Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 43
Offentligt
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
I forbindelse med behandlingen af (L 43) Forslag til Lov om ændring af
lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag og lov om erhvervsuddan-
nelser (Indførelse af refusion af arbejdsgiveres udgifter til pensionsbi-
drag, justering af fleksibelt uddannelsesbidrag og aktivitetsafhængigt
VEU-bidrag for 2023 m.v.) har udvalget i brev af 3. marts 2023 efter øn-
ske fra Victoria Velasquez (EL) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 3:
"Hvis formålet med at permanentgøre det aktivitetsafhængige VEU-bi-
drag er, at VEU-aktiviteten og VEU-bidraget skal balancere, hvorfor væl-
ger regeringen så ikke i stedet for f.eks. at øge VEU-godtgørelsen eller
andre incitamentsfremmende tiltag til at øge VEU-aktiviteten?"
Svar:
Formålet med det aktivitetsafhængige VEU-bidrag er at sikre, at udgifter
og indtægter i VEU-ordningen balancerer, hvorved ordningen økono-
misk hviler i sig selv over en kortere årrække. Det er et sundt princip.
Det aktivitetsafhængige VEU-bidrag er ikke styrende for, hvor store ud-
gifter der kan være i VEU-ordningen. Formålet med princippet er at
undgå, at der skabes en stor ubalance mellem udgifter og indtægter i ord-
ningen, men det har ikke til formål at regulere aktiviteten på VEU.
Princippet fungerer således, at regnskabet for VEU-ordningen for det fo-
regående år gøres op årligt. Såfremt udgifterne overstiger indtægter fra
bidragsindbetalinger, vil arbejdsgiverne ved lov blive opkrævet et højere
VEU-bidrag det efterfølgende år. Omvendt vil VEU-bidraget blive redu-
ceret ved lov, hvis udgifterne er mindre end indtægterne fra bidragsind-
betalingerne. Det er sidstnævnte tilfælde, der bl.a. er årsagen til, at VEU-
bidragssatsen for 2023 foreslås nedsat.
8. marts 2023
Sagsnr.: 23/04542