Udvalget vedrørende forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, lov om kommunal ejendomsskat og ejendomsværdiskatteloven og forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og investorfradragsloven 2022-23 (2. samling), Udvalget vedrørende forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, lov om kommunal ejendomsskat og ejendomsværdiskatteloven og forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og investorfradragsloven 2022-23 (2. samling), Udvalget vedrørende forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, lov om kommunal ejendomsskat og ejendomsværdiskatteloven og forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og investorfradragsloven 2022-23 (2. samling)
L 4 , L 4 A , L 4 B
Offentligt
2641558_0001.png
n, lov om kommunal ejendomsskat og ejendomsværdiskatteloven og forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og investorfradragsloven 2022-23 (2. samling)
21. december 2022
J.nr. 2022-15973
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 4 - Forslag til Lov om ændring af afskrivningsloven og investorfradragslo-
ven.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 15 af 20. december.
Spørgsmålet er stillet efter ønske af Hans Kristian Skibby (DD).
Jeppe Bruus
/ Merete Godvin Jensen
L 4 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om en oversigt over planlagte skattestigninger og afgifter, som fremgår af regeringsgrundlaget »Ansvar for Danmark«, til skatteministeren
2641558_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren sende en oversigt over planlagte skattestigninger- og afgifter, som fremgår
af regeringsgrundlaget Ansvar for Danmark?
Svar
Regeringens skatte- og afgiftspolitik tager afsæt i et skattestop. Det betyder, at i det om-
fang regeringen træffer beslutning om at hæve skatter eller afgifter, skal andre skatter eller
afgifter tilsvarende reduceres, så der samlet set ikke opkræves mere skat eller afgift. Prin-
cippet gælder ikke for erhvervsbeskatning, hvis provenuet føres tilbage krone for krone til
erhvervene. Derudover gælder skattestoppet ikke for allerede aftalte indekseringer af sat-
ser og beløbsgrænser, der fastholder skatter og afgifters reale økonomiske virkninger, lige-
som tobaks- og nikotinafgifter er undtaget skattestoppet.
Med regeringsgrundlaget vil regeringen samlet set nedsætte skatterne. I regeringsgrundla-
get
Ansvar for Danmark
indgår der både nedsættelser og forhøjelser af skatter og afgifter.
Det fremgår således af regeringsgrundlaget, at regeringen vil gennemføre en reform af
indkomstskatterne, som bl.a. indeholder lempelser af beskæftigelsesfradraget og indfø-
relse af en ny mellemskat. Regeringen vil også nedsætte beskatningen ved generations-
skifte af erhvervsvirksomheder, annullere den planlagte lagerskat på selskabers ejendoms-
avancer og forhøje FoU-fradraget.
Af konkrete skatte- og afgiftsstigninger vil regeringen som led i reformen af indkomst-
skatterne indføre en top-topskat på 5 pct.-point for indkomster (før arbejdsmarkedsbi-
drag) over 2,5 mio. kr. Regeringen vil indføre en passagerafgift på gennemsnitligt 100 kr.
og ændre spildevandsafgiften, så udledning af urenset spildevand fra overløb får en højere
afgift end udledning af renset spildevand. Endelig vil regeringen fremlægge et forslag til
klimaafgift på landbruget, når Ekspertgruppen for en Grøn skattereform har fremlagt de-
res konklusioner.
Der kan i øvrigt nævnes, at regeringen vil gennemføre medieaftalen og afsøge muligheden
for at erstatte kulturbidraget med en ordning, hvor udbyderne kan vælge mellem en for-
pligtelse til at investere i dansksproget indhold eller betale en afgift. Herudover vil rege-
ringen sanere erhvervsstøtten for 2 mia. kr.
Endelig fremgår det af regeringsgrundlaget, at regeringen vil søge at få gennemført tidli-
gere aftalte stramninger, fx af afskrivningssatsen for ejendomme og loft over investorfra-
draget.
Side 2 af 2