Tak for det. Men så vil jeg da prøve at få lidt liv i kludene, for diskussioner af den her type kan jo ofte hives op på et lidt mere ideologisk niveau, og det kan man egentlig også med den her. For når vi i Enhedslisten – gennem tiden og aktuelt – argumenterer for behovet for offentlige banker, bliver vi nogle gange lidt mødt af rullende øjne, kommentarer om nordkoreanske tilstande og lignende. Det har jeg egentlig altid syntes var pudsigt, fordi vi jo faktisk har en række offentlige banker i Danmark allerede: Vi har vores su-lån, vi har Vækstfonden, og vi har Eksport Kredit Fonden, som alle er offentlige banker, og så har vi, som vi diskuterer i dag, KommuneKredit, som er et kommunalt, fællesejet offentligt finansinstitut, som i øvrigt er medlem af den europæiske sammenslutning af statsbanker.
Det er godt. Ved at garantere for hinanden i kommunerne – for det er jo det, der er tilfældet, altså at man ejer institutionen sammen og hæfter kollektivt for virksomheden – bringer man selvfølgelig risikoen ned, fordi det er ganske usandsynligt, at alle eller bare et flertal af danske kommuner skulle gå konkurs. Derfor kan man sælge obligationer billigt og finansiere kommunale investeringer betydelig billigere, end hvis man skulle hente det her på det private bankmarked.
Det er smart – sammen er vi stærkere – og det er ikke mindst en kæmpe fordel for borgerne, for det er jo dem, det handler om; de får altså så mulighed for, at der bruges færre skattekroner, når der skal bygges en idrætshal, eller når der skal laves en børnehave, eller når der skal bygges et nyt fjernvarmeanlæg, for så kan man få lånene billigere. Så KommuneKredit er en rigtig god idé. Det er offentlige banker generelt i mange henseender, og derfor kan det ærgre, at vi ikke som borgere har samme mulighed, som kommunerne har – altså direkte, kan man sige – for at kunne engagere os via et offentligt banktilbud.
Nå, det var et langt tilløb til selve forslaget, men nu skulle det jo ikke være kedeligt. Men vi støtter i Enhedslisten op om forslaget. Vi synes, det er fornuftigt, at man lægger et tilsyn der, hvor der er de rette kompetencer, og det her tilsyn er jo blevet flyttet lidt rundt mellem forskellige ministerier. Vi noterer os, at det bliver understreget, at man i det her tilsyn – og det vil vi også følge – tager højde for, at KommuneKredits forretningsmodel er af en helt anden karakter end,lad os bare tage Nordeas eller Danske Banks. Altså det er et langt mere simpelt produkt, og dermed er der også langt mindre risici, og derfor skal tilsynet selvfølgelig heller ikke have det omfang, som det har, i retning af de private banker.
Så genlæste jeg lige KommuneKredits eget høringssvar fra sidst – lovforslaget har åbenbart været fremsat tilbage i 2021 – og de peger i det på noget, der i hvert fald er vigtigt: Med en ny EU-dom er der ligesom åbnet for bedre muligheder for inden for statsstøttereglerne at øge långivningen til den grønne omstilling i kommunerne. Det er meget vigtigt. I Danmark har vi jo det lidt særlige, at meget af vores fjernvarme, vand og andet ikke er drevet direkte kommunalt, men i stedet for er drevet af kooperativer eller andelsselskaber, som vi kalder det herhjemme, som altså er virksomheder ejet af borgerne, men som løser de her opgaver på sådan en hvile i sig selv- eller nonprofitmanér. De har også adgang til med kommunegaranti at få finansiering gennem KommuneKredit, og det er bare afgørende for os i Enhedslisten, at der ikke ændres ved det, og det håber jeg ministeren måske kan opklare, og ellers kan vi lige vende tilbage til det i udvalgsbehandlingen. Jeg ser nemlig ikke de her selskaber nævnt i lovforslaget.
Så med de ord kan jeg sige, at vi er tilhængere af forslaget. Og nåh jo, den anden del af det – at også færøske og grønlandske kommuner kan få adgang til en billigere finansiering – er jo positivt, og det betyder også, at borgere i de to lande kan slippe billigere i skat, når de skal have finansieret forskellige investeringer. Tak for ordet.