
13, hvorefter udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 14-19, bliver nr. 13-18. Med ændringsfor-
slag nr. 4 foreslås det som en konsekvens heraf i udlændingelovens § 46 a, stk. 7, nr. 7, at
ændre henvisningen til (§ 19, stk. 1,) nr. 15, til (§ 19, stk. 1,) nr. 14.
Til nr. 5
Der er tale om en lovteknisk præcisering. Med ændringsforslag nr. 5 foreslås det således
at indsætte en henvisning til lovbekendtgørelse nr. 1205 af 25. august 2022.
Med de foreslåede bestemmelser i § 2, stk. 2, 1. og 2. pkt., foreslås det, at § 1, nr. 3, ikke
skal finde anvendelse for udlændinge, der inden den 1. april 2023 har indgivet ansøgning
om opholdstilladelse efter etableringskortordningen, jf. § 9 a, stk. 2, nr. 10, jf. lovbekendt-
gørelse nr. 1205 af 25. august 2022, eller der inden den 1. april 2023 er meddelt opholds-
tilladelse efter etableringskortordningen. For disse udlændinge vil de hidtil gældende reg-
ler finde anvendelse.
De foreslåede bestemmelser indebærer, at forslaget om at ophæve etableringskortordnin-
gen, jf. herved udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 10, ikke vil finde anvendelse for udlæn-
dinge, der har indgivet ansøgning om førstegangstilladelse efter § 9 a, stk. 2, nr. 10, inden
den 1. april 2023, men som først efter den 1. april 2023 får behandlet deres ansøgning.
For disse udlændinge vil de hidtil gældende regler fortsat finde anvendelse. Det betyder,
at ansøgninger om opholdstilladelse efter § 9 a, stk. 2, nr. 10, der er indgivet inden den 1.
april 2023, men som først færdigbehandles den 1. april 2023 eller derefter, vil kunne
danne grundlag for en opholdstilladelse, hvis betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt.
De foreslåede bestemmelser indebærer endvidere, at forslaget om at ophæve etablerings-
kortordningen, jf. herved udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 10, ikke vil finde anvendelse
for udlændinge, der allerede er meddelt opholdstilladelse efter § 9 a, stk. 2, nr. 10, inden
den 1. april 2023. For disse udlændinge vil de hidtil gældende regler fortsat finde anven-
delse. Det betyder, at udlændinge, der inden den 1. april 2023 er meddelt opholdstilla-
delse efter § 9 a, stk. 2, nr. 10, vil kunne få forlænget deres opholdstilladelse, hvis de op-
fylder betingelserne herfor.
Til nr. 6
Med ændringsforslaget foreslås det, at regler fastsat i medfør af udlændingelovens 9 h,
stk. 15, jf. lovbekendtgørelse nr. 1205 af 25. august 2022, forbliver i kraft, indtil de ophæ-
ves eller afløses af forskrifter udstedt i medfør af udlændingelovens § 9 h, stk. 19.
Den foreslåede bestemmelse hænger sammen med, at forslaget om at indsætte fire nye
stykker i udlændingelovens § 9 h, jf. lovforslagets § 1, nr. 30, har den konsekvens, at det
gældende § 9 h, stk. 15, bliver til § 9 h, stk. 19.
Ændringsforslaget indebærer, at bekendtgørelse nr. 1531 af 15. december 2022 om indbe-
taling og tilbagebetaling af gebyrer for at indgive ansøgninger og klager på områderne
vedrørende familiesammenføring, tidsubegrænset opholdstilladelse og religiøse forkyn-
dere m.v. og bekendtgørelse nr. 1530 af 15. december 2022 om indbetaling og tilbagebe-
taling af gebyrer for at indgive ansøgninger og klager på studie- og erhvervsområdet m.v.
fortsat har gyldighed.
Side
3/3