Udvalget vedrørende forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, lov om kommunal ejendomsskat og ejendomsværdiskatteloven og forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og investorfradragsloven 2022-23 (2. samling), Udvalget vedrørende forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, lov om kommunal ejendomsskat og ejendomsværdiskatteloven og forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og investorfradragsloven 2022-23 (2. samling), Udvalget vedrørende forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, lov om kommunal ejendomsskat og ejendomsværdiskatteloven og forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og investorfradragsloven 2022-23 (2. samling)
L 4 , L 4 A , L 4 B
Offentligt
2641527_0001.png
n, lov om kommunal ejendomsskat og ejendomsværdiskatteloven og forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og investorfradragsloven 2022-23 (2. samling)
J.nr. 2022-15663
onsdag 21. desember 2022
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 4 - Forslag til Lov om ændring af afskrivningsloven og investorfradragslo-
ven.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 7 af 20. december 2022. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Sascha Faxe (ALT).
Jeppe Bruus
/ Lasse Bank
L 4 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 7: MFU spm. om begrænsninger i fremtidige reformer og/eller ændringer af investorfradragsreglerne med hensyn til iværksættervirksomheder eller som redskab til at understøtte den grønne omlægning, til skatteministeren
2641527_0002.png
Spørgsmål
I hvilket omfang begrænser dette hastelovforslag fremtidige reformer og/eller ændringer
af investorfradragsreglerne med hensyn til iværksættervirksomheder eller som redskab til
at understøtte den grønne omlægning?
Svar
Det bemærkes, at der med forslaget om en fastholdelse af loftet over investorfradraget fra
og med 2023 er tale om en uændret genfremsættelse af dele af lovforslag nr. L 7 (FT
2022-23, 1. samling). Den foreslåede fastholdelse har dermed været i høring forud for
fremsættelsen af L 7 den 5. oktober 2022.
En række af de krav, der efter gældende regler skal være opfyldt, for at der kan opnås in-
vestorfradrag, har deres baggrund i, at ordningen indebærer statsstøtte til de virksomhe-
der, der investeres i. Reglerne er i den forbindelse udformet inden for de rammer, der er
fastsat i Europa-Kommissionens
forordning nr. 651/2014 (EU’s gruppefritagelsesforord-
ning), herunder kravene i forordningens artikel 21 om risikofinansieringsstøtte til små og
mellemstore virksomheder.
Hverken de gældende regler om investorfradraget
eller EU’s gruppefritagelsesforordning
stiller særlige krav til den erhvervsvirksomhed, der drives, så længe der er tale om reel er-
hvervsvirksomhed. Der vil således kunne opnås investorfradrag ved investering også i sel-
skaber, der har en særlig grøn profil, og hvis virksomhed understøtter den grønne omstil-
ling.
Side 2 af 2