Udlændinge- og Integrationsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 46 Bilag 10
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 46
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 14. marts 2023
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Styrket international rekruttering)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Kaare Dybvad Bek)]
1. Ændringsforslag
Udlændinge- og integrationsministeren har stillet 6 æn-
dringsforslag.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, M, DD, LA, KF, RV og
ALT) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede
ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (SF og EL) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (DF) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme
imod de stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (NB) vil ved 2. behandling
af lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget og til
de stillede ændringsforslag.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (SIU) vil ved 2. behandling
af lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget og til
de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokku-
rin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i ud-
valget og dermed ikke adgang til at komme med indstillin-
ger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
SF’s medlemmer af udvalget byder udenlandsk arbejds-
kraft velkommen i Danmark, men med det nævnt vil SF
ikke finde sig i social dumping. Derfor skal alle udlændinge
arbejde under sædvanlige danske løn- og arbejdsforhold.
SF er med i aftalen fra juni 2022, som lovforslaget ud-
mønter. I den bliver det nævnt otte gange, at den lavere
beløbsgrænse er midlertidig og begrænset til 3 år. I lov-
forslaget er beløbsgrænsen gjort permanent, og dermed er
balancen rykket væsentligt i forhold til den oprindelige afta-
le. SF mener, at denne ændring medfører en række bekym-
ringer for faglært og ufaglært arbejdskraft i fremtiden. Lov-
forslaget har ikke fokus på at fastholde og opkvalificere
den allerede eksisterende arbejdskraft, hvilket bør være en
hovedprioritet, når det tages i betragtning, at Danmark kig-
ger ind i en kommende recession. Derudover mangler der
fokus på at sikre, at erhvervslivet forpligter sig til at under-
støtte seniorers mulighed for at blive på arbejdsmarkedet,
hvis de ønsker det, borgere med handicaps mulighed for
beskæftigelse og fastholdelse og en forøgelse i antallet af
lærepladser.
SF finder derudover lovforslaget løsrevet fra den sam-
menhæng, som fundamentet for lovforslaget egentlig blev
født ind i. Da den aftale, der hovedsagelig ligger til grund
for lovforslaget, blev indgået i juni 2022, var det i sam-
menhæng med »Danmark kan mere I« og de aftaler, der i
øvrigt var forbundet hermed, herunder sanering af erhvervs-
ordninger, 1 mia. kr. til uddannelse, 1 mia. kr. til klimaet og
en stærkere indsats mod social dumping. Lovforslaget som
fremsat er isoleret fra den oprindelige aftale.
På den baggrund kan SF ikke støtte forslaget.
Det Konservative Folkeparti
Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget er
glade for, at aftalen om styrket international rekruttering nu
gøres permanent i stedet for at være midlertidig. Men vi er
ikke i mål endnu, og KF mener bl.a., at beløbsgrænsen i be-
løbsordningen skal være lavere end de 375.000 kr., som lov-
forslaget implementerer. Helt præcis ønsker KF en grænse
på 325.000 kr. og en fjernelse af kravet om en dansk bank-
konto – et krav, som virksomhederne taber vækst på. Aftalen
her er kompromisets kunst, men KF mener ikke, at aftalen
AX028463