Udlændinge- og Integrationsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 46 Bilag 10
Offentligt
2677435_0001.png
Til lovforslag nr.
L 46
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 14. marts 2023
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Styrket international rekruttering)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Kaare Dybvad Bek)]
1. Ændringsforslag
Udlændinge- og integrationsministeren har stillet 6 æn-
dringsforslag.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, M, DD, LA, KF, RV og
ALT) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede
ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (SF og EL) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (DF) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme
imod de stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (NB) vil ved 2. behandling
af lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget og til
de stillede ændringsforslag.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (SIU) vil ved 2. behandling
af lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget og til
de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokku-
rin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i ud-
valget og dermed ikke adgang til at komme med indstillin-
ger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
SF’s medlemmer af udvalget byder udenlandsk arbejds-
kraft velkommen i Danmark, men med det nævnt vil SF
ikke finde sig i social dumping. Derfor skal alle udlændinge
arbejde under sædvanlige danske løn- og arbejdsforhold.
SF er med i aftalen fra juni 2022, som lovforslaget ud-
mønter. I den bliver det nævnt otte gange, at den lavere
beløbsgrænse er midlertidig og begrænset til 3 år. I lov-
forslaget er beløbsgrænsen gjort permanent, og dermed er
balancen rykket væsentligt i forhold til den oprindelige afta-
le. SF mener, at denne ændring medfører en række bekym-
ringer for faglært og ufaglært arbejdskraft i fremtiden. Lov-
forslaget har ikke fokus på at fastholde og opkvalificere
den allerede eksisterende arbejdskraft, hvilket bør være en
hovedprioritet, når det tages i betragtning, at Danmark kig-
ger ind i en kommende recession. Derudover mangler der
fokus på at sikre, at erhvervslivet forpligter sig til at under-
støtte seniorers mulighed for at blive på arbejdsmarkedet,
hvis de ønsker det, borgere med handicaps mulighed for
beskæftigelse og fastholdelse og en forøgelse i antallet af
lærepladser.
SF finder derudover lovforslaget løsrevet fra den sam-
menhæng, som fundamentet for lovforslaget egentlig blev
født ind i. Da den aftale, der hovedsagelig ligger til grund
for lovforslaget, blev indgået i juni 2022, var det i sam-
menhæng med »Danmark kan mere I« og de aftaler, der i
øvrigt var forbundet hermed, herunder sanering af erhvervs-
ordninger, 1 mia. kr. til uddannelse, 1 mia. kr. til klimaet og
en stærkere indsats mod social dumping. Lovforslaget som
fremsat er isoleret fra den oprindelige aftale.
På den baggrund kan SF ikke støtte forslaget.
Det Konservative Folkeparti
Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget er
glade for, at aftalen om styrket international rekruttering nu
gøres permanent i stedet for at være midlertidig. Men vi er
ikke i mål endnu, og KF mener bl.a., at beløbsgrænsen i be-
løbsordningen skal være lavere end de 375.000 kr., som lov-
forslaget implementerer. Helt præcis ønsker KF en grænse
på 325.000 kr. og en fjernelse af kravet om en dansk bank-
konto – et krav, som virksomhederne taber vækst på. Aftalen
her er kompromisets kunst, men KF mener ikke, at aftalen
AX028463
L 46 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 10: Betænkning afgivet d. 14/3-23
2677435_0002.png
2
eller dette lovforslag kommer i mål med reglerne for virk-
somhedernes muligheder for at rekruttere internationalt.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget finder, at en
vedtagelse af L 46 om styrket international rekruttering vil
afstedkomme en uønsket indvandring, som Danmark ikke
har behov for. Vil man tiltrække specialister med særlige
kompetencer, der hverken findes i Danmark eller Europa,
vil en så lav beløbsgrænse, som lovforslaget indebærer, slet
ikke imødekomme behovet, da man ved den lave beløbs-
grænse i praksis i stedet tiltrækker arbejdskraft til alle fag og
niveauer, og samtidig vil man med den lave grænse risikere
reel løntrykkeri i forhold til den danske lønmodtager. Øn-
sker man at rekruttere arbejdskraft, må man starte med at
skabe bedre forhold for danske seniorer, der gerne vil arbej-
de, få arbejdsløse indvandrere i arbejdere og efterspørge den
resterende eventuelle manglende arbejdskraft i Europa. Der-
for kan Dansk Folkeparti ikke stemme for forslaget.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af et
fler-
tal
(S, V, SF, M, DD, LA, KF, RV, EL og ALT):
Til § 1
1)
Nr. 10
affattes således:
»10.
I
§ 9 a, stk. 4, 2. pkt.,
ændres »nr. 1-3, 6-9, 12 og 13
og nr. 14, litra a, c og d,« til: »nr. 1-3, 6-9 og 11-13 og nr.
14, litra a og c-e,«, og »nr. 18« ændres til: »nr. 17«, i
3. pkt.
ændres »nr. 10 og 11« til: »nr. 10«, og
5. pkt.
ophæves.«
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 2]
2)
Efter nr. 41 indsættes som nye numre:
»01.
To steder i
§ 19, stk. 1, nr. 12,
ændres »nr. 18« til:
»nr.
17«.
02.
§ 19, stk. 1, nr. 13,
ophæves.
Nr. 14-19 bliver herefter nr. 13-18.«
[Konsekvensændringer som følge af ophævelse af § 9 a, stk.
4, 5. pkt., og § 19, stk. 1, nr. 13]
3)
I
nr. 42
betegnes det foreslåede nye nummer nr. 19.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 2]
4)
Efter nr. 46 indsættes som nyt nummer:
»03.
I
§ 46 a, stk. 7, nr. 7,
ændres »nr. 15« til: »nr. 14«.«
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 2]
Til § 2
5)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2.
§ 1, nr. 3, finder ikke anvendelse for udlændinge,
der inden den 1. april 2023 har indgivet ansøgning om op-
holdstilladelse efter etableringskortordningen, jf. § 9 a, stk.
2, nr. 10, jf. lovbekendtgørelse nr. 1205 af 25. august 2022,
eller som inden 1. april 2023 allerede er meddelt opholdstil-
ladelse efter etableringskortordningen.«
[Lovteknisk præcisering]
6)
Som
stk. 3
indsættes:
»Stk. 3.
Regler fastsat i medfør af udlændingelovens § 9
h, stk. 15, jf. lovbekendtgørelse nr. 1205 af 25. august 2022,
forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af forskrifter
udstedt i medfør af udlændingelovens § 9 h, stk. 19.«
[Overgangsregel vedrørende ældre bekendtgørelser]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensændring som følge af æn-
dringsforslag nr. 2.
Med ændringsforslag nr. 2 foreslås det bl.a. at ophæve
udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 13, hvorefter udlændin-
gelovens § 19, stk. 1, nr. 14-19, bliver nr. 13-18. Med æn-
dringsforslag nr. 1 foreslås det som en konsekvens heraf i
udlændingelovens § 9 a, stk. 4, 2. pkt., at ændre henvisnin-
gen til § 19, stk. 1, nr. 18, til § 19, stk. 1, nr. 17.
Til nr. 2
Forslaget om to steder i § 19, stk. 1, nr. 12, at ændre
henvisningen til nr. 18 til nr. 17 er en konsekvensændring,
som følge af at det med ændringsforslag nr. 2 bl.a. fore-
slås at ophæve udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 13, hvor-
efter udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 14-19, bliver nr.
13-18. Forslaget om to steder i § 19, stk. 1, nr. 12 at ændre
henvisningen til (§ 19 stk. 1.) nr. 18 til (§ 19 stk. 1.) nr. 17 er
en konsekvens heraf.
Det følger af udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 13, at en
tidsbegrænset opholdstilladelse kan inddrages, når opholds-
tilladelsen er betinget af, at udlændingen ikke modtager dag-
penge på dimittendvilkår efter § 54 i lov om arbejdsløsheds-
forsikring m.v., jf. udlændingelovens § 9 a, stk. 4, 5. pkt., og
udlændingen modtager dagpenge på dimittendvilkår efter §
54 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Forslaget om at ophæve udlændingelovens § 19, stk. 1,
nr. 13, skal ses i sammenhæng med lovforslagets § 1, nr. 10,
hvorefter det bl.a. foreslås at ophæve § 9 a, stk. 4, 5. pkt.,
hvoraf det følger, at opholdstilladelse efter etableringskort-
ordningen, jf. herved udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 10,
skal betinges af, at udlændingen ikke modtager dagpenge på
dimittendvilkår efter § 54 i lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v.
Forslaget om at ophæve § 9 a, stk. 4, 5. pkt., jf. herved
lovforslagets § 1, nr. 10, er en konsekvens af, at det med
lovforslagets § 1, nr. 3, foreslås at ophæve etableringskort-
ordningen.
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvensændring, som følge af æn-
dringsforslag nr. 2.
Med ændringsforslag nr. 2 foreslås det bl.a. at ophæve
udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 13, hvorefter udlændin-
L 46 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 10: Betænkning afgivet d. 14/3-23
2677435_0003.png
3
gelovens § 19, stk. 1, nr. 14-19, bliver nr. 13-18. Med æn-
dringsforslag nr. 3 foreslås det som en konsekvens heraf at
betegne det foreslåede nye nummer i § 19, stk. 1, nr. 20, jf.
lovforslagets § 1, nr. 42, som nr. 19 i stedet for.
Til nr. 4
Der er tale om en konsekvensændring som følge af æn-
dringsforslag nr. 2.
Med ændringsforslag nr. 2 foreslås det bl.a. at ophæve
udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 13, hvorefter udlændin-
gelovens § 19, stk. 1, nr. 14-19, bliver nr. 13-18. Med æn-
dringsforslag nr. 4 foreslås det som en konsekvens heraf i
udlændingelovens § 46 a, stk. 7, nr. 7, at ændre henvisnin-
gen til § 19, stk. 1, nr. 15, til § 19, stk. 1, nr. 14.
Til nr. 5
Der er tale om en lovteknisk præcisering, hvorved det
foreslås at indsætte en henvisning til lovbekendtgørelse nr.
1205 af 25. august 2022.
Med de foreslåede bestemmelser i § 2, stk. 2, 1. og 2.
pkt., foreslås det, at § 1, nr. 3, ikke skal finde anvendelse for
udlændinge, der inden den 1. april 2023 har indgivet ansøg-
ning om opholdstilladelse efter etableringskortordningen, jf.
§ 9 a, stk. 2, nr. 10, jf. lovbekendtgørelse nr. 1205 af 25.
august 2022, eller som inden den 1. april 2023 er meddelt
opholdstilladelse efter etableringskortordningen. For disse
udlændinge vil de hidtil gældende regler finde anvendelse.
De foreslåede bestemmelser indebærer, at forslaget om
at ophæve etableringskortordningen, jf. herved udlændingel-
ovens § 9 a, stk. 2, nr. 10, ikke vil finde anvendelse for
udlændinge, der har indgivet ansøgning om førstegangstilla-
delse efter § 9 a, stk. 2, nr. 10, inden den 1. april 2023,
men som først efter den 1. april 2023 får behandlet deres
ansøgning. For disse udlændinge vil de hidtil gældende reg-
ler fortsat finde anvendelse. Det betyder, at ansøgninger om
opholdstilladelse efter § 9 a, stk. 2, nr. 10, der er indgivet
inden den 1. april 2023, men som først færdigbehandles
den 1. april 2023 eller derefter, vil kunne danne grundlag
for en opholdstilladelse, hvis betingelserne herfor i øvrigt er
opfyldt.
De foreslåede bestemmelser indebærer endvidere, at for-
slaget om at ophæve etableringskortordningen, jf. herved
udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 10, ikke vil finde anven-
delse for udlændinge, der allerede er meddelt opholdstilla-
delse efter § 9 a, stk. 2, nr. 10, inden den 1. april 2023. For
disse udlændinge vil de hidtil gældende regler fortsat finde
anvendelse. Det betyder, at udlændinge, der inden den 1.
april 2023 er meddelt opholdstilladelse efter § 9 a, stk. 2, nr.
10, vil kunne få forlænget deres opholdstilladelse, hvis de
opfylder betingelserne herfor.
Til nr. 6
Med ændringsforslaget foreslås det, at regler fastsat i
medfør af udlændingelovens 9 h, stk. 15, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 1205 af 25. august 2022, forbliver i kraft, indtil
de ophæves eller afløses af forskrifter udstedt i medfør af
udlændingelovens § 9 h, stk. 19.
Den foreslåede bestemmelse hænger sammen med, at
forslaget om at indsætte fire nye stykker i udlændingelovens
§ 9 h, jf. lovforslagets § 1, nr. 30, har den konsekvens, at det
gældende § 9 h, stk. 15, bliver til § 9 h, stk. 19.
Ændringsforslaget indebærer, at bekendtgørelse nr. 1531
af 15. december 2022 om indbetaling og tilbagebetaling af
gebyrer for at indgive ansøgninger og klager på områderne
vedrørende familiesammenføring, tidsubegrænset opholds-
tilladelse og religiøse forkyndere m.v. og bekendtgørelse
nr. 1530 af 15. december 2022 om indbetaling og tilbagebe-
taling af gebyrer for at indgive ansøgninger og klager på
studie- og erhvervsområdet m.v. fortsat har gyldighed.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. februar 2023 og var
til 1. behandling den 21. februar 2023. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændninge- og
Integrationsudvalgt.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og udlændinge- og integrationsministeren
sendte den 30. marts 2022 dette udkast til udvalget, jf.
UUI alm. del – bilag 75 folketingsåret 2021-22. Den 10.
februar 2023 sendte udlændninge- og integrationsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 27 spørgsmål
til udlændinge- og integrationsministeren til skriftlig besva-
relse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S)
fmd.
Bjørn Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Fie Hækkerup (S) Kasper Sand Kjær (S)
Malte Larsen (S) Rasmus Stoklund (S) Thomas Jensen (S) Mads Fuglede (V) Morten Dahlin (V) Erling Bonnesen (V)
Lars Christian Lilleholt (V) Mohammad Rona (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU)
Peter Skaarup (DD) Inger Støjberg (DD) Steffen Larsen (LA) Helena Artmann Andresen (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF)
L 46 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 10: Betænkning afgivet d. 14/3-23
2677435_0004.png
4
Per Larsen (KF) Peter Seier Christensen (NB) Pia Kjærsgaard (DF)
nfmd.
Carl Valentin (SF)
Anne Valentina Berthelsen (SF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Rosa Lund (EL) Christian Friis Bach (RV)
Helene Liliendahl Brydensholt (ALT)
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
16
15
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
3
1
1
1
1
1